Cacher som er disablet for lenge siden

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn
Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av avigerus » tor 20 mar 2008 17:24

Spørsmål vedr. å gjenåpne cacher som har vært disablet for lenge siden og der eier ikke lenger vil geocache?
Hvilke regler finnes for å overta en annens cache? Mener ikke "rappe", men adoptere siden første eier har sluttet eller ikke gidder mere.
Jeg ser for meg et svar: Eier disabler en cache av forskjellige årsaker - kan være stjålet, trenger reparasjon eller eier har gått lei. Det er da en karantene på f.eks. 6 mnd. Enten får eier cache opp igjen, ellers så blir den fjernet fra liste, og ny cache kan fritt plasseres i området.

Jeg har flere ganger nå kommet over cacher som faktisk er der den skal ,men hvor eier har merket den som disablet av en eller annen grunn. Jeg trodde det var slik at eier skulle ha en viss reaksjonsmulighet for å hjelpe sin cache hvis nødvendig, men at en cache skriker etter hjelp i ett år uten at eier gjør noe, bør vel være et greit svar om at her vil ikke eier noe lenger drive geocaching?
Jeg prøver jo å hjelpe til, for vi har mange flotte steder igjen å legge ut cacher, men så var det dette med å hodle avstand til andre - da syntes jeg at de cacher som ikke er aktive, ihvertfall bør fjernes fra liste, slik at nye kan overta?

Jeg har selvsagt også erstattet cacher med ny boks og loggbok, ziplåsposer etc. som en samaritanhjelp. Dette er da selvsagt blitt godkjent av eier som fortsatt står som cachens eier.
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av whoelse » fre 21 mar 2008 09:35

Helt enig.

Ser at du har kommet meg i forkjøpet med å oppgradere boksen på Erik the Viking #1 GCJNTF

Dette er et sted som definitivt fortjener en cache!! :good: og den bør adopteres av aktive cachere ASAP!

Jeg var på nippet til å legge ut ny boks i sommer men så kommentaren fra Team:S-R fra 8. april og tenkte å gi dem en sjangs. Er stadig innom i området og nå hadde jeg bestemt meg for at sjangsen var "utgått" så jeg tok med meg alle nødvendige remedier fra Oslo for å legge ut ny boks - men du kom meg altså i forkjøpet så jeg får finne et annet sted til den boksen :D

Dessuten er det nå ca. 30 cm snø i området, fortsatt tett snødrev og vind så jeg er glad jeg ikke behøver å dra ut å spa ^^

Jeg har en noe tilsvarende situasjon med "Euroboksen"GCGH0R ved Sognsvann i Oslo av Fossum Feus som for lenge siden er flyttet tilbake til Nederland. De har bedt meg overta - har epost'et med dem, men de har ikke overført den til meg ved adopsjon, enda jeg her purret flere ganger.
Bilde

Thorminator

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av Thorminator » fre 21 mar 2008 13:29

Erik the viking 1 adopterte jeg en gang i tiden for å gi den til noen andre, nye men gira geocachere.

Det ble nok aldri noe mer med dem...
Jeg jobber ikke lenger i Sandefjord så jeg har glemt cachen fullstendig.
Det er fryktelig synd for dette er et sted som i aller høyeste grad fortjener en cache.
Jeg skal snakke med dem som eier den og få de til å adoptere bort cachen til den som vil ha den.

Avigerus, har du lyst til å overta den?
Evt. Whoelse?
Eller noen andre frivillige?

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av whoelse » fre 21 mar 2008 13:53

Fint! Da kan vi kanskje få rydda opp i viking #1 ^^

MEN dette er sansynligvis et generelt problem så hvis Gali kan opplyse hadde det vært fint.

Ellers stiller jeg meg gjerne litt bak i køen for adopsjon av viking-cachen til fordel for folk som har fast bopæl nærmere enn meg!
Bilde

Brukeravatar
ensewe
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:man 17 mar 2008 12:24

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av ensewe » fre 21 mar 2008 21:11

ettersom jeg er rookie har jeg lov til å komme med dumme spørsmål. :wink: her følger et slikt:

hva skjer med cacher der eieren ikke lenger er aktiv, og cachen enten blir borte, flyttet på en haug meter, loggen blir herpa - kort sagt, den trenger maintenance.
finnes det noen funksjon på gc.com der cacher blir disablet nogenlunde automatisk etter x antall dnf'er og eier ikke har vært logget inn på ørten uker/måneder? eller avhenger hele opplegget av aktive eiere som følger opp? hva med de cachene som ikke har aktive eiere? noe backup-opplegg i sving for slikt?
håper ikke min undring er helt på skogtur.. :roll:
¿ɹǝɥ ǝʌıɹʞs uɐɯ ןɐʞs ɐʌɥ

