Godkjenning av cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Thorminator

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av Thorminator » søn 12 okt 2008 16:41

ArveAnd skrev: Thorminator,
ser ut som vi tolkar dette avsnittet heilt forskjellig da! Eg oppfattar det som står her til å omhandle meir enn berre GPS for å plassere cache. Heile avsnittet er slik eg oppfattar det med på å underbygge behovet for gode koordinater - sidan bruk av GPS er ein viktig del av geocaching!
Ja, vi tolker det nok ganske forskjellig.
Det som etter mitt syn i praksis står, er at å bruke GPS er en essensiell del av geocaching, og man må derfor besørge riktige koordinater ved utlegging, til tross for at man også faktisk kan finne geocacher uten bruk av GPS.

Altså er hele kravet, sånn jeg ser det, basert på at utlegger SKAL bruke GPS for å legge ut cacher, ikke bare bruke et angitt punkt etter kartverk.

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » søn 12 okt 2008 17:30

Thorminator skrev:
ser ut som vi tolkar dette avsnittet heilt forskjellig da! Eg oppfattar det som står her til å omhandle meir enn berre GPS for å plassere cache. Heile avsnittet er slik eg oppfattar det med på å underbygge behovet for gode koordinater - sidan bruk av GPS er ein viktig del av geocaching!
Det som etter mitt syn i praksis står, er at å bruke GPS er en essensiell del av geocaching, og man må derfor besørge riktige koordinater ved utlegging, til tross for at man også faktisk kan finne geocacher uten bruk av GPS.
Dette er jo akkurat det samme som eg skriv - GPS er ein essensiell del av geocaching. Sidan det ref til gode koordinater - så betyr det sef at det er for den som leitar at GPS er ein essensiell del.
Thorminator skrev: Altså er hele kravet, sånn jeg ser det, basert på at utlegger SKAL bruke GPS for å legge ut cacher, ikke bare bruke et angitt punkt etter kartverk.
Og denne siste delen som det ser ut som du legg mest vekt (eller meiner er det egentlige kravet?), er jo nettopp knytta opp mot det som er nevnt over - nemleg at GPS er ein essensiell del av det å leite etter cacher - og følgeleg må koordinater vere gode, og den som plasserer må derfor også bruke GPS.

Thorminator

Legg inn av Thorminator » søn 12 okt 2008 17:36

ArveAnd skrev: Dette er jo akkurat det samme som eg skriv - GPS er ein essensiell del av geocaching.
Nei.
Naturligvis er GPS en viktig og essensiell del av geocaching, siden det hele startet med det.
Men, det er kun et krav til at utlegger skal ha brukt GPS for å skaffe tilveie koordinater for dem som ønsker
å bruke det.
Kravet er vel ikke at de som leter skal være avhengig av GPS for å finne den.
Deri ligger forskjellen.
ArveAnd skrev: Sidan det ref til gode koordinater - så betyr det sef at det er for den som leitar at GPS er ein essensiell del.
Ved ønske om å bruke det ja, og derfor skal koordinater være gode.
Noe de sikkert er på den aktuelle cachen.
Det betyr derimot ikke at den som leter opp cachen må ha GPS.

Jeg tror egentlig at vi bare snakker forbi hverandre, men mitt poeng er at det ikke stilles krav
til at finner skal ha GPS eller i det hele tatt bruke det.
Det eksisterer jo også cacher innendørs, selv om disse kun unntaksvis blir godkjent som en følge av helt klart behov.
ArveAnd skrev: Og denne siste delen som det ser ut som du legg mest vekt (eller meiner er det egentlige kravet?), er jo nettopp knytta opp mot det som er nevnt over - nemleg at GPS er ein essensiell del av det å leite etter cacher
Nei.
Det å plassere den er knyttet til et krav om å bruke GPS, ikke finne den.
Er du god med kart og kompass trenger du slettes ikke bruke GPS.
Men siden det hele startet med GPS lek er kanskje poenget ditt også relevant...

