Hvor rapporterer jeg?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
synsol
Junior
Junior
Innlegg:75
Registrert:man 23 aug 2010 17:48
Sted:Birkeland
Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av synsol » tor 16 aug 2012 09:52

Hvis jeg finner noe på min cachejakt som jeg synes er betenkelig og bør rapporteres til en reviewer hvor gjør jeg det? Det kan være plasseringen eller andre ting, f.eks cacher som blir arkivert men så har de glemt bonus-cachen som hører til i serien og som plutselig henger alene i løse luften. Og ikke minst når jeg finner cacher i kirkegårdsmurer der halve muren er revet ned. Nå er det jo sikkert hundrevis av jernbanecacher også som ligger ulovlig og som man vil støte på stadig vekk.

Da passer jo hverken 'needs maintenance' eller 'needs archived', og man vil i tillegg nødig være 'politi' og minne cacheeier på regelverket i 'funn'-loggen. Får reviewer automatisk en epost hvis noen logger 'needs maintenance' eller 'needs archived'? Da må det jo bli en vanvittig mengde med epost :shock:

Så spørsmålet er: Hvis jeg finner betenkelige ting, hva skal jeg gjøre med det? Er det ok å sende mail til reviewer? Eller er det rett og slett ikke mitt ansvar å bry meg om andres cacher?
I'd rather be geocaching..

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av sven-egil » tor 16 aug 2012 10:02

Jeg synes needs archived passer godt til nettopp slike ting. Eller så kan du sikker sende e-post til godkjennerne.
( min personlige mening og synsing)
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av SDJR » tor 16 aug 2012 11:54

Jeg ser hvilken reviewer som har publisert den aktuelle cachen (se første logg), så går jeg til siden til revieweren og sender en epost via skjemaet der. Om jeg ikke får respons etter en viss tid tar jeg å sender en epost til en annen reviewer, som oftest til den mest aktive av dem i den tiden. reviewerene får melding på 'needs archived', men jeg tviler på at de får beskjed ved 'needs maintance', det er primært melding til cache-eier.

Men mye kan jo eier av cachen gjøre, som å flytte en cache bort fra kirkemur, skiv noe ala: "Hei, TFTC, men jeg synes det er synd at den ligger i en kirkemur, det hadde vært fint om den kunne flyttes, da det tydelig har satt spor etter geocachere som har lett etter denne". Da slipper man å belaste reviewerne, hvis eieren tar henvendelsen til følge. De fleste cacheiere kan nok kontaktes via epost fra profilsiden, så man kan jo ta kontakt der også om man ikke vil gi beskjed i logg-form. Men husk å være høflig og ikke belærende :D Er som du skriver ikke vær jobb å være geocache-politi. Er det direkte feil med cachen, som alvorlige feil koordinater eller defekt cache, så bruk 'needs maintance'. Da får også andre geocachere mulighet til å se via loggen at noe er galt.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 aug 2012 12:07

Du kan fint logge «Needs archived», når det er så ille som noen av tilfellene du beskriver. Det er ingen klar fasit på når man skal logge det ene eller det andre, men dette hjelper kanskje litt på vei:

– «Needs maintenance» passer i alle situasjoner hvor eier må gjøre noe, enten med selve cachen (den fysiske beholderen) eller med cacheoppføringen (nettsiden). Det kan være når selve beholderen trenger ettersyn, plasseringen er uheldig, cachen ikke ligger der den burde i henhold til koordinater eller hint o.l. Når du logger «Needs archived», går det kopi til cacheeier, men ikke til reviewerne.

– «Needs archived» brukes i mer alvorlige eller akutte tilfeller, f.eks. når grunneier vil ha cachen fjernet straks, når cachen åpenbart har forårsaket skade, når cachen på en eller annen måte klart bryter med lover eller forskrifter. «Needs archived» kan også brukes når eieren, tross oppfordringer, ikke gjør noe med cachen. Når du logger «Needs archived», går det kopi til både cacheeier og reviewerne.

