Godkjenning av cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
ninad
Senior
Senior
Innlegg:916
Registrert:tir 11 des 2007 21:27
Sted:Markagrensa
Godkjenning av cacher

Legg inn av ninad » man 22 sep 2008 20:58

Flere har allerede reagert på den nypubliserte cachen Festung Akershus, som p.t. mangler beskrivelse og har et hint på tysk. Eier bor tydeligvis i Tyskland. Det hadde vært ok å få en beskrivelse av cachen, siden dette er et av Oslos mest sentrale steder (spes for turister) og et kjent historisk byggverk.

Når jeg har laget Markacacher, har jeg fått en mild henstilling fra publisator om å ta med en engelsk tekst. Helt ok, det, men da stusser jeg litt over at noen får publisere en cache i tjukkeste sentrum uten tekst overhodet.

Vi får sikkert en forklaring :)
Bilde Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av solve » man 22 sep 2008 21:16

Godt sagt ninad.
Jeg logga på nå for å skrive et innlegg av samme sort og innhold som det du gjorde.

Dette strider jo mot all erfaring man har fått ved å publisere cacher selv, og jeg fatter ikke at denne har sluppet igjennom kontrollen.
Man må feks forvente at en cache i norge, som et minimum, har en beskrivelse/hint på engelsk.

Dette er i den tilstanden den fremstår nå en søplecache, plassert på et sted som fortjener en skikkelig cache med en beskrivelse som virkelig forteller noe om stedet.

Her forventer jeg at reviewerne forklarer seg, for dette er IMNSHO ikke en type cacher vi ikke er tjent med å ha i Norge.
BildeBilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av tomahg » man 22 sep 2008 21:19

Det dukket opp noe lignende på Lindesnes, med kun tysk tekst.

Takket være avigerus, ser den vel noget bedre ut nå...

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av avigerus » man 22 sep 2008 21:33

Dere, føler at det nå dukker opp feriecacher rundt omkring...Jeg trodde at en viktig regel for godkjenning var det med tilhørighet til området, slik at du selv eller en "Fadder" kan ta en kontroll om noen rapporter tyder på feil eller mangler med cachen.
Det er riktig at jeg hjalp noen tyske geocachere med en oversettelse, men det etter at cachen var godkjent! Selv prøver jeg alltid å få en lokal fadder ifra tjukkeste slekta til å være medhjelper for vedlikehold av cachene mine. Derfor hadde jeg vel egentlig håpet at tyseren ville disable og deretter slette sin feriecache på Lindesnes.
Nå ser jeg altså en trend der det åpnes for feriecacher, hvis de da ikke har noen lokale faddere vi ikke vet om? Lindesnescachen er ihvertfall en feriecache, og med stor sansynlighet vil eier sjeldent eller aldri mer oppsøke stedet, desverre!
Litt artig dette, for jeg reiser mye rundt i norge, og akkurat nå sitter jeg på et hotell i Kirkenes. Selv om jeg er veldig motstander av feriecacher, er det fristende med å legge ut en ny boks her, sånn bare for å eie en langt nord og langt øst også.... Neida, lover å ikke gjøre dette, med mindre en av mine kursdeltakere kan være fadder da... :mrgreen:

Sikkert noen som vil kommentere dette også?
Bilde

Brukeravatar
Team Olsson
Senior
Senior
Innlegg:392
Registrert:tir 18 des 2007 21:48
Sted:Tromsø

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av Team Olsson » man 22 sep 2008 21:37

Det er no engelsk tekst og hint på den.
Bilde

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av tomahg » man 22 sep 2008 21:38

avigerus skrev:Nå ser jeg altså en trend der det åpnes for feriecacher, hvis de da ikke har noen lokale faddere vi ikke vet om?
I følge retningslinjene bør slike avtaler nevnes i cachebeskrivelsen:
...if you have made arrangements with a local geocacher to watch over your distant cache for you, that geocacher’s name should be mentioned on your cache page.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av bjorges » man 22 sep 2008 21:56

Jeg regner med at Makita Termidax, som var den som publiserte og godkjente publiseringen, her kommer med en god forklaring.
Selv om det nå har kommet beskrivelse på den aktuelle cachen, er det vel på nippet til å være en hån mot oss som forsøker å legge litt mer enn tre sekunder i å lage cachebeskrivelsen.
En tysker som har 12 cacher i Tyskland og som plutselig dumper en i Norge uten info om hvem som skal vedlikeholde cachen finner jeg noe merkelig.

