Geocacher i tilknytning til jernbane

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Innlegg:89
Registrert:søn 08 aug 2010 02:31
Sted:Christianssand
Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Hofstad » tor 12 jul 2012 16:34

sjolja skrev:Jeg synes også dette er å gjøre tog farligere enn det er, de høres og synes godt, du vet også at de må følge skinnegangen og går ikke stort fortere enn biler.
Livsfarlig tankegang, som har kostet mangfoldige jernbanearbeidere og uforsiktig publikum livet gjennom tidene, og grunnen til at vi har strenge forskrifter for arbeid langs trafikkert spor, samt forbud mot generell ferdsel. Elektriske tog hører man ikke før det er for seint dersom man er fokusert på andre ting (det være seg arbeid langs linja, eller om man har nesa i GPS-en). Langs Sørlandsbanen, med sine mange svinger og knauser, vil man i verste fall ha under tre sekunders reaksjonstid, selv når man ser/hører toget med en gang. Men som sagt, øynene har vi et helt annet sted når vi leter etter cacher...

Det jeg vil fram til, er at cacher må gjemmes så langt unna skinnegangen at det ikke er mulighet for at noen kan få nullpunkt der, selv under dårlige forhold. Og selvsagt uavhengig av hvem som eier grunnen. Sitatet øverst i innlegget bør nærmest stå til skrekk og advarsel om hva som IKKE er sant når det kommer til jernbanen. En bil bremser fra 80 til 0 på 50-75 meter under gode forhold. Et godstog bruker godt over en halv kilometer på å gjøre det samme, og kan ikke svinge unna.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av hstad » fre 13 jul 2012 07:50

ImageUploadedByTapatalk1342162212.101905.jpg
ImageUploadedByTapatalk1342162212.101905.jpg (90.9kiB)Vist 12134 ganger
Dette skiltet forklarer det:)


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av ArveAnd » fre 13 jul 2012 08:45

hstad

artig bilde!

Men om det forklarar alt veit eg ikkje....skiltet handlar vel om trikk...?
Tog går mykje fortare enn trikk, mykje meir vekt, og treng endå lengre bremsestrekning.

Verd å merke seg at det (så langt) ikkje er noko forbud mhp plassering av cachar i/ved/på trikke-og TBane-installasjonar.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av hstad » fre 13 jul 2012 09:28

Sant nok:), skinnegående trafikk er generelt stillegående og potensielt farlig. Her ved valdresbanen har vi dressiner vi må passe oss for.

Muligens litt off topic, men JBV vart spurt om det kunne gå an å legge sykkelsti langs den nedlagte valdresbanen. Svaret var nei da dei ikkje ville at man skulle venne seg til tanken å bruke jernbanen som tursti.


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av kassimaja » fre 13 jul 2012 11:47

hstad skrev:Sant nok:), skinnegående trafikk er generelt stillegående og potensielt farlig. Her ved valdresbanen har vi dressiner vi må passe oss for.

Muligens litt off topic, men JBV vart spurt om det kunne gå an å legge sykkelsti langs den nedlagte valdresbanen. Svaret var nei da dei ikkje ville at man skulle venne seg til tanken å bruke jernbanen som tursti.


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

Men dresiner tillater dem... Ja det er jo nødvendig godstrafikk og har ikke noe med tur å gjøre...
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Makuta Teridax » søn 15 jul 2012 23:47

ArveAnd skrev:Du kan gå inn på internett og kjøpe billettar hos NSB utan å få noko advarsel om at det er farleg å oppsøke stasjonen etterpå for å ta toget.... Du kan gå inn på ein kvar stasjon utan å få slik advarsel. Men er du altså geocachar så skal du få slik advarsel om du så berre skal finne ein cache på parkeringsplassen ved stasjonen?
Erfaringen så langt er at geocachere trenger slike advarsler.
ArveAnd skrev:Som nevnt tidlegare ser eg fram til ein liknande avklaring med vegmyndigheter angåande skilt, autovern og liknande langs vegane våre.
I så fall er det jo bare å sende en e-post til vegmyndighetene. Avklaringen du etterspør kommer garantert raskere om du gjør det enn om du bare gjentar ditt ønske om en avklaring her.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Makuta Teridax » søn 15 jul 2012 23:52