Fordelen med å skrive en logg, er at både cacheeier og alle andre kan se hva som er rapportert for den aktuelle cachen. I tillegg havner «Needs archived»-logger i en felles liste for alle reviewerne.

Du kan også sende e-post til revieweren som publiserte cachen, men da kan du måtte vente lenger på svar, som når revieweren du har kontaktet er på ferie, er syk eller har mye annet å gjøre.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av SDJR » tor 16 aug 2012 13:08

Tror det er en skrivefeil i forrige innlegg: "Når du logger «Needs archived», går det kopi til cacheeier, men ikke til reviewerne." Det skal nok være "needs maintance" :)
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 aug 2012 13:27

SDJR skrev:Tror det er en skrivefeil i forrige innlegg: "Når du logger «Needs archived», går det kopi til cacheeier, men ikke til reviewerne." Det skal nok være "needs maintance" :)
Du har rett. Da forsøker jeg igjen:

– Når man logger «Needs maintenance», går det kopi til cacheeier, men ikke til reviewerne.
– Når man logger «Needs archived», går det kopi til både cacheeier og reviewerne.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 aug 2012 13:39

Jeg logget "Needs archived" på en cache som var plassert i en gammel kirkegårdsmur som lett kan ødelegges hvis noen begynner å flytte på steiner i letingen. Under ett døgn etter at jeg la den inn, ble den slettet igjen av cacheeier. Vedkommende har imidlertid ikke gjort noe med cachen.

Forsvinner da den meldingen som gikk til dere når cacheeier slettet "Needs archived" loggen, eller får dere den likevel? Og i fall dere får den, vil dere følge den opp når dere ser at cacheeier har slettet den, eller regner dere da med at ting er i orden?
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av E-Lie » tor 16 aug 2012 13:44

Makuta Teridax skrev:
SDJR skrev:Tror det er en skrivefeil i forrige innlegg: "Når du logger «Needs archived», går det kopi til cacheeier, men ikke til reviewerne." Det skal nok være "needs maintance" :)
Du har rett. Da forsøker jeg igjen:

– Når man logger «Needs maintenance», går det kopi til cacheeier, men ikke til reviewerne.
– Når man logger «Needs archived», går det kopi til både cacheeier og reviewerne.[/quote

Da oppfatter jeg deg rett når jeg lenge har undret meg å cacher som stadig får loggene Need Maitenance leger livet videre som ødelagte uten at noe skjer?
Ser at arbeidsmengden deres vil øke betraktlig dersom dere fikk begge typer melding.

Så nytt spørsmål, hvor lenge bør vi vente før vi ber om arkivering?

Karsten
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:28
Registrert:fre 22 jan 2010 20:07
Kontakt:

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av Karsten » tor 16 aug 2012 14:52

I mindre alvorlige tilfeller burde cachepolitiet også se på publiseringsdatoen til den aktuelle cachen, slå opp historien i retningslinjene, og verifisere om cachen var i strid mot regelverket som var gyldig på publiseringsdagen. Hvis ikke kan det godt være at cachen er "grandfathered".

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av thomfre » tor 16 aug 2012 14:59

Karsten skrev:I mindre alvorlige tilfeller burde cachepolitiet også se på publiseringsdatoen til den aktuelle cachen, slå opp historien i retningslinjene, og verifisere om cachen var i strid mot regelverket som var gyldig på publiseringsdagen. Hvis ikke kan det godt være at cachen er "grandfathered".
Norges lover gjelder uansett når cachen er publisert :D
Kirkemur er kirkemur uansett når cachen ble publisert...
Og regelen som sier at en cache, eller folk som letter etter den, ikke skal ødelegge noe er vel ikke akkurat en ny regel?
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 aug 2012 15:56

