Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l.

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted:Skien
Kontakt:
Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 19 aug 2012 08:47

Beklager det, men det handler faktisk om å få ledelsen i GiNo til å ta det ansvaret de er valgt til å ha i den saken som denne tråden angår. Og poenget er at flere av oss medlemmene i GiNo har bedt ledelsen om å ta initiativ til et møte med Vegmyndighetene, fortinnsvis også sammen med en representant fra dere Reviewere. Det ser det ut til at de har liten lyst til, og prøver å dekke seg bak at de ikke er en interesseorganisasjon for oss, noe det står i formålsparagrafen i vedtektene at de er.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Trikinov
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Trikinov » søn 19 aug 2012 09:17

Jo mer jeg tenker over saken, jo mer overbevist blir jeg om at vegdirektoratet ikke kunne svare annerledes. For hva er det de svarer ? Jo de svarer at vi må høre med veg-eier, at de ikke er rette myndighet. I tillegg så siterer de regelverket for oss.

Situasjonen for oss er ikke endret, det er ikke kommet noe forbud, man har bare sagt at slik er regelverket, og videre diskusjon må tas med veg-eier.

Skal vi ta denne saken videre så er motparten ikke vegdirektoratet, men i første omgang Statens Vegvesen, klarer vi å få en forståelse der og en enighet om hva som er greit og ikke greit - så kan dette brukes mot kommunene, sannsynligvis vil man kunne få til samme enighet der.

Regelverket for skilt er ikke skrevet med tanke for nanocacher bak på festet, men for å hindre at noen fester opp ting som kan ta bort oppmerksomheten fra skiltet.

Vi kan nok ikke ha noe håp om å få unntak i forskriften, men en forståelse om at dette er greit, og vil ikke bli reagert mot fra myndighetenes side (hvor strengt skal man velge å håndheve regelverket?)

Trikinov
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Trikinov » søn 19 aug 2012 09:29

Ser nå fra første innlegg i tråden, at henvendelsen er gått via Statens Vegvesen, uten at det utgjør noen stor forskjell når det gjelder svaret fra direktoratet...

Skal man komme videre med denne saken, så hadde det som sagt tidligere vært en fordel å vite hva det ble spurt om, til hvem, og hva svaret ble i sin helhet - men andre ord en kopi av korrespondansen, gjerne med MTs personopplyninger sladdet, for å beskytte reviewerens identitet om det er ønskelig fra MTs side.

obergeru
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av obergeru » søn 19 aug 2012 10:18

Poenget med en geocache er jo at den er usynlig. Så loven ang trafikkskilt er jo fordi man ikke vil ha fokus bort fra skiltet og ikke ha f.eks reklame hengende på den. Vil si at det er utrolig klønete å spørre veivesenet med sånne ledende spørsmål som man vet de må svare nei på. Er reviewerene redd for å bli saksøkt? Haha amerikanske tilstander. I Norge bruker vi sunn fornuft.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Legg inn av hstad » søn 19 aug 2012 10:44

Sunn fornuft ja, det er vel mangelen på det som førte til spørsmålet i første omgang!

Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Sted:Tromsø

Legg inn av Tique » søn 19 aug 2012 10:58

obergeru skrev:Haha amerikanske tilstander. I Norge bruker vi sunn fornuft.
Nuvel. I Nevada ble powertrailen E.T. Highway stengt etter en nesten-ulykke, men etter dialog med myndighetene ble den ikke bare gjenåpnet, men også utvidet med flere hundre cacher. Så en viss grad av fornuft har de muligens der og.
Bilde

kassimaja
Styret
Sted:Rendalen

Legg inn av kassimaja » søn 19 aug 2012 11:04

E.T. Highway ble stengt etter på trykk fra Groundspeak. Veimyndighetene ville flytte/fjerne noen bokser de mente var farlige, men groundspeak turde ikke annet enn å tvangsarkivere hele trailen. Godkjennere fra mange stater ble satt på jobben og trailen ble arkivert på rekordtid, sannsynligvis på grunn av frykt for søksmål. Etter at geocachere (ikke godkjennere) gikk i dialog med veimyndigheter og groundspeak ble traile gjennåpnet slik den framstår i dag.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 19 aug 2012 11:12

Tique skrev:I Nevada ble powertrailen E.T. Highway stengt etter en nesten-ulykke, men etter dialog med myndighetene ble den ikke bare gjenåpnet, men også utvidet med flere hundre cacher. Så en viss grad av fornuft har de muligens der og.
Ut fra det jeg ser på forumet og på Facebook, ser det ikke ut til at noen i Norge har noe særlig ønske om å kontakte hverken myndighetene eller grunneierene. Istedenfor forakter man både myndighetene og revieweren som tok kontakt med dem.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Magnus51
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Magnus51 » søn 19 aug 2012 11:23

Nå tar du alle under en kam. Jeg synes det er mange gode innlegg med forslag om hva som kan gjøres.Dette er ikke en sak som løser seg på 1.2.3.Her gjelder det å komme frem til løsninger som alle kan leve med.Synes det er litt panikkaktig å arkivere en mengde cacher før det er andre alternativ på bordet

obergeru
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av obergeru » søn 19 aug 2012 11:26

Tique skrev:
obergeru skrev:Haha amerikanske tilstander. I Norge bruker vi sunn fornuft.
Nuvel. I Nevada ble powertrailen E.T. Highway stengt etter en nesten-ulykke, men etter dialog med myndighetene ble den ikke bare gjenåpnet, men også utvidet med flere hundre cacher. Så en viss grad av fornuft har de muligens der og.
Bra det finnes fornuftige folk over dammen også.

