Livsfarlig tankegang, som har kostet mangfoldige jernbanearbeidere og uforsiktig publikum livet gjennom tidene, og grunnen til at vi har strenge forskrifter for arbeid langs trafikkert spor, samt forbud mot generell ferdsel. Elektriske tog hører man ikke før det er for seint dersom man er fokusert på andre ting (det være seg arbeid langs linja, eller om man har nesa i GPS-en). Langs Sørlandsbanen, med sine mange svinger og knauser, vil man i verste fall ha under tre sekunders reaksjonstid, selv når man ser/hører toget med en gang. Men som sagt, øynene har vi et helt annet sted når vi leter etter cacher...sjolja skrev:Jeg synes også dette er å gjøre tog farligere enn det er, de høres og synes godt, du vet også at de må følge skinnegangen og går ikke stort fortere enn biler.
Det jeg vil fram til, er at cacher må gjemmes så langt unna skinnegangen at det ikke er mulighet for at noen kan få nullpunkt der, selv under dårlige forhold. Og selvsagt uavhengig av hvem som eier grunnen. Sitatet øverst i innlegget bør nærmest stå til skrekk og advarsel om hva som IKKE er sant når det kommer til jernbanen. En bil bremser fra 80 til 0 på 50-75 meter under gode forhold. Et godstog bruker godt over en halv kilometer på å gjøre det samme, og kan ikke svinge unna.