Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l.

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
kassimaja
Styret
Sted: Rendalen

Re: Geocacher plassert på/ved veier, broer, trafikkskilt o.l

Legg inn av kassimaja » lør 18 aug 2012 10:10

Jeg melder inn hele familien om geocaching i Norge vil jobbe med å rette opp dette, men dette er noe som kanskje burde vært tatt tak i før regelendringen ble satt ut i praksis
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 10:23

kassimaja skrev:men dette er noe som kanskje burde vært tatt tak i før regelendringen ble satt ut i praksis
Hvor mye regelendringen settes ut i praksis er vel litt opp til oss selv, hvertfall i forhold til eksisterende cacher. Jeg registrerer at noen har satt i gang massearkivering av cachene sine, og noen har til og med annonsert at de kommer til å arkivere ALLE sine fordi de har mistet lysten på å eie cacher etter dette. Selv tar jeg det litt mer med ro. Jeg har nå sett over alle cachene mine og hvor de er plassert. Og av mine pt. 68 utlagte cacher er det 13 som er plassert på noe som trolig eies av norske vegmyndigheter på ett eller annet nivå:
  • 2 er plassert på gangveg med flere meters avstand til nærmeste bil - De kommer jeg inntil videre ikke til å gjøre noe med.
  • 2 er plassert på parkeringsplasser med lite trafikk - De kommer jeg inntil videre heller ikke til å gjøre noe med.
  • 2 er plassert UNDER broer - De skal jeg se nærmere på, men jeg tviler på at jeg kommer til å gjøre noe med dem heller inntil videre.
  • De siste 7 er plassert slik at de KAN forårsake ulykker fordi man faktisk er nødt til å GÅ og kanskje også krysse en vanlig norsk veg uten fortau og fotgjengerfelt, og bilister som kommer kjørende kan se at geocacheren står der og lure på hva vedkommende driver med og dermed miste fokus på resten av trafikkbildet. Disse kommer jeg til å gjøre noe med i tiden fremover. Forhåpentligvis klarer jeg å flytte disse da jeg ikke ønsker å arkivere noen av cahcene mine. (Jeg er jo prinsippiell motstander av arkivering...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 10:36

kassimaja skrev:
Makuta Teridax skrev:I kjølvannet av denne saken har jeg fått henvendelser om cacher i utmark og verneområder. Disse cachene er det veldig sjelden noe problem med. Og sånn kommer det forhåpentlig til å fortsette.
Nå finnes det mye mer komplekse regler rundt all aktivitet i et verneområde. Det er alltid en grunn til at et område blir vernet, men dette kan vi altså la være å bry oss om...
Det er omvendt. Det er nettopp det at cacheeiere og geocachere oppfører seg i henhold til vernebestemmelsene som gjør at jeg som reviewer ikke trenger å kontakte myndighetene for å høre hva de synes om geocacher i slike områder. Geocacher i slike områder har altså vært uproblematiske så langt. Hvis alle geocacher plassert langs vei hadde vært like uproblematiske som cacher i verneområder, så hadde ikke veimyndighetene blitt kontaktet.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 11:10

kassimaja skrev:Forhåpentligvis kommer det en avklaring fra godkjennerne våre i løpet av dagen, hvis ikke er det nok mange som starter å fjerne boksene sine og uopprettelig skade til det norske geocachemiljø vil skje. Er det egentlig det vi vil?
Jeg kommer ikke til å bruke noe særlig mer tid på dette idag. Jeg har brukt hvert våkne minutt på denne saken, fra jeg drog fra jobb igår og til nå, med unntak av middagen igår og frokosten idag, tilsammen rundt ti timer på å svare på forumet, e-post, kontakte andre reviewere osv.

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av Karsten » lør 18 aug 2012 11:30

Ok, nå vet jeg hvorfor jeg fikk fem eposter i morges om mystery cacher som ventet på en høstetur vest fra Oslo. De og en del andre er jo fine, med en utfordring i forveien, eller ved spesielle steder.

Generelt er jeg imot alskens regler og forbud (selv om jeg etterhvert skjønner at det ikke alltid hjelper å satse på fornuftig oppførsel). Pussig nok vil akkurat denne nye regelen spare meg for mye filtrering i forkant av cacheturer.

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Sted: Under tak

Legg inn av whoelse » lør 18 aug 2012 15:42

Til info:

"Geocaching i Norge" er ikke, i følge vedtektene, en interesseorganisasjon for geocachere i Norge. Vi driver primært nettstedet gcinfo.no. Dette valget har vi gjort fordi det er Groundspeak som definerer reglene og dette regelverket håndteres via reviewere. Vi vil ikke konkurrere eller være en "motpart" til Groundspeak ved konflikt. Med omtrent 60 medlemmer føler vi vel heller ikke at vi kan si vi representerer geocachermiljøet i Norge. Vi har ikke rekruttert medlemmer for å få mange så vi kan vær "representative", men heller bare sørget for at nok folk har vært hyggelige nok til å betale medlemskap så driften av gcinfo.no er finansiert.