Uansett har vi jo fått avklart at det tillates å ta med GPS på platformen, så vi spikker vel flis til et bål som har brent ut for lenge siden. :D

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 12 okt 2008 17:46

Thorminator skrev:

Altså er hele kravet, sånn jeg ser det, basert på at utlegger SKAL bruke GPS for å legge ut cacher, ikke bare bruke et angitt punkt etter kartverk.
Så når jeg benytter meg av eksakte koordinater hentet fra det digitale 1:1000-kartet jeg sitter med, så bryter jeg med regelverket og burde ikke fått godkjent cachen til tross for at signalforholdene på stedet er så håpløse at selv en times midling med håndholdt GPSr ikke ville gitt bedre nøyaktighet enn 15 meter?

Den tror jeg du må jobbe for å få med deg massen på gitt :)
Bilde

Thorminator

Legg inn av Thorminator » søn 12 okt 2008 18:14

bjorges skrev: Så når jeg benytter meg av eksakte koordinater hentet fra det digitale 1:1000-kartet jeg sitter med, så bryter jeg med regelverket og burde ikke fått godkjent cachen til tross for at signalforholdene på stedet er så håpløse at selv en times midling med håndholdt GPSr ikke ville gitt bedre nøyaktighet enn 15 meter?
Hva med å komme med en annen forklaring på regelen?
Men ja, slik tolker jeg reglene når det står spesifisert at UTLEGGER skal benytte GPS for å få koordinatene til boksen.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 12 okt 2008 18:27

Thorminator skrev:
bjorges skrev: Så når jeg benytter meg av eksakte koordinater hentet fra det digitale 1:1000-kartet jeg sitter med, så bryter jeg med regelverket og burde ikke fått godkjent cachen til tross for at signalforholdene på stedet er så håpløse at selv en times midling med håndholdt GPSr ikke ville gitt bedre nøyaktighet enn 15 meter?
Hva med å komme med en annen forklaring på regelen?
Men ja, slik tolker jeg reglene når det står spesifisert at UTLEGGER skal benytte GPS for å få koordinatene til boksen.
Jammen godt jeg ikke alltid gidder å forholde meg til slike tolkninger, og heller tar en praktisk tilnærming med et bedre resultat ved utlegging av cacher :twisted:
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » søn 12 okt 2008 18:31

Hei du thorminator.

Så fint at du mener å ha krav på den hele og fulle sannhet.
Jeg skjønner jo nå at jeg ikke har peiling, og at alle mine meninger og tanker er null verdt. Jeg skal sjekke med deg før jeg uttaler meg neste gang. :crazy2:

Og kjenner du til begrepet om å "hitle" en tråd? hvis ikke foreslår jeg at du prøver å finne det ut...
Sist redigert av solve den søn 12 okt 2008 20:01, redigert 1 gang totalt.
BildeBilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » søn 12 okt 2008 18:33

Thorminator

forklaringen på regelen er enkel den.
GPS er ein essensiell del av caching - nemleg noko av det viktigaste når du er ute og leitar!
Og sidan GPS er ein essensiell del må koordinatane vere gode. Dette oppnår du dersom den som plasserer cachen brukar GPS (slik det står i regelen). Og slik unngår ein at enkelte plukkar ut dårlege koordinatar frå dårlege kilder. Men har du ei anna nøyaktig kilde til koordinatar oppnår du intensjonen med regelen.

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » søn 12 okt 2008 18:34

Thorminator skrev:
Uansett har vi jo fått avklart at det tillates å ta med GPS på platformen.
Men er det praktisk?

en GPSr derimot... :lol:
BildeBilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » søn 12 okt 2008 18:39

Thorminator skrev: Ja, jeg blir useriøs av useriøse innlegg.
AOL.
Sist redigert av solve den søn 12 okt 2008 20:02, redigert 1 gang totalt.
BildeBilde

Thorminator

Legg inn av Thorminator » søn 12 okt 2008 18:41

tsolt skrev:Hei du thorminator dominator.
Huff.
Ganske latterlig i lengden dette.
tsolt skrev: Så fint at du mener å ha krav på den hele og fulle sannhet.
Hvor?
tsolt skrev: Jeg skjønner jo nå at jeg ikke har peiling, og at alle mine meninger og tanker er null verdt. Jeg skal sjekke med deg før jeg uttaler meg neste gang. :crazy2:
Fremdeles bare babbel.
Det er måten med karakteristikker, slengbemerkninger, "Legohoder", "tullinger" osv. osv. som bare er patetisk.
tsolt skrev: Og kjenner du til begrepet om å "hitle" en tråd? hvis ikke foreslår jeg at du prøver å finne det ut...
Ja.
Men det tror jeg ikke du gjør.
Du anklager andre for det, mens det i utgangspunktet er du som nå ødelegger tråden ved å komme med personkarakteristikker og kallenavn.
Ganske tåpelig spør du meg.
tsolt skrev:
Thorminator skrev:
Uansett har vi jo fått avklart at det tillates å ta med GPS på platformen.
Men er det praktisk?

