Challenge cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:
Re: Challenge cacher

Legg inn av sven-egil » fre 17 aug 2012 20:49

Jeg TROR intensjonen er at jeg ikke kan lage en challenge cache hvor kravet er å logge alle mine cacher....
Og grunnen er jo at jeg vil ha flest mulige funn på mine cacher.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Challenge cacher

Legg inn av SDJR » fre 17 aug 2012 23:36

Jeg fikk avvist en challange cache av en av våre reviewere da den var for spesifikk. Den er nå inne til anke hos Groundspeak (som har tatt to uker sålangt). Kravet i challengen er å finne minst 100 av ca 140 cacher i en kommune. Reviewer mener det er for spesifikt, mens han selv skriver (i første post) at disse challanger er ok:
- du må finne en cache i alle kommuner i Buskerud
- du må ha funnet minst 3000 cacher
- du må finne en cache i Rogaland som ikke har vært funnet på minst ett år
- du må finne en large cache, to regular-cacher, tre small-cacher og fire mikro-cacher på samme dag
- du må finne en cache seks forskjellige fylker på samme dag

Jeg har vanskelig for å se hva som er så spesielt spesifikt med min som ikke er spesifikt med disse eksemplene. Han mener at andelen cacher som må finnes er for høy, og at 10-15% er OK. Legg merke til at dette er HANS/HUNS tolkning, basert på en regel som sier at cachene ikke skal være for spesifikke. Som sagt, saken er anket, og jeg er sterkt forundret over at man kan legge ut tradisjonelle cacher uten noen som helst begrensing på vanskelighetsgrad, men å finne 70% av cachene innen et begrenset ganske lite område som et challenge-krav, er ikke OK (dessuten så tyder alle prognoser på at antall cacher i dette området vil øke med tiden). Jeg har vanskelig for å forstå hva som er farlig med dette, og lurer på om revieweren tar oppgaven sin for alvorlig. Det er altså ikke opp til eier å bestemme hvor vanskelig en challenge skal være, men reviewer skal bestemme dette etter eget sjønn.

Jeg må bare legge til at det er ikke mye moro igjen etter at man har planlagt i lang tid og funnet et godt cache-sted, og så møte slik motstand. Mindre kan ta knekken på motivasjonen. :cry: :cry: :cry:
Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Challenge cacher

Legg inn av fotimyr » lør 18 aug 2012 00:11

SDJR skrev:Reviewer mener det er for spesifikt, mens han selv skriver (i første post) at disse challanger er ok:
Listen i det første innlegg i denne tråden er skrevet før de nye retningslinjene om challenge-cacher trådte i kraft. Regelen jeg sikter til til kom også på det tidspunktet. Grunnen til at jeg spør er at jeg har hatt denne cachen under utarbeidelse lenge og vel, og tenkte å plassere den ut i løpet av høsten. Den var definitivt OK da jeg begynte på den, men nå er jeg ikke så sikker. Men men. Ser ut som reviewer er travelt opptatt med en annen sak akkurat nå :?

Jeg bruker lett installasjonen til en trad som er på "verkstedet" og skal settes ut langt til skogs, så jeg gir egentlig blaffen i om challenge-cachen er utenfor retningslinjene. Kan jo se ut som det blir behov for cacher i Bærum etter at oppned har disablet 1/3 av alle utleggene sine i løpet av kvelden ...

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Challenge cacher

Legg inn av SDJR » lør 18 aug 2012 00:25

Jeg tror som en annen har nevnt at regelen er til for at man ikke skal spesifisere at kun cacher fra en eier eller en gruppe, som det er nevnt i regelen, og har ingenting med at de ikke skal generelt være spesifikke. Jeg mener det feiltolkes til en grad hvor aktiviteten vår skades
Bilde

oppned

Re: Challenge cacher

Legg inn av oppned » lør 18 aug 2012 00:41

fotimyr skrev:Kan jo se ut som det blir behov for cacher i Bærum etter at oppned har disablet 1/3 av alle utleggene sine i løpet av kvelden ...
Det er nok nærmere 50% eller omkring 200 cacher ..
av disse er litt over halvparten gjemt "ulovligt" ved vei....

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Challenge cacher

Legg inn av SDJR » lør 18 aug 2012 00:50

I den saken bør man også kunne utvise sunn fornuft. Skilt skal man etter loven ikke plasserte noe på, ellers så er det sagt at det ikke skal være til fare for noen. Følger man dette så tror jeg det er godt nok, uten å spesifisere det noe mere.
Bilde

kassimaja
Styret
Innlegg:198
Registrert:man 18 apr 2011 12:22
Sted:Rendalen

Re: Challenge cacher

Legg inn av kassimaja » lør 18 aug 2012 09:02

Det har jeg vært ute for også, men det er ikke statens vevesen som har gitt oss avskjed på grått papir. Det er vegdirektoratet og dem bryr seg tydelig ikke.
Kassimaja

Bilde Bilde

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Challenge cacher

Legg inn av fotimyr » lør 18 aug 2012 09:51

Nå handlet denne tråden om Groundspeaks retningslinjer for hvordan man lager utfordringen ifbm challenge-cacher. Hvor selve geocachen er plassert er i denne sammenhengen ikke så veldig viktig.