Vi i Geocaching i Norge er opptatt av å sørge for at vi har et sted å ta opp ting, som det som nå diskuteres, hvor nettopp reviewere kan komme i dialog med norske geocachere og vise versa.

Om noen skulle ønske en organisasjon som kan representere norske geocachere f.eks. i forhold til Groundspeak, Veivesenet, Jernbaneverket etc. etc. så må det bli en annen organisasjon enn "Geocaching i Norge" eller formålsparagrafen må endres - og en slik organisasjon bør vel ha mer enn en liten brøkdel av norske cachere som medlemmer.

Hilsen viseformann,
Geocaching i Norge
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Sted: Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » lør 18 aug 2012 16:21

Noen betraktninger fra min side:

- Dette burde ikke være noe problem siden man alltid skal ha tillatelse fra grunneier for å legge ut en cache. Dette er altså bare en innskjerping av et allerede eksisterende regelverk.

- Inntil det sendes ut en mail til alle norske geocachere fra Groundspeak om at alle veicacher må fjernes, kan man velge selv hva man vil gjøre. Dette forumet er ikke noen offisiell informasjonskanal for Groundspeak men et diskusjonsforum for Geocaching i Norge, der reviewerne har fått et underforum som de heldigvis ønsker å benytte for å formidle informasjon og svare på spørsmål. Men siden det ikke er noen plikt til å følge med her - og det er nok mange cacheeiere som ikke gjør det - vil ikke en informasjonsmelding her være bindende på noen måte. De samvittighetsfulle gjør selvfølgelig sitt for å respektere de oppdaterte retningslinjene, men de kyniske kan bare gi blaffen.

- Endringen i praksis vil altså primært påvirke utleggelse av nye cacher. Som Makuta selv sier; dette gir reviewerne det ultimate verktøyet å bruke mot kranglete geocachere som ikke finner seg i at deres nøye (?) utvalgte cacheplassering blir avslått av sikkerhetshensyn. De står likevel fritt til å publisere cacher etter eget forgodtbefinnende - cachen og dens plassering er fortsatt cacheeiers ansvar - og jeg stoler såpass på deres dømmekraft at en cache som blir plassert på en trygg plass (f.eks. autovern på en nærmest utrafikkert vei på oversiktlig strekning), selv om den i prinsippet bryter med svaret fra Vegdirektoratet, kan publiseres. Eksempel på dette er cachen Kyterud Bru 1868 som ble publisert i går kveld. Ikke at jeg har logget den, men ut fra kartet ser den da ut til å ligge langs en vei... Altså brukes fortsatt skjønn og sunn fornuft, og det er vi takknemlige for!

Så får jeg ta med det vanlige forbeholdet: Dette er mine personlige tanker og representerer ikke nødvendigvis synet til Groundspeak eller de norske reviewerne. Så unngår vi misforståelser. Kanskje.
- Raggsokk

Bilde

Trikinov
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Trikinov » lør 18 aug 2012 17:08

Det virker mer og mer som om det vi trenger i Norge er en organisasjon som kan representere oss i slike sammenhenger. I UK har de en slik organiasjon GAGB - The Geocaching Association of Great Britain - http://gagb.co.uk/ , Denne organiiasjonen gjør avtaler med landeiere osv..... De gjør kort sagt de avklaringene som nå reviewerne gjør her, men de tar det også videre og fremforhandler ordninger som man kan leve med.

Om Geocaching i Norge skal være denne organisasjonen, eller om man skal danne en ny vet jeg ikke. Men man bør gå ut bredt og informere geocachere i Norge, i UK gjør man dette ved å legge inn "reklame" i cache beskrivelser, blant annet.

Men inntill videre så er dette et "gjørokrati" - det er fritt frem for noen, i samarbeid med reviewerne, å starte denne denne dialogen med de aktuelle myndighetene. Første steg bør være å samle en pakke med bilder osv, som viser eksempler på de "gode" plaseringene på skilt, autovern, broer osv. Og muligens invitere representanter fra direktoratet ut for å se eksempler i felt. Man må informere og ufarligjøre dette, og på denne måten få igang en dialog. Slik at man muligens kan få direktoratet til å revurdere dette. Om vi ikke får en blanko-tillatelse, så kan man muligens unngå et generelt forbud, og få en felles forståelse på hva som er akseptable plasseringer. Det er forskjell på en boks på et autovern langs motorveien, og en nano bakpå en infotavle på en rasteplass eller bak på et skilt i en gågate.

