logging av boks

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Re: logging av boks

Legg inn av krl69 » man 08 aug 2011 13:39

the strandums skrev:
Jeg ønsker heller ingen rigide regler, men etterlyser litt respekt ovenfor de som legger ut 5/5 cacher. Og hvis det er slik at utlegger ber om at utfordringen skal gjennomføres av alle som en, så synes i alle fall jeg at det er synd hvis noen gir blaffen i dette. Da er litt av poenget borte og ikke fullt så morsomt å lage slike cacher.
Så ved 4.5/4.5 cacher så trenger man ikke å vise slik respekt?
Hvis ja.. hvor går grensen ? På 3/3?

Og hvis eier ikke har bedt om at ting gjennomføres en og en da?
Tipper du skjønner det hvis du leser beskrivelsen, ratingen, hva andre har logget og med litt erfaring. Men kan ikke heller du bare logge som du vil, og så tar vi andre som logger kun de vi sjøl fikser, logge våre funn. Jeg kan ikke kreve noe som helst av deg, men jeg synes det er vesentlig at man får frem meninger om saken.

Og hvis eier ikke har bedt om en slik gjennomføring, men det er en 5/5, ville jeg allikevel ikke tatt den hvis jeg ikke fiksa den selv. Heller ikke en 4/4 osv. I dag var 2 av en liten trio som cacher sammen, ute og tok en scuba cache. Begge dykka og leita... der ville det vært helt utelukket og logget en slik hvis man ikke faktisk var i vannet og søkte etter cachen. Etter andres praktisering, ville det vært helt greit og sittet på land og fått cachen servert. Det er ikke god skikk, etter min mening. Jeg tror ikke jeg får gjort det hele mer tydelig nå. :shock:

the strandums
Junior
Junior

Legg inn av the strandums » man 08 aug 2011 15:22

Men kan ikke heller du bare logge som du vil, og så tar vi andre som logger kun de vi sjøl fikser, logge våre funn. Jeg kan ikke kreve noe som helst av deg, men jeg synes det er vesentlig at man får frem meninger om saken
Og med det mener du at alle andre enn jeg er enig med deg?

Jeg logger også kun de jeg fikser selv hvis CO ønsker dette. Men ellers forholder jeg meg til retninglinjene og lar ungene logge selv om de mangler 2 cm på å nå cachen

Strandum

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 08 aug 2011 15:48

the strandums skrev:
Men kan ikke heller du bare logge som du vil, og så tar vi andre som logger kun de vi sjøl fikser, logge våre funn. Jeg kan ikke kreve noe som helst av deg, men jeg synes det er vesentlig at man får frem meninger om saken
Og med det mener du at alle andre enn jeg er enig med deg?

Jeg logger også kun de jeg fikser selv hvis CO ønsker dette. Men ellers forholder jeg meg til retninglinjene og lar ungene logge selv om de mangler 2 cm på å nå cachen

Strandum
Neida, jeg skrev vel at "..vi andre som logger kun de vi sjøl fikser...". Du har garantert mange meningsfrender i denne saken, men jeg er ikke en av dem.

Og til det siste - jeg har aldri sagt at du ikke kan logge de hvor ungene mangler 2cm, men lar du dem stå nede på bakken når du er 10m opp i treet, hadde ikke mine unger fått en signatur i boka. Det har dem faktisk ikke fortjent, etter min mening. Mange av dagens unger er bortskjemte som de er... :shock: 8)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » man 08 aug 2011 16:52

Her kommer min mening, og så kan den enkelte selv vurdere hvilken vekt man vil legge på den :lol: (jfr. tidligere avsporing mellom krl69 og Bjorges) :lol:

Så lenge en logging ikke er i strid med de absolutte reglene som Groundspeak har satt ned, må det være opp til din egen samvittighet overfor deg selv, og det må være en sak mellom deg som logger og cacheeier.