Altså: jeg har en liste med geocacher plassert på geografiske steder med visse egenskaper. Det er ikke cache-eier som er poenget med utfordringen, ikke attributter i cache-listingen, ikke utleggsdatoer og ikke noe annet som står på geocaching.com. Om man logger ca. 75% av disse cachene kan man logge challenge-cachen, og man må ut på en del turer for å kvalifisere seg. Man kan klare det på en dag, men da skal man stå svært tidlig opp, holde på leeenge og ha 100% suksess med en nøye lagt plan ...

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Challenge cacher

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 aug 2012 11:09

SDJR skrev:Jeg har vanskelig for å se hva som er så spesielt spesifikt med min som ikke er spesifikt med disse eksemplene. Han mener at andelen cacher som må finnes er for høy, og at 10-15% er OK. Legg merke til at dette er HANS/HUNS tolkning, basert på en regel som sier at cachene ikke skal være for spesifikke.
Dette er ikke min personlige tolkning. Det er en felles tommelfingerregel som brukes av reviewerene. Som alltid, kan Groundspeak gi unntak, eller forandre praksisen vår, men inntil det skjer, står jeg fast ved den praksisen som er felles for reviewere.

Regelen om at challenge-cacher ikke skal være for spesifikke sier

Challenge caches based on a specific list of caches, such as caches placed by a specific person or group, will generally not be published.

Det er ganske vanlig å misforstå dette til å gjelde bare cacher utplassert av en spesifikk person eller gruppe, men innskuddet starter med such as, så de nevnte eksemplene er nettopp det – bare noen eksempler.

Regelen om at challenge-cacher ikke kan være for spesifikke er for unngå at cacheeier dikterer, eller i det minste legger sterke føringer for, hvilke cacher en geocacher skal finne. Geocachere skal stå fritt til å velge hvilke cacher de selv ønsker å finne, innenfor de vilkårene som settes av challenge-cachen. Hvis vilkårene blir for snevre, vil challengen ikke kunne publiseres.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Challenge cacher

Legg inn av SDJR » lør 18 aug 2012 17:03

At en skal finne 70 % av cachene innenfor et spesifikt område er for snevert, er tullete spør du meg! Hadde du sagt 90% eller 100% så skulle jeg vært enig. Dette står ikke spesifikt i reglene, og jeg skulle likt å vite hvem som har bestemt dette, siden det er en felles tommelfingerregel som brukes av reviewerne, er det groundspeak som har bestemt dette, er det noe de norske reviewerne har bestemt, eller er det en reviewer som har foreslått dette og de andre er enige? Du må jo kunne si HVOR dette kommer fra siden dette er så konkret. Så må du jo også kunne sende meg en kopi av den meldingen eller beslutningen som er tatt på dette, som dere forholder dere til. Hvor er det bestemt at kun 10-15% av et visst antall cacher er OK å ha som krav til en challenge?
Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Challenge cacher

Legg inn av ArveAnd » lør 18 aug 2012 17:20

SDJR skrev:At en skal finne 70 % av cachene innenfor et spesifikt område er for snevert, er tullete spør du meg!
Dersom eg forstår rett så har du klaga til Groundspeak? I såfall vil du jo få svar derfra om dette er tullete eller ikkje. Og då er det vel berre å avvente?

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Challenge cacher

Legg inn av SDJR » lør 18 aug 2012 17:58

Det ser ut til å ta lang tid.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Challenge cacher

Legg inn av SDJR » tor 23 aug 2012 21:07

Gode nyheter! Fikk svar idag på anken til Groundspeak, med full seier til meg. Dvs at "tommelfingerregelen" som reviewerne har gått etter var feil (som jeg hevdet). Man kan kreve at så mange cacher man vil skal være funnet innen et visst område. Vil berømme revieweren i dette tilfelle om å takle saken på en god måte, og si at det er "no hard feelings" fra min side. Men det er på plass at de kan være litt ydmyke de også, uansett hvor mange tusen cacher de har publisert. Så det nytter å anke! Arendal Challenge Cache
Bilde

Brukeravatar
thomfre
Styret
Innlegg:924
Registrert:fre 16 mar 2012 07:51
Sted:Karmøy, Rogaland
Kontakt:

Re: Challenge cacher

Legg inn av thomfre » tor 23 aug 2012 21:22

Et godt eksempel på at det er bedre å klage til appeals@groundspeak.com enn å krangle med reviewer!
La heller reviewerne få bruke tia si på å publisere andre cacher :D (eller, kanskje de snart skal få lov til å bruke tid på å finne noen selv også?)
www.thomfre.net I haven’t been everywhere, but it’s on my list.
Bilde

Brukeravatar
SDJR
Bruker
Bruker
Innlegg:137
Registrert:fre 27 jul 2012 16:48
Sted:Arendal

Re: Challenge cacher

Legg inn av SDJR » tor 23 aug 2012 21:32

Hvis ikke reviewerne har tid til å svare på forespørsler og klager, så burde det kanskje være flere av dem? Det er sikkert mye trafikk til Groundspeak også, de skal tross alt svare på klager fra hele verden. Men dette var off-topic (ta det i egen annen tråd).
Bilde

Svar