Godkjenning av cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
krl69

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av krl69 » lør 11 okt 2008 11:03

Nettopp. den siste tidens cachegodkjenninger, har feks gjort at jeg ikke gidder å legge like mye jobb i mine cacher lenger. Sarabråten, be prepared, korketrekkeren, politihusene og ætherfabrikken har jeg brukt et 2sifret antall timer på fra jeg fikk ideen til den ble publisert.
Etter å ha opplevd kvalitetsnivået på hva som har blitt publisert, og legodyra sin begrunnelse, og den kjefta jeg har fått for å kritisere praksisen, så har jeg slutta å bry meg. Aker brygge ble klippet sammen på 20min, og det bærer den preg av.
Så joda, du har helt rett. motivasjon er viktig.

og joda, regler skal følges, men da må de følges likt, og ikke ettersom det passer regelrytteren.
Jeg har ikke opplevd store problemer med å få godkjent mine 30+ cacher. De gangene jeg har fått problemer, er når jeg ikke har vært flink til å lese reglene skikkelig. Men når det er sagt, så betviler jeg ikke dine erfaringer... det eneste jeg kanskje har unngått, ubevisst eller ikke, er å legge cacher på "tvilsomme" steder. Jeg har vært uenig med reviewer på 3-4 cacher, men da på en sakelig og ryddig måte.(mener jeg selv i alle fall)

Det jeg derimot er sikker på, er at demotivasjon kan komme fra flere hold. Usakelig kritikk av cachen, er ikke akkurat drivkraften for meg... ;-)

But but, nå er det snart jul og forhåpentligvis er reviewerne snille med oss og godkjenner i hytt og gevær! :D

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 11 okt 2008 12:42

Cachen "Gullfaks Bravo melkerampa", GC1H0QD

Denne cachen er OK av akkurat samme grunn som alle andre cacher som blir publisert: cachen bryter ikke med noen retningslinjer, såvidt jeg kan se. Mer spesifikt er denne cachen OK av samme grunn som at cacher på militærbaser er OK. Jeg forklarte i et tidligere innlegg i denne tråden, datert Lør 27 Sep 2008 01:59, hva som skal til for at slike cacher er OK. På spørsmålet om det nå er fritt frem for cacher på avstengte områder er svaret at det har det alltid vært, så vidt jeg vet. Det er bare at det knapt har vært noen cacher i Norge av denne typen før.

Hvis noen av dere mener denne cachen eller en annen bryter med retningslinjene, vær så snill å forklare hvilken retningslinje som er brutt og hvorfor retningslinjen er brutt.

Kritikk av reviewere

Jeg setter pris på tilbakemeldinger om jobben jeg gjør som godkjenner. Kritikken må gjerne være negativ, men jeg forventer saklig og konstruktiv kritikk. Personkarakteristikker av cache-godkjenner (og cache-eier) er ikke saklig. Kritikken bør også være velrettet, det vil si som e-post (via min profilside) eller som et innlegg i Gali Nuvas hjørne. Kritikk av godkjenner i cache-logger eller en eller annen tråd her i forumet er ikke velrettet, ettersom jeg ikke leser alle cache-logger og forum-innlegg som skrives. Jeg sjekker selvsagt e-post og godkjenner-hjørnet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » lør 11 okt 2008 12:45

angående retningslinjer så sies det følgende:
Caches near, on or under public structures deemed potential or possible targets for terrorist attacks. These may include but are not limited to highway bridges, dams, government buildings, elementary and secondary schools, and airports.

Eg er ikkje spesielt bekymra for terror, men den aktuelle cachen er plassert på oljeinstallasjon. På rangering av terrormål i Norge - så vil nok olje- og gassinstallasjonane vere heilt i toppen - kanskje berre slått av den Amerikanske ambassade. Sidan cachen på GFB er godkjent må det bety at reviewer har bestemt at ingen objekt i Norge (då kanskje med unntak for USAs ambassade) er terrormål. Viss det da medfører korrekthet at andre cacher i Norge har blitt nekta pga "terrorlova" så bryt denne cachen på GFB heilt klart med retningslinjene for publisering.