en GPSr derimot... :lol:
Poeng! :D

Og når det gjelder mine useriøsiteter har jeg forsøkt, og gjort, en nedtoning av dette.
Det samme kan nok ikke sies om deg.
Men hey, jeg skal slutte å påpeke hvor latterlig dette er da du åpenbart tar deg nær av det.
tsolt skrev: Du blir ikke useriøs. Du har alltid vært det, i varierende grad. (iallefall i mine øyne, og ut ifra hva jeg har hørt fra andre geocachere, er jeg ikke alene heller).
Få eller rett og slett ingen av de som er på forumet her kjenner meg.
At enkelte stamtischere kanskje mener det gir jeg en lang beng i,
jeg skal ikke gå inn på hva eller om jeg selv mener noe om enkelte her.
Og, et meget lite fåtall har faktisk truffet meg IRL.
Sist redigert av Thorminator den søn 12 okt 2008 19:27, redigert 2 ganger totalt.

jackryan
Bruker
Bruker

Legg inn av jackryan » søn 12 okt 2008 18:42

tsolt skrev: Og når det gjelder mange timers arbeid, så har jeg ikke måttet kaste det pga reviewernekt, men pga av at man godkjenner absolutt alt av cacher, uansett innhold eller mange på innhold, så lenge de har er 161m fra alle andre cacher, og ikke inneholder amerikanske 4-bokstaversord eller Rema 1000.

Jeg hadde gravd fram både ganske unike bilder, og en lang historie på norsk og engelsk, men ble slått på målstreken av en cache med 4linjer svada, som ikke sa noe som helst om cachen, som man ikke skjønte når man gikk forbi stedet.
At man ikke kan gardere seg mot at andre kommer en i forkjøpet, er helt ok, og forventet (jeg har spurt, og fått sure oppstøtt tilbake om at det burde jeg ikke plage reviewerne med, for det burde jeg lest i reglementet ikke gikk an), men det er irriterende når man har jobba med et prosjekt i lang, lang tid, og gjort sitt ytterste for å gjøre opplevelsen for besøkende geocachere størst mulig, for så å oppleve at undermålhet, svada og null innhold, og på toppen av det hele patetisk dårlig utlegg/gjemmested går forran.

Da signaliserer GC.com, ved reviewerne, at de som prøver å gjøre en forskjell fortjener å bli pissa på. Og joda, jeg vet at legotrynene har regelverket på sin side når de forsvarer sånne idiotiske utlegg som festung norwegen, men det betyr ikke at de har rett til å slenge kommentarer av typen "du må da ikke slutte å lage kvalitetscacher av den grunn. gå heller forran med et godt eksempel.." Det er bare provoserende, og nedlatende.
Først: Jeg må si jeg deler Thorminators syn på nedlatende karakteristikker som "legotryner". Du har kommet med et svært fargerikt utvalg av dem nå etterhvert, og det trekker hele debatten ned.

Jeg ser at dette kan være et problem, og skjønner at det er kjipt når den som kom først til mølla har gjort en mye dårligere jobb. Men hva slags løsning er det egentlig du vil ha på dette problemet da?

Hvis reviewerne hadde forlangt cachetekst så hadde vel utlegger fremskaffet en cachetekst da. Han hadde helt sikkert fremdeles ikke lagt ned mange timer på det, bare gjort det som skulle til for å oppfylle kriteriene. Selve cachen kan reviewer uansett ikke gjøre noe med. Du hadde blitt slått på målstreken av en like dårlig cache med marginalt bedre beskrivelse.

