Cache i butikk?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
ChristianIV
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:fre 09 aug 2013 17:20
Cache i butikk?

Legg inn av ChristianIV » fre 09 aug 2013 17:27

Hei forum :) Er det lov å legge ut en cache i en butikk hvis du får tillatelse fra daglig leder?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Cache i butikk?

Legg inn av Makuta Teridax » lør 10 aug 2013 15:23

ChristianIV skrev:Hei forum :) Er det lov å legge ut en cache i en butikk hvis du får tillatelse fra daglig leder?
http://www.geocaching.com/about/guideli ... cialcaches:

Cacheoppføringer som anses som kommersielle, vil ikke bli publisert. En eller flere av følgende ting kjennetegner en kommersiell cacheoppføring:
(…)
–Den foreslår eller krever at cacheren oppsøker et foretak, samhandler med ansatte og/eller kjøper et produkt eller en tjeneste.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

ChristianIV
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:fre 09 aug 2013 17:20

Re: Cache i butikk?

Legg inn av ChristianIV » lør 10 aug 2013 16:43

Ok :) I dette tilfellet tenkte jeg på en vanlig KIWI-butikk. Vil det telle som kommersielt, selv hvis jeg spesifiserer at det er helt tilfeldig valgt butikk?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Cache i butikk?

Legg inn av Makuta Teridax » lør 10 aug 2013 18:33

ChristianIV skrev:Ok :) I dette tilfellet tenkte jeg på en vanlig KIWI-butikk. Vil det telle som kommersielt, selv hvis jeg spesifiserer at det er helt tilfeldig valgt butikk?
Ja, det regnes som kommersielt hvis man må inn i selve butikken. Det gjelder også om navnet ikke er nevnt i cachetittelen eller -beskrivelsen. Det som går, er å bruke et bibliotek, kulturhus/flerbrukshus, eller noe tilsvarende som ikke er kommersielt. Kanskje ideen din kan realiseres ved å bruke noe sånt?
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

hIa69
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 15 sep 2012 22:10

Re: Cache i butikk?

Legg inn av hIa69 » lør 10 aug 2013 22:35

Makuta Teridax skrev:
ChristianIV skrev:Ok :) I dette tilfellet tenkte jeg på en vanlig KIWI-butikk. Vil det telle som kommersielt, selv hvis jeg spesifiserer at det er helt tilfeldig valgt butikk?
Ja, det regnes som kommersielt hvis man må inn i selve butikken. Det gjelder også om navnet ikke er nevnt i cachetittelen eller -beskrivelsen. Det som går, er å bruke et bibliotek, kulturhus/flerbrukshus, eller noe tilsvarende som ikke er kommersielt. Kanskje ideen din kan realiseres ved å bruke noe sånt?
Jeg fant en i canada " GC17WBW "
Denne lå inne i en bokhandel - brukte bøker butikk. Ingen krav til kjøp eller noe. Men måtte finnes i åpningstden (veldig hemmeligsfulle betjening også)
Meget bra plassert og selvfølgelig, når jeg fant den var tipset heeelt tydelig :-)

ChristianIV
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:fre 09 aug 2013 17:20

Re: Cache i butikk?

Legg inn av ChristianIV » søn 11 aug 2013 00:38

Takk for gode svar :) Planen min var å bruke et DVD-cover som cacheboks. Jeg skulle spesialdesigne coveret slik at geocachere skjønner hvilken DVD som er cachen. Jeg vet at de har DVDer på biblioteket, så jeg kommer til å spørre dem om tillatelse i morgen ;) Hvis dette går etter planen kommer det en ny cache med navn "En utdøende rase" i Kristiansand i løpet av neste uke.

Abelmann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:13
Registrert:tor 06 des 2012 10:39
Sted:Oslo

Re: Cache i butikk?

Legg inn av Abelmann » søn 11 aug 2013 11:04

Makuta Teridax skrev: Ja, det regnes som kommersielt hvis man må inn i selve butikken. Det gjelder også om navnet ikke er nevnt i cachetittelen eller -beskrivelsen.
For under en måned siden ble det publisert en mystery på Tynset der man må inn i en SPAR-butikk for å finne løsningen: http://coord.info/GC4G7DK. Er dette en glipp fra revieweren sin side, eller er det greit når selve cachen ikke er inne i butikken?
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Cache i butikk?

Legg inn av Makuta Teridax » søn 11 aug 2013 22:04

Abelmann skrev:For under en måned siden ble det publisert en mystery på Tynset der man må inn i en SPAR-butikk for å finne løsningen: http://coord.info/GC4G7DK. Er dette en glipp fra revieweren sin side, eller er det greit når selve cachen ikke er inne i butikken?
Her har jeg ikke noe klart svar, så se heller på dette som mine egne løse tanker om temaet. Jeg er ikke i tvil om at en cache som ligger blant varene i en butikk eller en cache man må spørre etter, regnes som kommersiell. Utover det har jeg lite erfaring med cacher plassert i en butikk eller annen kommersiell virksomhet. For hva betyr det, helt presist, å «oppsøke et foretak» eller «go inside a business», som det står i originalteksten? Noen butikker har et fellesareal med oppslagstavle som kan leses av alle uten å måtte gå inn blant varene. Hvis man må finne noe informasjon på en slik oppslagstavle, er man da i en butikk? Teknisk sett er man i butikkens bygning, men er man i selve butikken? Eller hva om oppslagstavlen er i en trappegang mellom etasjene på et kjøpesenter? Eller oppslagstavlen er i en trappegang mellom etasjene i kjøpesenterets parkeringshus? I mine øyne er det ikke krystallklart hva som regnes som «go inside a business».
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand

Re: Cache i butikk?

Legg inn av Hofstad » tir 13 aug 2013 21:18

ChristianIV skrev:Takk for gode svar :) Planen min var å bruke et DVD-cover som cacheboks. Jeg skulle spesialdesigne coveret slik at geocachere skjønner hvilken DVD som er cachen. Jeg vet at de har DVDer på biblioteket, så jeg kommer til å spørre dem om tillatelse i morgen ;) Hvis dette går etter planen kommer det en ny cache med navn "En utdøende rase" i Kristiansand i løpet av neste uke.
Idéen er genial, men er redd du vil få problemer med minimumsavstandene der, er to cacher som er innafor radien til biblioteket. :(

Men til temaet: jeg funnet cacher i USA hvor jeg måtte spørre den butikkansatte om cachen, som da var gjemt bak kassen. Regner dog med at dette er cacher som er "grandfathered", og at reglene mot kommersielle cacher ikke er tilbakevirkende.
Bilde

ChristianIV
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:fre 09 aug 2013 17:20

Re: Cache i butikk?

Legg inn av ChristianIV » tor 22 aug 2013 16:40

Bare en liten oppdatering for de i Kristiansand. Som Hofstad påpekte var det for kort avstand til en annen cache på Biblioteket i sentrum, men jeg har lagt ut en på Vågsbygd Bibliotek :) Blir sannsynligvis publisert i kveld...

Svar