Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av Raggsokk » ons 10 aug 2011 09:48

Og med det samme vi har sporet litt av fra opprinnelig tråd: Hvor får man tak i UV-lykter?
- Raggsokk

Bilde

hærmann
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:6
Registrert:søn 29 mai 2011 15:36

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av hærmann » ons 10 aug 2011 10:42

til Raggsokk, http://s.dealextreme.com/search/uv+light Her tror jeg du finner de billigste uv lyktene.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av Raggsokk » ons 10 aug 2011 11:35

hærmann skrev:til Raggsokk, http://s.dealextreme.com/search/uv+light Her tror jeg du finner de billigste uv lyktene.
Jøss, det VAR billig det! 27 kroner for en UV-lykt inklusive frakt, sendt fra Hong Kong - man skulle nesten ikke tro det var mulig... Da kan jeg legge denne til i verktøykassa om noen uker om alt går bra!
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Innlegg:139
Registrert:søn 18 apr 2010 22:16
Sted:Egersund, Rogaland

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av bjoff » ons 10 aug 2011 12:57

Raggsokk skrev:Jøss, det VAR billig det! 27 kroner for en UV-lykt inklusive frakt, sendt fra Hong Kong - man skulle nesten ikke tro det var mulig...
Den lampen til 4.88 har jeg selv, og den fungerer bra og virker solid og grei så langt. Og ja, prisen er absolutt passe. :)

mjorud
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:ons 14 jul 2010 09:34

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av mjorud » ons 10 aug 2011 23:19

Når det gjelder bruk av UV-penn, kan f.eks. koordinater skrives bak på veiskilt, lyktestolper o.l. eller betegnes dette som... tja... hærverk? Selv anser jeg tusjing rundt omkring som nettopp det, men "UV-tagging" er jo ikke synlig med det blotte øyet...
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 11 aug 2011 08:46

mjorud skrev:Når det gjelder bruk av UV-penn, kan f.eks. koordinater skrives bak på veiskilt, lyktestolper o.l. eller betegnes dette som... tja... hærverk?
Ja, det regnes som "defacing", som det heter i retningslinjene. Jeg vet ikke om noe godt norsk ord for dette, men "defacing" det betyr å ødelegge fasaden/utseende.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av fotimyr » lør 13 aug 2011 17:54

Et dekkende norsk ord for "defacing" er vandalisme. Om UV-penn regnes som usynlig vandalisme skal jeg ikke uttale meg om ...

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av krl69 » lør 13 aug 2011 19:03

fotimyr skrev:Et dekkende norsk ord for "defacing" er vandalisme. Om UV-penn regnes som usynlig vandalisme skal jeg ikke uttale meg om ...
:shock: 8)

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av bjornda » lør 13 aug 2011 20:31

Makuta Teridax skrev:
mjorud skrev:Når det gjelder bruk av UV-penn, kan f.eks. koordinater skrives bak på veiskilt, lyktestolper o.l. eller betegnes dette som... tja... hærverk?
Ja, det regnes som "defacing", som det heter i retningslinjene. Jeg vet ikke om noe godt norsk ord for dette, men "defacing" det betyr å ødelegge fasaden/utseende.
Et annet viktig poeng å få med er vel at det også skal regnes som et fysisk trinn i en multi og dermed tilfredsstille 161-metersregelen?

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av sjolja » søn 14 aug 2011 20:03


Brukeravatar
ivajoh
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:45
Registrert:fre 16 mai 2008 20:18

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av ivajoh » ons 24 aug 2011 19:27

Og bare for å spore tråden litt tilbake; Har begynt å trene spor med godogen, og det fungerer suverent for å finne bokser ute i skogen som ligger på bakken :D 2,5 mnd gamle blodspor tror jeg vil bli bittelittegrann i overkant av hva de fleste bikkjene klarer, som ikke er spesialtrente. Men du verden, kommer det en så skal vi jammen prøve ^^

ivajoh med geodogen Zappa
ivajoh

Må satelitt guden være med oss......

Bilde

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av Teddy Steiff » ons 24 aug 2011 23:07

bjornda skrev:
Et annet viktig poeng å få med er vel at det også skal regnes som et fysisk trinn i en multi og dermed tilfredsstille 161-metersregelen?
Er den noen 161-meters regel om avstand mellom steg i en multi?
Bilde

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av GadgetCats » ons 24 aug 2011 23:13

Teddy Steiff skrev: Er den noen 161-meters regel om avstand mellom steg i en multi?
Nja, fysiske trinn må være minst 161 meter unna fysiske cacher/trinn i andre multier/mysteryer. Det gjelder dog ikke mellom fysiske trinn i samme multi. Ikke-fysiske trinn kan være nær sagt hvor som helst, uten hensyn til andre cacher.

Er noe utplassert av cacheeier på stedet, er det et fysisk trinn, om det så er en boks eller en klistrelapp eller noe annet.
Bilde

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av Teddy Steiff » ons 24 aug 2011 23:47

OK. Så lenge man ikke har lagt ut noe, men bare skal finne informasjon på stedet, da er det ikke et fysisk trinn? (Og dermed ingen avstandsregel)
Bilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Utstyr for å finne cachen. Hvor går grensen?

Legg inn av bjornda » tor 25 aug 2011 22:19

Teddy Steiff skrev:OK. Så lenge man ikke har lagt ut noe, men bare skal finne informasjon på stedet, da er det ikke et fysisk trinn? (Og dermed ingen avstandsregel)
Nå du registrerer trinn (Add waypoints) på en multi skal du velge type. Det valget som heter "Answer to question" har ikke krav om avstand på 161 meter til andre cacher/fysiske trinn på multier. Valget som heter "Stages of a multi" brukes om fysiske trinn hvor du har lagt ut noe. Disse punktene sjekkes mot 161-meters regelen.

Svar