Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30
Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av Synth75 » tor 12 apr 2012 21:32

Ser det nå publiseres bonuscacher (puzzle) hvor en må emaile cacheeier for å få tilsendt koordinater.
F.eks http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC3GEF5

Jeg visste ikke det var tillatt med slike løsninger, men det er det da sikkert.
Er det ønskelig med slike løsninger? Jeg ser i hvert fall noen svakheter med løsningen.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 12 apr 2012 21:42

Synth75 skrev:Jeg visste ikke det var tillatt med slike løsninger, men det er det da sikkert.
Dette kan nok reviewerne svare bedre på enn meg, men jeg tror bare det er for Challenge-cachene det eksplisitt er sagt at krav om epost til cacheeier ikke er tillatt. Man kan kanskje se på dette som et "additional logging requirement", som ikke har vært tillatt ett par års tid nå, og bruke det forbudet til å hindre et slikt krav på bonuscacher.
Synth75 skrev:Er det ønskelig med slike løsninger? Jeg ser i hvert fall noen svakheter med løsningen.
Helt enig!! Det er jo fra før et problem med cacheeiere som ikke følger opp cachene sine. Og en annen ting er at man skulle jo gjerne fått tatt bonuscahcen når man er i området. Er man på tur hit fra mer eller mindre langt unna kan man ikke vente på at cacheeier finner det for godt å lese og besvare epost...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av whoelse » tor 12 apr 2012 21:51

Det som er dumt med denne er jo at man atpåtil må tilbake for å få logget bonusen - kan vel neppe forvente at man får epost-svar mens man er på besøk på Lillestrøm selv om man har med seg epost-mottager-dings på turen... MAO vil den være lite uaktuell å ta denne for andre enn lokale cachere.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av olea » fre 13 apr 2012 14:24

Jeg tror neppe det er mot retningslinjene å kreve e-post. Jeg har funnet noen mysterycacher der man må skrive melding til en bestemt e-postadresse for å få vite de egentlige koordinatene. Felles for alle disse, er at de var knyttet til tjenester som ga automatisk svar tilbake. Har også logget en earthcache, der man fikk automatisk godkjenning ved å sende melding til e-postadresse som inneholdt løsningen på spørsmålene.

Når det gjelder GC3GEF5, så synes jeg det virker usedvanlig tungvindt å ha et opplegg der det må sendes e-post som så skal behandles manuelt. Her må man jo vende tilbake for å logge bonusen. Greit nok hvis du likevel ferdes ofte i området. For mange andre vil jeg tro at det er mer fristende å legge neste tur til et annet sted. Kanskje hensikten er å lage en cache som bare appellerer til folk som bor i nærheten?
Bilde

Twerth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:ons 04 apr 2012 20:25

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av Twerth » lør 14 apr 2012 09:36

Kjære dere alle som nå klager på oss ganske ferske cachere på denne forumsiden. For det første, det kunne være helt greit om dere kontaktet oss direkte om dette via geocaching. Det er morsomt å få lagt ut cacher og få hyggelige tilbakemeldinger, og gode tips om noe ikke helt stemmer. For det andre, vi visste ikke noe om denne regel siden vi har tatt Oslo rundt og selv måtte sende mail dit. Syntes det da var helt ok å vente en uke på mail og ta en tur ut igjen da. For det tredje kan dere jo lese logger og se at folk fikk beskjed tilbake med engang de mailet oss.
Og til glede for dere som da legger slik ut her så har vi nå gjort endringer etter mail fra geo, og dere alle kan finne fram til bonuscachen på samme tur.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av hstad » lør 14 apr 2012 09:39

Mysteri skrev:Kjære dere alle som nå klager på oss ganske ferske cachere på denne forumsiden. For det første, det kunne være helt greit om dere kontaktet oss direkte om dette via geocaching. Det er morsomt å få lagt ut cacher og få hyggelige tilbakemeldinger, og gode tips om noe ikke helt stemmer. For det andre, vi visste ikke noe om denne regel siden vi har tatt Oslo rundt og selv måtte sende mail dit. Syntes det da var helt ok å vente en uke på mail og ta en tur ut igjen da. For det tredje kan dere jo lese logger og se at folk fikk beskjed tilbake med engang de mailet oss.
Og til glede for dere som da legger slik ut her så har vi nå gjort endringer etter mail fra geo, og dere alle kan finne fram til bonuscachen på samme tur.
Hei, synes ikkje du skal se på dette som klaging på dere som legger ut, heller et spørsmål til reviewer om det skal være slik. Stå på!!!


Mykje Vyrdsamt
hstad on Tapatalk

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av Synth75 » lør 14 apr 2012 10:17

Mysteri skrev:Kjære dere alle som nå klager på oss ganske ferske cachere på denne forumsiden. For det første, det kunne være helt greit om dere kontaktet oss direkte om dette via geocaching. Det er morsomt å få lagt ut cacher og få hyggelige tilbakemeldinger, og gode tips om noe ikke helt stemmer. For det andre, vi visste ikke noe om denne regel siden vi har tatt Oslo rundt og selv måtte sende mail dit. Syntes det da var helt ok å vente en uke på mail og ta en tur ut igjen da. For det tredje kan dere jo lese logger og se at folk fikk beskjed tilbake med engang de mailet oss.
Og til glede for dere som da legger slik ut her så har vi nå gjort endringer etter mail fra geo, og dere alle kan finne fram til bonuscachen på samme tur.
Det er spørsmål til reviewer og andre cachere. Å diskutere ting her gjør at mange får innspill og/eller svar og kan ta del i diskusjonen om de ønsker.
I dette tilfellet leste jeg profilen til Makuta og retningslinjene for å finne svar. Det fant jeg ikke, så da stilte jeg spørsmålet.
Oslo rundt er en gammel cache, fra tiden det ble lagt ut mye rart. Disse rare består fortsatt, men det er ikke det samme som at det fortsatt er lov. At jeg kjenner til Oslo rundt besvarte dermed ikke spørsmålet mitt.

