Geocacher i tilknytning til jernbane

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35
Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Makuta Teridax » tir 03 jul 2012 11:21

Jernbaneverket skriver:
Jernbaneverket takker for din henvendelse. Vi er glad for at du tar opp denne problematikken ettersom vi er svært opptatt av sikkerhet. Vi ser at geocaching er en spennende og utbredt hobby og synes det er flott at det rettes oppmerksomhet mot jernbanen, stasjoner og dens historie.

Jernbaneverket har ansvar for jernbanespor, plattformer og publikumsarealene på stasjoner og holdeplasser. Når det gjelder ferdsel i og ved spor har jernbaneverket strenge retningslinjer.

Å oppholde seg i sporet er forbudt for allmenheten og forbundet med livsfare. Ferdsel i og ved spor kan kun utføres av autorisert personell eller under oppsyn av en hovedsikkerhetsvakt. Sporene og infrastrukturen rundt skaper stor risiko for personer, bl. annet grunnet høy strømføring og raske tog som har lang stopplengde og ikke kan svinge unna. I tillegg kan personer i spor uten tillatelse skape stressende situasjoner for lokførere. Det kan derfor ikke tillates plassering av geocacher i eller ved sporene, som f. eks på sviller, skinner, master, planovergangsbommer/lystårn, gjerder, skilt o.l.

Når det gjelder plattformene er disse i hovedsak forbeholdt reisende. Vi er bekymret for at personer på leting etter cacher i dette området kan skape farlige situasjoner ettersom det her kan være mange mennesker, men også at GPS ikke gir detaljert informasjon og kan vise at cachen ligger i spor. I tillegg vil en person på leting ha mindre oppmerksomhet på togankomster og utsette seg eller andre for fare. Det kan derfor heller ikke plasseres ut geocacher på plattformer.

Når det gjelder andre stasjonsområder som parkering, publikumsarealer og stasjonsbygning ønsker vi at det søkes spesifikt for hver cache, slik at hver plassering kan vurderes individuelt og sikkerhetsmessig av Jernbaneverket.

Geocacher det gis plasseringstillatelse til fra Jernbaneverket bør i cachens beskrivelse vise til at plassering ikke er i tilknytning til plattform eller spor, og at ferdsel i og ved spor er livsfarlig. Henvendelser ang plassering av geocacher rettes Jernbaneverkets kundesenter:

Adresse: Jernbaneverket Kundesenter
Pb 4350, 2308 Hamar

Telefon: 477 70 098
e-post: kundesenter@jbv.no

Vi takker for at dere tar dette på alvor og ser frem til å kunne bistå med sikker plassering av geocacher.
Jeg håper – og forventer – at alle cacheeiere viser ansvar og fjerner cachene som ikke er tillat av Jernbaneverket. Dersom man ikke kan/vil finne en annen plassering, arkiveres cachesiden. Dersom man ønsker å finne en annen plassering eller vil søke om tillatelse til den nåværende plasseringen, deaktiveres «disables» cachesiden frem til cachen er flyttet eller tillatelse er innvilget. Uansett skal geocachene fjernes så snart som mulig fra den nåværende plasseringen.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av olea » tir 03 jul 2012 12:21

Interessant…

Jeg har én jernbanecache. Den er verken i spor eller på perrong. Den burde derfor være OK, men jeg må altså sende søknad til jernbaneverket der jeg gjør rede for plasseringen, samt legge inn en generell melding i beskrivelsen om at ferdsel i og ved spor er livsfarlig.

Har jeg forstått dette riktig?
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av ArveAnd » tir 03 jul 2012 12:25

Svært interessant.

Spesielt mhp advarsel-delen. Du kan gå inn på internett og kjøpe billettar hos NSB utan å få noko advarsel om at det er farleg å oppsøke stasjonen etterpå for å ta toget....
Du kan gå inn på ein kvar stasjon utan å få slik advarsel. Men er du altså geocachar så skal du få slik advarsel om du så berre skal finne ein cache på parkeringsplassen ved stasjonen?


Som nevnt tidlegare ser eg fram til ein liknande avklaring med vegmyndigheter angåande skilt, autovern og liknande langs vegane våre.

InsaneTTM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:ons 04 aug 2010 13:22

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av InsaneTTM » tir 03 jul 2012 16:05

Ser heller dette som en mulighet og ikke et problem :idea: Har cacher to på stasjoner. Den ene er ikke stasjonsrelatert, så den vil bli flyttet utenfor området uten trøbbel.

Den andre derimot må jeg noe gjøre noe med.

Det finnes jo ikke en eneste stasjon som ikke har ei infotavle eller noe, dette er jo en perfekt mulighet for å få en to-stegs offset multi :!:

Det betyr at man fremdeles får vist frem stasjonen uten at man bryter reglene til Jernbaneverket, samt får ha en cache ett eller annet sted i nærheten utenfor området :wink:

(Dessuten syns jeg det er for lite slike multier!)

Mvh
InsaneTTM

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Mr.Jacobsen » tir 03 jul 2012 16:57

La oss nå ikke lage en diskusjon av dette. Jernbaneverket har gitt en uttalelse. Den gir jo en klar beskrivelse hva man skal gjøre.
La oss ikke se problemer, men løsninger
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av ArveAnd » tir 03 jul 2012 17:28

om det var mitt innlegg som vart oppfatta som "ein diskusjon mhp retningslinjene" så må eg presisere at det ikkje var intensjonen. Berre litt undring mhp det nevnte :roll:

Sjølvsagt skal vi følgje desse retningslinjene. Eg har disabla den av mine stasjonscachar som er brudd på retningslinjene - og oppfordrar andre til det same. Mine øvrige stasjonscachar er meir trafikkfarlege enn jernbanefarlege - så då er dei ok!

