Hva skjer med arkiverte cacher?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland
Hva skjer med arkiverte cacher?

Legg inn av jonleo » søn 16 sep 2012 10:31

Jeg går og ruger på min første cache, og har funnet plassen jeg vil legge den ut.

Men, i området her (forøvrig en litt forkommen dal i nordnorge jeg flytta til nå i sommer) mener jeg helt bestemt å ha notert meg at det fantes en cache tidligere. Sjekka litt før vi flytta selvfølgelig ;)
Den kan jeg ikke lenger finne, og jeg husker bare vagt hvor den lå. Allikevel er jeg redd for at det ikke er så mange hundre meterne unna der jeg planlegger å legge ut en boks iløpet av de neste dagene.

Sett at jeg ikke husker feil, og at der faktisk var en cache og at denne nå er arkivert. Er dette noe jeg burde ta veldig hensyn til? Jeg mener, om eieren av denne cachen har planer om å legge den ut på nytt, ville det jo selvfølgelig være surt om jeg slang ut en rett ved siden av mens han/hun jobber med sin.
Eller er det greit å bare sjekke kartet, notere seg at den vakre dalen vår per idag er kjemisk renset for cacher og så bare peise på?

Finnes det en oversikt over arkiverte cacher, med navn og tidligere plassering og evt eier? Samvittigheten min sier at jeg burde prøve å finne vedkommende og spørre pent, men samtidig .. er det mitt ansvar, egentlig?
- JonLeo

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hva skjer med arkiverte cacher?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 16 sep 2012 11:03

Nei, det er ikke ditt ansvar.

Når en cache er arkivert er området "frigitt" og hvem som helst kan legge ut en ny cache der. Eier av den arkiverte cachen kan også få den gjenåpnet, men har ingen fortrinnsrett til det fremfor nye cacher. Det er "først til mølla".

Det er to måter en cache kan bli arkivert på. Enten kan eier selv arkivere den fordi vedkommende ikke lenger ønsker å ha cachen der, eller den kan bli arkivert av en av reviewerne fordi eier ikke har respondert på henvendelser om cachen fra revieweren. Som regel er det fordi det er/har vært noe galt med cachen slik at eier selv eller reviewer har disablet den, og så har det ikke skjedd noe mer.

Grunnen til at cacher arkiveres og ikke slettes er fordi at historikken for de som har funnet cachen ikke skal forsvinne. Men i forhold til utlegg av nye cacher er det altså som om den hadde blitt slettet, og det er ingen grunn til å ta hensyn til at det har vært en cache der tidligere.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Hva skjer med arkiverte cacher?

Legg inn av ingsve » søn 16 sep 2012 11:04

Når en cache er arkivert er det en grunn for det. Enten at eier ikke ønsker å delta mer og derfor har arkivert den (og selvsagt fjernet den) slik at området er fritt frem å bruke for andre. Eller at reviewer har arkivert den etter gjentatte purringer grunnet meldinger om manglende vedlikehold mmm. I slike tilfeller har eier fått flere muligheter til å svare og jeg ser ingen grunn til å kontakte en tidligere eier i slike tilfeller heller, selv om det er en positiv tanke.

Det finnes en mulighet å bygge opp et register over arkiverte cacher i GSAK, og det er en tråd om dette -(fant den ikke, men det bør ligge under teknisk og GSAK), her kan det muligens være hjelp.
Bilde

Brukeravatar
jonleo
Junior
Junior
Innlegg:55
Registrert:ons 21 mai 2008 17:24
Sted:Narvik, Nordland

Re: Hva skjer med arkiverte cacher?

Legg inn av jonleo » søn 16 sep 2012 11:28

Omtrent som jeg trodde, altså. Allikevel, man vil jo ikke gjøre seg upopulær her ;)

Men forstår jeg det riktig når jeg innbiller meg at arkiverte cacher bør dukke opp på kartet på geocaching.com?

En annen ting når jeg først er i gang - hvor går egentlig grensen for hva som kan regnes som tilgjengelig vinterstid?
For denne cachen vil man måtte trå til med ski eller truger og en spade for å få tak i den etter at snøen har lagt seg .. fint mulig altså, men kanskje ikke så aktuelt?
- JonLeo

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hva skjer med arkiverte cacher?

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 16 sep 2012 12:48

jonleo skrev:Men forstår jeg det riktig når jeg innbiller meg at arkiverte cacher bør dukke opp på kartet på geocaching.com?
Nei, tvert i mot! De dukker ikke opp på kartet. Cachen som sådan er slettet og eksister ikke annet enn som historie. Cacher som er deaktiverte (disabled) vil derimot vises på kartet, men da som grå for å vise at de forsåvidt eksisterer, men at det er noe galt med dem f.eks. at de har blitt mugglet og derfor ikke kan finnes.
jonleo skrev:En annen ting når jeg først er i gang - hvor går egentlig grensen for hva som kan regnes som tilgjengelig vinterstid?
For denne cachen vil man måtte trå til med ski eller truger og en spade for å få tak i den etter at snøen har lagt seg .. fint mulig altså, men kanskje ikke så aktuelt?
Behov for ski og/eller truger er ingen hindring for at den er tilgjengelig vinterstid. Men hvis man må grave i snøen for å finne den kan den ikke karakteriseres som tilgjengelig. Henger den derimot i et tre er det noe helt annet. Da kan man bare gå på ski til treet og plukke den ned. Det er utplassert mange cacher langs skiløyper, som er enkle å ta på skitur om vinteren, men som er vanskelige/ubehagelige å ta om sommeren. (Jeg har f.eks en som henger i et tre som står midt ute i ei blaut myr, men om vinteren er det oppkjørt en skiløype rett forbi...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Hva skjer med arkiverte cacher?

Legg inn av SDJR » søn 16 sep 2012 16:55

jonleo skrev:Men forstår jeg det riktig når jeg innbiller meg at arkiverte cacher bør dukke opp på kartet på geocaching.com?
Nei. Men du tenker kansje på deaktiverte cacher, cacher som er midlertidig "ikke aktiverte"?
Bilde

Svar