Er det en cache jeg vet at jeg ikke kunne tatt alene, men som jeg tar sammen med en eller flere andre som en del av en felles innsats har jeg heller ingen problem med å logge den. Jeg har vært med å ta cacher sammen med 2-3 andre som ingen av oss hadde klart alene, men som man ved felles innsats klarer å ta.
F.eks tok jeg en cache under en bro sammen med flere andre i sommer. En satt på skuldrene mine, jeg bøyde meg ut over elven og holdt meg i en bjelke slik at han som satt på skuldrene mine rakk frem til cahcen. I tillegg stod ei bak meg og holdt igjen så jeg og han på skuldrene mine ikke falt i elva siden jeg måtte lene meg så langt frem at jeg ikke var i stand til å trekke meg opp igjen alene. Og til sist var det en oppe på brua om hang ned med en kasse klar til å fange opp cachen hvis han som skulle ta den glapp den. Ingen av oss kunne tatt denne alene, men sammen klarte vi det. Og dermed logget vi den alle sammen.

Er det en cache jeg vet at jeg ikke hadde hatt noe problem med å klatre opp til (f.eks i et tre), men det er en av de andre jeg er på tur sammen med som gjør det, har jeg heller ikke noe problem med å logge cachen selv om jeg ikke har klatret opp til den.

Er det cacher hvor cacheeier skriver at han/hun vil at alle skal helt frem til cachens plassering selv, respekterer jeg selvsagt det og vil da kun logge hvis jeg har vært der. Konkret eksempel: En cache (som faktisk også hang under en bro) her var det en som hentet den frem, alle logget, en annen hang den tilbake (det var ingen tvil som hvor den skulle henge), og så til slutt klatret vi andre til den og tok på den. Altså ingen grunn til å ta den frem og sette den tilbake mange ganger, men likevel har alle klart utfordringen det var å ta den.

Cacher jeg vet at jeg ikke vil kunne ta selv eller bidrar aktivt til (som beskrevet over) vil jeg ikke logge. Typisk eksempel er cache som ligger noen meter under vann. Jeg kan ikke dykke, og vil derfor ikke logge den selv om en annen dykker ned og henter den opp.

Samme gjelder Mystery-cacher. Har jeg ikke løst oppgaven (enten alene eller i fellesskap med andre, men føler at jeg har bidratt) vil jeg ikke logge den. Har ved et par anledninger logget cachen før jeg løste oppgaven, men da hadde jeg skjønt hvordan den skulle løses, men ikke gjort jobben enda. Gjorde dette bl.a. på Utsira da jeg var på event der. Men jeg satte meg da ned og løste oppgaven da jeg var kommet hjem.

Jeg VET at andre har logget fysisk vanskelige cacher jeg har tatt, eller logget vanskelige mystery'er uten å løse dem noe jeg har gjort. Men jeg føler ikke at MIN prestasjon blir mindre av den grunn. Jeg er stolt av det JEG har gjort uavhengig av andre.

Jeg VET noen har logget noen av mystery-cachene mine uten å ha løst oppgaven selv. Noen har fått hjelp av familiemedlemmer, eller bare fått koordinatene av andre. Eller bare funnet boksen fordi de gjettet hvor jeg hadde gjemt den. Dem om det!

Den eneste cachen jeg sletter logger med hard hånd er på Challenge-cachen min "Telemark rundt" hvis de ikke kan vise til at de har fullført utfordringen og logget minst en cache i hver kommune i Telemark etter St.hansaften i år.

Men i bunn og grunn koker dette etter min mening ned til egen samvittighet overfor meg selv og forholdet til cacheeier.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » man 08 aug 2011 17:54

Jeg har ikke vært borti de mest krevende utplasseringene enda, men synspunktene til siste taler stemmer bra med mine holdninger.
Bilde

bobby_peru
Junior
Junior

logging av boks

Legg inn av bobby_peru » man 08 aug 2011 21:11

I og med at jeg var med på "badeturen" krl69 nevner så kan jeg jo si at også ungene mine var med. To av dem har egne nick, men ettersom ingen av dem er i stand til å dykke logget de heller ikke cachen. Dette var til orientering en 2/3,5-cache, så det er absolutt et element av skjønn i dette som jeg noterer meg at flere andre debattanter gjør et stort nummer ut av, men man kommer faktisk langt med sunn fornuft og et lite snev av cacheetikk. Som både jeg og andre har spurt om ovenfor (men ikke fått svar på): hvorfor er det så om å gjøre å logge cacher man egentlig ikke er kapabel til å klare?