Som det fremgår av første innlegg, er spørsmålet overordnet og cachen det stilles spørsmål om kun et eksempel for å konkretisere. Enkeltcachen er ikke like interessant i denne sammenhengen som prinsippet. En email til cacheeier besvarer heller ikke spørsmålet.
Skal jeg kommentere enkeltcachen, sier jeg det i loggen når jeg eventuelt finner cachen.

Brukeravatar
Viking_Princess
Bruker
Bruker
Innlegg:250
Registrert:tor 23 jun 2011 20:56
Sted:Hedmark

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av Viking_Princess » søn 15 apr 2012 12:29

Jeg har prøvd å sende inn en mystery, hvor man først måtte kontakte meg via email, denne ble IKKE godkjent!
Så det er ikke lov, hvis ikke forskjellige reviewere har forskjellige regler da?

Har sett mange slike i Nederland, hvor man først må emaile eieren for å få hint for å fortsette eller få koordinater, og synes det er merkelig at det er lov der, men ikke her.

Synes det er mye forskjell, når det er tydelige regler!

Jeg har ikke imot reglene, for da må man jo bare forandre ideen, det har jeg ikke noe problemer med, men da burde det være likt for alle synes jeg.
Bilde

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av E-Lie » tir 17 apr 2012 08:46

Bare for å gripe tak i siste innlegg. Tenk tanken: Du er på ferie og på siste dag frø hjemreise, finleser du mailboksen din for svar på en slik cache, du har løst alle oppgavene og venter vare på finalen. En uke har du ventet, men intet svar!

Jeg har også løst Oslo Rundt, men ikke tatt siste del. Venter på litt varmere vær. Det kan jeg ikke gjøre på steder jeg bare er på korte besøk. Jeg bifaller at NYE slike skal ha autosvar om at oppgaven er tilfredstillende løst uten at cache eier fysisk må gjøre noe.

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av fotimyr » ons 25 apr 2012 00:17

Retningslinjene fra Groundspeak ble oppdatert 23. april. I 3.1 Logging of All Physical Geocaches står det nå "Other than documenting a Challenge Cache, physical caches cannot require geocachers to contact anyone."

Da burde vel saken være klar for cacher som legges ut fra og med 23. april 2012 ...

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av ArveAnd » ons 25 apr 2012 06:46

fotimyr skrev:Retningslinjene fra Groundspeak ble oppdatert 23. april. I 3.1 Logging of All Physical Geocaches står det nå "Other than documenting a Challenge Cache, physical caches cannot require geocachers to contact anyone."

Da burde vel saken være klar for cacher som legges ut fra og med 23. april 2012 ...

utfordring her er vel at dette står under denne overskrifta:
Logging Guidelines: to log a find online → Logging of All Physical Geocaches


Problemstillingen her er vel å skaffe koordinater - altså "lenge" før vi kjem så langt som til logging online. Men om kravet likevel kan brukast kan jo godt hende. Men eg synst ikkje saken er klar.

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av fotimyr » ons 25 apr 2012 06:54

Uten koordinater kan du ikke logge cachen, hverken fysisk eller på nett. Er litt usikker på hva som ikke er klart ...

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av thomfre » ons 25 apr 2012 06:54

Retningslinjene for Mystery/Puzzle cacher sier jo at alt som trengs for å løse oppgaven skal være tilgjengelig for alle og aller helst befinne seg på cache-siden, er vel ikke tillatt med krav til mail da..?
2.2 Additional Listing Guidelines - http://support.groundspeak.com//index.php?pg=kb.page&id=308 skrev:
2. Mystery/Puzzle Caches

The information needed to solve a this type cache must be available to the general community and the puzzle should be solvable from the information provided on the cache page.
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av ArveAnd » ons 25 apr 2012 07:29

fotimyr skrev:Uten koordinater kan du ikke logge cachen, hverken fysisk eller på nett. Er litt usikker på hva som ikke er klart ...
eg les retningslinjen som krav for å logge cachen som "Funn" etter at du faktisk har funne den. Altså ALR. Typisk ala "send bilde av deg sjølv saman med GPSen din osv"

Og dette er noko anna enn sende epost på forhånd for å skaffe koordinater. Epost-sending er "løysingsmetode" og ikkje "loggemetode"

Twerth
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:11
Registrert:ons 04 apr 2012 20:25

Re: Krav om email til cacheeier for å få ut koordinater

Legg inn av Twerth » ons 25 apr 2012 17:09

Jeg håper nå inderlig at denne saken legges død. Det er ikke lov å be noen å maile for å få feks. en bouscach. Vi har erfart dette, og endret vår serie etter retningslinjene. :P

Svar