Uenighet med reviewer - er det forbudt?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Re: Uenighet med reviewer - er det forbudt?

Legg inn av Makuta Teridax » søn 28 aug 2011 07:59

Jeg kommer ikke til å skrive noe mer på dette forumet på en stund. Noe av det som skrives her går inn på meg på en måte jeg ikke har godt av. Det er uansett ikke noen obligatorisk del av revieweroppgaven å være aktiv i et slikt forum.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » søn 28 aug 2011 08:41

Makuta Teridax skrev:Jeg kommer ikke til å skrive noe mer på dette forumet på en stund. Noe av det som skrives her går inn på meg på en måte jeg ikke har godt av. Det er uansett ikke noen obligatorisk del av revieweroppgaven å være aktiv i et slikt forum.
Bare for å gjøre det helt klart:
Jeg har aldri ment å hevde at noen av de norske reviewerne er korrupte!!!
Derfor skrev jeg også "Trekker man konspirasjonsteoriene langt nok", som jeg i min enfoldighet trodde var det samme som å si at det finnes en teoretisk mulighet for at noen kan tenke slik at dette er en situasjon som kanskje kan ha oppstått.
Videre må jeg innrømme at jeg ikke har klart å få med meg at Lyse AS har gått runden via Groundspeak. Nå vet jeg, og skal ikke bruke dette som eksempel i en slik sammenheng mer.

Jeg beklager sterkt hvis noe av det jeg har skrevet blir oppfattet som kritikk av reviewerne på en sånn måte at de de ikke ønsker å fortsette den fantastiske jobben de gjør.
Det er også viktig å huske, for alle parter (meg selv inkludert), at her på forumet vet vi egentlig bare den delen av historien som presenteres i skriftlig form her. Dette gjør at man lett kan trekke feil slutninger basert på litt for lite informasjon.

Når det er sagt, ser jeg jo at tråden har tjent ett godt formål: Trådstarter har fått det svaret han var ute etter i sin konkrete tilfelle, og vi andre har fått vite hva vi IKKE skal skrive i en cachetekst, nemlig: "Gå ikke glipp av...."
Dermed har diskusjonen, selv om den kanskje har gått for høyt, hatt nytteverdi.

Igjen: Jeg beklager at mine innlegg har blitt tolket som negativ kritikk av den jobben reviewerne gjør, noe de ikke har vært et forsøk på.
Bilde

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av Isa » søn 28 aug 2011 11:46

Etter å ha lest første innlegg, og innlegget fra namutmankeng, så skjønte ikke jeg hva som var galt.
Etter å ha lest diskusjonen forstår jeg det, men etter å ha lest de første innleggene på nytt igjen klarer jeg fortsatt ikke å få frem av de innleggene hva som er galt.

Kanskje reviewere i fremtidige lignende tilfeller heller kan si at det er den ene lille delen av teksten som ikke godtas, fordi sånn og sånn, og at om man bare fikser på akkurat det så går det bra, i stede for å bare si at teksten ikke godtas. Jeg hadde ikke skjønt hva jeg hadde gjort feil om det var meg, og hadde nok bare blitt lei meg og mistet lysten på å legge ut nye cacher når det blir såpass vanskelig.

Man skal jo kjenne til regelverket selv før man legger ut cacher, men det er ganske omfattende, og mye kan tolkes på flere måter, og nettopp derfor har vi reviwere som kan regelverket inn og ut, og i tilegg vet hvordan det skal tolkes.

Og Makuta, jeg håper ikke du blir så lenge borte fra forumet, for det er utrolig kjekt å ha dere reviwere her inne til å svare på spørsmål og komme med ret svar i diskusjoner. Jeg har lært mye om hva som skal og ikke skal gjøres f.eks. ved utlegging av cacher, som garantert kommer godt med når jeg skal begynne å legge ut cacher selv etter hvert! :hug:

dullas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dullas » søn 28 aug 2011 22:19

synd at dette ikke ble tatt opp med reviwer videre privat.

Har selv noen cacher jeg ikke er enige med reviwer, og da blir dette diskutert privat mellom oss. da er det som regel en liten feil fra meg eller fra reviewer. og synes ikke slike ting skal gå opp i et forum, før man har prøvd å snakke med de involverte privat først.
synes egentlige mange er ganske feige når de ikke kan ta opp ting privat før de begynner med en viss "uthenging" av folk.