Synes for øvrig Gorgon oppsummerer mine synspunkter på en utmerket måte.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » man 08 aug 2011 21:44

GorgonVaktmester skrev:Her kommer min mening, og så kan den enkelte selv vurdere hvilken vekt man vil legge på den :lol: (jfr. tidligere avsporing mellom krl69 og Bjorges) :lol:
Tja, litt få år, så du må nok litt høyere opp på antall funn, så skal jeg vurdere om jeg ønsker å være enig med deg. :shock: 8) Eller jeg kan velge å tenke at din oppsummering treffer nesten en innertier på min meningsskive. 8)

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Sted: Molde
Kontakt:

Legg inn av bjorges » man 08 aug 2011 23:37

bobby_peru skrev:Som både jeg og andre har spurt om ovenfor (men ikke fått svar på): hvorfor er det så om å gjøre å logge cacher man egentlig ikke er kapabel til å klare?
Svaret er vel omtrent det samme som du vil få dersom du spør hvorfor i all verden andre cachere gidder å bry seg med hvordan jeg har gått frem for å logge en cache.

For de som går tilbake til den første posten, eller eventuelt husker temaet der, var altså innledningen til denne tråden at OP har slette sin logg etter at CACHEEIER har fått pes fra ANDRE CACHERE om at den og den ikke "fortjente" å logge funn. Det var altså noen andre som var misunnelige eller mislikte at enkelte har logget funn på en cache. Hadde det enda vært cacheeier som hadde brydd seg, hadde det nå vært så sin sak, men at det er ANDRE CACHERE som faktisk gidder å bry seg det fatter jeg ikke. Har de ikke annet å bry seg om her i verden, ja da er det jammen på tide å få seg et liv.

Jeg synes Makutas to punkt er greie, og så lenge cacheeier ikke stiller spesifikke krav vil jeg logge funn på cacher jeg besøker uavhengig av vanskegrad eller type og uavhengig om jeg nødvendigvis har løst oppgaven eller ei. Av å til er det faktisk litt gøy å "kiele" (Etter et av de første funn av en mystery/multi i Norge hvor man ikke løste oppgaven for å komme frem til sluttkoordinatene, men likevel gjettet seg frem til den riktige lokasjonen) en cache.

Hvis jeg er sammen med noen som har løst en mystery, har jeg ikke noe problem med å logge denne selv om jeg selv ikke har løst den. Hvilke krav gjelder til å løse en mystery, skal den løses helt uten hjelp, og uten søk på internett? Hvor mye hjelp er det "lov" å motta før du ikke har løst oppgaven selv? Hvem skal sette kriteriene og hvem skal være overdommer i ethvert tilfelle? Hvordan skal dette håndheves osv..... Det hele blir bare for dumt.
Som sagt, hvis CACHEEIER stiller spesifikke krav i beskrivelsen, bør jo disse oppfylles, men siden dette nå kun er mulig på Challenge-cacher er problemet minimalt, i alle fall for nye cacher.

Hvis hver og en bryr seg om sine egne cacher, og de cachebesøkene de selv gjennomfører og logger, og enkelt og greit ser bort i fra hva andre gjør ved sine cachebesøk, så tror jeg det meste av dette problemet er fjernet.

Det blir litt for dumt å si at siden en cache er plassert 2,20 over bakken, og du dessverre bare er 1,50 og ikke hadde med deg stige, men fikk en tilfeldig forbipasserende til å hjelpe deg å ta ned cachen så du fikk logge, og deretter sette den tilbake for deg, så er du ikke kvalifisert til å logge cachen. Hvis du derimot hadde hatt med deg stige, klatret opp selv, hentet cachen og logget, så er det plutselig helt greit.
Tilsvarende blir det da hvis jeg VET jeg glatt kunne klatre 10 meter opp og ta en cache, men lar noen andre jeg er ute sammen med gjøre dette (ikke det at det er veldig sannsynlig, jeg liker utfordringer og melder meg gjerne frivillig), skulle jeg ikke logge funn fordi jeg dropper å klatre opp selv om jeg vet at jeg kan klare det?

