Kode påmystery

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
BosseG
Bruker
Bruker
Sted: Bærum

Re: Kode påmystery

Legg inn av BosseG » fre 03 mai 2013 19:20

Ser ut som om praksis kan være en annen i andre land enn i Norge.
Her er en Sørafrikansk traditional med kodelås som jeg besøkte i fjor vinter: http://coord.info/GC31WXR. Publisert i 2011.

Her er en annen, i Nederland, hvor en av mine TBer hviler p.t.: http://coord.info/GC4A5A1. Publisert for noen dager siden.
:?:
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » søn 05 mai 2013 22:01

Frodebs skrev:Personlig føler jeg at å kalle det å lese en kode til en lås i klartekst og så åpne denne låsen for en "oppgave" blir litt latterlig når det virker som en vanlig hengelås og krav til å ha med dirk ikke er det.
Poenget er at en tradisjonell cache skal kunne finnes ut fra koordinatene og ingenting annet – derav «tradisjonell». Hvis man er avhengig av informasjon i cachebeskrivelsen for å kunne finne eller åpne en cache, som f.eks. koden til en kodelås, er det ikke en tradisjonell cache.

Når det gjelder cachetype, er ikke en cache med hengelås noe annerledes enn en cache med kodelås.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Frodebs
Bruker
Bruker

Legg inn av Frodebs » man 06 mai 2013 17:28

Makuta Teridax skrev:
Frodebs skrev:Personlig føler jeg at å kalle det å lese en kode til en lås i klartekst og så åpne denne låsen for en "oppgave" blir litt latterlig når det virker som en vanlig hengelås og krav til å ha med dirk ikke er det.
Poenget er at en tradisjonell cache skal kunne finnes ut fra koordinatene og ingenting annet – derav «tradisjonell». Hvis man er avhengig av informasjon i cachebeskrivelsen for å kunne finne eller åpne en cache, som f.eks. koden til en kodelås, er det ikke en tradisjonell cache.

Når det gjelder cachetype, er ikke en cache med hengelås noe annerledes enn en cache med kodelås.
Det er noe jeg ikke forstår.
Makuta Teridax skrev: Det er imidlertid greit om man må ha spesialutstyr (f.eks. verktøy) for å åpne cachen.
Mulig at jeg er litt for vidsynt når jeg ser på en dirk (for å åpne en hengelås) som spesialutstyr iallefall på grensen til et verktøy.

Jeg konkluderer med at om du vil publisere en tradisjonell cache og har en ide til en cache som krever noe du mener er spesialutstyr så må du kontakte en reviewer for å få deres vurdering før du eventuelt legger mye tid i det. Da unngår man missforståelser og egrelser.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 06 mai 2013 18:25

Frodebs skrev:
Makuta Teridax skrev:Når det gjelder cachetype, er ikke en cache med hengelås noe annerledes enn en cache med kodelås.
Det er noe jeg ikke forstår.
Jeg forstår dessverre ikke hva du ikke forstår. Om en geocacher møter en kodelås uten kode eller en hengelås uten nøkkel, er det vel i praksis det samme. I begge tilfeller er cachen låst og man mangler det som må til for å få opp låsen.
Frodebs skrev:
Makuta Teridax skrev:Det er imidlertid greit om man må ha spesialutstyr (f.eks. verktøy) for å åpne cachen.
Mulig at jeg er litt for vidsynt når jeg ser på en dirk (for å åpne en hengelås) som spesialutstyr iallefall på grensen til et verktøy.
Jeg kan godt høre med andre reviewere og ev. med Groundspeak om hva de regner som spesialutstyr. Slik jeg har oppfattet det, er det forskjellige slags "ordinære" verktøy, som kniv, skrutrekker, lommelykt, pinsett, batterier, båt, magnet, speil, hyssing o.l. – altså ting som går utover GPS og blyant, men som folk flest har eller kan lett skaffe og håndtere.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » man 06 mai 2013 19:03

Man har da attributt for verktøy, og fieldpuzzle osv.
Bilde Bilde Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker

Legg inn av Frodebs » man 06 mai 2013 19:35

Makuta: Du trenger ikke å skjekke noe for min del, jeg var bare forvirret mens jeg trodde at dirk ble betraktet som et verktøy. Har fått det klart nå.
Sven-Egil: Jeg prøver på et svar selv om jeg nok har vist at dette kan jeg ikke. Atributt for fieldpuzze skal kun brukes på mystery slik jeg tolker det. Atributt for verktøy er greit å ha på tradisjonell cache om det for eksempel trengs batteri for å få tilgang til cachen. Som sagt jeg har vist at jeg ikke forstår dette helt ut, men det er iallefall et forsøk på et svar.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » man 06 mai 2013 20:01

Jeg tror jeg ser hva Frodebs tenker... Eller iallfall tenker jeg dette selv... :)

Argumentet om at en trad-cache skal kunne finnes KUN med koordinatene for hånden, virker fornuftig. Det finnes sikkert noen som geocacher kun med koordinater og uten cachebeskrivelse eller tilgang til denne.

