Skatt ved skule/idrettsanlegg

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
kopp5
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 03 jun 2013 08:40
Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av kopp5 » man 03 jun 2013 08:46

Hei!
Eg har nyleg fått avvist ein skatt fordi den ligg i nærleik av skule og idrettsplass. Er det reglar for det? Eg har då funne mange skattar både på og i nærleiken av skular og idrettsplassar. Synest ikkje den regelen er logisk då mange skattar er langt meir allmenne enn denne. Skattar midt i byrar, ved museum osv. Ponget skal jo vera å syna fram flotte stader, alle kan ikkje ligga i skogen eller på fjellet. Eller?

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av Frodebs » man 03 jun 2013 09:29

Hei.
Jeg forstår at du synes dette var kjedelig. Reglene rundt skoler har endret seg,noe som har betydning for nye bokser men ikke gamle. Jeg har forstått det slik at det nå er en avstandsregel som er kommet etter at alle menn nå blir sett på som potensielle overgripere. Mannlige geocacher som uten synlig grunn oppholder seg for nærme steder barn oppholder seg blir av enkelte tatt for å være pedofile og det er derfor bestemt at slik aktivitet er uønsket.

kopp5
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:2
Registrert:man 03 jun 2013 08:40

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av kopp5 » man 03 jun 2013 09:44

Ok. Takk for svar. Dette begrensar jo kvar me kan legge ut skattar. I nærleiken av idrettsanlegg, barnehage, skule, leikeplass, kulturhus osv.
Skjønar at ein skal visa omsyn og vera lur når ein legg ut skattar, men eg synest dette er søkt. Akspterer likevel sjølvsagt reglane.


HexaNomos
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:lør 04 mai 2013 19:02

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av HexaNomos » man 03 jun 2013 21:00

Hei:
Groundspeak tillater ikke geocacher på skoler. Det er ikke bra om geocachere som leter etter cachen vekker unødig frykt og mistanke blant elever, foreldre eller ansatte. Retningslinjene http://www.geocaching.com/about/guideli ... ictedareas sier

Geocacher skal ikke plasseres på begrensede, forbudte eller på andre måter upassende steder.

Dette er det vi reviewere sjekker på når det legges ut tett ved skoler, barnehager osv. De som legger ut bokser viser også stor forståelse for dette. Utlegg skal derfor skje utenfor skolens område.

Hilsen Hexa Nomos, reviewer

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av sven-egil » man 03 jun 2013 21:53

Det synes jeg er en god regel!

Jeg har selv følt hvor ekkelt det er med "feilplasserte" cacher når jeg har vært på tur....
Er ikke noe gøy å nesten bli banket opp av forbipasserende.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av Makuta Teridax » tir 04 jun 2013 10:53

Frodebs skrev:Reglene rundt skoler har endret seg, noe som har betydning for nye bokser men ikke gamle.
Det er nytt for meg at dette bare gjelder nye cacher. Retningslinjen om cacher ved skoler har eksistert så lenge jeg kan huske, men som første innlegg i denne tråden viser, er det noen som ikke leser retningslinjene. I ettertid ser jeg at kontrollen med slike cacher ikke har vært god nok, men uansett har det alltid vært cacheeier som har ansvaret for å overholde retningslinjene, og det gjelder også for gamle cacher. En del cachebeskrivelser nevner heller ingenting om at cachen er plassert ved en skole eller barnehage, og da er det ikke lett for en reviewer å vite.

Tidligere kom det ingen negative tilbakemeldinger om cacher ved skoler og barnehager, men i løpet av de siste årene er det kommet flere negative tilbakemeldinger om slike cacher, både fra geocachere og personell ved barnehager og skoler. Og det er ikke bare seksuelle overgripere som er et problem. Bare i Norge har det vært i alle fall tre kidnappinger fra barnehager. Geocaching skal ikke gå utover noen tredjepart, og selv om geocaching i seg selv er aldri så uskyldig, bør vi ta hensyn til det, når geocacheres leting etter en cache skaper frykt.
kopp5 skrev:Dette begrensar jo kvar me kan legge ut skattar. I nærleiken av idrettsanlegg, barnehage, skule, leikeplass, kulturhus osv. Skjønar at ein skal visa omsyn og vera lur når ein legg ut skattar, men eg synest dette er søkt.
Tenk deg at en ansatt ved barnehage tar kontakt med deg og forklarer at det har vært menn som har lusket rundt barnehagen, og dette har skapt mistanke og undring. De ansatte har tatt det opp med foreldrene, men ingen forstår hva dette er for noe. De har vurdert å ringe politiet. Hun som tar kontakt har funnet ut at luskingen skyldes at en geocache er plassert på den andre siden av veien for barnehagen. Hun er lettet over at det var noe såpass uskyldig, men ber om at geocachen blir fjernet. Ville du bare svare at du synes det er søkt?