Eller synes jeg at reviewerne gjør en strålende jobb, selv om man ikke er enige bestandig.

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Legg inn av hstad » søn 28 aug 2011 22:33

Dullas: reviewer ville jo i denne spesifikke saken ikkje diskutere dette meir. Nå kom dette opp i forumet, og to reviewere samt mange av oss andre fikk anledning til å diskutere saken. Med dette trur eg vi alle vart litt meir opplyst, og saken løste seg jo også:)

Og feig var han definitivt ikkje!!

Mvh hstad on Tapatalk

dullas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dullas » søn 28 aug 2011 22:48

dette er kun min mening. og hadde det blitt sendt en hyggelig melding tilbake igjen , så tror jeg nok at han hadde fått et svar ;) det har ihvertfall jeg gjordt når jeg ikke er enig.. om det blir referert til retningslinjer.

greit nok det at det ble opplyst her i tråden, hva som var galt men jeg er helt sikker på at det kunne blitt svart på av reviwer, om det hadde kommet en melding tilbake. evt tatt det opp med en av de 2 andre reviewrene vi har her. så hadde man nok fått et svar. noe man og har fått i tråden her.

Men vi er jo alle forskjellige.
Vi har ikke like synspunkter på ting. Noe som er helt greit.

men mener at dette kunne vært løst på en annen måte, ihvertfall prøvd på det. uten at det skal bli en uthenging av folk.

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior

Legg inn av Teddy Steiff » man 29 aug 2011 19:36

Er det lov å være uengi med reviewer? Selvfølgelig!

Er det lov å si at man er det? Tja. I prinsippet, ja. Men de som bestemmer pleier ikke like kritikk. Geocaching ser ikke ut til å skille seg fra andre livsområder i så måte. Man har sine metoder. Oppfør deg pent og ikke si noe kritisk om du vil ha velvilje fra de som bestemmer. Det synes i praksis å være regelen i geocaching også. Dessverre.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior

Legg inn av hstad » man 29 aug 2011 19:40

Er lov å være uenig (trur eg). Men usaklig kritikk bør man unngå. Problemet er vel at den usaklige kritikken går begge veier:)

Mvh hstad on Tapatalk

Synth75
Senior
Senior

Legg inn av Synth75 » man 29 aug 2011 20:05

Det er nok rom for å ta opp problemstillinger på en konstruktiv måte. Det kan stilles spørsmål om å benytte forumet som klageinstans og det å legge ved personlige eposter i innlegget er en konstruktiv måte. Spørsmålet er om alle innleggene her er i tråd med de første par paragrafene i forumsreglene.

Vi har vel alle godt av å se til forumreglene av og til:
faq.php?mode=rules

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » ons 31 aug 2011 01:56

Teddy Steiff skrev:Er det lov å si at man er det? Tja. I prinsippet, ja. Men de som bestemmer pleier ikke like kritikk. Geocaching ser ikke ut til å skille seg fra andre livsområder i så måte. Man har sine metoder. Oppfør deg pent og ikke si noe kritisk om du vil ha velvilje fra de som bestemmer. Det synes i praksis å være regelen i geocaching også. Dessverre.
Jeg snakker nå for egen del, og i løpet av de drøye tre årene jeg har vært reviewer, har jeg mange ganger fått kritikk eller reaksjoner på den praksisen jeg har fulgt. Det har kommet fra geocachere, cacheeiere og andre reviewere. I noen tilfeller kommer kritikken fordi retningslinjene er blitt misforstått. Jeg forklarer hvordan praksisen er og saken oppklares. I andre tilfeller er kritikken berettiget, og jeg gjør det jeg kan for å rette opp feilen. Så langt jeg kan huske, har dette vært uproblematisk for min del.

Hvor imøtekommende jeg er avhenger imidlertid av formen på og sakligheten i kritikken. I løpet av årene har jeg fått noen trusler, mindre hyggelig personkarakteristikker, mer eller mindre sjikanøse bemerkninger osv. Slikt har jeg ikke tatt vel imot. Kanskje har jeg også reagert uforholdsmessig sterkt. Min reaksjon på slike tilbakemeldinger gir imidlertid ikke grunnlag for å si at at man ikke skal si noe kritisk. Saklig kritikk har vært uproblematisk, sett fra mitt ståsted.