Nei folkens, skjerpings! Jo enklere regler vi har, desto enklere er de å forholde seg til. Nesten alt i geocachingen er et forhold mellom cacheeier og geocacher, alle de andre kan bry seg med sitt eget.
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 09 aug 2011 00:04

bjorges skrev:Nei folkens, skjerpings! Jo enklere regler vi har, desto enklere er de å forholde seg til. Nesten alt i geocachingen er et forhold mellom cacheeier og geocacher, alle de andre kan bry seg med sitt eget.
Nei, bjorges, du bør skjerpe deg. Jeg er lei av at du skal bestemme hva jeg og andre skal mene. Du får bare akseptere at det er forskjellige meninger og at ingen har makt verken via erfaring eller andre sentrale roller i miljøet i Norge, bortsett fra godkjennerne.

Du er en av de som skrålt høyest om dårlig plassering av cacher og tomme logger. Hvis det ikke er å blande seg i hvordan andre cacher, så vet ikke jeg. Men det er helt greit å mene hvordan Geocaching bør være, men da kan du ikke i noen saker mene at omtrent alt er fritt frem og man skal ikke bry seg med hva andre gjør, når du samtidig går hardt ut mot de som legger ut såkalte meningsløse cacher og skriver tomme logger. Det er dobbeltmoral og det er fy! Basta bom, EOD osv.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av bjorges » tir 09 aug 2011 00:12

krl69 skrev:
bjorges skrev:Nei folkens, skjerpings! Jo enklere regler vi har, desto enklere er de å forholde seg til. Nesten alt i geocachingen er et forhold mellom cacheeier og geocacher, alle de andre kan bry seg med sitt eget.
Nei, bjorges, du bør skjerpe deg. Jeg er lei av at du skal bestemme hva jeg og andre skal mene. Du får bare akseptere at det er forskjellige meninger og at ingen har makt verken via erfaring eller andre sentrale roller i miljøet i Norge, bortsett fra godkjennerne.

Du er en av de som skrålt høyest om dårlig plassering av cacher og tomme logger. Hvis det ikke er å blande seg i hvordan andre cacher, så vet ikke jeg. Men det er helt greit å mene hvordan Geocaching bør være, men da kan du ikke i noen saker mene at omtrent alt er fritt frem og man skal ikke bry seg med hva andre gjør, når du samtidig går hardt ut mot de som legger ut såkalte meningsløse cacher og skriver tomme logger. Det er dobbeltmoral og det er fy! Basta bom, EOD osv.

Nå må du klare å skille mellom de hatter jeg har hatt på meg i de forskjellige kommentarene mine da.
Jeg har like stor rett til å mene som du, og den retten kommer jeg til å benytte meg av inntil jeg drar igjen lokket for godt. JEG har ALDRI påstått at jeg bestemmer hva andre skal mene, jeg har kun kommet med mine EGNE meninger.
Som GEOCACHER synes jeg den enkelte skal drite i hva jeg gjør, kanskje med unntak av cacheeier, når jeg er ute og finner cacher. Som CACHEEIER forbeholder jeg meg retten til å ha en mening om hvordan JEG ønsker at besøkende geocachere bør logge sine funn på MINE cacher. Selvsagt gjelder denne meningen også på andres cacher med tilsvarende logger, men det er da i hovedsak en sak mellom cacheeier og geocacher.

Hvis du, krl69, kunne klare å la være å bry deg om HVEM som skriver, og heller lese hva som menes i innleggene, ville det kanskje ikke bli så mye ekstra rot i trådene heller. Ta ballen, ikke mannen.
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior

Legg inn av krl69 » tir 09 aug 2011 00:24

bjorges skrev:
krl69 skrev:

Nå må du klare å skille mellom de hatter jeg har hatt på meg i de forskjellige kommentarene mine da. Som GEOCACHER synes jeg den enkelte skal drite i hva jeg gjør, kanskje med unntak av cacheeier. Som CACHEEIER forbeholder jeg meg retten til å ha en mening om hvordan JEG ønsker at besøkende geocachere bør logge sine funn på MINE cacher. Selvsagt gjelder denne meningen også på andres cacher, men det er da i hovedsak en sak mellom cacheeier og geocacher.

