Nye attributter/ikoner

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51
Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av fotimyr » ons 10 aug 2011 15:56

Kanskje tendenser til en noe smal definisjon av ordet "turist" her? Jeg foretrekker å tenke på det som en person som besøker Norge for et kortere tidsrom.

Flisespikking åsido, om en cache er flagget som "recommended for tourists" og har cachebeskrivelse på engelsk, så bør det vel være opp til turisten selv å vurdere om han eller hun klarer å rekke den mens cruiseskipet ligger i land, bobilen tømmer dasstanken eller noe annet. Jeg leser ikke begrepene "fin utsikt", "lokal mat", "foto-op med brunost" eller "statue av et troll i nærheten" ut av et flagg som sier "recommended for tourists". Om en nederlender eller tsjekker sitter hjemme og planlegger litt caching mens Norge krysses på langs eller tvers, så er jo turist-attributten et fint utgangspunkt for å i det hele tatt se på cachebeskrivelsen.

Det kunne jo hende det er en tulling der ute som cacher for turens del, er geologi-frik eller vil ha en liten flik av de forskjellige severdighetene (ut over trollstatuer eller brunostfabrikker) cachene ofte er i nærheten av. De som bare trenger koordinater og skiter i hva cachebeskrivelsen forsøker å formidle, de raser jo forbi med nettsamleloggene og loggbokstemplene sine uansett.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av Makuta Teridax » ons 10 aug 2011 17:08

fotimyr skrev:Kanskje tendenser til en noe smal definisjon av ordet "turist" her? Jeg foretrekker å tenke på det som en person som besøker Norge for et kortere tidsrom.
For min del var det ikke ment som en definisjon, men mer en liste med forslag til hva som kan passe for en cache merket som turistvennlig. Omtrent uansett hvordan man definerer "turist", vil det være noen turister som ikke passer inn. Det er vel bare å bruke skjønn, så går det seg til.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

2v
Bruker
Bruker
Innlegg:289
Registrert:ons 27 feb 2008 20:24

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av 2v » ons 10 aug 2011 19:17

Kanskje "Turistvenleg"-ikonet er viktigast på multi- og unknown-cachar? Er ein på reisefot i inn- eller utland, er det lett å velja vekk desse to cachetypane. Nokon av dei gjev fine vandringar, viser deg området, og viser fram interessante og viktige sider ved staden.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av mamoreb » tor 02 feb 2012 16:30

Jeg strever fortsatt litt med denne "turistvennlig"-attributten... Den kan brukes så forskjellig!

Hvis en geocache krever at man forstår norsk, er den "ikke turistvennlig"? For utlendinger er den ikke det minste interessant, men for nordmenn på ferie i Norge kan den være fin. Er det best å utelate denne attributten, eller kan utlendingene bli iltre over at den ikke er merket?
Bilde

Brukeravatar
Tique
Bruker
Bruker
Innlegg:226
Registrert:lør 15 mai 2010 17:32
Sted:Tromsø

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av Tique » tor 02 feb 2012 17:20

Jen tenker meg "turistvennlig" som at cachen befinner seg i nærheten av en severdighet/turistattraksjon, eller noe annet som kan være verdt å få med seg for turister.
Bilde

NavBeit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:31
Registrert:lør 25 jun 2011 06:16

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av NavBeit » tor 02 feb 2012 20:15

Jeg foreslår at vi bruker turistattributten eksklusivt for cacher som ligger på bokmerkelista "Norske attraksjoner"

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av marlin85 » tor 02 feb 2012 20:33

NavBeit skrev:Jeg foreslår at vi bruker turistattributten eksklusivt for cacher som ligger på bokmerkelista "Norske attraksjoner"
Skal ta å legge det til på min cache som er på lista :)
Bilde

Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av sven-egil » tor 02 feb 2012 20:37

NavBeit skrev:Jeg foreslår at vi bruker turistattributten eksklusivt for cacher som ligger på bokmerkelista "Norske attraksjoner"
Det er dømt til mislykkes!
Kan vel regne med at folk som har plassert cacher ved andre attraksjoner, ferjer, campingplassen etc allerede har brukt denne attributten eller ønsker å bruke den.

Og veldig mange leser ikke dette forumet..... Eller så gir de blankt F i "eksklusiv bruk".
Bilde Bilde Bilde

Frodebs
Bruker
Bruker
Innlegg:102
Registrert:tir 29 nov 2011 01:27

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av Frodebs » fre 03 feb 2012 00:19

Å definere "turistvennlig" 100% tror jeg ikke går.

Jeg ville vurdert denne attributten forskjellig ut fra hvor i landet jeg har mine cacher. I/nærhet til stor by, ville jeg tenkt at en turist er uten utstyr for å gå i marka annet enn på skogsbilveiene som kalles stier rundt Oslo (ikke alle stier er skogsbilveier men dere forstår meg), Turisten har ikke eget fremkomstmiddel og ikke vil bruke mye penger på taxiturer, så det må være sentrumnært, eller enkel kollektivtransport til området (ikke bytte buss/T-bane ol.) fra sentrum. Turisten er interessert i severdigheter, så en cache ved Holmenkollen hadde jeg gitt denne attributten, men han er også interessert i andre spesielle steder han er så en cache ved for eksempel korketrekkeren hadde jeg satt turistvennlig på om vinteren men fjernet om sommeren. Utkikkspunkt langt ute i marka hadde jeg ikke plasert denne attributten på, men steder en får utsikt over byen hadde jeg satt det.

På mindre steder ville jeg ha regnet med at turisten kommer kjørende og er mere naturinteressert så han har både turutstyr og fremkomstmiddel, så der hadde jeg satt "turistvennlig". Jeg ville med andre ord satt turistvennlig på cacher ved for eksempel Prekestolen, Trolltunga, Kjerrag ol. Jeg ville ikke ha satt "turistvennlig" på disse hvis de hadde vært ved Oslo med samme gangavstand på grunn av at mengden turister uten turerfaring/interesse for å bruke en dag av ferien på å komme til disse stedene hadde vært for stor.

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av mamoreb » fre 03 feb 2012 08:44

Hva med "IKKE turistvennlig"? Det er også en attributt, og jeg vurderer å bruke den, fordi geocachen min krever at du forstår norsk. Nordmenn i Norge vil kanskje bruke andre kriterier enn denne attributten for å legge opp geocachebesøkene sine...?
Bilde

Hneite
Junior
Junior
Innlegg:65
Registrert:fre 26 aug 2011 09:26

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av Hneite » fre 03 feb 2012 10:53

mamoreb skrev:Hva med "IKKE turistvennlig"? Det er også en attributt, og jeg vurderer å bruke den, fordi geocachen min krever at du forstår norsk. Nordmenn i Norge vil kanskje bruke andre kriterier enn denne attributten for å legge opp geocachebesøkene sine...?
Hva med norske turister?

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Innlegg:742
Registrert:tor 02 sep 2010 20:49
Sted:Oslo

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av mamoreb » fre 03 feb 2012 11:33

Ja, det er det jeg mener med "nordmenn i Norge", og også det jeg ønsker synspunkter på. Skal jeg sette "ikke turistvennlig" på en geocachen som kan passe for alle nordmenn, også turister, fordi geocachen ikke passer for utenlandske turister?
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av bjorges » fre 03 feb 2012 12:04

Siden den omtalte atributten er så diffust definert velger jeg å ikke benytte den i det hele tatt :)
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av sven-egil » fre 03 feb 2012 16:06

Turister er diffuse....
Bilde Bilde Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Nye attributter/ikoner

Legg inn av ArveAnd » fre 03 feb 2012 16:11

Dei fleste av oss er jo turistar frå tid til anna... Og det finst vel relativt mange meiningar berre på dette forumet om kva som er ein "god" cache - ein cache som er verdt å besøke. Og slik vil det vel vere når vi er turistar også - noko passar for meg - og noko passar for andre. Så bortimot alle cachar er nok turistvennlige for ein eller anna turist...

Svar