Geocacher i tilknytning til jernbane

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Re: Geocacher i tilknytning til jernbane

Legg inn av Makuta Teridax » tir 31 jul 2012 13:50

Synth75 skrev:Han spurte om meninger om sin cache og fikk bl.a min. Flott at jeg har rett til å kunne gi den. Etter min mening og den er altså at det er en fin cache (…)
Dette er reviewernes hjørne. Poenget her er å diskutere cacher i lys av retningslinjene. Hvis poenget bare er å diskutere om man liker eller ikke liker en cache, så burde du som administrator flyttet diskusjonen et annet sted.
Synth75 skrev:Hvem som eier grunnen vet jeg ikke. Jeg husker godt plasseringen og er ikke overbevist om at det er JBV som er grunneier, selv om det er en god mulighet. For meg er det uklart om den dermed kommer inn under reglene og at det er opp til JBV å vurdere. For å trekke den konklusjonen måtte jeg drive reseach eller anta...
Dessverre basere du stadig innleggene dine på antagelser, rykter osv. Det ville vært mye bedre om du gjorde litt research eller lot være å svare, eller i det minste gjorde klart at du ikke visste. Du virket ikke uklar da du skrev at plasseringen er «Helt uproblematisk i forhold til jernbanen etter min mening.»

Du, som administrator, sletter innlegg som jeg som reviewer mener er relevante for dette forumet. Samtidig påberoper du deg retten til å skrive og svare akkurat som du selv vil, uavhengig av om svaret er relevant for dette forumet, og uavhengig av om du engang har noe som helst peiling på reviewing. Jeg er klar over at man skal diskutere sak, ikke person, men du er en gjenganger når det gjelder å spre feilinformasjon i «Reviewernes hjørne». Når du i tillegg er administrator gir det deg en autoritet som gjør at folk tror på deg i større grad enn når hvem som helst andre skriver. Når det du da skriver er feil, skaper det problemer – problemer som jeg som reviewer har måttet bruke tid på å rydde opp i mer enn én gang. Det burde opprettes et «Synth75s hjørne», der du kan administrere, moderere og svare som du selv vil, og så kan vi reviewere får ha «Reviewenes hjørne» i fred.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

ArveAnd
Senior
Senior
Sted: Melkeplassen

Legg inn av ArveAnd » tir 31 jul 2012 14:05

sjolja skrev:Tar gjerne i mot andre meninger om denne, av dere som har besøkt den.
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1RR7M
Eg har besøkt cachen... men ser at det er farleg å meine noko om den her på reviewernes hjørne... men eg trur at du ikkje berre lurer på meiningen til reviewere som har besøkt cachen - og dristar meg likevel til mitt synspkt: Generelt så er slike bruer flottast på litt avstand -f.eks der som du har tatt biletet til cachen i frå. Det er jo ein grunn til at du tok biletet der, og ikkje der cachen er gøymt :wink:

Så kanskje finne eit tre å henge den i? Då slepp du i tillegg problemstillingen som er aktuell i denne tråden.

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » tir 31 jul 2012 14:12

Ditt hjørne? Hadde ikke du trukket deg fra dette hjørnet? viewtopic.php?f=14&t=2932
Jeg besvarte en forespørsel med en grei tilbakemelding, presisert at det var etter min mening.

sjolja
Bruker
Bruker

Legg inn av sjolja » tir 31 jul 2012 14:38

Takk for svar og diskusjon, skal sende forespørsel til Jernbaneverket, og som de andre forespørselene jeg har sendt, så får jeg ikke svar fra dem. Men da er det i hvertfall gjort forsøk på å følge retningslinjene.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 31 jul 2012 14:46

ArveAnd skrev:Eg har besøkt cachen... men ser at det er farleg å meine noko om den her på reviewernes hjørne...
Neida, folk må gjerne mene, men jeg vil at diskusjonene her skal være innenfor temaet for forumet og at svarene som gis her skal være så riktige som mulig. Det er for mye av at folk skriver tull samtidig som de gir inntrykk av at de har peiling.

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » tir 31 jul 2012 14:54

Synth75 skrev:Da var det avklart. Det hadde riktignok tatt meg langt mer enn tre minutter å engang finne ut at slikt lå på kommunens nettsider ;)
Ok.