ArveAnd skrev:
Makuta Teridax skrev:Du nevnte også geocacher over motorveier. Slike godtar vi ikke, nettopp fordi ting i cachen eller cachen selv kan falle ned på trafikken under og skape farlige situasjoner for trafikantene, altså folk som ikke er en del av vår aktivitet.
Er dette eit nyleg innført forbud? Eg spør fordi eg oppgjennom åra har funne fleire cachar på ulike stader i landet som strid mot dette forbudet.
Som andre har påpekt, har det vært slik lenge, men noen slike cacher slipper kanskje gjennom, bl.a. fordi nye veier ikke vises på kartene. Og noen gamle slike cacher finnes kanskje også. I alle tilfeller har cacheeierne gått med på å flytte cachen noen meter vekk, og så er cachen blitt publisert. Poenget er å unngå cacher plassert rett over trafikken.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Makuta Teridax » man 16 jul 2012 01:12

Raggsokk skrev:Enhver kan oppgi i cachebeskrivelsen at tillatelse er innhentet fra JBV, selv om det ikke stemmer.
Hvis noen skriver at de har fått tillatelse fra JBV, må vi i utgangspunktet stole på det. Hvis det ikke er sant, er det først og fremst en sak mellom cacheeier og JBV.
Raggsokk skrev:Og hvis dere reviewere da likevel skal nekte publisering fordi dere mener det er for nært sporet, vil det måtte finnes det en grense et sted; en som dere har satt. Er 10 meter unna for nært? Hva med 15? Hvis jeg lyder kranglete nå så beklager jeg - jeg diskuterer jo ikke dette for egen del - men min holdning til sporten er at cacheeiere og cachere er relativt oppegående folk og tenker på seg selv og andre når sporten utøves. Men, så har jeg heller aldri vært reviewer og sett den siden av saken, selvfølgelig.
Vi har ikke bestemt oss for å ha noen minsteavstand fra toglinjer, men dette er noe jeg tenker på, ettersom det er lett å forholde seg til for både cacheeiere og reviewere.

Cacheeiere og geocachere er vel som folk flest, men realitetene er altså at geocachere en rekke ganger har gått i sporet, enten har de gått i sporet på vei til eller fra en cache, eller lett i sporet etter en cache, eller lagt seg ned i sporet for å kikke etter en cache oppunder perrongen osv.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av ArveAnd » man 16 jul 2012 07:48

Makuta Teridax skrev:
ArveAnd skrev:Som nevnt tidlegare ser eg fram til ein liknande avklaring med vegmyndigheter angåande skilt, autovern og liknande langs vegane våre.
I så fall er det jo bare å sende en e-post til vegmyndighetene. Avklaringen du etterspør kommer garantert raskere om du gjør det enn om du bare gjentar ditt ønske om en avklaring her.
Flåsete svar må eg sei.
Dette gjeld sjølvsagt ikkje mhp mine eigne cachar - dei plasserer eg slik at eg meiner dei IKKJE skal vere farlege for nokon. Dette gjeld altså andre cachar, som eg finn - evt som eg lar vere å finne pga plassering. Veldig interessant at ein reviewer meiner at eg skal søke avklaring for andres cacheplasseringar. Du verden.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Makuta Teridax » man 16 jul 2012 10:23

ArveAnd skrev:
Makuta Teridax skrev:
ArveAnd skrev:Som nevnt tidlegare ser eg fram til ein liknande avklaring med vegmyndigheter angåande skilt, autovern og liknande langs vegane våre.
I så fall er det jo bare å sende en e-post til vegmyndighetene. Avklaringen du etterspør kommer garantert raskere om du gjør det enn om du bare gjentar ditt ønske om en avklaring her.
Flåsete svar må eg sei. Dette gjeld sjølvsagt ikkje mhp mine eigne cachar - dei plasserer eg slik at eg meiner dei IKKJE skal vere farlege for nokon. Dette gjeld altså andre cachar, som eg finn - evt som eg lar vere å finne pga plassering. Veldig interessant at ein reviewer meiner at eg skal søke avklaring for andres cacheplasseringar. Du verden.
Svaret mitt hadde ingenting å gjøre med hvem som har cacher hvor.

Jeg bare påpekte, som sant er, at om man ønsker en avklaring om noe, enten det er veicacher eller annet, så får man raskest svar om man ber om en avklaring fra dem som har ansvaret.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Fradriko
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 27 jun 2012 21:24
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Fradriko » man 16 jul 2012 19:31

Nå vet jeg ikke hvordan policy de har i Sverige, men var på en jernbanestasjonmulti i helgen.
Måtte krysse doble skinneganger (riktignok ble det anbefalt gjort på overgangene) to ganger. Nå skal det og sies at ti meter på hver side av overgangen (som faktisk og hadde bom(!)), var det gjerder. Men når delstegene ligger som de gjør, er det nok fristene for en cacher (spesielt med smartphone) å krysse der det måtte passe seg.

