Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
ybysos
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 mai 2013 16:56
Sted:Oslo
Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av ybysos » tor 20 jun 2013 08:07

Heia,

Jeg begynner vel å komme dithen at jeg har lyst til å legge ut min egen cache snart og jeg lurer på en ting angående FTF. Er det vanlig at det ligger en "premie" eller noe til FTF? Er dette et badge eller noe? Eller en GC med egen kode (så noe som lignet dette på shop'en). Eller er det bare et diplom for moro skyld? (jeg må jo sørge for at alt er i orden i tillegg til alle andre regler for cacheutlegging :wink:

Dere som er mer drevne enn meg - hva pleier dere gjøre?
Young Body, Young Spirit, Old Soul

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av ingsve » tor 20 jun 2013 08:43

Flott at du ønsker å legge ut en cache. Det er ikke nødvendig med noe til FTF, hverken premie, pins eller et såkalt sertifikat til den som finner den først (FTFC). Det betyr selvsagt at du kan hvis du ønsker det. Det blir satt pris på og noen samler på dette. Her spiller nok også tradisjonen i distriktet en rolle.
Jeg har brukt å legge med et FTFC på mine cacher. Synes det er litt moro å lage dem :D

Vel så viktig er gode koordinater, en flott plasering og gjerne en fin beskrivelse (ikke nødvendig, men er med på å heve opplevelsen). Bruk også en god boks.
Bilde

Brukeravatar
ybysos
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 mai 2013 16:56
Sted:Oslo

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av ybysos » tor 20 jun 2013 08:45

Ah, tusen takk!

Jeg har noen ideer, men vil gjerne at den skal være bra, og litt mer enn en liten nano på en magnet en helt tilfeldig plass :wink:

FTFC - jeg spør som jeg har vett til - hehe - lager du da bare et lite papircertificate selv da, eller?
Young Body, Young Spirit, Old Soul

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av mamoreb » tor 20 jun 2013 08:51

Veldig godt svar av ingsve. Jeg er helt enig.

Selv pleier jeg å lage FTFC, ofte litt tilpasset ift geocachens tema. Noen ganger har jeg lagt inn en geocoin i gave, hvis det har vært plass i boksen, og hvis jeg har hatt en egnet en for hånden. Jeg har latt geocoinen være uaktivert, og merket den godt, slik at det er helt klart at den er en gave, og ikke allerede på reise.
Bilde

Brukeravatar
CSundseth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:16
Registrert:tor 14 jun 2012 22:03

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av CSundseth » tor 20 jun 2013 09:16

Du kan lage FTFC selv hvis du selv vil bestemme hvordan den skal se ut, selv pleier jeg å bruke denne: http://gcinfo.no/webfm_send/58
Bilde Bilde Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av ingsve » tor 20 jun 2013 10:32

ybysos skrev:Ah, tusen takk!

Jeg har noen ideer, men vil gjerne at den skal være bra, og litt mer enn en liten nano på en magnet en helt tilfeldig plass :wink:

FTFC - jeg spør som jeg har vett til - hehe - lager du da bare et lite papircertificate selv da, eller?

Høres flott ut.

Jeg fant et på nettet som jeg har tilpasset litt og sjeg laminerer det i plast. Er nok godt i overkant, men jeg har blitt hengende med de 8)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 20 jun 2013 14:13

Jeg slutter meg til alle rådene de andre har gitt her!

Personlig vil jeg understreke "den gode cachesiden". En informativ webside helst med et bilde eller to er noe jeg setter veldig pris på! Særlig hvis det er et sted som har en historie! Men bare en hyggelig forklaring på hvorfor du har lagt ut cahcen akkurat på dette stedet er også fint! Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å lage websider, men om du ikke har noe særlig erfaring med det kan kanskje denne artikkelen være til hjelp: Hvordan lage cachesider!

Til slutt vil jeg ønske deg lykke til og si at jeg synes det er fantastisk flott at du ønsker å lage en god cache på første forsøk og spør deg til råds her!
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
ybysos
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 mai 2013 16:56
Sted:Oslo

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av ybysos » tor 20 jun 2013 19:41

GorgonVaktmester skrev:Jeg slutter meg til alle rådene de andre har gitt her!

Personlig vil jeg understreke "den gode cachesiden". En informativ webside helst med et bilde eller to er noe jeg setter veldig pris på! Særlig hvis det er et sted som har en historie! Men bare en hyggelig forklaring på hvorfor du har lagt ut cahcen akkurat på dette stedet er også fint! Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med å lage websider, men om du ikke har noe særlig erfaring med det kan kanskje denne artikkelen være til hjelp: Hvordan lage cachesider!