Det hadde også i denne sammenhengen vært nyttig å hatt en kopi av hele mailutvekslingen med direktoratet, hva har man egentlig spurt om, og hva har de svart.

Trikinov

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 18:47

Trikinov skrev:Men inntill videre så er dette et "gjørokrati" - det er fritt frem for noen, i samarbeid med reviewerne, å starte denne denne dialogen med de aktuelle myndighetene. Første steg bør være å samle en pakke med bilder osv, som viser eksempler på de "gode" plaseringene på skilt, autovern, broer osv. Og muligens invitere representanter fra direktoratet ut for å se eksempler i felt. Man må informere og ufarligjøre dette, og på denne måten få igang en dialog. Slik at man muligens kan få direktoratet til å revurdere dette.
Jeg tror det viktigste i kontakt med myndigheter, grunneiere o.l. er å gi et balansert, sannferdig og realistisk bildet av geocaching. De som skal vurdere må forstå hva de egentlig vurderer og gjøre det på presist grunnlag.

Jeg har dessverre erfart at når enkelte søker om tillatelse til sine cacher, formulerer de seg så vagt og uskyldig at den som gir tillatelse blir fullstendig villedet, og den som gir tillatelse ser for seg noe helt annet enn det som i faktisk plasseres ut. I tillegg har mange cacheeiere problemer med å se hvordan cachen deres ser ut «utenfra», fra geocacheres ståsted. F.eks. har jeg ikke tall på hvor mange cacher som er plassert i stenmurer, rettferdiggjort med at akkurat der cachen er plassert, er det ingen løse stener, og cachen kan dessuten skimtes utenfra. Den skal sånn sett være uproblematisk. Da overser man at geocachere nettopp ikke vet hvor cachen er gjemt, i tillegg til at de kan havne 5–10 meter unna, der stenmuren er full av løse stener som dras ut i letingen etter cachen.

Jeg håper altså at dem som eventuelt tar kontakt med myndighetene gir et mest mulig korrekt bilde av geocaching. Å villede myndighetene vil i verste fall slå tilbake på oss selv. For svaret fra veimyndighetene kunne vært verre. I Virginia i USA er det totalforbud mot geocacher på alle områder som veimyndighetene har ansvar for. Myndighetene straffeforfølger dem som plasserer ut geocacher på deres område, samt dem som leter etter slike cacher.

Trikinov
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av Trikinov » lør 18 aug 2012 19:03

Makuta Teridax skrev:Jeg tror det viktigste i kontakt med myndigheter, grunneiere o.l. er å gi et balansert, sannferdig og realistisk bildet av geocaching. De som skal vurdere må forstå hva de egentlig vurderer og gjøre det på presist grunnlag.
Helt enig, men det finnes uten tvil en del cacheplasseringer ved vei, som ikke er ønskelig, det man må prøve å oppnå er at man kaster barnet ut med badevannet - at man i forsøket på å forby disse også forbyr de uproblematiske. Målet må være å få en felles forståelse om hva som er greit, og hva som ikke er det.

Kan man klare å lage en informasjonspakke, som kan brukes når man søker om tillatelser. Så kan man iallefall bidra til at det tas en beslutning på et best mulig grunnlag.

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » lør 18 aug 2012 20:12

Vi har valgt å ikkje starte arkivering heilt enda, men har lagt inn ein merknad på våre cachar som formelt sett er eit problem - iallefall om dette skal tolkast heilt bokstaveleg.

Merknaden vi har lagt inn:
MERK: Etter vårt beste skjønn er cachen plassert ihht vegtrafikkloven § 3, grunnregelen for trafikk: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.» Plassering av denne cachen vil etter vår meining ikkje medføre trafikkfarlege situasjonar, men vi minner om at du som cache-leitar alltid må ferdast hensynsfullt og vere aktpågivande. Skulle du vere uenig i vår vurdering ser vi gjerne at du skriv det i loggen din, eller kontaktar oss direkte.

--------
og dette er sjølvsagt på cachar der vi oppriktig meinar at det ikkje er noko problem! Men har også tenkt å ta tilbakemelding frå cache-leitarar til etterretning.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 aug 2012 23:27

whoelse skrev:"Geocaching i Norge" er ikke, i følge vedtektene, en interesseorganisasjon for geocachere i Norge.
Dette syntes jeg var litt rart, da jeg har en helt annen oppfatning av hvilken organisasjon jeg har meldt meg inn i. Jeg gikk derfor inn på hjemmesiden og klikket meg frem til Vedtekter for "Geocaching i Norge". Jeg gjengir her §1 (Formålsparagrafen) i sin helhet:
§ 1 Formål

GiNo
skal være en interesseorganisasjon for geocachinginteresserte i Norge og skal arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.
Hvordan Viseformannen kan påstå at GiNo i følge vedtektene ikke er en interesseorganisasjon for geocachere i Norge er et mysterium for meg. Riktignok står det "geocachinginteresserte" og ikke "geocachere", men jeg vil vel tro at alle geocachere må kunne karakteriseres som geocachinginteressert...