Vidare seier reglane:
GPS usage is an essential element of geocaching.

Dette pkt byr også på problemer med denne cachen. Du må først få tillatelse til å medbringe GPS på helikopter ut. Tillatelsen kan du kanskje få av operatøren (SH), men geocaching er neppe ein relevant grunn til å medbringe slikt utstyr. Skulle du likevel få den med deg må du skaffe deg arbeidstillatelse (AT) for å benytte denne ut i felt. Geocaching er her heller neppe ein relevant grunn. Så utan å bryte reglane på installasjonen kan du neppe få benytta GPS'en din. Og eit essensielt element av geocaching er ikkje oppfyllt.

Men desse har tydeligvis reviewer ignorert.

Brukeravatar
Habros
Junior
Junior
Sted: Haugesund

Legg inn av Habros » lør 11 okt 2008 13:51

Dette pkt byr også på problemer med denne cachen. Du må først få tillatelse til å medbringe GPS på helikopter ut. Tillatelsen kan du kanskje få av operatøren (SH), men geocaching er neppe ein relevant grunn til å medbringe slikt utstyr. Skulle du likevel få den med deg må du skaffe deg arbeidstillatelse (AT) for å benytte denne ut i felt. Geocaching er her heller neppe ein relevant grunn. Så utan å bryte reglane på installasjonen kan du neppe få benytta GPS'en din. Og eit essensielt element av geocaching er ikkje oppfyllt.
Jeg har aldri hatt problemer med å ta med GPS når jeg reiser ut i Nordsjøen. Man trenger en AT for å bruke GPS utendørs, men det er bare til å søke. Det er opp til plattformledelsen å avgjøre om Geocaching er relevant grunn eller ikke.
Bilde

jackryan
Bruker
Bruker

Legg inn av jackryan » lør 11 okt 2008 15:56

tsolt skrev: Vel, jeg mener at jeg sikter ganske lenge, og i 100% riktig retning.
Når ensewe får problemer med å legge en cache 150m fra fengselsmurene på Ullersmo, på offentlig området hvor det bare er ullensaker kommunes vei-etat å spørre om lov, pga "terrormål"reglene (fullstendig bullshit argumentasjon uten rot i virkeligheten. jeg burde vite det som har jobba der i mange år), så blir det bare teit å tillate cacher inne på sikkerhetsklarert området på en oljeplattform i nordsjøen.

Godkjenn gjerne plattformcacher for min del. Det jeg etterlyser er likebehandling og konsekvent håndheving av "reglene".
Jeg kjenner ikke til det tilfellet du nevner.
tsolt skrev: Poenget mitt er at selv om jeg bruker 2-sifret antall timer på å forberede mine cacher, og så et par timer på å finne best mulig plassering, slik at de som besøker cachene skal få en best mulig opplevelse, så er det absolutt ingen som bryr seg katten i at folk slenger dritt på forumet, eller skjeller meg ut på det groveste på epost fordi jeg har andre meninger enn de selv.
Med fare for at jeg har gått glipp av noe jeg burde fått med meg... hvem har skjelt deg ut på forum og epost, og angående hvilken cache som du har lagt ut?
tsolt skrev: Og når du trekker fram "beviselig ikke kan noe for", så vil jeg gjerne at du tar eksempelet mitt med ensewes ullersmo cache, og beviser at det ikke er snakk om forskjellsbehandling/inkosekvent regelbruk.
Jeg kjenner altså ikke til det tilfellet, men på generelt grunnlag kan jeg jo anta at "terror"-regelen er ment å tolkes slik: Hvis det er fare for at noen tolker cachen som en mulig bombe og setter igang utrykning/evakuering/stenging hvoretter forsvaret kommer med roboten sin og skyter cachen i fillebiter, så bør cachen ikke godkjennes.

Er det fare for dette på en plattform når plattformledelsen kjenner til cachen? Selvsagt ikke. Plattformledelsen vil være de første som får beskjed om en slik mistanke og som iverksetter eventuelle tiltak.