Jeg tror ikke jernbanecacher er et veldig stort problem, sålenge folk bruker hodet framfor å gå med smarttelefonen trøkt i fjeset.
I don’t like headphones ‘cause they’re little and they sound puny. I like a big sound.
-Slash 1988
Bilde

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av ingsve » man 16 jul 2012 22:06

Jeg adopterte en cache ved Kristiansand stasjon, og tenkte dette skulle være greit å få på plass. Den gamle var en nano som hadde en tendens til å bli borte og jeg så for meg noe større, litt mer inn på stasjonsområdet. Var gjennom fler løsninger som jeg så på som jeg ikke likte, med hensyn på trafikk, muglere, personell og hastverk. Var også klar over brevet som Makuta hadde sendt JBV, og ventet en stund på svar. Når jeg imidlertid fant en løsning jeg trodde på kontaktet jeg ansvarlig for bygg og eiendom ved jernbanen i Kristiansand og omegn telefonisk. Han ba om en e-post, og var også klar over henvendelsen til JBV. Svaret på e-posten var negativt, noe som selvsagt var litt surt, men klart og enkelt å forholde seg til. Ny plass ble funnet på utsiden av gjerdene og den er nå publisert.

Jeg akter ikke å gå i diskusjon med de som har som jobb å ivareta sikkerhet og fremkommelighet for å fremme mitt syn på hvor det er best, sikkert nok, eller argumentere på andre måter for å få plassert en plastboks andre kan lete etter, innenfor et område som anses for uskikket for en slik plassering, av de som har både kompetanse og myndighet for å avgjøre dette.

Det er imidlertid særdeles positivt at noen frivillig tar en slik dialog, og jeg respekterer de konklusjoner de kommer frem til, eller de svar som gis på slike henvendelser. Dette er for meg fortsatt en hobby og å finne cacher, og å plassere ut cacher innenfor de reglene vi har er for meg hovedsaken. Jeg ønsker ikke at denne hobbyen skal bli et torn i øyet eller merbelastning for andre. Jeg synes at rewierene gjør en kjempejobb når de tar opp generelle eller spesiell forhold til plassering av cacher på forumet og med andre som kan påvirke hobbyen nettopp for å hindre en slik utvikling, og det skulle bare mangle om en da ikke respekterer de svar og konklusjoner som blir gitt.
Bilde

Brukeravatar
berntm
Junior
Junior
Innlegg:62
Registrert:søn 02 mar 2008 15:27

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av berntm » lør 21 jul 2012 12:29

Makuta Teridax skrev: Når en cache er plassert over eller under en jernbanelinje, vil GPS-en vise at cachen er plassert på eller rett ved jernbanelinjen. Jeg vil tro at slike cacher er blant de mest problematiske jernbanecachene som finnes.
Slik som denne? http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC11WK5

(Se f.eks. https://maps.google.com/maps?q=N+63%C2% ... 9&t=h&z=18 .... tilsynelatende mellom skinnene.... i alle fall hvis man ikke bruker hodet bittelittegrann......)

Fradriko
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:ons 27 jun 2012 21:24
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Fradriko » søn 22 jul 2012 10:12

berntm skrev:
Makuta Teridax skrev: Når en cache er plassert over eller under en jernbanelinje, vil GPS-en vise at cachen er plassert på eller rett ved jernbanelinjen. Jeg vil tro at slike cacher er blant de mest problematiske jernbanecachene som finnes.
Slik som denne? http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC11WK5

(Se f.eks. https://maps.google.com/maps?q=N+63%C2% ... 9&t=h&z=18 .... tilsynelatende mellom skinnene.... i alle fall hvis man ikke bruker hodet bittelittegrann......)
Nå har jo CO presisert dette i beskrivelsen:
"Viktig!!! Ikke forsøk på små private stunts som forsering av gjerder, jernbanespor o.l. Det er både unødvendig, ulovlig og farlig! Hold deg til områder hvor fri ferdsel er tillatt!"
I don’t like headphones ‘cause they’re little and they sound puny. I like a big sound.
-Slash 1988
Bilde

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av sjolja » søn 22 jul 2012 22:22

Her er også en som kan by på problemer :lol:
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1TVGB

Svar