I noen tilfeller blir det ingen enighet eller gjensidig forståelse. Da henviser jeg videre til Groundspeak. Jeg tipper at dette har skjedd 3–4 ganger i løpet av disse tre årene. Du ser ut til å oppfatte en slik henvisning som en maktdemonstrasjon (jf. utsagnet «Man har sine metoder»). Det er ikke tilfellet. Groundspeak gir oss ikke bare rett til å henvise slike saker til dem, men de oppfordrer oss til det. Det er for at vi som er reviewere skal slippe å bruke våre ubetalte fritid på de slike saker. Hos Groundspeak sitter en gruppe kundebehandlere som får betalt for å ta seg av sånt.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av harpix » ons 31 aug 2011 21:41

Teddy Steiff skrev:

Er det lov å si at man er det? Tja. I prinsippet, ja. Men de som bestemmer pleier ikke like kritikk. Geocaching ser ikke ut til å skille seg fra andre livsområder i så måte. Man har sine metoder. Oppfør deg pent og ikke si noe kritisk om du vil ha velvilje fra de som bestemmer. Det synes i praksis å være regelen i geocaching også. Dessverre.
Dette er, slik jeg oppfatter det, heldigvis en dårlig beskrivelse av hvordan det er, og jeg synes denne tråden har fått frem en svært skjeiv fordelig av hvordan jeg oppfatter cachere flest sin mening. I løpet av snart 70 utleggelser har Makuta og jeg hatt vår del av uenigheter, som alle har blitt oppklart på en sivilisert og god måte - og det svært raskt, siden våre reviewere alltid publiserer og svarer langt oftere enn hva som kan forventes. Kun en gang har han henvist meg til "klagenemda", rett og slett fordi han misforsto (les: jeg ordla meg klønete), og et frustrasjonsutbrudd over min egen uvitenhet ble, betimelig nok, antagelig oppfattet som krass kritikk.

Da jeg i perioder prøver å få med meg oppdatert liste av alle norske cacher, vet jeg at det i høysesongen i snitt kan bli publisert 30+ cacher per dag, ellers aldri mindre enn 20. Vis meg den fritidsarbeidende tomannsgruppen som greier å behandle så mange saker bedre enn reviewerene våre gjør. Ja, det er frustrerende å oppleve to ulike avgjørelser av det jeg oppfatter er samme sak, særlig i en serie av cacher - men over 5000 dønn like behandlinger per år skal vel noe til, eller hva...?
Bilde

lefr
Junior
Junior

Legg inn av lefr » ons 31 aug 2011 23:15

Uff, tenk å måtta støtta eit innlegg frå ein Brannsupporter *sukk*
Men like fullt: veldig godt sagt harpix

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior

Legg inn av Teddy Steiff » ons 31 aug 2011 23:40

Bak noe av dette ligger også en e-postutveksling mellom Makuta Teridax og meg. Jeg har ikke lyst til å bringe noe av det ut i dette forumet. Kanskje burde vi begge ha ordlagt oss på en litt annen måte. Det er greit å være uenige. Noen ganger kan kanskje uengihet være basert på misforståelser som kan oppklares. Jeg vil i alle fall ikke gå videre i denne diskusjonen.
Bilde

Brukeravatar
kjerstih
Junior
Junior
Sted: Nannestad

Legg inn av kjerstih » tor 01 sep 2011 18:07

Er denne cachen i tråd med reglene? http://coord.info/GC1TKYN

Synes forresten av reviewerne gjør en flott jobb! :)
Bilde

thohar
Junior
Junior
Sted: Bergen

Legg inn av thohar » tor 01 sep 2011 20:41

Det meste er vel sagt i denne tråden, så nå er det etter min mening på tide å legge den død. Det er allerede påpekt at de frivillige reviewerne publiserer et utall cacher i høyt tempo, og det ville være merkelig om alle skulle være enige i håndteringen av reglene for alle cacher.

Håper ikke tråden nå skal fylles opp med eksempler på cacher som er ment å illustrere reviewernes inkonsekvens i regeltolkningene. Jeg har i alle fall store problemer med å se behovet for en heksejakt.

Låst