Hvis du, krl69, kunne klare å la være å bry deg om HVEM som skriver, og heller lese hva som menes i innleggene, ville det kanskje ikke bli så mye ekstra rot i trådene heller. Ta ballen, ikke mannen.
For meg har du kun en hatt og det er narrens. Du forlanger at jeg ikke skal bli personlig når du ber oss skjerpe oss? Vel, hvis ikke det er personlig, så vet ikke jeg. Mer er det ikke å diskutere i denne tråden eller generelt med deg, bjorges. Takk. :shock:

dullas
Nybegynner
Nybegynner

Legg inn av dullas » tir 09 aug 2011 01:37

Det eneste jeg lurer på da er hvorfor har man dette terrengsystemet da ?? for meg burde man klare å logge denne boksen selv, evt ved veldig godt team work. og står man kun og ser på. så fortjener man ikke høyt rangerte bokser spør du meg..

pjacklam
Senior
Senior
Sted: Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Legg inn av pjacklam » tir 09 aug 2011 06:38

bjorges skrev:(…) OP har slette sin logg etter at CACHEEIER har fått pes fra ANDRE CACHERE om at den og den ikke "fortjente" å logge funn. Det var altså noen andre som var misunnelige eller mislikte at enkelte har logget funn på en cache. Hadde det enda vært cacheeier som hadde brydd seg, hadde det nå vært så sin sak, men at det er ANDRE CACHERE som faktisk gidder å bry seg det fatter jeg ikke. Har de ikke annet å bry seg om her i verden, ja da er det jammen på tide å få seg et liv.
Jeg synes dette er arrogant og respektløst. Du sitter på din høye hest og erklærer hvem som har et liv og hvem som ikke har det. Godta heller at vi alle lever forskjellige liv.

Jeg fikk en gang vite av en geocacher at en som hadde logget funn på en av mine cacher, slett ikke hadde besøkt cachen. Jeg takket for informasjonen, slettet loggen, og sendte vedkommende en e-post der jeg forklarte at vedkommende nok måtte finne cachen før en logg på nettet var greit. Det var et helt kurant tips, jeg opplevde det aldri som angiveri. Det falt meg ikke inn at tipseren ikke skulle hadde noe liv.
bjorges skrev:Nesten alt i geocachingen er et forhold mellom cacheeier og geocacher, alle de andre kan bry seg med sitt eget.
Da synes jeg du skal bry deg med ditt eget og la andre få lov å være engasjert i hverandres cacher, de som ønsker det.
~/.signature: No such file or directory.

E-Lie
Bruker
Bruker

Legg inn av E-Lie » tir 09 aug 2011 08:21

krl69 skrev:
Makuta Teridax skrev:
krl69 skrev:Tipper at, selv om det ikke står i regningslinjene, er alle her enige i at man logger ikke sin egne cacher eller logger flere treff på samme cache?!(det siste er jeg litt usikker på om er regulert, men teknisk sett er det ingen problem med det.)
6.5. Logging My Own Cache
Den regnet jeg med, men hva med å logge en cache flere ganger på nettet? Man kan jo besøke en cache flere ganger og dermed påstå at man har krav på flere funn på sin statistikk. Selv anser jeg det som dårlig "skikk og bruk", men siden det er ulike meninger om hva som faktisk er "skikk og bruk" i Geocaching, kunne jo det vært en grei sammenligning av hva man ikke bør gjøre. :shock:

Dette bør man vel ikke gjøre? Da er man bare ute etter å øke statistikken! Selv har jeg dobbeltlogget en og ble gjort oppmerksom på det. Loggen ble selvsagt slettet av meg.
Grunnen til at jeg i det hele tatt logger på nett, er min egen oversikt over hvor jeg har vært. Jeg konkurrerer ikke med noen, bare meg selv.
Noen ganger drar jeg på turer med min sønn, som fikk meg med på dette, da blir det ofte til å dra på steder som er mer utfordrene og umulig for meg alene. De logger jeg selvsagt selv om jeg fysisk ikke tok ut cachen. Vi går begge med GPS og jobber sammen.