(Eksemplet er ikke oppkonstruert, dessverre.)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av Frodebs » tir 04 jun 2013 12:06

Makuta Teridax skrev:
Frodebs skrev:Reglene rundt skoler har endret seg, noe som har betydning for nye bokser men ikke gamle.
Det er nytt for meg at dette bare gjelder nye cacher. Retningslinjen om cacher ved skoler har eksistert så lenge jeg kan huske, men som første innlegg i denne tråden viser, er det noen som ikke leser retningslinjene. I ettertid ser jeg at kontrollen med slike cacher ikke har vært god nok, men uansett har det alltid vært cacheeier som har ansvaret for å overholde retningslinjene, og det gjelder også for gamle cacher. En del cachebeskrivelser nevner heller ingenting om at cachen er plassert ved en skole eller barnehage, og da er det ikke lett for en reviewer å vite.
Det stemmer at det er litt enkelt forklart av meg, men som et svar fra en "medcacher" og ikke som en som blir sett på som uttaler seg "i kraft av sitt embed" mener jeg det var presist nok. Det korrekte er selvsagt som du pressiserer at det er håndhevingen av disse reglene som har endret seg.
Makuta Teridax skrev:
kopp5 skrev:Dette begrensar jo kvar me kan legge ut skattar. I nærleiken av idrettsanlegg, barnehage, skule, leikeplass, kulturhus osv. Skjønar at ein skal visa omsyn og vera lur når ein legg ut skattar, men eg synest dette er søkt.
Tenk deg at en ansatt ved barnehage tar kontakt med deg og forklarer at det har vært menn som har lusket rundt barnehagen, og dette har skapt mistanke og undring. De ansatte har tatt det opp med foreldrene, men ingen forstår hva dette er for noe. De har vurdert å ringe politiet. Hun som tar kontakt har funnet ut at luskingen skyldes at en geocache er plassert på den andre siden av veien for barnehagen. Hun er lettet over at det var noe såpass uskyldig, men ber om at geocachen blir fjernet. Ville du bare svare at du synes det er søkt?

(Eksemplet er ikke oppkonstruert, dessverre.)
Jeg personlig ville ha sagt det ja, på en litt finere måte selvfølgelig. Men nå nærmer jeg meg vel mye en generell samfunnsdebatt enn forklaring på hvorfor geocacher ikke er lov i nærheten av skoler og vil ikke følge opp dette.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av Viking_Princess » tir 04 jun 2013 18:10

Det er såpass mange andre fine steder å gjemme en cache, hvorfor akuratt ved en skole eller en barnehage???
Da er det heller bedre å ha en multi cache, hvor man må forbi skolen/barnehagen, hvis man så absolutt vil vise den fram, slik at det ikke blir masse leting utenfor.

Jeg har aldri likt meg ved skoler og barnehager når det har vært leting etter cacher, og jeg er kvinnfolk, man går ett sted man ikke har tilhørighet, og jeg setter meg inn i hvordan det SER UT, når man går slik og leter, hvordan hadde jeg opplevd det hvis jeg ikke hadde visst hva det var?
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 09 jun 2013 03:50

Makuta Teridax skrev:Tenk deg at en ansatt ved barnehage tar kontakt med deg og forklarer at det har vært menn som har lusket rundt barnehagen, og dette har skapt mistanke og undring. De ansatte har tatt det opp med foreldrene, men ingen forstår hva dette er for noe. De har vurdert å ringe politiet. Hun som tar kontakt har funnet ut at luskingen skyldes at en geocache er plassert på den andre siden av veien for barnehagen. Hun er lettet over at det var noe såpass uskyldig, men ber om at geocachen blir fjernet. Ville du bare svare at du synes det er søkt?

(Eksemplet er ikke oppkonstruert, dessverre.)
I dette tilfellet var ikke cachen plassert på barnehagens (eller skolens) område, men på andre siden av vegen. Jeg går da ut fra at vi snakker om en offentlig tilgjengelig vei. Og da må jeg si meg enig med Fodebs at det er litt i overkant Paranoia-aktig. Holder man seg utenfor skolens område bør det være greit! Man MÅ jo ikke akkurat lete etter slike cacher i skolens/barnehagens åpningstid heller...
Viking_Princess skrev:Da er det heller bedre å ha en multi cache, hvor man må forbi skolen/barnehagen, hvis man så absolutt vil vise den fram, slik at det ikke blir masse leting utenfor.
Om man går diskret bort og plukker frem en liten magnetisk dings som sitter på baksiden av en strømboks på andre siden av vegen for en barnehage, eller om man står rett utenfor gjerdet og gransker barnehagen fordi man skal telle vinduer eller busker eller nedløp fra takrenner eller noe annet lurt som cacheeier har funnet på må da vel gå ut på ett? Det er fortsatt skumle menn og kvinner som sikkert enten er pedofile eller som vil kidnappe noen av de uskyldige barna som står der og lurer...

