Legge ut nå, publisere senere?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Andkjo99
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Sandnes

Legge ut nå, publisere senere?

Legg inn av Andkjo99 » ons 26 des 2012 00:20

Jeg skal legge ut min første geocache den 26.12 eller den 27.12. Men jeg lurer på om det går ann å lage alt klart nå og få den godkjent, og publisere denne den 01.01.13 kl 00.01?
MVH Andreas

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner

Re: Legge ut nå, publisere senere?

Legg inn av sabeltann31 » ons 26 des 2012 00:34

Da må du avtale med en av godkjennerne direkte om det. Det har vært gjort i forbindelse med julekalendere og eventer. Da har de som regel krevd 10 dagers varsel. Så vidt jeg vet må de sitte og gjøre det manuellt. Misforstå meg rett nå!!!! Hadde jeg vært godkjenner hadde jeg ikke giddet å sitte klar på det tidspunktet til fordel for en masse hærlige raketter.

Sabeltann31

Andkjo99
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Sandnes

Legg inn av Andkjo99 » ons 26 des 2012 00:57

Ok, men går det ikke ann å skrive 01.01.13 på "dato utlagt"?
MVH Andreas

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av sabeltann31 » ons 26 des 2012 01:01

Nei. Du får ikke skrivd inn senere datoer en dagens dato....

Sabeltann31

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » ons 26 des 2012 01:14

sabeltann31 skrev:Nei. Du får ikke skrivd inn senere datoer en dagens dato....

Sabeltann31
Det skal du få meg til å tro på! Skikkelig vrient å publisere cacher i fremtiden selv om det er en fremtidig funksjon jeg tror kommer en gang i "framtiden". :shock: 8)

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » ons 26 des 2012 02:19

Det er mulig å endre "dato utlagt" til 01.01.2013 etter at cachen er publisert. Om det er riktig å sette publiseringsdato eller utplasseringsdato er en annen diskusjon, som har foregått et annet sted her på forumet.

Andkjo99, i tillegg til spørsmålet om hvorvidt reviewerne går med på å gjøre et forsøk på å publisere på eksakt angitt tidspunkt, må du være klar over at du muligens er litt sent ute. Det kan ta flere dager fra du sender inn cachen til du får svar. Hvis reviewer har spørsmål eller ber om justeringer, blir det en ny runde med muligens flere dagers ventetid. Har du tenkt over om det er HELT vesentlig at denne cachen kommer på akkurat dét tidspunktet? Eller kan det bli en fin cache selv om den evt. kommer litt senere? Jeg har sett noen tilfeller hvor stramme tidsfrister medfører stress og frustrasjon både for utlegger og for reviewer. Kanskje blir det bedre uten tidspress?
Bilde

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » ons 26 des 2012 07:25

Nei, reviwer må ikke sitte å publisere manuelt etter det jeg forstår. Cachen kan reviewes og låses (endringer kan da ikke gjøres av cacheeier før publisering) og det settes på et publiseringstidspunkt.
Om de ønsker utstrakt bruk av det systemet vet jeg ikke.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » ons 26 des 2012 09:55

Som Synth75 sier de kan autopublisere.
Jeg sto i hyggelig prat med Makuta på eventet mitt den 13/12 og tuuuuut i lomma, Makuta publiserte JuleDrammen 13....
Og de fleste fikk vel med seg at cachene ofte ble publisert ett minutt over enten hel eller halv nå i julekalender tiden....
Bilde Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » ons 26 des 2012 09:58

Synth75 skrev:Nei, reviwer må ikke sitte å publisere manuelt etter det jeg forstår. Cachen kan reviewes og låses (endringer kan da ikke gjøres av cacheeier før publisering) og det settes på et publiseringstidspunkt.

Eg er litt interessert i kvar du har dette frå sidan reviewere til stadighet seier at det ikkje er slik. Dei seier at det må publiserast manuelt, og mhp på dei "javne" tidspunkta (1 min over heil/halv time) har det blitt vist til mobilalarm.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » ons 26 des 2012 10:03

Makuta har kunne autopublisere i mange år, om det er noe eget script han har vet jeg ikke noe om.
Hvordan det er med de andre, vet jeg ikke noe om.
Bilde Bilde Bilde

traage
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av traage » ons 26 des 2012 10:44

Når det gjelder den delen av spørsmålet ditt hvor du spør om du kan legge den ut nå og gjøre alt klart, så kan du selvfølgelig det. Alt skal jo være klart før publisering, så hvor lang tid i forveien du ønsker å legge ut avgjør du selv. Jeg hadde en liggende ute i 4 mnd, før jeg tok en kontroll på at den hadde tålt alskens vær.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 26 des 2012 15:08

sven-egil skrev:Makuta har kunne autopublisere i mange år, om det er noe eget script han har vet jeg ikke noe om.
Du er definitivt inne på noe der. Makuta har laget seg sitt eget opplegg som hjelper ham å automatisere publisering. Protea Sangomas sa på spørsmål om dette på et event i advent at han måtte sitte å publisere manuelt. Dette tolker jeg dit hen at Makutas opplegg ikke er veldig enkelt og brukervennlig siden de andre reviewerne ikke har fått kopi av det.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

marlin85
Bruker
Bruker
Sted: Lier

Legg inn av marlin85 » ons 26 des 2012 16:36

sven-egil skrev:Makuta har kunne autopublisere i mange år, om det er noe eget script han har vet jeg ikke noe om.
Er som du sier. Jeg lurte veldig når jeg så Makuta på eventet og viste at han skulle publisere min Julestria 13. Men han hadde ordna noe auto greier. Den kom så si på slaget :D Imponerende :)
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior

Legg inn av Cervis Venator » ons 26 des 2012 23:48

Synth75 skrev:Nei, reviwer må ikke sitte å publisere manuelt etter det jeg forstår. Cachen kan reviewes og låses (endringer kan da ikke gjøres av cacheeier før publisering) og det settes på et publiseringstidspunkt.

Jeg lurer på du/dere har dette fra?
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av sabeltann31 » tor 27 des 2012 08:01

Ta heller og korriger svaret. Så kommer riktig informasjon på plass!

Sabeltann31

Svar