Men at en trad-cache kan ha attributt om at man trenger en eller annen form for verktøy (f.eks. batteri), det rimer ikke helt med logikken ovenfor. For meg er det ikke så stor forskjell på å måtte lese i hintet at koden til hengelåsen er 1234, og å måtte se attributten + lese teksten om at man trenger batteri.

Når det er sagt, forstår jeg hvordan dette er regulert i dag ("Unnown" cachetype på alt som krever info om kodelås m.m.), og skal fint klare å forholde meg til dette.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 06 mai 2013 20:21

Frodebs skrev:Makuta: Du trenger ikke å skjekke noe for min del, jeg var bare forvirret mens jeg trodde at dirk ble betraktet som et verktøy.
Det er et skjønnsspørsmål når en tradisjonell cache eller multi-cache med en vri går over til å bli en mystery-cache. Man kan sikkert diskutere hvorvidt en dirk er et verktøy som inngår i "special tools"-attributtet, men hvis vi ser det hele under ett, tilsier min erfaring at det å dirke opp en hengelås er såpass spesialisert at det kvalifiserer til mystery-cache. Men - som sagt - dette er et skjønnsspørmål. I noen gråsone-tilfeller kan man også publisere cachen som det ene og så la tilbakemeldingene fra geocacherne avgjøre om det var et fornuftig valg, og så heller eventuelt forandre cachetype avhengig av tilbakemeldingene fra geocacherne.
Frodebs skrev:Atributt for fieldpuzze skal kun brukes på mystery slik jeg tolker det. Atributt for verktøy er greit å ha på tradisjonell cache om det for eksempel trengs batteri for å få tilgang til cachen. Som sagt jeg har vist at jeg ikke forstår dette helt ut, men det er iallefall et forsøk på et svar.
Jeg ble nysgjerrig og sjekket i reviewer-forumet, og der er det enkelte cacher hvor noen reviewere anbefaler at cachen føres opp som en tradisjonell med "field puzzle"-attributt, mens andre reviewere anbefaler mystery-cache ev. med "field puzzle"-attributt. Begge deler er mulig, og riktig, for noen cacher.

Reviewing er ingen eksakt vitenskap.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 06 mai 2013 20:30

mamoreb skrev:Men at en trad-cache kan ha attributt om at man trenger en eller annen form for verktøy (f.eks. batteri), det rimer ikke helt med logikken ovenfor. For meg er det ikke så stor forskjell på å måtte lese i hintet at koden til hengelåsen er 1234, og å måtte se attributten + lese teksten om at man trenger batteri.
Jeg tror resonnementet er som følger: Det er ikke helt uvanlig at en cache med høy vanskelighetsgrad krever flere turer. Dette er også nevnt i verktøyet man kan bruke for å gradere terreng og vanskelighet. De som har cachet en stund, har sannsynligvis opplevd å komme over cacher hvor utstyret man hadde med var utilstrekkelig, så man måtte ta en tur til, enten fordi man oppdaget at man måtte ha stige, vadestøvler, batteri eller noe annet. Men i alle tilfeller trenger man ikke mer enn koordinatene, en GPS og passende utstyr.

En kode til en kodelås er derimot noe annet. Det hjelper ikke å gå flere turer. Man må lese cachebeskrivelsen får å få opp cachen (ev. bruke mange timer på å gå gjennom noen tusen kombinasjoner).

Brukeravatar
JObbern
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av JObbern » man 06 mai 2013 22:02

Det er utolig hærlig at det er så mange som er engasjert i en hobby som man selv liker så godt. Diskusjoner som driver det hele videre er også moro. Men jeg er litt usikker på om jeg egentlig har fått et tydelig svar selv om jeg oppfatter det slik at skal det være en tradisjonel så må det være en boks i et eller annet format uten å skulle trenge noen hjepemiddler?? Men er det slik jeg oppfatter det? Ehh, er ikke helt sikker for det virker som at om det kan være greit å måtte bruke et batteri, en stige et pinsett eller hva det enn måtte være. Men der må geocacheren ha med seg utstyret. I mitt spørsmål så finnes utstyret på stedet.

Men, altså, jeg lurte på om det er mulig at jeg fjerner kodelåsen. fester nøkkelen til skapet med en magnet under skapet. For så å endre oppføringen til tradisjonel?
Svar = Ja eller Nei

Frodebs
Bruker
Bruker

Legg inn av Frodebs » man 06 mai 2013 22:17

JObbern skrev:Men, altså, jeg lurte på om det er mulig at jeg fjerner kodelåsen. fester nøkkelen til skapet med en magnet under skapet. For så å endre oppføringen til tradisjonel?
Svar = Ja eller Nei
Jeg tror det må bli Nei fordi du må lese at nøkkelen er på undersiden. Slik jeg har forstått det, så er det iallefall en mystery hvis du må lese for å finne/få åpnet cachen.