Karsten skrev:I mindre alvorlige tilfeller burde cachepolitiet også se på publiseringsdatoen til den aktuelle cachen, slå opp historien i retningslinjene, og verifisere om cachen var i strid mot regelverket som var gyldig på publiseringsdagen. Hvis ikke kan det godt være at cachen er "grandfathered".
Jeg ser poenget ditt, men i praksis er de fleste problemene skader på omgivelser og ulovlige plasseringer, noe som aldri har vært tillat. Før var imidlertid dårlige og ulovlige plasseringer sjelden noe problem. Det var ikke så mange geocacher, og det var ikke så mange geocachere. Etterhvert har antallet geocachere økt, og dermed har også slitasjen og skadene økt. Etterhvert har også cacheeiere villet overgå hverandre i "kreative" og dristige løsninger og plasseringer, og så har det til slutt gått galt i noen tilfeller. Og i kjølvannet av alt dette skjerper vi praksisen med generelle begrensninger som rammer cacher som ingen før regnet som problematiske. Det skjedde med kirkegårdscacher. Det skjedde med jernbanecacher. Og fortsetter tendensen, kommer det til å skje på andre områder. Å være reviewer i dag er atskillig mer omfattende enn det var da jeg begynte for fire år siden.

Ellers er jeg ikke så begeistret for betegnelsen "cachepoliti". I Norge er det hundrevis av cacher som har forårsaket skader eller er ulovlig plassert, men som ingen tar tak i eller melder fra om. Det er et større problem enn at noen er "cachepoliti" og overreagerer på bagateller. Feilrapporteringer og misforståelser klarer vi uansett greit å ordne opp i og filtrere ut.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av SDJR » tor 16 aug 2012 17:02

Liker! (fant ingen LIKER-knapp)
Bilde

Brukeravatar
synsol
Junior
Junior
Innlegg:75
Registrert:man 23 aug 2010 17:48
Sted:Birkeland

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av synsol » tor 16 aug 2012 17:21

Takk for gode svar :)
I'd rather be geocaching..

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av Viking_Princess » tor 16 aug 2012 17:43

Har ofte sett cacher som er i strid med regelverk (kirkegård, nå nylig jernbanecacher osv) og diverse som er veldig dårlig vedlikeholdt, men må innrømme at jeg kvier meg for å si ifra, man blir redd for at folk skal tro man "vet bedre", eller som det allerede blir sagt her, leker cache politi!
Det er ingen som har lyst til å være en "tyster", men jeg regner med at de fleste som kom før meg og kommer etter meg, tenker akuratt det samme!

Men det er jo ikke morsomt å henge ut mede cachere, men heller ikke noe artig å finne slike cacher heller...
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Hvor rapporterer jeg?

Legg inn av SDJR » fre 17 aug 2012 00:37

Ved å raportere en cache som er lagt ulovlig (tenker da på jernbane eller kirkegårdscache) så gjør du alle en tjeneste. Du kan faktisk redde liv i tilfeller der en kan bli truffet av toget mens man leter etter cachen. Ingen er heller tjent med at det blir slått opp i media at geocachere vandaliserer kirkegårdsmurer eller "leker" blant døde. Slik publisitet trenger vi ikke.

Var selv på en jernbanecache der cachen var gjemt på en togvogn som sto på et sidespor, som faktisk var under opppussing og var aktiv (privat riktignok). Vi gikk over det aktive sporet (som lå side om side med vognen) for å lete, og jeg ante faktisk ikke at det var et aktivt spor, trodde det var nedlagt siden stasjonen på stedet var nedlagt. Men neida, det var et aktivt spor, og ingenting som sperret for oss der vi vinglet rundt, guttungen og jeg. Tenk om han ble truffet av toget mens jeg lå under vognen og lette etter cachen? Ville du angret i ettertid om du hadde vært på denne cachen før oss og unnlatt å rapportere den, fordi du ikke ville henge ut noen? Cachen var i tillegg heller ikke lagt ut med tillatelse fra de som eide vognen.
Bilde

Svar