Til slutt vil jeg ønske deg lykke til og si at jeg synes det er fantastisk flott at du ønsker å lage en god cache på første forsøk og spør deg til råds her!
Ja, jeg har googlet mitt nærområde, sjekket dette opp mot kartet på geocaching for å se om det er noen i nrheten. Området jeg har tenkt ser ledig ut.. Og jeg fant en plass som, i alle fall jeg, kan synes er interessant. Jeg har sansen for de litt mer forseggjorte historiene, og har lyst til å "gjøre det litt" ordentlig første gangen. Nå må jeg bare ut og fysisk rekognosere for å finne en plass, om mulig å plassere en cache :wink:

Lenge siden jeg har laget websider, men det går nok bra. Takk for linken, den så veldig oversiktlig ut!
Young Body, Young Spirit, Old Soul

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av cachepus » tor 20 jun 2013 23:00

Jeg er også for en bra cacheopplevelse i form av et fint sted å besøke, interessant info som forteller meg hvorfor jeg skal finne akkurat denne cachen og gjerne en bra beholder. Heller det enn et sertifikat som for min del havner i søpla uansett.

Jeg har ved et par anledninger lagt ved en ftf-pin eller coin, men siden jeg selv ikke bryr meg stort om det gidder jeg sjeldent legge det i mine egne cacher.
Aina S.

Brukeravatar
ybysos
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 mai 2013 16:56
Sted:Oslo

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av ybysos » tir 10 des 2013 09:55

Siden det ble en adventscache ble FTF-premien enkelt gjort til en marsipangris :D

Men første utlegg er nå ute i den store, ville cacheverden i alle fall
Young Body, Young Spirit, Old Soul

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av GorgonVaktmester » tir 10 des 2013 15:12

ybysos skrev:Men første utlegg er nå ute i den store, ville cacheverden i alle fall
GRATULERER!!! :good:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Asoteam
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:42
Registrert:tir 11 sep 2012 21:10

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av Asoteam » tir 10 des 2013 17:57

Og med en veldig fin og forseggjort innretning! Gratulerer [CLAPPING HANDS SIGN][CLAPPING HANDS SIGN][CLAPPING HANDS SIGN]


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
pilt73
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:34
Registrert:lør 01 des 2012 10:44
Sted:Oslo

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av pilt73 » tir 10 des 2013 23:13

ybysos skrev:Siden det ble en adventscache ble FTF-premien enkelt gjort til en marsipangris :D

Men første utlegg er nå ute i den store, ville cacheverden i alle fall
Gratulerer med en fantastisk førstecache! Har du jobbet med den siden du skrev her i juni eller har du flere på gang? Bilde

Brukeravatar
ybysos
Junior
Junior
Innlegg:64
Registrert:fre 03 mai 2013 16:56
Sted:Oslo

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av ybysos » ons 11 des 2013 08:47

Asoteam skrev:Og med en veldig fin og forseggjort innretning! Gratulerer [CLAPPING HANDS SIGN][CLAPPING HANDS SIGN][CLAPPING HANDS SIGN]


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Takk takk, jeg skjønner jo også at utlegger som begynner på "y" er populært.. Dog klarte jo dere å ta den challengen før jeg fikk lagt ut, da :D
pilt73 skrev:
ybysos skrev:Siden det ble en adventscache ble FTF-premien enkelt gjort til en marsipangris :D

Men første utlegg er nå ute i den store, ville cacheverden i alle fall
Gratulerer med en fantastisk førstecache! Har du jobbet med den siden du skrev her i juni eller har du flere på gang? Bilde
Det var faktisk en annen ide jeg hadde i tankene da - og den plassen er holdt av, så vi får se hva som kommer der. Og tusen takk! :D
Young Body, Young Spirit, Old Soul

Brukeravatar
nafmo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:man 11 nov 2013 10:01
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Utlegging av ny cache - hvordan er det med FTF?

Legg inn av nafmo » tor 12 des 2013 23:25

ybysos skrev:Men første utlegg er nå ute i den store, ville cacheverden i alle fall
Denne har jeg hørt en masse skryt om. Bor ikke så veldig langt unna, men har ennå ikke rukket å få sett på den, håper jeg får tid i helgen! (Har ikke hatt veldig mye tid/energi til geocaching denne uken, men jeg la også ut min første boks, dog en helt alminnelig boks på en helt alminnelig plass…)
BildeBildeBilde

Svar