Hva om du isteden for en lås skrur igjen med vanlige skruer og setter opp et verktøy attributt? Blir ikke like sikkert som en lås, men hvor mange har med seg skrutrekker på tur og bruker det på en boks de tilfeldig finner?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 07 mai 2013 09:40

Makuta Teridax skrev:Jeg tror resonnementet er som følger: Det er ikke helt uvanlig at en cache med høy vanskelighetsgrad krever flere turer. Dette er også nevnt i verktøyet man kan bruke for å gradere terreng og vanskelighet. De som har cachet en stund, har sannsynligvis opplevd å komme over cacher hvor utstyret man hadde med var utilstrekkelig, så man måtte ta en tur til, enten fordi man oppdaget at man måtte ha stige, vadestøvler, batteri eller noe annet. Men i alle tilfeller trenger man ikke mer enn koordinatene, en GPS og passende utstyr.
Etter å ha søkt og lest mer på reviewer-forumet, ser det ut til at man skiller mellom 1) hva som kreves for å komme til cachen og 2) hva som kreves for å åpne cachen og logge den når man først er kommet dit. Det er et vanlig skille, men jeg kom ikke på det i denne diskusjonen.

Hvis cachen kan lett åpnes når man først er kommet til stedet, kan cachen føres opp som en tradisjonell cache, uansett hva som kreves av utstyr for å komme til cachen. Hvis det kreves spesialutstyr eller -kunnskap for å åpne cachen, kan man i enkle tilfeller føre den opp som en tradisjonell med "field puzzle". Dette gjelder f.eks. for de tilfellene der cachen er lett å åpne, men loggen er gjemt i cachen. I vanskeligere tilfeller skal cachen føres opp som en mystery.

Det kan også være greit å ha i bakhodet at dette ikke bare handler om retningslinjer og revieweres tolkning, men kanskje først og fremst om geocacheres forventninger. Jeg vet at folk som har gått etter en tradisjonell cache, bare for å finne ut at de ikke klarer å åpen beholderen, er blitt litt skuffet, fordi de ikke har fått signert loggen. Så når man lager geocacher med en vri, kan det også være lurt å spørre seg: Hva vil geocachere forvente at en sånn løsning er oppført som?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tir 07 mai 2013 09:50

Frodebs skrev:
JObbern skrev:Men, altså, jeg lurte på om det er mulig at jeg fjerner kodelåsen. fester nøkkelen til skapet med en magnet under skapet. For så å endre oppføringen til tradisjonel?
Svar = Ja eller Nei
Jeg tror det må bli Nei fordi du må lese at nøkkelen er på undersiden. Slik jeg har forstått det, så er det iallefall en mystery hvis du må lese for å finne/få åpnet cachen.
Spørsmålet er om det regnes som en oppgave å tenke ut at nøkkelen er på undersiden av cachen. Hvis jeg kom til en tradisjonell cache som var låst, er i alle fall det første jeg ville gjort å se under og bak beholderen etter nøkkelen. Hvis den ikke var der, først da ville jeg stusset over om nøkkelen var borte eller hvorfor denne i det hele tatt var oppført som en tradisjonell cache. Jeg vil ikke love noe her og nå, men jeg heller til at det er så lett å tenke ut at nøkkelen er på undersiden av cachen, at det holder å oppføre denne som en tradisjonell cache med "field puzzle"-attributt.

Vi har forresten hatt en sånn cache i Norge: http://coord.info/GCP3FN. Ut fra loggene, kan jeg ikke se at noen har hatt problemer med å finne nøkkelen. Problemene oppstod først da nøkkelen forsvant. Cachen er forøvrig fremdeles på stedet, på Hvasser i Vestfold.

Vi har også en lignende i Hallingdal: http://coord.info/GCNKAY Der er ikke engang nøkkelen på de oppgitte koordinatene, men et annet sted i nærheten, så den burde vært oppført som en multi-cache.

Brukeravatar
JObbern
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av JObbern » tir 07 mai 2013 10:09

Grunnen til at jeg ønsker endringen er at jeg ser at min cache er veldig uheldig som mystery, da dette er et tb hotell. Mange som kommer med både ferge, hurtigruta og tog ved denne. Mange logger andre cacher som ligger lett til ikke langt unna og de skriver at de kommer med fesk, hurtigruta. Denne kunne fått mye mer besøk om det ikke hadde vært for at det er en mystery.

Men jeg tolker deg slik Makuta, at under tvil kan man gjøre denne til en tradisjonell. Jeg har selv sett en med nøkkelen festet med magnet i Mosjøen. Der tok jeg hånden under i vinter og noe falt i sneen, Jeg så ikke hva det var før jeg hadde spekulert en stund. Så skjønte jeg at det kanskje var nøkkelen som falt og det stemte. For at noe slikt ikke skal skje her så tenker jeg å feste nøkkelen med magnet, og igjen festet på en slik "jojo" lenke man har i belte for at den ikke skal falle ned å komme bort på den måten. Cachen det gjelder er denne: http://coord.info/GC300TE

Om jeg forstår deg Makuta riktig, altså at jeg kan endre denne, hvordan går jeg fram for å endre fra mystery til tradisjonell?

Svar