Jeg står derfor fast ved at jeg synes det er en god ide at representanter fra GiNo og reviewerne forsøker å få til et møte med vegmyndighetene slik ArveAnd så glimrende oppfordret til i et tidligere innlegg.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 19 aug 2012 00:27

GorgonVaktmester skrev:
whoelse skrev:"Geocaching i Norge" er ikke, i følge vedtektene, en interesseorganisasjon for geocachere i Norge.
Dette syntes jeg var litt rart, da jeg har en helt annen oppfatning av hvilken organisasjon jeg har meldt meg inn i. Jeg gikk derfor inn på hjemmesiden og klikket meg frem til Vedtekter for "Geocaching i Norge". Jeg gjengir her §1 (Formålsparagrafen) i sin helhet:
§ 1 Formål

GiNo
skal være en interesseorganisasjon for geocachinginteresserte i Norge og skal arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.
Hvordan Viseformannen kan påstå at GiNo i følge vedtektene ikke er en interesseorganisasjon for geocachere i Norge er et mysterium for meg. Riktignok står det "geocachinginteresserte" og ikke "geocachere", men jeg vil vel tro at alle geocachere må kunne karakteriseres som geocachinginteressert...

Jeg står derfor fast ved at jeg synes det er en god ide at representanter fra GiNo og reviewerne forsøker å få til et møte med vegmyndighetene slik ArveAnd så glimrende oppfordret til i et tidligere innlegg.
Kjære GorgonVaktmester: Jeg tror du må lese alt du selv siterer :)
arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.
Det står altså ikke at organisasjonen skal drive aktiv møtevirksomhet for å sikre geocachere blankotillatelser for cacheutplassering.

Som Whoelse så greit skriver: Vi har faktisk bare ca. 60 betalende medlemmer i år, og det blir nok litt drøyt å påstå at vi da representerer ALLE geocachere i Norge. Kanskje dersom samtlige som benytter dette forumet pluss en del andre meldte seg inn, kunne vi hevde dette. I tillegg må vi i såfall som et minimum dekke tapt arbeidsfortjeneste for de som eventuelt skulle stille på møter, samt all tid for forberedelser etc.

Hele hensikten med organisasjonen er som Whoelse skriver å drive disse nettsidene, slik at det finnes god norsk informasjon på nett om Geocaching, og å sikre at et felles forum ikke forsvinner når et privat initiativ plutselig forsvinner.

Mvh.
Bjorges
Leder (eller Præsidænt om du vil ;) ) av GiNo
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 19 aug 2012 01:48

bjorges skrev:Kjære GorgonVaktmester: Jeg tror du må lese alt du selv siterer :)
arbeide for å gjøre nytting og interessant informasjon om Geocaching/GPS-orientering tilgjengelig på Internett.
Ja jeg har lest alt jeg siterer, men du hopper over ett meget vesentlig ord i ditt sitat, nemlig ordet og. Det står at GiNo skal være en interesseorganisasjon og arbeide for å tilgjengeliggjøre informasjon på internett. Det er to ting det!
bjorges skrev:Som Whoelse så greit skriver: Vi har faktisk bare ca. 60 betalende medlemmer i år, og det blir nok litt drøyt å påstå at vi da representerer ALLE geocachere i Norge. Kanskje dersom samtlige som benytter dette forumet pluss en del andre meldte seg inn, kunne vi hevde dette. I tillegg må vi i såfall som et minimum dekke tapt arbeidsfortjeneste for de som eventuelt skulle stille på møter, samt all tid for forberedelser etc.
Så vidt jeg vet er GiNo den eneste organisasjonen for Geocachere som er landsdekkende, altså er den for alle Geocachere i Norge. At ikke flere er medlem er selvsagt dumt, men det gjør ikke organisasjonen mindre representativ av den grunn!
bjorges skrev:Hele hensikten med organisasjonen er som Whoelse skriver å drive disse nettsidene, slik at det finnes god norsk informasjon på nett om Geocaching, og å sikre at et felles forum ikke forsvinner når et privat initiativ plutselig forsvinner.
Det er selvsagt mulig at det er slik dere som sitter i styret nå tenker, og forsåvidt at det var tanken bak å etablere GiNo. Men det er altså ikke det som faktisk står i formålsparagrafen...

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 19 aug 2012 08:34

Vær snill å ta diskusjoner rundt formålet med Geocaching i Norge et annet sted.

Svar