I tillegg er det altså sånn at man må være sikkerhetsklarert, ha en jobb å gjøre, og gå gjennom en mer eller mindre omfattende sikkerhetssjekk for å overhodet komme seg ut til plattformen. Å få bragt en bombe i posisjon der denne cachen ligger vil være svært vanskelig, i motsetning til terrormål på landjorden som er tilgjengelig for publikum. Dermed kan jeg ikke se at terror-regelen er relevant for den aktuelle cachen i det hele tatt. Mindre enn de fleste cacher, faktisk.
[/quote]
tsolt skrev: Jeg har fått _pålegg_ fra legofigurene om å skrive på engelsk. Det var ikke viktig når en tysker la ut cache på akerhus festning... konsekvent regelbruk? bevis det!
Det er helt ok å lage en cache som heter IKEA, men å skrive "Rema 1000", som bjorges gjorde på "lidl thats not", det er reklame, og blir stoppet... konsekvent regelbruk? bevis det!
Nei, dette er inkonsekvent, det er jeg helt enig i.

Ikke dermed sagt at det er gjort med vrang vilje. Reviewer kan f.eks endre praksis etter å ha fått mer eller mindre rettmessig pepper tidligere. I retningslinjene på gc.com står det da også presisert at det nettopp IKKE finnes noen presedens for godkjenning av cacher.
tsolt skrev: Nettopp. den siste tidens cachegodkjenninger, har feks gjort at jeg ikke gidder å legge like mye jobb i mine cacher lenger. Sarabråten, be prepared, korketrekkeren, politihusene og ætherfabrikken har jeg brukt et 2sifret antall timer på fra jeg fikk ideen til den ble publisert.
Etter å ha opplevd kvalitetsnivået på hva som har blitt publisert, og legodyra sin begrunnelse, og den kjefta jeg har fått for å kritisere praksisen, så har jeg slutta å bry meg. Aker brygge ble klippet sammen på 20min, og det bærer den preg av.
Er det andre som skal sette standarden for dine cacher da? Hvis andre får lov til å publisere dårlige cacher så skal jaggu du også?

Er du ikke lenger er motivert til å legge ut cacher som tilfredsstiller dine egne kvalitetskrav, og ender opp med å legge ut cacher du selv mener er dårlige isteden?

Jeg vet som sagt ikke hvem som har skjelt deg ut eller hvorfor, men håper da virkelig du gir beskjed hvis du mener JEG har gjort det...?
tsolt skrev: Jeg er ikke noen scripter, men så lenge de eneste kriteriene som gjelder er koordinater og banneord, ser t.o.m jeg at det ikke er umulig å programmere det.
Man henter info ut av GC-databasen, kjører det gjennom scriptet, og får ut ok, eller ikke ok.
Kravet om at cachen skal være ikke-kommersiell?
Kravet om at cachen ikke skal være politisk eller religiøs?
Terror-kravet?

Bare for å nevne noe. Jeg ER programmerer, og har vanskelig for å ta det seriøst at reviewerjobben skulle kunne gjøres av en datamaskin.
BildeBilde

jackryan
Bruker
Bruker

Legg inn av jackryan » lør 11 okt 2008 16:08

ArveAnd skrev: Eg er ikkje spesielt bekymra for terror, men den aktuelle cachen er plassert på oljeinstallasjon. På rangering av terrormål i Norge - så vil nok olje- og gassinstallasjonane vere heilt i toppen - kanskje berre slått av den Amerikanske ambassade. Sidan cachen på GFB er godkjent må det bety at reviewer har bestemt at ingen objekt i Norge (då kanskje med unntak for USAs ambassade) er terrormål. Viss det da medfører korrekthet at andre cacher i Norge har blitt nekta pga "terrorlova" så bryt denne cachen på GFB heilt klart med retningslinjene for publisering.
Jeg mener det er helt riktig å se på faren for at cachen faktisk blir mistenkt for å være en bombe, og de potensielle konsekvensene. I dette tilfellet er både faren og konsekvensene lave, all den tid alle må gjennom sikkerhetskontroll for å komme dit og plattformledelsen kjenner til cachen. Jeg ville underkjent min egen Three Bridges lenge før denne på terror-regelen.
ArveAnd skrev: Vidare seier reglane:

Cache-eier har tydeligvis fått tillatelse til å plassere cachen ved hjelp av GPS. Da må det vel være mulig for andre arbeidere på plattformen å få tillatelse til å lete etter den ved hjelp av GPS? Vi får vel anta at plattformledelsen forstår hva de har gitt tillatelse til?
BildeBilde

ArveAnd
Senior
Senior

Legg inn av ArveAnd » lør 11 okt 2008 16:21

jackryan

ved å legge dine forutsetninger til grunn så er eg heilt enig med deg. Og då er ikkje cachen noko problem. Men med den infoen som har framkomme har eg ikkje hatt grunnlag for å gjere dei same antagelsane - og dersom reviewer og utlegger har avklart akkurat desse pkt så burde kanskje cacheteksten sei noko om det også. Eller at reviewer i det minste kommenterer det her i sitt eige forumhjørne.

Kanskje cachen også har fåt tag.nr og FV-mal slik at den er sikra vedlikehold....

Ser ellers fram til å leite etter cachen om anledningen skulle by seg ein dag!

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » lør 11 okt 2008 18:01

jackryan skrev:
tsolt skrev: Og når du trekker fram "beviselig ikke kan noe for", så vil jeg gjerne at du tar eksempelet mitt med ensewes ullersmo cache, og beviser at det ikke er snakk om forskjellsbehandling/inkosekvent regelbruk.
Jeg kjenner altså ikke til det tilfellet, men på generelt grunnlag kan jeg jo anta at "terror"-regelen er ment å tolkes slik: Hvis det er fare for at noen tolker cachen som en mulig bombe og setter igang utrykning/evakuering/stenging hvoretter forsvaret kommer med roboten sin og skyter cachen i fillebiter, så bør cachen ikke godkjennes.
Cachen ligger rett inntil grøfta på offentlig vei. tomflasker, plastikkposer og annet rot ligger over alt. Du skal være rimelig paranoid for å i det heletatt tenke terrorfare (og det var kanskje litt insideinfo som skulle til for å få den godkjent også). Iallefall, når man godkjenner cacher som er gjemt _i_ veggen på nabohuset til sentrum politistasjon i Oslo, men ikke en cache som ligger 150m fra fengselsmurene (noe som tilsier 180m fra nærmeste hus).
Eller hva med cachen som ligger 50m fra helipaden til luftambulansen i stavanger? Det er ok tydeligvis... og det ligger visst en cache under 50m fra hovedinngangen på stortinget også. Ikkeno terrorfare???

Greia er at det ser ut til å gå på dagsform og humøret til legofigurene, eller mest sannsynlig innfallsmetoden, på om man får godkjent hva som helst, eller ikke får godkjent noe som helst...

Inkonsekvens og tåkeprat er gjennomgangstonen.
jackryan skrev:
tsolt skrev: Jeg har fått _pålegg_ fra legofigurene om å skrive på engelsk. Det var ikke viktig når en tysker la ut cache på akerhus festning... konsekvent regelbruk? bevis det!
Det er helt ok å lage en cache som heter IKEA, men å skrive "Rema 1000", som bjorges gjorde på "lidl thats not", det er reklame, og blir stoppet... konsekvent regelbruk? bevis det!
Nei, dette er inkonsekvent, det er jeg helt enig i.
tsolt skrev: Nettopp. den siste tidens cachegodkjenninger, har feks gjort at jeg ikke gidder å legge like mye jobb i mine cacher lenger. Sarabråten, be prepared, korketrekkeren, politihusene og ætherfabrikken har jeg brukt et 2sifret antall timer på fra jeg fikk ideen til den ble publisert.
Er det andre som skal sette standarden for dine cacher da? Hvis andre får lov til å publisere dårlige cacher så skal jaggu du også?

