Cacher uten beskrivelse og hint

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44
Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av TA- » søn 17 jun 2012 20:50

I Telemark er det de siste dagene publisert 2 cacher av 2 utleggere. Den ene har hint, men ingen tekst (http://coord.info/GC3MTK8), den andre har verken tekst eller hint (http://coord.info/GC3NMA8). I tillegg, så har utleggeren på den først kun 1 funn, mens den andre utleggeren har 0 funn.

Syntes ikke noe om dette. Det burde være et minstekrav at en skriver litt om plassen cachen er plassert på. Det er ihvertfall mitt synspunkt ;)

Finnes det ingen regler for dette?
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av olea » søn 17 jun 2012 21:05

Den første geocachen var bare noen koordinater. Ikke noe hint, og ingen beskrivelse. Siden har sporten utviklet seg, og nå forventer vi gode beskrivelser. Likevel er det fortsatt slik at det er lov å la være. Noen ganger er det gjort med en god grunn, men som regel skjer det når en uerfaren geocacher legger ut en cache. Det er fristende å kreve litt erfaring fra utleggerne, men igjen er vi tilbake til den første cachen. Dave Ulmer hadde selvfølgelig ingen erfaring, og det har heller ikke kommet til en regel om at utleggerne skal ha det.

Slik synes jeg det bør fortsette å være. Hvis du iriterer deg over disse cachene, er det beste å klikke på Ignore Listing.
Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av kassimaja » søn 17 jun 2012 21:11

olea skrev:Hvis du iriterer deg over disse cachene, er det beste å klikke på Ignore Listing.
Ignore listing er uten tvil "The geocachers dirty little secret"
Kassimaja

Bilde Bilde

Brukeravatar
TA-
Bruker
Bruker
Innlegg:105
Registrert:ons 30 jun 2010 22:44

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av TA- » søn 17 jun 2012 21:13

Vil ikke påstå at jeg irriterer meg så veldig, det var ihvertfall ikke meningen at det skulle fremstå slik ;) Stussa egentlig litt på at de gikk igjennom av reviewerne, men hvis det ikke finnes noen regler for dette?, så er det vel greit. Men like det, det vil jeg ikke ;)
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 17 jun 2012 21:13

Når det gjelder det med at de ikke har noen funn finnes det en forklaring som gjelder en del tilfeller:

En familie hvor de forskjellige familiemedlemmene har hvert sitt Nick går sammen om å legge ut en eller flere cacher. De ønsker ikke å bruke noen av de enkeltes individuelle Nick, da dette er et fellesprosjekt. De oppretter derfor et "familienick" som kun brukes til å legge ut cacher. Det ser da ut som om det er en totalt uerfaren utlegger, mens sannheten kan være at de har flere tusen funn hver :shock:

Jeg aner ikke om det er tilfelle her, men det KAN være en forklaring :)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av Isa » man 18 jun 2012 22:13

Det er jo ikke alltid det er så mye å si om et sted heller..

HundenHera
Bruker
Bruker
Innlegg:189
Registrert:man 25 feb 2008 14:57

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av HundenHera » tir 19 jun 2012 07:03

... og da er det veldig greit å IKKE legge en cache der.

//HH

sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tor 31 des 2009 10:11

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av sabeltann31 » tir 19 jun 2012 07:16

102 poeng til HundenHera.... Nuff Said....

Sabeltann31

Skjelstad
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:søn 13 mai 2012 20:54

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av Skjelstad » tir 19 jun 2012 21:28

HundenHera skrev:... og da er det veldig greit å IKKE legge en cache der.

//HH
Stående applaus for denne! :D

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av Isa » tir 19 jun 2012 21:50

HundenHera skrev:... og da er det veldig greit å IKKE legge en cache der.

//HH
Tja, i all hovedsak er jeg enig med deg, men sånn som her i byen begynner de fleste interessante steden å bli tatt, så skal man da få lagt ut cacher - noe alle ønsker - så må man ty til kjedelige plasser. Statistikkcacher om du vil. Bedre det enn at det ikke er flere cacher igjen å ta syns jeg da!

Lysholmer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 28 aug 2011 19:23

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av Lysholmer » ons 20 jun 2012 06:00

At mange ønsker flest mulig cacher i nærområdet har du sikkert rett i, men selv synes jeg at kvalitet er viktigere enn antall, og jeg har følelsen av at jeg ikke er alene om det.

Som referert andre steder på dette forumet, er følgende uthevet i retningslinjene: "When you go to hide a geocache, think of the reason you are bringing people to that spot. If the only reason is for the geocache, then find a better spot." Det levner liten tvil om Groundspeaks syn på saken.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av hstad » ons 20 jun 2012 06:11

Spørsmål: hvis man kun er ute etter kvalitetscacher, logger man da også andre dårlige cacher for statistikken sin skyld?
Hvis det dukker opp dårlige cacher i nabolaget som man ikkje liker, går eg ut ifra at folk setter den på ignore lista:)


Mykje vyrdsamt
Hstad on Tapatalk

Lysholmer
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:søn 28 aug 2011 19:23

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av Lysholmer » ons 20 jun 2012 06:37

Ofte kan det være litt vanskelig på forhånd å vite om det er snakk om en kvalitetscache eller ikke, kun ut fra beskrivelsen (eller mangel på sådan).

Å sette cacher på ignore-lista er selvfølgelig en måte å gjøre det på. Selv har jeg vondt for å la være å ta cacher i nærheten av hjemstedet mitt, uansett hva slags cache det er. Det finnes vel alle mulige preferanser på hvordan man ønsker å utøve denne hobbyen og hva som er mest tilfredsstillende for hver enkelt.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av Raggsokk » ons 20 jun 2012 07:50

Hvis det bare er 'kjedelige' plasser igjen, så får man heller gjøre desto mer ut av selve cachen. En cacheopplevelse for meg består av beskrivelse, lokasjon og beholder. En god beskrivelse om et sted kan veie opp for en begredelig plass og en nano, tilsvarende slipper flotte naturcacher unna med dårlig beskrivelse, mens en vrien eller spesielt kreativ cachebeholder eller -plassering veier opp for manglene på de to andre feltene.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Indrebø
Bruker
Bruker
Innlegg:142
Registrert:fre 18 nov 2011 15:38

Re: Cacher uten beskrivelse og hint

Legg inn av Indrebø » ons 20 jun 2012 08:52

Raggsokk skrev:Hvis det bare er 'kjedelige' plasser igjen, så får man heller gjøre desto mer ut av selve cachen. En cacheopplevelse for meg består av beskrivelse, lokasjon og beholder. En god beskrivelse om et sted kan veie opp for en begredelig plass og en nano, tilsvarende slipper flotte naturcacher unna med dårlig beskrivelse, mens en vrien eller spesielt kreativ cachebeholder eller -plassering veier opp for manglene på de to andre feltene.
Det samme tenkte jeg.
Bilde

Svar