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av olea » fre 21 mar 2008 23:25

ensewe skrev:[...]
hva skjer med cacher der eieren ikke lenger er aktiv, og cachen enten blir borte, flyttet på en haug meter, loggen blir herpa - kort sagt, den trenger maintenance.
finnes det noen funksjon på gc.com der cacher blir disablet nogenlunde automatisk etter x antall dnf'er og eier ikke har vært logget inn på ørten uker/måneder? eller avhenger hele opplegget av aktive eiere som følger opp? hva med de cachene som ikke har aktive eiere? noe backup-opplegg i sving for slikt?
håper ikke min undring er helt på skogtur.. :roll:
Det er ingen automtikk her. Gode geocachere vedlikeholder cacher som ikke er deres egne når de kommer forbi. Alternativt kan de skrive en logg av typen «Needs Archived». Da vil Gali Nuva eller en annen reviewer vurdere saken og eventuelt arkivere cachen dersom det ikke oppnås kontakt med eieren. Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror adopsjon må skje frivillig. Med andre ord: Reviewerne kan ikke tvangsadoptere noen cacher, men tilnærmet samme effekt oppnås ved at cachen arkiveres og en ny legges ut på samme plass.
Bilde

Brukeravatar
ensewe
Junior
Junior
Innlegg:82
Registrert:man 17 mar 2008 12:24

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av ensewe » lør 22 mar 2008 12:57

@olea: takk for svar! :)
¿ɹǝɥ ǝʌıɹʞs uɐɯ ןɐʞs ɐʌɥ

Brukeravatar
tomahg
Senior
Senior
Innlegg:1181
Registrert:ons 28 nov 2007 19:53
Sted:Oslo

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av tomahg » lør 22 mar 2008 20:07

FrodoTheDog skrev: MULIG LØSNING:
LA ALLE SOM BEGYNNER HA EN KARENS PÅ OG LEGGE UT CACHER, DE MÅ FEKS. TA 50 STK FØR DE FÅR LEGGE UT EN SELV,
SÅ TAR MAN BORT ALLE SOM PRØVER OG FINNER UT AT DETTE IKKE VAR NOE FOR MEG.
DA LUKER MAN BORT GANSKE MANGE DØGNFLUER/UKESFLUER
Man bør tenke på at det finnes deler av landet som ikke er teppebombet av cacher, på samme måte som Grenland.

Ta f.eks asghegg som har utplassert 65 cacher, og ennå ikke funnet 100.

Hvis han skulle finne 50 cacher før han fikk lov til å utplassere sin første, så måtte han ha "støvsugd" en sirkel med radius 184 km for cacher.

Cachene han har utplassert holder en kvalitet som jeg tror vi alle har noe å lære av. Så hvis dette forslaget fører til at vi står i fare for å miste cacher som asghegg sine, stemmer jeg i mot!


PS. Dere mafiafolk har veldig like avatarer. Jeg var overbevist om at jeg leste et Thorminator-innlegg, helt til jeg var ferdig med å svare på det... Men det er kanskje noe av poenget med en mafia? Å bli oppfattet som en organisasjon, og ikke enkeltindivider...

Thorminator

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av Thorminator » lør 22 mar 2008 20:58

tomahg skrev: PS. Dere mafiafolk har veldig like avatarer. Jeg var overbevist om at jeg leste et Thorminator-innlegg, helt til jeg var ferdig med å svare på det...
Hehe, jeg trodde først jeg hadde skrevet et innlegg i en tråd uten å huske det selv. :D

Men det finnes jo andre standard avatarer som er prikk like uansett. ;)

avigerus
Senior
Senior
Innlegg:574
Registrert:ons 05 des 2007 23:08
Sted:Porsgrunn

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av avigerus » søn 23 mar 2008 09:50

:mrgreen: :mrgreen: Overtar gjerne cachen "Erik the viking", men bor det en geocacher i Vestfold med adopsjonsbehov så lar jeg gjerne denne få velge først. Mitt poeng hele veien var at dette er et flott sted å legge ut en cache, og det er synt hvis en gammel, ikke aktiv geocacher "blokkerer" området for nye.
Team RKH skal ta dette opp med eier, og så følger vi med her i tråden hva som skjer? ^^ ^^
Bilde

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av whoelse » søn 23 mar 2008 10:01

avigerus skrev::mrgreen: :mrgreen: Overtar gjerne cachen "Erik the viking", men bor det en geocacher i Vestfold med adopsjonsbehov så lar jeg gjerne denne få velge først. Mitt poeng hele veien var at dette er et flott sted å legge ut en cache, og det er synt hvis en gammel, ikke aktiv geocacher "blokkerer" området for nye.
Team RKH skal ta dette opp med eier, og så følger vi med her i tråden hva som skjer? ^^ ^^
Bra!

Ellers er jeg veldig enig med tomagh! Både i forhold til krav til de som legger ut og til like avatarer :)

Det som er flott med geocaching er at de som bor i tynt becachede områder kan legge ut. Et annet slikt eksempel er brennoguten som har lagt ut mange flotte cacher rundt Nesbyen! Setter vi slike grenser så blir det bare flere cacher der det allerede er (alt for) mange.