Er du ikke lenger er motivert til å legge ut cacher som tilfredsstiller dine egne kvalitetskrav, og ender opp med å legge ut cacher du selv mener er dårlige isteden?
Nei, men jeg gidder ikke legge i det lille ekstra lenger. Hvorfor skal jeg det, når man for det første ikke får noe cred for det, og i tillegg legger ned masse arbeid, og så må man kaste 7-8t arbeid fordi legotrynene synes det er helt ok å publisere cacher uten annet innhold enn koordinater?
Kanskje greia er å først få godkjent blanke cacher, og så fylle ut etterpå? da er man sikker på å få plassert cachen sin, og kan gjøre jobben uten fare for å måtte kaste alt. og man slipper å få pes fra legonissene pga idiotiske, innkonsekvente argumenter.
Nei, Jeg tror rett og slett at jeg ikke gidder å lage så mange flere cacher på en lang stund. Det er jo lavmål, innkonsekvens, sutring, ansvarsfraskrivelse og likegyldighet som er dagsorden for tida.
jackryan skrev: Jeg vet som sagt ikke hvem som har skjelt deg ut eller hvorfor, men håper da virkelig du gir beskjed hvis du mener JEG har gjort det...?
Slapp av. det handler overhodet ikke om deg. Stikk motsatt faktisk. forfriskende å kunne ha en meningsutveksling der fokus er på sak..
jackryan skrev:
tsolt skrev: Jeg er ikke noen scripter, men så lenge de eneste kriteriene som gjelder er koordinater og banneord, ser t.o.m jeg at det ikke er umulig å programmere det.
Man henter info ut av GC-databasen, kjører det gjennom scriptet, og får ut ok, eller ikke ok.
Kravet om at cachen skal være ikke-kommersiell?
Kravet om at cachen ikke skal være politisk eller religiøs?
Terror-kravet?

Bare for å nevne noe. Jeg ER programmerer, og har vanskelig for å ta det seriøst at reviewerjobben skulle kunne gjøres av en datamaskin.

terrorkravet blir uansett brukt så innkonsekvent at det er bare bullshit uansett, ikke-kommersiell kravet har vi vel allerede konstatert er like innkonsekvent behandlet som terrokravet, så det er det også bare å drite i, og de andre greiene fikser man ved å ha en klagefunksjon, som feks disabler cachen så fort 10 unike brukere har bedt om sletting.

Nei, sjansen for at folk klager blir IMNSHO mye mindre ved å bruke et script, enn å være prisgitt legohjernene.
(og jeg er IT-ingeniør, så jeg kan bittelitt om programmering jeg også, selv om jeg ikke går rundt og kaller jeg programmerer.).
BildeBilde

Thorminator

Legg inn av Thorminator » lør 11 okt 2008 18:58

tsolt skrev: Nei, men jeg gidder ikke legge i det lille ekstra lenger. Hvorfor skal jeg det, når man for det første ikke får noe cred for det, og i tillegg legger ned masse arbeid, og så må man kaste 7-8t arbeid fordi legotrynene synes det er helt ok å publisere cacher uten annet innhold enn koordinater?
Det har alltid vært ok å publisere cacher uten beskrivelse.
Det var jo faktisk det geocaching begynte med!

Når det gjelder cred for det, da synes jeg vitterligen du har misforstått litt.
Cred kommmer i cacheloggene, hvis det er fortjent.
Husk også da at hva som er en god cache er helt opp til finneren å vurdere.
Hvis du har lagt ut en god cache vil nok mange gi cred i loggen.
Hvis du er ute etter cred her på forumet tror jeg du kan ha misforstått,
eller har liten erfaring med, dette forumet.

At folk syter og piper om hva som er en dårlig cache gir jeg en lang beng i.
Dog, noen har relevante poeng, slik som steinmurscacher, og her har i alle fall vi i Grenland
tatt dette til etteretning og gjort endringer på ganske mange cacher.