Samtlige norske kommuner har nettbaserte kartløsninger på sine websider. Mener faktisk det er pålagt, men akkurat dét punktet er jeg litt usikker på. Kartene viser arealplaner, reguleringsplaner, infrastruktur, eiendomsgrenser +++ og i noen tilfeller også matrikler som viser eieren av en gitt eiendom. Kartkoordinater er som regel i UTM-formatet som vi kjenner fra cachelistingene.

Gå til http://www.kommunenavn.kommune.no og velg kart. Veldig mange bruker en eller annen variant av Norkarts "GIS-line", og spør du meg (noe de fleste selvfølgelig ikke gjør) burde det være rutine å ta en rask kontroll på om cachen i det minste er utenfor privat eiendom. I alle fall i Oslo og Akershus er det ikke selvsagt hvor allemannsretten gjelder.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 31 jul 2012 15:55

Synth75 skrev:Ditt hjørne? Hadde ikke du trukket deg fra dette hjørnet? viewtopic.php?f=14&t=2932
Jeg vet ikke hva du mener med «Ditt hjørne?».

Jeg trakk meg fordi jeg på den tiden ikke hadde kapasitet til å skrive her, men nå er vi flere reviewere, og uten noen reviewere her blir feilinformasjon ofte stående uimotsagt. Det skaper problemer for både reviewere, geocachere og cacheeiere når informasjonen som gis her er feil.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » tir 31 jul 2012 20:46

Må si jeg syns litt synd på Makuta når jeg leser denne diskusjonen.
Dette er tross alt noe en tredjepart har bestemt, og hverken vi (ved å klage til Makuta) eller Makuta selv får gjort noe med dette.
For alt vi vet kan det jo være at både Makuta og de andre reviwerne egentlig syns dette er like teit som mange av oss syns...
Og de fleste av oss kan vel være enig i at cacher som setter utenforstående i fare ikke er noen god idé..
Dessuten kan det jo hende at JBV vil godkjenne mange av cachene som allerede finnes, for regelen sier jo bare at man skal kontakte dem for å høre om det er greit å plassere en cache der (og det skal man jo stengt tatt gjøre uansett!)

Om man er usikker på om cachen man eier eller vil legge ut ligger på et ok sted, så får man vel kontakte reviwer da.
Og er man usikker på hvordan man kan finne ut hvem som eier plassen cachen ligger, få råd til ny plassering av cachen eller sikre cacher som er godkjent mot at folk kan mistforstå hvor cachen er og sette seg eller andre i fare, så kan man jo bruke forumet (men ikke denne tråden) til det.

Også til reviwere: Hvis man vet om eller kommer over cacher som sansynligvis ikke forholder seg til de nye reglene (ikke alle leser her inne), vil dere da ha beskjed om dette? Og på hvilken måte ønsker dere å få denne beskjeden?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » fre 24 aug 2012 13:02

Etter den opprinnelige meldingen fra Jernbaneverket, sendte jeg en ny e-post med oppfølgingsspørmål. Idag fikk jeg følgende svar:
Jernbaneverket er i ferd med å utarbeide retningslinjer for plassering av cacher og disse vil antagelig bevare dine spørsmål. Vi vil komme tilbake til deg med disse retningslinjene så snart disse er godkjent av alle involverte enheter i Jernbaneverket. Beklager at dette dessverre har tatt litt tid.
Jeg ser den fordelen at presise retningslinjer skaper mindre usikkerhet for cacheeiere, reviewere og Jernbaneverkets saksbehandlere når det gjelder hvor cacher kan plasseres. Dette vil kanskje også redusere antallet søknader til Jernbaneverket og dermed behandlingstiden for søknadene som sendes inn.

Så håper jeg at videre diskusjon holdes på et saklig nivå og at folk respekterer Jernbaneverkets retningslinjer og forstår deres behov for å ha slike retningslinjer.

ArveAnd
Senior
Senior

Legg inn av ArveAnd » fre 24 aug 2012 13:25

Dette høyres flott ut! Ser fram til retningslinjer med spenning!