Jeg støtter forøvrig de andre kommentarene her, og regner med at våre kjære reviewere behandler alle som ønsker å legge ut cacher i Norge likt.
Bilde

Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av hysse » tir 23 sep 2008 06:15

Jeg hadde vel tatt kontakt med personen, så får man vel en forklaring.

Makaka TAtuta er ,ifølge Gali, en erfaren geocacher og driter seg neppe ut på en tysker med ett funn i Noreg.
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av ArveAnd » tir 23 sep 2008 07:31

I løpet av sommaren kom det jo også ein feriecache i Bergen.

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... ad57a43cc6

Synd at slike blir godkjent - også ganske synd dei ikkje blir arkivert når feil blir påpeikt.
Det største problemet med ovannevnte cache er at den ikkje er utplassert ein gong....

Håpar moderator vil gjere noko med denne - men ser ikkje slik ut - dessverre.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av gacrux » tir 23 sep 2008 08:08

Beskrivelsen er nå på plass, og om man antar at det finnes en lokal til å vedlikeholde er det blitt en helt OK cache.
Otto Milvang

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av Makuta Teridax » tir 23 sep 2008 08:11

Hei alle sammen

Jeg regnet med at denne cachen ville skape diskusjon. Jeg forstår deler av kritikken, men dere må skille mellom hva som er krav og hva som bare er oppfordringer. Dere må også skille mellom hva som er min oppgave og hva som er deres oppgave. Jeg skal forklare, men først litt om vedlikehold og språk.

Vedlikehold

Når cache-eier bor langt fra cachen, spør jeg alltid om hvordan eier tenker å vedlikeholde cachen. For meg spiller det ingen rolle hvem som vedlikeholder cachen, bare eier forteller meg hvem som vil gjøre det. Ingen cache som ligger langt fra eiers bosted blir publisert uten at eier har gitt beskjed om hvordan cacher blir vedlikeholdt.

Språk

Det er ingen retningslinje som krever at en cache-beskrivelse skal være på et visst språk eller at en cache skal ha en beskrivelse i det hele tatt. Men havner det en cache i køen med beskrivelse på et "fremmedspråk" eller ingen beskrivelse i det hele tatt, sender jeg en oppfordring til eier og drøyer litt med publiseringen. Men ettersom det ikke er noe krav om beskrivelse, må jeg publisere cachen selv om beskrivelsen er på et "fremmedspråk" eller fraværende.

Krav og oppfordringer

Når en cache strider mot retningslinjene gir jeg beskjed om hva som må endres. Slike beskjeder er i praksis krav. Disse må følges, ellers blir ikke cachen publisert. Når jeg for eksempel ber eier fortelle hvordan hun/han tenker å vedlikeholde cachen er det et krav, for uten en sånn forklaring blir ikke cachen publisert.

Vi godkjennere har også en viss rolle i å hjelpe folk til å lage gode cacher. Derfor kommer jeg av og til med oppfordringer eller spørsmål. Når jeg oppfordrer folk om å legge inn en eller to setninger på engelsk, slik at utenlandske geocachere får en viss peiling på hva cachen handler om, så er det en oppfordring, ikke et krav. Det samme gjelder når jeg spør om eier kan presisere om en cache midt i marka er tilgjengelig om vinteren. Men dette er altså bare oppfordringer. Det er opp til eier om hun/han vil følge oppfordringen. Ingen cache blir publisert selv om eier ikke har fulgt en oppfordring.