Vi får bare leve med at ikke alt er helt 100% til en hver tid. Dårlige plasseringer, bokser som er våte, gjemt dumt og bokser som overlates til seg selv er, vil og bør være en del av geocache-livet. Det gir frihet, fleksibilitet, spenning, variasjon og irritasjon :D
Bilde

genetberg
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:41
Registrert:man 03 mar 2008 05:28

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av genetberg » søn 23 mar 2008 12:06

whoelse skrev:Setter vi slike grenser så blir det bare flere cacher der det allerede er (alt for) mange.
kan det bli alt for mange? som nybegynner synes jeg det er veldig fint å ha muligheten til å velte meg i cacher her nede, tatt noen turer i grenlandsområdet, og virkelig fått kost meg med masse variasjon. en lærer noe nytt ang leiting etter cacher etterhvert som en finner nye. og da er det jo helt konge å kunne ta mange i samme område uten å måtte reise langt. dessuten koster det mindre å ta lokale cacher, en å ta dem som man må kjøre 10 mil eller lengre for å finne. slike cacher som ligger langt unna blir det jo bare til å ta i kombinasjon med andre turer.
Bilde

Brukeravatar
-erling-
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:fre 29 feb 2008 19:31
Sted:Løten, Hedmark

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av -erling- » søn 23 mar 2008 15:36

Her tror jeg vi lar Gali Nuwa og hans/hennes kollegaer bestemme.

Det er meningsløst å sette krav til antall funn før man får lov å legge ut.
Vi har opplevd nykommere, med bare noen få funn, plassere - og vedlikeholde, førsteklasses cacher. Og vi har opplevd det motsatte; entusiaster med mange hundre funn, og flere titalls plasserte, bare forsvinne ut i dimman, av en eller annen grunn. Så ligger cachene der og råtner. Hva er best?

Nei, jeg mener at hvis noen har lyst til å plassere en cache, så la dem gjøre det! Reviewer har myndighet til å godkjenne eller ikke.
Ski er framkomstmiddel, ikke nytelsesmiddel...

Bilde Bilde

Gali Nuva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:ons 27 feb 2008 13:24

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av Gali Nuva » søn 23 mar 2008 19:32

Mange gode svar over her, det gjorde visst ikke noe om jeg tok et par dager ferie. :)

- Jeg får beskjed når meldingen "Needs Archived" blir brukt.

Den bruker vi når cachen er helt ødelagt eller helt sikkert er borte. Husk at cachen kan være der selv om ikke du finner den. Det har iallfall hendt meg mer enn en gang.
Vi arkiverer ikke en cache selv om eieren ikke har vært logget in på en stund. Eieren kan være syk eller på reise. At andre skal få plassere ut cacher er ingen grunn til å arkivere dersom cachen er ok.


- Jeg får ikke beskjed når noen bruker "Needs Maintenance". Da får cacheeieren beskjed.

Man skal kunne etterse cachene sine innen to-tre uker etter en slik melding. De fleste av oss vet at det ikke alltid går, jeg synes vi skal gi folk en sjanse. Noen cachere er så greie at de har litt cacheførstehjelpsutstyr med seg, hurra for dem!

- Jeg får heller ikke automatisk beskjed når cacher står "temporarily disabled" over lang tid, eller når rekken med DNF-er blir lengre og lengre.

Send gjerne en epost til eieren og tilby din hjelp, er det en cacher som er inaktiv, blir han/hun kanskje bare glad om du tilbyr deg å adoptere cachen. Oppnår du ikke kontakt, send en epost til meg.

Når jeg får beskjed om en slik cache, legger jeg en melding til cacheeieren om at cachen blir arkivert innen en viss tid, vanligvis en drøy måned.

Fremfor alt: Husk at cachene legger vi ikke ut for oss selv, men for andre. Legg omtanke i både cachen og plasseringen. Tenk på at den skal vare lenge og at mange skal ha gleden av å finne den.

Gali Nuva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:22
Registrert:ons 27 feb 2008 13:24

Re: Cacher som er disablet for lenge siden

Legg inn av Gali Nuva » man 24 mar 2008 14:13

-erling- skrev:
Det er meningsløst å sette krav til antall funn før man får lov å legge ut.
Vi har opplevd nykommere, med bare noen få funn, plassere - og vedlikeholde, førsteklasses cacher. Og vi har opplevd det motsatte; entusiaster med mange hundre funn, og flere titalls plasserte, bare forsvinne ut i dimman, av en eller annen grunn. Så ligger cachene der og råtner. Hva er best?
-erling- har helt rett! Det er heller ikke Groundspeaks politikk å nekte noen å plassere sin første cache før de har funnet noen. MEN det er geocachere som legger ut cacher for hverandre, å bare legge ut når det er mange å finne i nærheten, virker litt rart.

Likevel vet vi som har holdt på en stund at det er stor forskjell på kvaliteten, dermed kan vi oppfordre venner til å finne cacher, før vi hjelper dem med å legge ut cacher.

Svar