Geocacher i tilknytning til jernbane

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
kassimaja
Styret
Sted: Rendalen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av kassimaja » tor 05 jul 2012 10:38

fotimyr skrev:
kassimaja skrev:Tydeligvis på offentlig sted, men jernbaneverkets folk mer eller mindre kjeppjager folk derfra.
Allemannsretten gjelder ikke nødvendigvis selv om eiendommen er statlig. Det er juridisk forskjell på utmark, offentlig eiendom, offentlig sted og statlig/kommunal eiendom. De aller fleste kommunene i Norge har reguleringsplanene og eiendomsgrensene liggende ute på nett. Her er det ørtifjarten typer områder ute og går, og er man i tvil bør man heller flytte cachen.

Om man som finner er i tvil, er det også lov å gå til en annen cache. Utlegger, finner og reviewer har et felles ansvar her, spør du meg.
Og jeg er ikke uenig med deg. Det jeg mener er at hvis noen skal hevde privat eiendom må man i det minste skilte eller gjerde inn området. Det holder ikke at det står omskrevet i et eller annet vanskelig tilgjengelig dokument.

Man kan ikke hevde allemannsretten på innmark så vidt jeg vet, men så lenge det ikke finnes tegn til at eier ønsker å begrense ferdsel så kan man bevege seg i slike områder.

Ser man ikke noe jernbanespor, så kan man heller ikke automatisk gå ut fra at dette tilhører jbv
Kassimaja

Bilde Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » fre 06 jul 2012 18:48

kassimaja skrev:Ser man ikke noe jernbanespor, så kan man heller ikke automatisk gå ut fra at dette tilhører jbv
Nei, selvsagt, så derfor mener jeg utlegger har ansvaret for at det ikke er noen som helst tvil om både opplagte veivalg (f.eks. i cachebeskrivelsen) og koordinater man ikke får trøbbel med i form av sure vakter eller psykopatisk tyttebærpoliti.

Ta en enkel lakmus-test på et utlegg på et (veldig) offentlig sted: "hva skjer om denne cachen blir funnet 300 ganger det første året og i tillegg har 50 DNF?" Det blir sabla mye trafikk, hvorav 25% går med nesa ned i en GPS, 25% er født med dårlig utviklede spatiale evner og resten er fokusert på en smiley på en webside.

(Ok, jeg var kanskje litt streng nå ... ;) )

Her er forresten et av loggbildene i en TB jeg transporterte videre her om dagen. Bildet er tatt i Belgia i fjor sommer. Tydeligvis ikke samme regler der. Sensureringen er min (for at det skal se ekstra dramatisk ut):
9184dd16-1690-4695-9cc4-348a91f80837.jpg
9184dd16-1690-4695-9cc4-348a91f80837.jpg (54.52 kiB) Vist 3635 ganger

kassimaja
Styret
Sted: Rendalen

Legg inn av kassimaja » fre 06 jul 2012 20:43

fotimyr skrev:
kassimaja skrev:Ser man ikke noe jernbanespor, så kan man heller ikke automatisk gå ut fra at dette tilhører jbv
Nei, selvsagt, så derfor mener jeg utlegger har ansvaret for at det ikke er noen som helst tvil om både opplagte veivalg (f.eks. i cachebeskrivelsen) og koordinater man ikke får trøbbel med i form av sure vakter eller psykopatisk tyttebærpoliti.
nå var jeg selv ute senest i går og flyttet en boks på grunn av et strømgjerde som plutselig hadde kommet opp. Da kom jeg i snakk med en av de samme naboene jeg snakket med før utlegging. Hun var plutselig blitt kjempenegativ og likte ikke at folk for rundt huset hennes, som lå flere hundre meter unna boksen, men hun kunne så vidt se opp på veien der bilene stoppet.

Boksen ble selvfølgelig flyttet slik at hun ble fornøyd med plasseringen, men det jeg mener er at er umulig å gardere seg mot sure vakter psykopatisk tyttebærpoliti eller grinebitere av noen naboer... Ting kan skje og da er det ikke automatisk at co er den første som ører om det. Det at enkelte i jbv tidligere har velsignet en cacheplassering er ingen garanti for at noen andre ikke kan reagere i morgen.