Jeg synes det er helt greit at inne på området til barnehager, barneskoler og tildels også ungdomsskoler er "forbudt" område. Men utenfor må vær greit. Det må da være grenser for Paranoia...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av Makuta Teridax » søn 09 jun 2013 16:50

GorgonVaktmester skrev:I dette tilfellet var ikke cachen plassert på barnehagens (eller skolens) område, men på andre siden av vegen. Jeg går da ut fra at vi snakker om en offentlig tilgjengelig vei. Og da må jeg si meg enig med Fodebs at det er litt i overkant Paranoia-aktig.
I USA er det vanlig at cacher ikke tillates dersom skolen eller barnehagen er innen synsvidde. Unntaket er når cachen befinner seg på et offentlig tilgjengelig område der det ofte befinner seg folk, f.eks. trafikkert fortau eller populær gangvei. Fullt så strenge er vi ikke her, ikke ennå, i alle fall.

Forøvrig var det en del som mente det også var paranoia da vi ikke ville publiserte cacher ved potensielle terrormål, bl.a. regjeringskvartalet. Da var det snakk om paranoia, om amerikanske tilstander og om hvor tullete det var at regler utformet i USA skulle anvendes her i landet. Etter 22. juli 2011 stilnet den diskusjonen.
GorgonVaktmester skrev:Man MÅ jo ikke akkurat lete etter slike cacher i skolens/barnehagens åpningstid heller...
Det kan være, men realitetene er at folk gjør det.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av Viking_Princess » søn 09 jun 2013 18:52

Om man går diskret bort og plukker frem en liten magnetisk dings som sitter på baksiden av en strømboks på andre siden av vegen for en barnehage, eller om man står rett utenfor gjerdet og gransker barnehagen fordi man skal telle vinduer eller busker eller nedløp fra takrenner eller noe annet lurt som cacheeier har funnet på må da vel gå ut på ett? Det er fortsatt skumle menn og kvinner som sikkert enten er pedofile eller som vil kidnappe noen av de uskyldige barna som står der og lurer...
Gå FORBI ;)
Jeg tenkte mer, ha ett steg før man kommer til skolen/barnehagen, gå så forbi den, for så å ha enten cachen eller punkt to ETTER man har passert.
Da viser man fram stedet, men ingen behøver gå og luske i buskene ;)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 09 jun 2013 18:56

Makuta Teridax skrev:Forøvrig var det en del som mente det også var paranoia da vi ikke ville publiserte cacher ved potensielle terrormål, bl.a. regjeringskvartalet. Da var det snakk om paranoia, om amerikanske tilstander og om hvor tullete det var at regler utformet i USA skulle anvendes her i landet. Etter 22. juli 2011 stilnet den diskusjonen.
Det er en vesentlig forskjell på cacher ved terrormål og cacher ved skoler/barnehager. Ved terrormål er det selve cachen man er redd for, mens ved skoler og barnehager er det geocacherne. Jeg har stor forståelse for at man ikke liker gjenstander pakket inn i gaffatape som under "mystiske tilstander" gjemmes ved steder som regjeringskvartalet, statsministerboligen eller den israelske ambassade (jfr. en cache som utløste bombealarm for noen år siden). Og det hadde jeg også før 22-7-11. Men når enhver som ikke ser rett frem og skynder seg forbi når man er i nærheten av en skole eller barnehage blir stemplet som potensiell pedofil eller kidnapper, da er det noe som er alvorlig galt.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av Frodebs » søn 09 jun 2013 22:47

Makuta Teridax skrev: Etter 22. juli 2011 stilnet den diskusjonen.
Det betyr ikke at alle ble enige den datoen, men kan også bety at temaet ble utdebattert. Når man har sagt at man er uenig og forklart hvorfor for så å innrette seg etter reglene, kan det bety at man ser saken som avgjort, ikke at man har skiftet mening selv om tragiske hendelser har skjedd.

Brukeravatar
cachepus
Junior
Junior
Innlegg:97
Registrert:man 07 des 2009 20:43
Sted:Oslo
Kontakt:

Re: Skatt ved skule/idrettsanlegg

Legg inn av cachepus » man 10 jun 2013 05:11

Jeg har en vri på skolecache. Cachen er en mystery der man lærer litt om den aktuelle skolen. Selve cachen er gjemt i kort gangavstand fra skolen, men ikke synbar fra skolegården, slik at de som ønsker det kan gå bort og se på den, og de som ikke vil det kan nøye seg med å ha logget cachen og fått et glimt av skolen. Målet mitt, å lære bort litt om skolen er uansett oppfylt.
Aina S.

Svar