For å gardere deg mot at andre kommer deg i forkjøpet måtte du jo kunne "reservere" koordinatene på et vis. Det kunne kanskje funket hvis det hadde eksistert et skikkelig system for det, men jeg tror nok volumet på en sånn tjeneste ville gjøre manuell håndtering ganske arbeidskrevende (jeg skulle ikke hatt noe problem med å fremskaffe et tresifret antall steder jeg gjerne skulle reservert...) Og fortsatt ville du hatt situasjoner der noen har brukt mange timer på å lage en cache bare for å oppdage at noen andre har reservert stedet UTEN å ha lagt ut noe (enda). For ikke å snakke om hvilke problemer dette ville skape når du prøver å finne et alternativt sted i nærheten, utenfor 162m-grensen fra et punkt du ikke kan vite hvor er.

Alt i alt er først-til-mølla den beste løsningen tror jeg, selv om det kan gi sånne utslag som du har opplevd.
tsolt skrev: "Våre" reviewere burde faktisk stilt opp på vår side, og fronta vår mening inn mot GC. De er de eneste som har noen som helst berettiget håp om å bli hørt.
I den grad "vi" har noen entydig mening så tipper jeg nok de gjør det. Eller ihvertfall sine egne meninger, som sikkert ikke avviker så veldig.
tsolt skrev: OG, hvis de gadd å vise litt av det samme engasjementet som de tydeligvis forventer at vi som gjør hele jobben med å holde liv i geocachinga skal ha, så hadde de vist litt initiativ, og iallefall gjort et forsøk på tvinge folk til å lage en skikkelig beskrivelse/innhold på cachesiden.
Hvordan gjør man det på en konsekvent måte da? Antall ord? Minst ett bilde?

Vi hadde nok fått se noen solide diskusjoner om reviewernes påstått inkonsekvente håndtering av dette kravet også tror jeg.
tsolt skrev: Så bunnlinja for meg her er at reviewerne stort sett gjør en glimrende jobb, men når de svikter, svikter de så til de grader, og det bør vi kunne ta en debatt på uten at noen surner eller prøver å Hitle hele diskusjonen.
Siden du startet med å skjelle meg ut for å hinte sender jeg den ballen i retur. Hvem snakker du om denne gangen?
BildeBilde

Thorminator

Legg inn av Thorminator » søn 12 okt 2008 18:45

bjorges skrev: Jammen godt jeg ikke alltid gidder å forholde meg til slike tolkninger, og heller tar en praktisk tilnærming med et bedre resultat ved utlegging av cacher :twisted:
Til syvende og sist er det vel regelens intensjon som må legges til grunn,
nemlig gode koordinater for finneren.
Om finneren velger GPSr eller kart og kompass er nok knekkende likegyldig,
det samme med utlegger.

Edit, dette var jo allerede påpekt her:
ArveAnd skrev: Men har du ei anna nøyaktig kilde til koordinatar oppnår du intensjonen med regelen.
Uansett var argumentet ikke gjeldende for den aktuelle cachen,
da det er motbevist at man ikke får lov til å ta med GPSrrrrr ut på platformen.
For det er kanskje vanskelig å finne geocache ut ifra flytskjema? :D

Thorminator

Legg inn av Thorminator » søn 12 okt 2008 18:49

jackryan skrev: For å gardere deg mot at andre kommer deg i forkjøpet måtte du jo kunne "reservere" koordinatene på et vis. Det kunne kanskje funket hvis det hadde eksistert et skikkelig system for det, men jeg tror nok volumet på en sånn tjeneste ville gjøre manuell håndtering ganske arbeidskrevende
Forslag:
Legg ut cachen uten tekst, eller benytt et minimum, og bygg deretter på cacheteksten etterpå.
Problem løst?

jackryan
Bruker
Bruker

Legg inn av jackryan » søn 12 okt 2008 18:59

Thorminator skrev:
jackryan skrev: For å gardere deg mot at andre kommer deg i forkjøpet måtte du jo kunne "reservere" koordinatene på et vis. Det kunne kanskje funket hvis det hadde eksistert et skikkelig system for det, men jeg tror nok volumet på en sånn tjeneste ville gjøre manuell håndtering ganske arbeidskrevende
Forslag:
Legg ut cachen uten tekst, eller benytt et minimum, og bygg deretter på cacheteksten etterpå.
Problem løst?
Forsåvidt, på tradisjonelle cacher. Mystery kan være noen hakk verre (den skal tross alt være løsbar ved publisering). Men man ønsker vel uansett å ha en ferdig cachebeskrivelse klar ved publisering.

Heldigvis opererer jeg i et område der dette neppe blir et problem med det første... :)
BildeBilde

Svar