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av sjolja » tir 03 jul 2012 22:56

Det står ikke noe om jernbanebroer, og kan vel ikke tro at en cache i brofundamentet skulle være ulovelig. Es-Ja har to cacher i forbindelse med stasjoner, Kråkstad privet burde være i orden, men kan sende inn søknad. Langhus stasjon bør kanskje flyttes, der den ligger i venterommet, men sender inn søknad på denne også.

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av sjolja » ons 04 jul 2012 09:50

Søknad til Jernbaneverket ble sendt i natt, med link til cachene. Blir spennende å se hvor strenge de er på våre plasseringer.
Svaret jeg får på Kråkstad og Langhus vil ha stor betydning for andre, da disse ligger helt forskjellig i forhold til plattformen som de nevner. Når vi holdt på i det små for noen år siden, ble nok ikke dette lagt så stor merke til, enn når "alle" har begynt med det. Håper ikke at at Statens naturoppsyn begynner å vurdere våre cacher lagt ut i fjellene, slik som "National Park Cervice" i USA. Også langs våre fylkesveier har det begynt å dukke opp mange cacher, spesielt i forbindelse med powercacher, håper ikke at Statens vegvesen begynner å vurdere dette.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Raggsokk » ons 04 jul 2012 10:16

Hvem tok egentlig initiativ til henvendelsen til Jernbaneverket, og hva var bakgrunnen? Jeg er også spent på om dette får en oppfølger med Statens Vegvesen. Ingen av mine cacher er riktignok rammet, men det vil i så fall berøre veldig mange veicacher der ute...
- Raggsokk

Bilde

obergeru
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:37
Registrert:man 25 jun 2012 09:54

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av obergeru » ons 04 jul 2012 21:52

Blir vel ikke mye leting når hintet er "oppunder magnetisk" og GPSen peker i retning av borteste mast på perrongen ;)
Dessuten leter man vel ikke etter cacher når det er mange andre på perrongen.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av sven-egil » ons 04 jul 2012 21:55

obergeru skrev:Blir vel ikke mye leting når hintet er "oppunder magnetisk" og GPSen peker i retning av borteste mast på perrongen ;)
Si det til dem med litt røten mobil hvor den peker rett på andre siden av skinnegangen....
Og som ikke vet hvordan jernbane cacher ofte er skjult....
Og som snart har sitt første eller andre funn via gratis appen :?
Bilde Bilde Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av E-Lie » tor 05 jul 2012 08:27

sven-egil skrev:
obergeru skrev:Blir vel ikke mye leting når hintet er "oppunder magnetisk" og GPSen peker i retning av borteste mast på perrongen ;)
Si det til dem med litt røten mobil hvor den peker rett på andre siden av skinnegangen....
Og som ikke vet hvordan jernbane cacher ofte er skjult....
Og som snart har sitt første eller andre funn via gratis appen :?
Og de som ikke leser hele teksten eller hintet!
Har stoppa en som bare virra rundt!!! på en plattform med folk og innkommende tog! Kanskje noen av de mugglerne har rapportert det?

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av kassimaja » tor 05 jul 2012 08:43

Nå har jeg også hørt om en "erfaren" geocacher med flere hundre funn som virret over jernabnelinjer og det hele med flere folk fra jernbaneverket etter seg som forsøkte å stoppe han.

Det som bekymrer meg er cacher som ligger på trygg avstand fra jernbanespor, men på jernbaneverkets eiendom. Tydeligvis på offentlig sted, men jernbaneverkets folk mer eller mindre kjeppjager folk derfra.

Det skal i alle fall bli spennende å se hvilken linje jbv legger seg på. Jeg har sendt dem en forespørsel på hvilken type dokumentasjon dem ønsker for å kunne behandle en geocache og venter i spening på svaret. Fint om folk kan poste her hvilke svar de får slik at man kan tilpasse utplasseringene sine etter dete for å unngå problemer i framtiden.
Kassimaja

Bilde Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av kassimaja » tor 05 jul 2012 09:46

Jeg har fått en tilbakemelding fra jbv med at de ikke kan behandle søknader eller fortelle hva som skal til for å behandle sønader før etter ferien da personen som skal behandle dette har.... nettopp ferie :shock:
Kassimaja

Bilde Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av fotimyr » tor 05 jul 2012 09:50

kassimaja skrev:Tydeligvis på offentlig sted, men jernbaneverkets folk mer eller mindre kjeppjager folk derfra.
Allemannsretten gjelder ikke nødvendigvis selv om eiendommen er statlig. Det er juridisk forskjell på utmark, offentlig eiendom, offentlig sted og statlig/kommunal eiendom. De aller fleste kommunene i Norge har reguleringsplanene og eiendomsgrensene liggende ute på nett. Her er det ørtifjarten typer områder ute og går, og er man i tvil bør man heller flytte cachen.

Om man som finner er i tvil, er det også lov å gå til en annen cache. Utlegger, finner og reviewer har et felles ansvar her, spør du meg.

Svar