First to Find, greit å skru opp vanskelighetsgrad?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
VegardPettersen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av VegardPettersen » tor 20 okt 2011 11:15

Skal utplassere en cache, og vil gjøre det litt ekstra vanskelig for første finner.
Er det grei kotyme eller litt for slemt?

Det hører med at dette er Junior-sertifikat.

Slik tenkte jeg det skulle bli seende ut:
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: First to Find, greit å skru opp vanskelighetsgrad?

Legg inn av sven-egil » tor 20 okt 2011 12:12

Greit å f.eks. vente med hint o.l. til FTF har logget.

Flere cacher jeg har vært FTF på har vært uten hint og spoilerbilde etc.
Etter at FTF har logget har dette kommet på plass.
Bilde Bilde Bilde

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » tor 20 okt 2011 12:14

Hva skjer med tidligere funn logger når vanskelighetsgraden endres? Endres de også? :?
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Legg inn av sven-egil » tor 20 okt 2011 12:19

Å endre "stjerner" er en uting.
Man kan jo låse disse i GSAK... men ikke alle gjør det.

Men at det er litt vanskligere å være først, uten hint osv er vel greit.
Kommer man som nummer 20 er det jo ofte sti helt frem, særlig om vinteren :wink:
Bilde Bilde Bilde

VegardPettersen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av VegardPettersen » tor 20 okt 2011 12:58

Ok, ikke hint er altså vanligvis veien å gå.

Akkurat i denne sammenheng blir jeg litt usikker på hvordan det kan gjøres, all den tid det hele er en tunnel og koordinatene da peker på inngangspartiet og ikke plasseringen av cachen.

Tror kanskje jeg bør inkludere hint.

mariusno
Bruker
Bruker
Sted: Oslo/Lier

Legg inn av mariusno » tor 20 okt 2011 13:31

Så lenge koordinatene ikke peker på selve cachen, så kan det vel ikke være en tradisjonell cache?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tor 20 okt 2011 14:41

VegardPettersen skrev:Skal utplassere en cache, og vil gjøre det litt ekstra vanskelig for første finner. Er det grei kotyme eller litt for slemt?
For reviewere spiller det liten rolle om du justerer vanskelighetsgraden, men en del geocachere vil mislike det.
VegardPettersen skrev:Slik tenkte jeg det skulle bli seende ut:
Bilde
Du kan ikke ha et sånt FTF-sertifikat i en cache. Å referere til krigen på den måten er muligens artig i et lukket forum der du kjenner mottagerne, men det passer ikke i et så åpent miljø som geocaching er. Hva om bestefar, som husker krigen med gru, er ute med barnebarnet og finner dette FTF-sertifikatet?
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » tor 20 okt 2011 14:47

mariusno skrev:Så lenge koordinatene ikke peker på selve cachen, så kan det vel ikke være en tradisjonell cache?
Fant dette i infoen på Makuta Teridax sin profil:
Kan jeg ha en cache i en tunnel, hule, grotte eller gruve?
Det er helt iorden med en cache i en tunnel, hule, grotte eller gruve, men husk at for en tradisjonell cache («Traditional cache») skal de oppgitte koordinatene alltid peke til selve cachen. For en cache i en hule e.l. vil dette si at de oppgitte koordinatene må peke til et punkt rett over cachen. I praksis er dette bare hensiktsmessig hvis cachen ligger nær åpningen. Hvis cachen er lenger inn, mer enn et par meter, sett cachen som en mystery-cache der de oppgitte koordinatene peker til tunnelåpningen, og la cachebeskrivelsen inneholde en forklaring på hvordan man finner cachen når man er kommet til åpningen.
Bilde

VegardPettersen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av VegardPettersen » tor 20 okt 2011 15:32

Makuta Teridax skrev: Du kan ikke ha et sånt FTF-sertifikat i en cache.
...
Hva om...
Ok, greit, finner på noe annet.

Når det er sagt: Grunnen til at uttrykket "politisk korrekt" har kommet på folkemunne, er at folk blir litt oppgitt av at enkelte har latt det gå sport i å forestille seg om noen kanskje muligens kan tenkes å bli støtt.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » tor 20 okt 2011 15:45

VegardPettersen skrev:Grunnen til at uttrykket "politisk korrekt" har kommet på folkemunne, er at folk blir litt oppgitt av at enkelte har latt det gå sport i å forestille seg om noen kanskje muligens kan tenkes å bli støtt.
… mens andre blir oppgitt over enkeltes ufølsomhet, støtende utsagn eller manglende empati. Saken har to sider, og det er umulig å trekke noen klar grense mellom de to sidene, men det skjer langt oftere at geocachere kommer over noe de synes er upassende og melder fra til meg enn at jeg selv påpeker noe som en geocacher kan komme til å finne upassende. Det tyder på at linjen jeg har lagt meg på heller er for liberal enn for «politisk korrekt».
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Legg inn av ok67 » tor 20 okt 2011 17:40

FTF-sertifikatet reagerte eg og umiddelbart på, etter mitt syn så passar det seg ikkje.
Endring av vanskelighetsgrad etter at cachen er utlagt er heller ikkje ein god tin, mange vil nok reagere negativt på det.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Legg inn av hstad » tor 20 okt 2011 19:27

Hepp, synes sertifikatet var litt morsomt eg:). Folk kan bli støtt av det meste, og det er jo forståelig, men her synes eg nesten at saken er såpass foreldet at eg hadde latt det gå. Galgenhumor har vel aldri tatt livet av nokon(trur eg).
Når det gjelder endring av vanskelighetsgrad etter ftf, kjør på!! Visse folk kan nok bli sure, men det er du som er sjefen(og så makuta da:) ).
Off topic: iphonen min vil gjerne endre makuta til makta. Hmmm...

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Sted: Trondheim

Legg inn av ok67 » tor 20 okt 2011 20:50

Det er minst to ting som gjer at eg reagerte på FTF sertifikatet. Det første er linkinga til Tyrkarane og krigen, og det andre er at det er eit politisk budskap som eg ikkje synest vi skal blanda inn i geocachinga.

VegardPettersen
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av VegardPettersen » tor 20 okt 2011 21:08

Tyrkarane, ja.
Og hadde dem vunnet krigen så hadde vi sluppet nynorsk, så det er nå også en viktig ting å ta i betrakting oppi det hele.

Uansett, jeg vil tro at vi i forsoningens ånd kan bli enige om at allikevel... tross ALT... så går livet videre.
Så holder vi hverandre i hånda og er litt snille og greie nå i disse høsttider hvor man ellers kan risikere å bli oppfattet som litt bisk.

Proof-of-concept kortet ble jo greit laminert:
Bilde

Da mangler endring av tekst, printing i farge og med 2D-kode på baksida som link til cachen og så er vi i mål, hva?

Så trenger vi ikke nevne noe om "Doug Stanhope - ON WHY YOUR OPINION DOESNT MATTER on Charlie Brookers Newswipe" på youtube fordi vi tar inn over oss at ikke alle har den samme snusfornuftig prektige humoren.

Agreed? Good.

fotimyr
Bruker
Bruker

Legg inn av fotimyr » tor 20 okt 2011 23:57

VegardPettersen skrev:"Doug Stanhope - ON WHY YOUR OPINION DOESNT MATTER"
Mine meninger gjelder alltid, ellers måtte jeg jo fått dem ferdigtygd fra amerikanske standup-komikere. Det ville vært ganske flaut 8)
Lykke til med cachen! Morsomt når de første loggene begynner å tikke inn ;)

Svar