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Legg inn av Sladdeballa » søn 19 aug 2012 11:29

Makuta Teridax skrev:Istedenfor forakter man både myndighetene og revieweren som tok kontakt med dem.
Det er vel for det meste de som har autovern-, skilt-, bro- og kirkemurs-cacher som er i mot..? Personlig har jeg ingen forakt for hverken myndigheter eller reviewere, snarere tvert i mot. Er det derimot noe jeg føler forakt for, så er det tonen i enkelte innlegg på dette forumet.

I det hele tatt er det er i grunnen godt å vite at det finnes folk (som M.T.) som vil og er i stand til å ta ansvar.

kassimaja
Styret
Sted:Rendalen

Legg inn av kassimaja » søn 19 aug 2012 11:32

Makuta Teridax skrev:Ut fra det jeg ser på forumet og på Facebook, ser det ikke ut til at noen i Norge har noe særlig ønske om å kontakte hverken myndighetene eller grunneierene. Istedenfor forakter man både myndighetene og revieweren som tok kontakt med dem.
Dette handler ikke om forakt, hverken for deg eller myndigheter/grunneier, men jeg mener at den kontakten du tok var unødvendig og gjort på feil grunnlag. Jeg har selv allerede tatt kontakt med veieiere for å forsøke å få snudd svaret dit til noe positivt, i alle fall her jeg bor.

Det å påstå at noen forakter deg, enten som godkjenner eller geocacher ser jeg på som en måte å forsøke å snu diskusjonen. Her diskuterer vi sak og ikke person, noe jeg virkelig tror vi har klart rimelig godt. Vi har stilt spørsmål til handlinger og ikke personer.
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 19 aug 2012 11:58

kassimaja skrev:Det å påstå at noen forakter deg, enten som godkjenner eller geocacher ser jeg på som en måte å forsøke å snu diskusjonen. Her diskuterer vi sak og ikke person, noe jeg virkelig tror vi har klart rimelig godt. Vi har stilt spørsmål til handlinger og ikke personer.
Det er blitt mer enn antydet at jeg ikke har brukt sunn fornuft i denne saken. Du har selv skrevet at min motivasjon for å kontakte myndighetene var at jeg misliker powertrails. Dette er argumenter som går på person, ikke sak.

Veimyndighetene er av enkelte karakterisert som papir-dyttende byråkrater. Det er i mine øyne uttrykk for en forakt, en forakt som vi i ikke er tjent med overfor myndighetene. I all min kommunikasjon med myndigheter, enten det har vært politiet, Jernbaneverket eller Vegdirektoratet, har tonen vært god. Spesielt viste politiet og Jernbaneverket forståelse og begeistring for vår aktivitet. Jeg liker forbud mot geocaching like lite som alle andre, men jeg forstår også at så lenge det finnes folk som opptrer uforsiktig og uforstandig, vil det bli lagt noen begrensninger på vår aktivitet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » søn 19 aug 2012 12:20

Kan vi ikke få dette ned på et mer saklig nivå?
Det er uomtvistelig at NOEN cacher er plassert farlig og at NOEN har klaget på det. Utleggere som ikke synes at godkjenner har gjort en god jobb finnes sikkert også.
Men når en godkjenner får så mye møkk i hodet, er det vel lov å gjøre "feil" i å ta kontakt med rette etat?
I stedet for å skyte budbringer, kan vi ikke bli noe mer kreative?
Hva med å ta kontakt med Nevada å få ALL info derfra og få det oversatt?
Ta kontakt med rette etat ETTER så er gjort med en eller flere personer med evne til å forhandle?
Lage et skjema som utlegger MÅ underskrive på at tillatelse er innhentet og sende til godkjenner?
Slutte å krangle om bagateller og ikke ta personer!

Uff, dette ble veldig neagtivt om noe som egentlig er en veldig morsom hobby!

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior

Legg inn av berntm » søn 19 aug 2012 14:23

kassimaja skrev:Hvis området den ligger på kan regnes som utmark, kan jeg da hevde bruk av allemannsretten?
Sannsynligvis ikke, hvis du spør en jurist. Friluftsloven tillater deg ferdsel i utmark og telting med noen restriksjoner. Tilrettelegging av fritidsaktiviteter inngår IKKE i den retten (noe klatremiljøene har fått erfare, da de gjerne vil rense klatreruter for mose og løs stein, og det er lenge siden ble klart at slik tilrettelegging ikke inngikk i allemannsretten). Dessuten er en cache en fast installasjon..... noe du definitivt ikke har lov til å lage uten grunneier/brukers samtykke.

.... så, ikke spør en jurist...

Svar