At vi kan bli flinkere til å skrive gode logger kan jeg være enig i,
men her er det heller ikke noe krav.
Hvis vi skal stille krav til innhold i publiseringen burde vi kanskje begynne å stille krav
til loggene vi har skrevet?
Og til innhold i profilen din, den har jo tross alt ikke et bilde og sier ingen ting om deg...
Nei, friheten ligger i at vi kan legge ut cacher som vi ønsker det innenfor gitte retningslinjer.
Alt annet er synsing.

Som nevnt til andre tidligere, dersom du ønsker strenge krav til plassering, tur og opptakskrav til geocaching, så finnes det andre alternativer som ligner veldig.
Men av en eller annen merkelig årsak så har disse stasireglementerte sidene aldri blitt like populære som orginalen.
Kan det være en sammenheng?

Du forlanger at reviewere skal være konsekvente, og jeg ser poenget ditt.
Men, har du noen som helst anelse om hvor mange cacher reviewerene våre godkjenner/avviser i løpet av et år?
Husker ikke tallet, og jeg er for lat til å søke det opp, men det er i alle fall ikke få.

Jeg er helt enig i at de kan være inkonsekvente, men et par mailer frem og tilbake har alltid, uten unntak, resultert i at enten jeg eller Gali Nuva (som er den eneste jeg har rukket å forholde meg til) har innsett at vi gjorde en feil og problemet har blitt løst.
Det er i alle fall erfaringen jeg har gjort meg.
Kall det forherligelse om du vil, men jeg er knallfornøyd med jobben de gjør.
Så kan vi huske at de bare er mennesker de også.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 11 okt 2008 20:09

ArveAnd skrev:Sidan cachen på GFB er godkjent må det bety at reviewer har bestemt at ingen objekt i Norge (då kanskje med unntak for USAs ambassade) er terrormål.
Det stemmer ikke. Blant annet kan ikke alle potensielle terrormål behandles likt. Cache-godkjenning er ikke matematikk, slik enkelte har antydet. Et viktig moment i forbindelse med denne cachen er at området ikke er tilgjengelig for alle. Det er f.eks. mye vanskeligere for en terrorist å komme seg ut på en oljeplattform enn inn i avgangshallen på en flyplass.

I tillegg stiller jeg følgende minimumskrav, som alle må være oppfylt før jeg godkjenner cache på et sted som av sikkerhetsgrunner stiller spesielle krav:

- Eier må ha innhentet tillatelse til plasseringen og gjort nødvendig avtale med alt relevant personell (vaktpersonell osv.). En som forsøker å finne cachen må aldri havne i problemer fordi ærendet ble misforstått.

- Selve cachen må være av en slik art og/eller så tydelig merket at det ikke er noen tvil om at cachen er ufarlig. Cachen må ikke kunne oppfattes som en bombe eller noe annet farlig.

- Cache-beskrivelsen må inneholde all nødvendig informasjon om hvem som har adgang til området og/eller hvordan man får tillatelse til å komme inn på området.
Viss det da medfører korrekthet at andre cacher i Norge har blitt nekta pga "terrorlova" så bryt denne cachen på GFB heilt klart med retningslinjene for publisering.
Jeg kjenner ikke til hvilke andre cacher som har kommet i konflikt med "terror-regelen". Cachen på Gullfaks er den første jeg har vurdert.
Vidare seier reglane:

Men desse har tydeligvis reviewer ignorert.
Jeg har ikke ignorert disse momentene. Jeg har ikke kjent til dem. Derfor har jeg ikke engang vurdert dem. Som jeg skriver i punktlisten over, krever jeg at eier har nødvendige tillatelser til at cachen kan plasseres og finnes. Når eier forteller meg at dette er gjort, er det ingenting mer jeg kan gjøre. Jeg er nødt til å stole på cache-eier.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 11 okt 2008 20:26

tsolt skrev:den siste tidens cachegodkjenninger, har feks gjort at jeg ikke gidder å legge like mye jobb i mine cacher lenger. Sarabråten, be prepared, korketrekkeren, politihusene og ætherfabrikken har jeg brukt et 2sifret antall timer på fra jeg fikk ideen til den ble publisert.
Jeg oppfordrer deg og andre på det sterkeste til ikke å straffe geocachere for det du mener vi godkjennere gjør feil.

