Spørre grunneier.....

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Team Messa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 11 mai 2014 16:30
Spørre grunneier.....

Legg inn av Team Messa » søn 11 mai 2014 18:20

Det er vel som å banne i kirka å spørre om det å få grunneiers tillatelse....?! På offentlige plasser, hvor mange spør da? Skal jeg spørre kommunen om å få legge ut i skogen, langs ei turløype......m.m?
Gjør dere alle det: Spør?

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Spørre grunneier.....

Legg inn av Frodebs » søn 11 mai 2014 19:14

Det kommer nok litt an på situasjonen, men ved å legge en cache til godkjenning så bekrefter du at grunneier har gitt tillatelse. Min erfaring er at reviewerene spør mer om dette direkte om cachen er plassert rett ved en enebolig enn ute i skogen. Etter min mening er jussen også noe uklar om grunneier kan nekte geocacher i utmark. Juss er en ting og fornuft en annen.
Har selv en gang via mail spurt brukere av et bygg om å få legge en cache der uten å få svar. Jeg droppet da den cachen. På den andre siden har jeg ved et litt spesielt bygg fått nektet publisering tross muntlig godkjennelse av de som har ansvaret for dette. Reviewer krevde i det tilfellet skriftlig godkjenning, noe jeg ga opp ettersom det er en tungrodd bedrift som holder til der og en slik forespørsel ville gått til "adm. dir".

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Spørre grunneier.....

Legg inn av TA- » man 12 mai 2014 22:03

Jeg har nærmere 300 skogscacher, og har ikke spurt grunneier om en eneste en av dem, og det tviler jeg på om så mange andre har gjort heller ;) Er det utmark, så kan en nok gå ut i fra at det er helt greit. Men skal en plassere en cache på et privat bygg, så ville jeg kansje ha spurt om tillatelse. Men da hadde jeg forklaert dem hva geocaching var først ;)
Bilde

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Spørre grunneier.....

Legg inn av Viking_Princess » tir 13 mai 2014 20:03

Jeg har spurt om tillatelse på alle mine cacher som er ved bygg, eller på privat eiendom.
Har da bare lagt ut cacher i nærområdet og kjenner de jeg spurte godt, det er kjekt å komme fra ei lita bygd ;)

Jeg vil si, er du i tvil, SPØRR!
Det er ikke noe kult når eier finner ut det ligger noe på eiendommen sin som han/hun ikke vil ha der.
For det første gir dette geocaching ett veldig dårlig rykte, og for det andre er det absolutt ikke noe behagelig for de cacherene som tilfedigvis er der og eventuelt får huden full av kjeft...(Har skjedd...)

Ute i skogen tror jeg det burde være i orden, så lenge du ikke ødelegger skog og mark, pass på å ikke spikre i trær feks, og som mange ikke en gang tenker over: Hvis det kommer mange til cachen din, vil dette ødelegge og forandre akuratt det punktet du har lagt cachen, og gjør det noe?

Har sett flere steder som blir "lett ihjæl", det er normalt å se en "cache sti" etter en liten stund, og noen steder blir rett og slett ødelagt fordi folk leter, roter, graver og pirker i sin iver etter å finne cachen.

Det er faktisk ansvaret til den som legger cachen synes jeg, man må bare holde det i tankene at ikke alle er like forsiktige, og ikke alle tenker over hvor dem går og hvordan dem leter.

Dette er ihvertfall min tankegang :)
Bilde

Svar