Challenge cacher - må man starte på nytt?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo
Challenge cacher - må man starte på nytt?

Legg inn av tomahg » søn 02 des 2012 22:04

I det siste har det dukket opp mange challenge cacher, og flere ganger har jeg opplevde å lese teksten og tenkte hei, her kvalifiserer jeg" for så å oppdage at det står at funn gjort før challenge cachen blir publisert ikke teller. Er dette lovlig?

I retningslinjene http://support.groundspeak.com/index.ph ... age&id=206 står det:
Challenge caches cannot include restrictions based on 'date found'; caches found before the challenge cache publication date can count towards the achievement of the challenge.

Et tilfeldig eksempel på en cache som er på typen jeg mener: http://coord.info/GC2Q4A0

Her trodde jeg først at mitt funn av Storebjørn 2222 moh skulle telle siden den hadde ligget ensom i over tre år da jeg fant den i 2008.

Inntil jeg leser:
Utfordringen gjelder fra publikasjonsdatoen, tidligere ensomme besøk teller ikke. På publikasjonsdato er det rundt 65 ensomme cacher i Innlandet.

Er ikke dette retningslinjer som skal følges? Hvorfor blir de i så fall ikke fulgt? Eller har jeg misforstått noe her?

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Challenge cacher - må man starte på nytt?

Legg inn av ArveAnd » søn 02 des 2012 22:17

Trur ikkje du har misforstått - eller jo - kanskje litt. Regelen du viser til vart innført tidligare i år (?) og hadde ikkje tilbakevirkande kraft på tidligare publiserte cachar.

Slik har eg oppfatta det iallefall. Og dermed er den cachen du viser til, som er publisert i 2011, ok.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Challenge cacher - må man starte på nytt?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 02 des 2012 23:46

Arve And har helt rett! Gropundspeak gjorde en del endringer i mars i år. Og en av de oppdateringene i regelverket de gjorde da var nettopp dette med at også funn gjort før publiseringsdatoen skal telle med. Men om du ser helt nederst i samme artikkel står det:
Note: Challenge caches published prior to the guideline update 3/12/12 are grandfathered into the game and do not need to comply with current guidelines.
Dette ble også diskutert her på forumet rett etter at endringen ble publiser fra Groundspeak, nærmere bestemt i denne tråden.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Innlegg:80
Registrert:fre 04 jun 2010 16:39
Sted:Nannestad

Re: Challenge cacher - må man starte på nytt?

Legg inn av kjerstih » man 03 des 2012 11:19

Dette var jeg ikke klar over, men da er jeg veldig glad for at det har kommet nye regler.

Jeg har lagt merke til at flere fylket rundt-challengecacher har hatt som krav at cacher funnet før challengecachen ble publisert ikke vil telle. Det synes jeg blir feil ovenfor de som allerede har funnet alle cachene i en hel kommune, og må vente på at det skal legges ut nye cacher. (I min kommune har jeg funnet alle de 11 cachene som jeg ikke eier selv.) Det samme kan man si om funn av andre cacher som det er et begrenset antall av.

Selv om reglene ikke har tilbakevirkende kraft, håper jeg noen cacheeiere vil vurdere å endre kravene sine i henhold til de nye reglene likevel :)
Bilde

Svar