Jeg forsøker å være tydelig på hva som er krav og hva som er oppfordringer.

Kvalitetskontroll

Det ble etterlyst kvalitetskontroll. Det er i praksis to nivåer av kvalitetskontroll. Det første nivået er det jeg som godkjenner som står for. Det er mitt ansvar å sørge for at cachen er i henhold til retningslinjene. Men når det er i orden, har jeg gjort mitt. Det neste nivået av kvalitetskontroll er det dere som geocachere som står for. Det er opp til dere å skrive i loggene hva dere synes om en cache. Husk imidlertid at en cache-side ikke er et diskusjonsforum.

Ellers

Den nevnte cachen ligger på et sentralt sted i Oslo. For meg betyr det ingenting. Alle cacher behandles like.

Det kan være at sted fortjener en bedre cache enn den som først ble publisert, men cacher publiseres etter "først til mølla"-prinsippet. Når det kommer en cache til publisering, og den er i henhold til retningslinjene, kan ikke jeg la være å publisere den, selv om jeg vet at noen geocachere vil mislike den. Hvis dere synes at et gitt sted burde hatt en bedre cache, burde dere lagt ut en bedre cache der selv. Det er sånn det fungerer.

Med vennlig hilsen
Makuta Teridax
Volunteer Cache Reviewer
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av bjorges » tir 23 sep 2008 08:21

Takker for et svar, men savner en forklaring på hvordan en cache totalt uten beskrivelse kunne gli igjennom.
Feilen er nå rettet, og beskrivelsen inne, men hvis det er en teknisk årsak til dette, så hadde det jo vært greit å vite.

Jeg kan egentlig ikke forstå at dere reviewere skulle godkjenne en cache uten beskrivelse, derfor kan det være greit med en forklaring, så blir det ikke full orkan neste gang det eventuelt skjer :)
Bilde

Brukeravatar
PPJ
Senior
Senior
Innlegg:867
Registrert:tir 20 nov 2007 23:31
Sted:Skoggrensen
Kontakt:

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av PPJ » tir 23 sep 2008 08:23

Det vil alltid være opp til oss som legger ut cacher å sørge for kvaliteten, og sette standard for hvordan cacher bør være.
Vi har stor frihet, og derfor også et stort ansvar.

Jeg synes det alt for ofte vises til og etterspørres regler, og det synes jeg blir for tynt. Vi må selv gi cachene i Norge en egenverdi ut over å være statistikkmat. Beskrivelse, historien, bilder, koordinater, turen dit, stedet i seg selv osv. Vi har så mye å spille på!

Hvis vi ikke liker en cache, kan vi vise det ved å la være å logge den. Eller å skrive i loggen hva mener.
8)
Bilde Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av solve » tir 23 sep 2008 09:01

så konklusjonen på det lekefiguren sier, er at det er helt i orden at jeg legger ut en cache, feks i Dusseldorf, uten et ord om hvorfor, og med hint på norsk, så lenge jeg kan komme opp med en historie om hvem som skal vedlikehold, og at jeg ikke kommer for nærme en annen cache, og i tillegg velge et navn som for de med litt historie minner om ting vi ikke akkurat liker å bli minnet på?

HVis det er tilfellet, så kan man egentlig drite i hele godkjenningssystemet, og lage en automatisert godkjenningsweb, som kun tar hensyn til Fy-ord og ved hjelp av inntastede koordinater avgjøre om plassering er for nærme andre cacher.

Sorry, men nå synes jeg legofigurenes "forklaringer" ligner mer og mer på Terra-ordførerne....
BildeBilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Godkjenning av cacher

Legg inn av gacrux » tir 23 sep 2008 09:23

Men klagene på siden har hjulpet, for dette er beste beskrivelse jeg har sett på en Akershus-cache, og dette er i alle fall cache #4 på festningen (Aina mapdaddy, bøa og denne ... flere?), så da fungerer vel systemet bra da? Gjør det ikke?
Otto Milvang

Svar