Det skal bli spennede å se hvilken linje jbv legger seg på, men vi må nok vente på at vår saksbehandler skal finne det for godt å komme tilbake fra ferie
Kassimaja

Bilde Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Sted: Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » fre 06 jul 2012 21:00

Kanskje man skal få tak i navn og adresse på den aktuelle saksbehandleren og invitere vedkommende ut på en liten cacherunde i løpet av ferien? Skader ikke med en alliert på innsiden... :-)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » lør 07 jul 2012 20:58

sjolja skrev:Det står ikke noe om jernbanebroer, og kan vel ikke tro at en cache i brofundamentet skulle være ulovelig.
Når en cache er plassert over eller under en jernbanelinje, vil GPS-en vise at cachen er plassert på eller rett ved jernbanelinjen. Jeg vil tro at slike cacher er blant de mest problematiske jernbanecachene som finnes.
Raggsokk skrev:Hvem tok egentlig initiativ til henvendelsen til Jernbaneverket, og hva var bakgrunnen?
Det er flere geocachere og cacheeiere som har ønsket en avklaring om dette. Det har også vært noen uheldige episoder der geocachere har gått i sporet eller vært på andre steder de ikke burde vært eller opplevd tutende tog suse rett forbi i høy fart. Dette har både geocachere og Jernbaneverket reagert på. Jeg synes det mest ansvarlige var å be om en generell avklaring om geocacher på Jernbaneverkets eiendommer og anlegg. Svaret var mer negativt enn mange håpet, men svaret hadde kanskje vært enda mer negative om vi hadde ventet enda lenger, f.eks. til det skjedde en ulykke.
Raggsokk skrev:Kanskje man skal få tak i navn og adresse på den aktuelle saksbehandleren og invitere vedkommende ut på en liten cacherunde i løpet av ferien? Skader ikke med en alliert på innsiden... :-)
Jeg er ikke uten videre positiv til det. Om noen viser Jernbaneverket hvor «ufarlig» geocaching er, og de blir liberale med tanke på plassering av geocacher, risikerer vi enda flere uheldige episoder. Jernbaneverkets regler mot geocaching er ikke for å være ugreie, men for å forhindre ulykker.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior

Legg inn av Raggsokk » søn 08 jul 2012 08:47

Makuta Teridax skrev:
Raggsokk skrev:Hvem tok egentlig initiativ til henvendelsen til Jernbaneverket, og hva var bakgrunnen?
Det er flere geocachere og cacheeiere som har ønsket en avklaring om dette. Det har også vært noen uheldige episoder der geocachere har gått i sporet eller vært på andre steder de ikke burde vært eller opplevd tutende tog suse rett forbi i høy fart. Dette har både geocachere og Jernbaneverket reagert på. Jeg synes det mest ansvarlige var å be om en generell avklaring om geocacher på Jernbaneverkets eiendommer og anlegg. Svaret var mer negativt enn mange håpet, men svaret hadde kanskje vært enda mer negative om vi hadde ventet enda lenger, f.eks. til det skjedde en ulykke.
Takk for oppklaringen.
Makuta Teridax skrev:
Raggsokk skrev:Kanskje man skal få tak i navn og adresse på den aktuelle saksbehandleren og invitere vedkommende ut på en liten cacherunde i løpet av ferien? Skader ikke med en alliert på innsiden... :-)
Jeg er ikke uten videre positiv til det. Om noen viser Jernbaneverket hvor «ufarlig» geocaching er, og de blir liberale med tanke på plassering av geocacher, risikerer vi enda flere uheldige episoder. Jernbaneverkets regler mot geocaching er ikke for å være ugreie, men for å forhindre ulykker.
Bemerk smilefjeset... men det var en liten undertone av alvor i det. Jeg ser faren for at en saksbehandler som ikke vet hva dette dreier seg om, legger ned et generelt forbud mot cacher på JBVs eiendommer uansett avstand til sporet. Dette vil såvidt jeg skjønner overstyre alle lokale avtaler og tillatelser som geocachere har gjort og fått med sine cacher (for alle følger vel retningslinjene og spør grunneier om tillatelse til utplassering?) og det vil igjen fjerne en hel del gode cacher som strengt tatt ikke var noe problem i utgangspunktet.

Og som skrevet lenger opp er jeg i likhet med flere bekymret for utviklingen. Her er prinsippet at vi skal forebygge ulykker som kan inntreffe fordi enkelte er så tanketomme at de leker i jernbanesporet. Skal man være konsekvent på dette må alle cacher på bruer over motorveier fjernes, fordi noen kan få det for seg at cachen er gjemt på motorveien. Slett ikke alle leser beskrivelsen.

Hvis jeg skal sette det på spissen må også alle cacher som henger over 3 meter fra bakken fjernes, fordi man kan falle ned og skade seg. Alle cacher i eller nært vann, fordi man kan falle uti og drukne. Alle skogcacher må merkes som uegnet for barn, fordi de kan bli bitt av hoggorm. Og så videre. Jeg er klar over at jeg er over kanten til det useriøse nå, men det er for å få fram poenget. En veldig stor del av geocachene som finnes her i landet er det mulig å skade seg på, direkte eller indirekte. Så hvis det er JBV i dag, hva blir det i morgen, og hvor går grensen?

Kort oppsummert mener jeg altså: Alle geocachere plikter å skaffe tillatelse til plassering fra grunneier. Det er det nok ikke alle som gjør. Men istedet for å kaste opp saken på nasjonalt plan ville det vært bedre å gå selektivt på hver enkelt problemcache. Nå risikerer vi et totalforbud, og det blir altfor svart/hvitt.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 08 jul 2012 10:27

Raggsokk skrev:Hvis jeg skal sette det på spissen må også alle cacher som henger over 3 meter fra bakken fjernes, fordi man kan falle ned og skade seg. Alle cacher i eller nært vann, fordi man kan falle uti og drukne. Alle skogcacher må merkes som uegnet for barn, fordi de kan bli bitt av hoggorm. Og så videre. Jeg er klar over at jeg er over kanten til det useriøse nå, men det er for å få fram poenget. En veldig stor del av geocachene som finnes her i landet er det mulig å skade seg på, direkte eller indirekte. Så hvis det er JBV i dag, hva blir det i morgen, og hvor går grensen?
Jeg tror du misforstår sikkerhets-tankegangen i geocaching. Les Groundspeaks bruksvikår pkt. 10, spesielt siste setning:
Geocaching, hiking, backpacking, and other outdoor activities involve risk to both persons and property. There are many variables including, but not limited to, weather, fitness level, terrain features and outdoor experience, that must be considered prior to seeking or placing a cache. Be prepared for Your journey and be sure to check the current weather and conditions before heading outdoors. Always exercise common sense and caution. You assume all risks arising in connection with seeking a cache or any other related activity.
Groundspeak er ikke opptatt av om geocachere skader seg; folk må passe på seg selv. Det som må unngås, er at utenforstående blir skadelidende av vår aktivitet. Hvis et tog treffer en geocacher, vil det også få konsekvenser for lokfører og passasjerer.

Du nevnte også geocacher over motorveier. Slike godtar vi ikke, nettopp fordi ting i cachen eller cachen selv kan falle ned på trafikken under og skape farlige situasjoner for trafikantene, altså folk som ikke er en del av vår aktivitet.
Raggsokk skrev:Kort oppsummert mener jeg altså: Alle geocachere plikter å skaffe tillatelse til plassering fra grunneier. Det er det nok ikke alle som gjør. Men istedet for å kaste opp saken på nasjonalt plan ville det vært bedre å gå selektivt på hver enkelt problemcache. Nå risikerer vi et totalforbud, og det blir altfor svart/hvitt.
Vi reviewere har ikke kapasitet til, eller ansvar for, å søke om tillatelse til hver enkelt geocache. Vi må ha mest mulig generelle regler å forholde oss til.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior

Legg inn av Raggsokk » søn 08 jul 2012 20:09

Makuta Teridax skrev:
Raggsokk skrev:Hvis jeg skal sette det på spissen må også alle cacher som henger over 3 meter fra bakken fjernes, fordi man kan falle ned og skade seg. Alle cacher i eller nært vann, fordi man kan falle uti og drukne. Alle skogcacher må merkes som uegnet for barn, fordi de kan bli bitt av hoggorm. Og så videre. Jeg er klar over at jeg er over kanten til det useriøse nå, men det er for å få fram poenget. En veldig stor del av geocachene som finnes her i landet er det mulig å skade seg på, direkte eller indirekte. Så hvis det er JBV i dag, hva blir det i morgen, og hvor går grensen?
Jeg tror du misforstår sikkerhets-tankegangen i geocaching. Les Groundspeaks bruksvikår pkt. 10, spesielt siste setning:
Geocaching, hiking, backpacking, and other outdoor activities involve risk to both persons and property. There are many variables including, but not limited to, weather, fitness level, terrain features and outdoor experience, that must be considered prior to seeking or placing a cache. Be prepared for Your journey and be sure to check the current weather and conditions before heading outdoors. Always exercise common sense and caution. You assume all risks arising in connection with seeking a cache or any other related activity.
Groundspeak er ikke opptatt av om geocachere skader seg; folk må passe på seg selv. Det som må unngås, er at utenforstående blir skadelidende av vår aktivitet. Hvis et tog treffer en geocacher, vil det også få konsekvenser for lokfører og passasjerer.
Takk for oppklaringen, da har jeg ihvertfall nødvendig bakgrunn for debatten. Man drar jo riktignok inn diverse nødetater hvis man går hen og faller ned en høy skrent i skogen, men det blir vel flisespikkeri i og med at det er jobben deres å redde folk uansett.
Makuta Teridax skrev:Du nevnte også geocacher over motorveier. Slike godtar vi ikke, nettopp fordi ting i cachen eller cachen selv kan falle ned på trafikken under og skape farlige situasjoner for trafikantene, altså folk som ikke er en del av vår aktivitet.
Okeii... det var det jeg fryktet. Da rører jeg ikke mer i det glasset.
Makuta Teridax skrev:
Raggsokk skrev:Kort oppsummert mener jeg altså: Alle geocachere plikter å skaffe tillatelse til plassering fra grunneier. Det er det nok ikke alle som gjør. Men istedet for å kaste opp saken på nasjonalt plan ville det vært bedre å gå selektivt på hver enkelt problemcache. Nå risikerer vi et totalforbud, og det blir altfor svart/hvitt.
Vi reviewere har ikke kapasitet til, eller ansvar for, å søke om tillatelse til hver enkelt geocache. Vi må ha mest mulig generelle regler å forholde oss til.
Så sant. Men likevel blir det en form for skjønn på denne måten. Enhver kan oppgi i cachebeskrivelsen at tillatelse er innhentet fra JBV, selv om det ikke stemmer. Og hvis dere reviewere da likevel skal nekte publisering fordi dere mener det er for nært sporet, vil det måtte finnes det en grense et sted; en som dere har satt. Er 10 meter unna for nært? Hva med 15? Hvis jeg lyder kranglete nå så beklager jeg - jeg diskuterer jo ikke dette for egen del - men min holdning til sporten er at cacheeiere og cachere er relativt oppegående folk og tenker på seg selv og andre når sporten utøves. Men, så har jeg heller aldri vært reviewer og sett den siden av saken, selvfølgelig.