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Kontakt:

Legg inn av bjorges » tir 09 aug 2011 08:35

pjacklam skrev: Jeg synes dette er arrogant og respektløst. Du sitter på din høye hest og erklærer hvem som har et liv og hvem som ikke har det. Godta heller at vi alle lever forskjellige liv.
Når jeg skriver: "Har de ikke annet å bry seg om her i verden, ja da er det jammen på tide å få seg et liv" så er det altså tydelig at folk her på forumet tolker dette i alle retninger. Det er mulig jeg har en høy hest å sitte på, men jeg har ikke erklært hvem som har et liv og ikke, jeg har bare antydet at dersom DETTE TEMAET (som diskuteres i denne tråden) er det eneste som opptar en, nemlig om ANDRE cachere logger en cache, ja da er det vel på tide å finne noe mer å bry seg om. Jeg beklager på det sterkeste at begrepet "få seg et liv" da tolkes så bokstavelig som det er skrevet, og ikke som et generelt begrep som brukes ( i allefall så lagt jeg har erfart) i situasjoner hvor personer er litt snevre og gjerne bør "utvide horisonten" litt.
pjacklam skrev:Jeg fikk en gang vite av en geocacher at en som hadde logget funn på en av mine cacher, slett ikke hadde besøkt cachen. Jeg takket for informasjonen, slettet loggen, og sendte vedkommende en e-post der jeg forklarte at vedkommende nok måtte finne cachen før en logg på nettet var greit. Det var et helt kurant tips, jeg opplevde det aldri som angiveri. Det falt meg ikke inn at tipseren ikke skulle hadde noe liv.
Flott. Det er helt greit å slette logger fra folk som ikke har BESØKT cachen, det er ikke det som diskuteres her. Det som OP skriver i sitt første innlegg er at cacheeier har blitt kontaktet av en/flere cachere som synes det var "urettferdig" at noen andre faktisk har signert loggboken. Den/disse cacherne har tydeligvis gjort dette på en sånn måte at cacheeier følte et PRESS til å ta kontakt med de som har signert boken og foreslå at de sletter loggen, hvilket så har skjedd.
JEG har aldri opplevd en slik situasjon, hvor jeg har blitt kontaktet med ønske om at en logg skulle slettes, men om så skulle skje, ville jeg naturligvis sjekket loggen først. Hva skulle jeg gjøre hvis jeg har byttet logg, og ikke er som de som rammer inn loggbøkene (jada, satt på spissen igjen) men kaster dem, og dermed ikke har mulighet for å kontrollere om det faktisk finnes en signatur? Jeg kan selvsagt sende mail til loggeren å spørre, men jeg vil ikke slette loggen før jeg er sikker på at cacheren faktisk ikke har vært og BESØKT cachen, enten alene eller sammen med andre.
Samtidig vil jeg nok undre meg litt over å bli kontaktet av andre cachere som har brukt energi på å gå igjennom en loggbok, "notere seg hvem som har logget", for deretter å gå igjennom nettloggene for å sjekke om det er samsvar. Igjen mener jeg at de som ikke har mer fore enn at slike ting er det som opptar dem, de har litt for god tid.

Dette, altså geocachingen, er ikke blodig alvor - det er en LEK. Dermed bør man kanskje ikke ta det så høytidelig som enkelte gjør.
pjacklam skrev:
bjorges skrev:Nesten alt i geocachingen er et forhold mellom cacheeier og geocacher, alle de andre kan bry seg med sitt eget.
Da synes jeg du skal bry deg med ditt eget og la andre få lov å være engasjert i hverandres cacher, de som ønsker det.
Det er forskjell på å være engasjert i geocaching generelt og i egne cacher (eller andres for den saks skyld), og å begynne å opptre som cachepoliti overfor andre geocahere som besøker geocacher som en selv ikke eier. Jeg tilhører tydeligvis "likegyldige" motpolen i denne debatten, og det trengs virkelig. Det viktigste med geocachingen er tross alt at folk kommer seg ut, og da trenger vi ikke et cachepoliti som knekker initiativet.
Bilde

Svar