Brukeravatar
Hofstad
Junior
Junior
Sted: Christianssand

Legg inn av Hofstad » fre 24 aug 2012 13:31

Kjempeflott tiltak! Håper svaret også blir positivt og presist, slik at vi får konkrete retningslinjer som samsvarer med hensikten. JBV er som kjent positive til cacher, men har som førsteprioritet å ivareta sikkerheten. Som jeg har skrevet i tidligere innlegg, følte jeg ikke at den var ivaretatt på en god måte gjennom det første svaret de ga. La oss håpe på tilsvarende retningslinjer i forbindelse med veier/veiinstallasjoner, selv om det der blir flere etater å forholde seg til.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior

Legg inn av ArveAnd » fre 24 aug 2012 13:58

Hofstad skrev:Kjempeflott tiltak! Håper svaret også blir positivt og presist, slik at vi får konkrete retningslinjer som samsvarer med hensikten. JBV er som kjent positive til cacher, men har som førsteprioritet å ivareta sikkerheten. Som jeg har skrevet i tidligere innlegg, følte jeg ikke at den var ivaretatt på en god måte gjennom det første svaret de ga. La oss håpe på tilsvarende retningslinjer i forbindelse med veier/veiinstallasjoner, selv om det der blir flere etater å forholde seg til.
Eg tenkte litt som deg her at kanskje dette også kan brukes som eit utgangspkt for veger med meir. Altså legge fram disse retningslinjene for vegmyndigheter, og bruke det som basis for tilsvarende for veg. Om mulig.

Men først må vi sjå kva svaret blir, så vi veit kva vi har å forholde oss til.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 04 sep 2012 15:33

(Logo) Jernbaneverket

Retningslinjer for plassering av geocacher i forbindelse med jernbanestasjoner og jernbanespor.

Retningslinjene er utarbeidet for å sikre at det ikke oppstår farlige situasjoner i forbindelse med geocaching ved jernbanelinjer og jernbanestasjoner. Ferdsel i og ved jernbanespor er forbundet med livsfare grunnet bl.annet høyspentanlegget og raske tog som har lang stopplengde og ikke kan svinge unna. Personer ved spor er forstyrrende for lokfører og skaper stressende situasjoner. Ferdsel er også forbudt ved jernbanelovens § 9 som sier “Alle som oppholder seg på jernbanens område plikter å følge de sikkerhetsanvisninger som gjelder for stedet”, hvor ledd b presiserer at “Det er forbudt for publikum å oppholde seg på jernbanens område som ikke er beregnet for publikum”.

Retningslinjene er som følger:
Geocacher og personer som er på geocaching skal aldri under noen omstendighet befinne seg nærmere jernbanesporet enn 5 meter.

Geocacher skal ikke plasseres:
  • Innenfor inngjerdede områder
  • På plattform
  • På master, bommer, gjerder, lysfyr, signaler, stolper, skilt, benker, tavler, monitorer, anvisere, eller lignende installasjoner
  • På eller rett under broer, på overganger, i underganger eller i tuneller hvor plassering kan mistolkes med plassering på spor. Slik plassering skaper stor risiko for mistolkning av GPS koordinater.
Geocacher må ikke plasseres slik at man må krysse jernbanelinjen for å finne den. I tilfeller hvor det oppstår tvil om det er behov for å krysse jernbanelinjen bør det indikeres parkeringskoordinater, slik at kryssing ikke forekommer.

Der det er mulig, anbefaler Jernbaneverket at cacher plasseres 50 meter unna infrastrukturen.
Retningslinjene skal alltid inkluderes i cachens beskrivelse der plassering er i nærheten av jernbaneinfrastruktur.

Retningslinjene gjelder for all jernbaneinfrastruktur, også for nedlagte stasjoner og linjer.

Jernbaneverket er leietaker av publikumsarealene på mange av stasjonene. Som leietaker forplikter vi å sørge for sikkerheten til våre kunder. Retningslinjene gjelder derfor også for slike stasjonsområder.

Følges retningslinjene for plassering er det ikke behov for søknad om plassering til Jernbaneverket.

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Sted: Arendal

Legg inn av SDJR » tir 04 sep 2012 16:33

Regner med at venteskur på stoppeplasser er det samme som plattformer, og at det gjelder stoppeplasser som ikke lengre er stoppeplasser også (hvor toget nå kjører forbi)?
Bilde

Brukeravatar
Cervis Venator
Junior
Junior

Legg inn av Cervis Venator » tir 04 sep 2012 18:27

SDJR skrev:Regner med at venteskur på stoppeplasser er det samme som plattformer, og at det gjelder stoppeplasser som ikke lengre er stoppeplasser også (hvor toget nå kjører forbi)?
Det er korrekt.
Cervis Venator

Svar