Og hvis jeg forstår deg rett, så er det, av det store antallet cacher som blir godkjent, bare et lite antall cache-godkjennelser du misliker. Jeg synes ikke at dette relativt lille antallet bør være noen god grunn til selv å lage dårlige cacher. Jeg vil igjen gjenta oppfordringen som andre har kommet med: Gå foran med et godt eksempel. Lag gode cacher. Og bruk ignore-funksjonen på cacher du ikke liker.

Thorminator

Legg inn av Thorminator » lør 11 okt 2008 20:32

Tatt ut av sammenheng stemmer jo oppfatningen.
Men når vi ser på hele avsnittet, og ikke bare det som passer oss i øyeblikket sier faktisk reglene:
"You as the owner of the cache must visit the site and obtain the coordinates with a GPS. GPS usage is an essential element of geocaching. Therefore, although it is possible to find a cache without a GPS, the option of using accurate GPS coordinates as an integral part of the cache hunt must be demonstrated for all physical cache submissions."

Altså, du må bruke en GPS for å skaffe til veie koordinater.
Intet mer, intet mindre.

ArveAnd
Senior
Senior

Legg inn av ArveAnd » lør 11 okt 2008 20:54

Thorminator skrev:
Tatt ut av sammenheng stemmer jo oppfatningen.
Men når vi ser på hele avsnittet, og ikke bare det som passer oss i øyeblikket sier faktisk reglene:
"You as the owner of the cache must visit the site and obtain the coordinates with a GPS. GPS usage is an essential element of geocaching. Therefore, although it is possible to find a cache without a GPS, the option of using accurate GPS coordinates as an integral part of the cache hunt must be demonstrated for all physical cache submissions."

Altså, du må bruke en GPS for å skaffe til veie koordinater.
Intet mer, intet mindre.
Thorminator,
ser ut som vi tolkar dette avsnittet heilt forskjellig da! Eg oppfattar det som står her til å omhandle meir enn berre GPS for å plassere cache. Heile avsnittet er slik eg oppfattar det med på å underbygge behovet for gode koordinater - sidan bruk av GPS er ein viktig del av geocaching!

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av tomahg » lør 11 okt 2008 21:52

Makuta Teridax skrev:På spørsmålet om det nå er fritt frem for cacher på avstengte områder er svaret at det har det alltid vært, så vidt jeg vet.
Jeg ser at dagens retningslinjer ikke sier noe om at området der cachen er plassert må være tilgjengelig for offentligheten. Men jeg mener det tidligere (i 2005-2006?) var et punkt i retningslinjene som sa at stedet der cachen plasseres måtte være fritt tilgjengelig.

Kan noe bekrefte/avkrefte min mistanke?

jackryan
Bruker
Bruker

Legg inn av jackryan » søn 12 okt 2008 01:10

tomahg skrev:
Makuta Teridax skrev:På spørsmålet om det nå er fritt frem for cacher på avstengte områder er svaret at det har det alltid vært, så vidt jeg vet.
Jeg ser at dagens retningslinjer ikke sier noe om at området der cachen er plassert må være tilgjengelig for offentligheten. Men jeg mener det tidligere (i 2005-2006?) var et punkt i retningslinjene som sa at stedet der cachen plasseres måtte være fritt tilgjengelig.

Kan noe bekrefte/avkrefte min mistanke?
http://web.archive.org/web/200503030124 ... lines.aspx

Ikke som jeg kan finne iallfall. Hvis man ser bort fra dette:
By submitting a cache listing, you assure us that you have adequate permission to hide your cache in the selected location. However, if we see a cache description that mentions ignoring "No Trespassing" signs (or any other obvious issues), your listing may be immediately archived.
I det hele tatt ser retningslinjene ganske like ut på disse punktene da og nå.
BildeBilde

Svar