Så selv om jeg er personlig uenig i innstillingen og håndteringen, respekterer jeg avgjørelsene som tas, hvor enn sørgelig det enn måtte ende.
- Raggsokk

Bilde

Fradriko
Nybegynner
Nybegynner
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Fradriko » man 09 jul 2012 14:26

Nå har det jo blitt sånn at mange av jernbanestasjons-cachene er blitt disablet, da på grunn av flytting lengre fra sporet.
På cachetur til Rendalen denne helga kom vi over en slik disablet cache.
Heldivis er vi erfarne cachere alle mann, og tar våre forhåndsregler:

Harvært Rendalen #3 Jernbanestasjon
I don’t like headphones ‘cause they’re little and they sound puny. I like a big sound.
-Slash 1988
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » man 09 jul 2012 17:37

Makuta Teridax skrev: Du nevnte også geocacher over motorveier. Slike godtar vi ikke, nettopp fordi ting i cachen eller cachen selv kan falle ned på trafikken under og skape farlige situasjoner for trafikantene, altså folk som ikke er en del av vår aktivitet.

Er dette eit nyleg innført forbud? Eg spør fordi eg oppgjennom åra har funne fleire cachar på ulike stader i landet som strid mot dette forbudet.

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » man 09 jul 2012 21:17

ArveAnd skrev:Er dette eit nyleg innført forbud? Eg spør fordi eg oppgjennom åra har funne fleire cachar på ulike stader i landet som strid mot dette forbudet.
Det har stått i Makuta Teridax' profilinfo i hvert fall ett år. Finstuderte infoen før jeg fikk godkjent mitt første utlegg i juli i fjor. Jeg vet ikke når denne retningslinjen kom, men det sier seg jo selv at et eller annet som henger over en vei i en magnet eller to, før eller siden faller ned. Om det skyldes dårlig oppheng eller klønete cachere er uinteressant. I følge Murphys lov skal den halvliters store Lock & Locken ved nedfall treffe frontruta på en semitrailer full av bensin, som i sin tur braker inn i et kjøpesenter på en lørdag kl 13 og eksploderer. Diskusjonen her på forumet blir vel da om cachen skal flagges "Needs Maintenance", "Needs Archiving" eller om et bilde av katastrofen kan godkjennes som funn :roll:

Ellers var vel ikke cacher over motorveier temaet i denne tråden, og dette med "grandfathering" bær jo være kjent.

Raggsokk
Senior
Senior

Legg inn av Raggsokk » man 09 jul 2012 21:32

fotimyr skrev:Diskusjonen her på forumet blir vel da om cachen skal flagges "Needs Maintenance", "Needs Archiving" eller om et bilde av katastrofen kan godkjennes som funn :roll:
Den der var ukas beste! Nå kommer jeg til å ligge og flire meg i søvn! :lol: :lol:
fotimyr skrev:Ellers var vel ikke cacher over motorveier temaet i denne tråden, og dette med "grandfathering" bær jo være kjent.
Men "grandfathering" gjelder altså ikke for eksisterende jernbanecacher? Selv om det ikke er tema for tråden synes jeg det er relevant for den.
- Raggsokk

Bilde

laffa
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av laffa » man 09 jul 2012 22:17

Jeg kan dog skjønne at jernbaneverket ikke vil ha folk på skinnene sine, særlig når dem har skiltet "All ferdsel over jernbanespor er strengt forbudt". Da mener jeg det er rimlig åpenbart at det er en ekstrem liten sjangse at cacheeier har lagt en cache på ihvertfall jernbanespor. Skulle alikevel cacheeier ha "sertfikat" for å jobbe på skinnegangene, så tviler jeg jaggu meg på han ville ha fått lov til å plassere cache der av jernbaneverket.

Jeg anser også geocachere for å bruke mye logikk, og klok tankegang ettersom man gjerne må bruke det for å løse både mysteryer og finurlige gjemmeplasser og cachebokser. Så jeg synes det nesten burde være åpenbart at disse ikke er gjemt i sporene på.

At evt. turister og slik ikke skjønner dette, kan jeg godt skjønne at man kan få dette opp som en notis på cachebeskrivelsen.

Men alikevel tolker jeg faktisk eposten fra jernbaneverket noe posititivt da de har skrevet dette; "Vi takker for at dere tar dette på alvor og ser frem til å kunne bistå med sikker plassering av geocacher.", faktisk at dem ser frem til å kunne bistå med det, men ikke minst at dem blir godt klar over hva en driver med, og ting slipper å bli forbundet med noe kriminell handling. (Gjelder vel for dem stedene man kanskje ikke har søkt om tillatelse av grunneier).

