Minimum avstand mellom cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
hysse
Senior
Senior
Innlegg:328
Registrert:man 26 nov 2007 21:49
Sted:Marokko
Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av hysse » lør 05 apr 2008 17:11

Oslo sentrum er også en utfordring.

Dette var før Gali Nuva, men det tok en laaang mailsesjon med vår Danske rewierver før jeg fikk godkjent UIObasic.
Mitt første cachested ble altfor nærme en av MM sine cacher, men da jeg flyttet den noen meter og argumenterte for at Oslo sentrum er pittelite, fikk jeg den godkjent,
Rett og slett fordi cachebeskrivelsen sier at det ene er Nasjonal teateret og det andre er er universitetet.

Man har jo noen muligheter for å unngå denne begrensningen, dersom man på død og liv vil vise frem noe der andre har markert et waypoint.
Se forøvrig Gali NUva´s siste innnlegg.
Do
god natt og god morgen
You cannot solve a problem with the same mind that created it. -Albert Einstein
If people think nature is their friend, then they sure don't need an enemy.

ca119
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:7
Registrert:tir 25 mar 2008 23:11
Sted:Oslo & Skien

Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av ca119 » tir 30 sep 2008 22:05

161 m avstand mellom traditionelle ... den er greit, men hva med ordinær - mystery?
En mystery har ofte falske korrdinater, og jeg ser at den går utenfor regeln (ihvertfall de oppgitte falske korrdinatene)

Men hva om jeg vil plassere ut en tradisjonelt cache på en tilsynlig ledig plass, der målkorrdinatene for mystery er innenfor radiusen ... eller omvent???

Jeg vet om en mystery-cache der målet er 50-75m ifra der hvor jeg gjerne vil legge ut mitt mål for mystery.
Bilde

Brukeravatar
Aina
Junior
Junior
Innlegg:93
Registrert:søn 02 des 2007 23:20

Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av Aina » tir 30 sep 2008 22:20

For mystery, så er det sluttkoordinatene (som må oppgis når man sender inn cachen), som det måles mot. Dvs. selve gjemmestedet må være minst 160 meter fra nærmest cache. Man kan godt legge den falske 'startkoordinaten' tett opptil en annen cache, eller overlappende med en annen multistart. Vi har flere multier med samme startkoordinater her i Oslo eksempelvis.

Thorminator

Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av Thorminator » tir 30 sep 2008 23:31

ca119 skrev: Men hva om jeg vil plassere ut en tradisjonelt cache på en tilsynlig ledig plass, der målkorrdinatene for mystery er innenfor radiusen ... eller omvent???
Er du i tvil vil jeg anbefale å spørre Gali eller Makuta først.
Men vet om mange som har fått cacher underkjent fordi de lå for nær resultatet på en multi eller mystery.
Ulempen er at du da ikke får vite hvilken retning den er for nær, eller hvilken cache det gjelder, hvis ikke godkjenneren vil risikere å røpe sluttkoordinater. :D

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av solve » tir 30 sep 2008 23:46

ca119 skrev:161 m avstand mellom traditionelle ... den er greit, men hva med ordinær - mystery?
En mystery har ofte falske korrdinater, og jeg ser at den går utenfor regeln (ihvertfall de oppgitte falske korrdinatene)

Men hva om jeg vil plassere ut en tradisjonelt cache på en tilsynlig ledig plass, der målkorrdinatene for mystery er innenfor radiusen ... eller omvent???

Jeg vet om en mystery-cache der målet er 50-75m ifra der hvor jeg gjerne vil legge ut mitt mål for mystery.
Da blir det ikke noen cacheplassering på deg der du vil iallefall.
Jeg har vært igjennom en slik prosess, og legofiguren nektet da godkjenning inntil cachen var flyttet mange nok antall meter vekk fra endestasjonen på multien.
BildeBilde

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av avigerus » ons 01 okt 2008 07:55

:roll: Opplevde samme problemstilling. Da var det en bonuscache som lå akkurat på grensa den ene veien, og en ordinær på den andre siden. Fant til slutt et hull i avstander på sirkelene, som deretter kunne godkjennes av Gali Nuva. Det ble litt finmåling før cachen ble godkjent! Mange spennende steder med kort avstand imellom kan løses med en multi med endestasjon utenfor 161m. sirkelene?
I Grenland begynner det nå å pakke seg til med sentrumsnære cacher, slik at dette blir vel neste trend?
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av ArveAnd » lør 28 feb 2009 09:51

Kva reglar er det egentleg som gjeld mhp minimumsavstand?
Eg trudde 161m var ganske så streng... men ser jo at det dukkar opp cachar som er nærmare enn det.
Er det opp til reviewer å vurdere det - eller kan eg som utleggar komme med gode argument kvifor 140m er ok?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Minimum avstand mellom cacher

Legg inn av Makuta Teridax » lør 28 feb 2009 21:14

ArveAnd skrev:Kva reglar er det egentleg som gjeld mhp minimumsavstand?
Eg trudde 161m var ganske så streng... men ser jo at det dukkar opp cachar som er nærmare enn det.
Er det opp til reviewer å vurdere det - eller kan eg som utleggar komme med gode argument kvifor 140m er ok?
Retningslinjene er ufravikelige på noen områder, men når det gjelder minimumsavstand, er retningslinjen mer en tommelfingerregel. Retningslinjene om avstand mellom cachene sier (merk andre setning!):

The reviewers use a rule of thumb that caches placed within .10 miles (528 feet or 161 metres) of another cache may not be published on the site. This is an arbitrary distance and is just a guideline, but the ultimate goal is to reduce the number of caches hidden in a particular area and to reduce confusion that might otherwise result when one cache is found while looking for another. On the same note, don't go cache crazy and hide a cache every 600 feet just because you can.

Det er med andre ord rom for å utvise skjønn. Jeg vil at cacheeiere skal forsøke å holde minimumsavstanden på 161 meter mellom cacher, men når cacheeier har forsøkt og det viser seg å være vanskelig å oppnå 161 meter til nærmeste cache, har jeg godkjent cacher med avstand mindre enn 161 meter. Unntak er gitt f.eks. når man ønsker å legge ut en cache ifm. et spesielt sted som ikke har noen cache, men nærmeste egnede gjemmested er enten mindre enn 161 meter fra nærmeste cache eller så langt unna stedet som skal vises frem at poenget med cachen forsvinner.

Andre godkjennere praktiserer 500 ft / 152 meter som en strengere grense og 450 ft / 137 meter som en absolutt minimumsgrense, så det har også jeg gjort.

Det hender forresten også at cacher er mer enn 161 meter fra nærmeste cache når de blir godkjent, men senere blir cachen flyttet slik at den er mindre enn 161 meter fra nærmeste cache. Dette har jeg ikke sagt noe på, så lenge den nye plasseringen bare er litt mindre enn 161 meter fra nærmeste cache.

Var dette noe klarere? :)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar