Mystery om handlingen i en film?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Sted: Nedre Eiker

Mystery om handlingen i en film?

Legg inn av Raggsokk » tir 04 sep 2012 12:57

Vil en mystery-cache der man må se en gitt film, og svare på spørsmål om handlingen i filmen, bli godkjent? Eller regnes dette som 'reklame' (man må muligens leie filmen)?

Jeg har en mistanke om at det finnes slike cacher, men kommer ikke på noen i farta så jeg ble litt i tvil... og eksisterende løsninger kvalifiserer jo ikke automatisk til godkjenning av tilsvarende cacher i dag heller.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker

Re: Mystery om handlingen i en film?

Legg inn av Indrebø » tir 04 sep 2012 13:05

Jeg har fått publisert en cache som det i aller høyeste grad hjelper å ha sett filmen for å løse oppgaven.
Bilde

n5k
Junior
Junior
Sted: Hommersåk

Legg inn av n5k » tir 04 sep 2012 15:39

MicroJohn fikk jo publisert en Unknown der man måtte lide seg gjennom alskens begredelig musikk (f.eks. Justin Bieber) for å klare den, så jeg håper idéen din også går gjennom, hehe
n5k m/fam Geocaching @ Flickr

Raggsokk
Senior
Senior

Legg inn av Raggsokk » tir 04 sep 2012 17:03

Uten å ha sett den nevnte cachen, vil jeg tro det ligger en forskjell mellom hva som enkelt kan søkes opp på nettet (f.eks. sangtekster) og at man må se etter detaljer et eller annet sted i en film. Så jeg lurte på hva reviewerne mener om saken og postet det her for at flest mulig kan få med seg svaret.

Det beste er kanskje å sende inn cachen for publisering slik at reviewerne får et helt konkret tilfelle å ta opp. Det kommer nok ikke skje på en stund, for selve løsningen vil ta en del tid å lage. Så jeg var bare på jakt etter et generelt svar på problemstillingen, selv om dette ikke gir noen automatisk godkjenning av cachen når den kommer.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Sted: Arendal

Legg inn av SDJR » tir 04 sep 2012 20:54

Finnes det noe regler på quiz-cacher da? En quiz kan jo være hva som helst det, fra en film, musikk, historie, osv osv.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior

Legg inn av Raggsokk » tir 04 sep 2012 21:42

Det er vel egentlig det kommersielle elementet jeg er usikker på. Kan f.eks. en cache kreve at du kjøper noe for å finne løsning? F.eks. en inngangsbillett? Eller en film?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior

Legg inn av Cervis Venator » tir 04 sep 2012 22:01

Raggsokk skrev:Det er vel egentlig det kommersielle elementet jeg er usikker på. Kan f.eks. en cache kreve at du kjøper noe for å finne løsning? F.eks. en inngangsbillett? Eller en film?
Commercial caches are disallowed. Cache listings perceived as commercial will not be published. A commercial cache listing has one or more of the following characteristics:
1.It has overtones of advertising, marketing or promotion.
2.It suggests or requires that the finder go inside a business, interact with employees and/or purchase a product or service.
Cervis Venator
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 04 sep 2012 22:33

Cervis Venator skrev:
Raggsokk skrev:Det er vel egentlig det kommersielle elementet jeg er usikker på. Kan f.eks. en cache kreve at du kjøper noe for å finne løsning? F.eks. en inngangsbillett? Eller en film?
Commercial caches are disallowed. Cache listings perceived as commercial will not be published. A commercial cache listing has one or more of the following characteristics:
1.It has overtones of advertising, marketing or promotion.
2.It suggests or requires that the finder go inside a business, interact with employees and/or purchase a product or service.
Filmer kan du låne på offentlig bibliotek, leie på nettet eller låne av venner. Film er kultur på samme måte som bøker. Det er også mulig å få tak i dialoger fra filmer via litt søking på nettet, scener fra Youtube og detaljer fra diskusjoner på diverse forum. Det å underkjenne en mysterys fordi oppgaven krever filmtitting med hjemmel i retningslinjene om kommersialisme, blir å overtolke paragrafene. Da er det mye som kan tolkes i samme retning.

Nei, la oss ikke bli helt fanatiske da. Det finnes nok av cacher i dag som har cachenavnet ala ”Kiwi på hjørnet” med cachebeskrivelsen: ”Her handler jeg mitt morrabrød hver dag! Og her burde du finne en cache, sånn er det bare.” Totalt meningsløst og direkte henvisninger til butikken med en plassering som ligger rett utenfor en temmelig stor industri også i Norge. :shock:

Raggsokk
Senior
Senior

Legg inn av Raggsokk » ons 05 sep 2012 06:59

Da tror jeg ikke jeg kommer lenger uten å sende inn cachen for en vurdering. Takk for alle svar!
- Raggsokk

Bilde

Svar