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Legg inn av Hofstad » tir 10 jul 2012 00:36

Som ansatt i JBV har jeg full forståelse for begrunnelsen de gir, nettopp sikkerhetshensynet, og det faktum at geocachere på ville veier flere ganger har vært i livsfare og blitt innrapportert av lokførere. Slike rapporter har jeg hørt om selv på Hovedbanen (Oslo S-Lillestrøm), der cachene må sies å være rimelig opplagt gjemt. Derfor er det meget viktig med klare retningslinjer slik at begge parter kan være fornøyd, og at vi som legger ut og finner cacher har forståelse for faremomentene knyttet til caching nær jernbanen.

På den annen side finner jeg svaret JBV gir noe problematisk, noe jeg også har gitt uttrykk for på Makutas profil på Facebook. Stasjonsbygninger er ofte ikke eid av JBV, men ROM Eiendom (som er et eiendomselskap med utspring i NSB). Hvordan skal "menige" geocachere forholde seg til dette? Og hvordan skal man vite om man er på JBVs eiendom? Hovedtanken bak restriksjonene er selvsagt sikkerhetshensynet. Flere steder eier ikke JBV lenger ut enn 2,5 meter fra jernbanesporet. Betyr det at det er greit å gjemme en cache tre meter unna sporet der? Selvsagt ikke. Og det er også henvist til tidligere i denne tråden - jernbanebruer/ bru over jernbane er ofte de desidert farligste stedene å gjemme cacher. Sikkerhetshensynet går ikke på eiendomsforhold, men nettopp den faktiske avstanden til spor eller farlige installasjoner, og muligheten for mistolkninger som kan føre en ut i livsfare.

Så kommer det også spørsmål om hvordan skal man forholde seg til utrafikkerte/nedlagte jernbanestrekninger, eller museumsbaner. Har f.eks. funnet en cache langs Tinnosbanen jeg mener var direkte skummelt gjemt, selv om det ikke går trafikk der. Banen er tross alt i god nok stand til at det kunne ha kommet tog. Hva med Setesdalsbanen, der man hører toget komme lang vei? Eller Flekkefjordbanen (som allerede har mange cacher), der det kun er dresintrafikk? Dette er tilfeller som kunne gått under en generell retningslinje som er knyttet til selve jernbanesporet, og ikke eiendomsforhold.

Nå kjenner jeg ikke spesifikt til hvem som behandler slike forespørsler om geocacher, eller hvor mange i JBV som kjenner til aktiviteten (eneste er at tallet øker stadig som følge av min aktivitet :wink: ), men om en av disse legger ned totalforbud mot cacher på JBVs eiendom, vil jeg straks ta kontakt og forklare problemene med å fatte et slikt vedtak, med argumentasjonen jeg har gitt ovenfor. De som legger ut cacher trenger retningslinjer som kan etterleves ute i felten, med en håndgripelig forståelse av sikkerhet knyttet til cacher nær jernbane, og reviewere ønsker regler som er lette å kontrollere om er oppfylt. Et forbud som bare går på eiendomsgrenser tjener absolutt ikke denne hensikten. Som avsluttende kommentar passer det å sitere Makuta selv:
Makuta Teridax skrev:Jernbaneverkets regler mot geocaching er ikke for å være ugreie, men for å forhindre ulykker.
Bilde

sjolja
Bruker
Bruker

Legg inn av sjolja » tor 12 jul 2012 10:39

Es-Ja har nå flyttet sine cacher fra Hobøl og Solberg viadukter fra 10 meter under skinnegangen slik at det ikke ser ut som om cachen ligger på sporet, som om noen skulle tro det. Jeg synes også dette er å gjøre tog farligere enn det er, de høres og synes godt, du vet også at de må følge skinnegangen og går ikke stort fortere enn biler. Gå og sykle langs veier må være mye farligere enn det vi skriver om her, men å fjerne gående og syklende cachere fra veiene er nok verre enn å fjerne noen fra jernbaneskinnene, for de har i hvertfall retten på sin side.

Svar