FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Kjedalen » fre 06 jan 2012 13:13

bjornda skrev:Det er ikke noe krav om at man skal logge på nettsiden til cachen så det kan tenkes at en FTF bare blir i loggboken og ikke på nettsiden.
Ja, det er greit at det ikke er noe krav om nettlogging generelt, men det kunne kanskje vært et "krav" i de (foreløpige) uskrevne reglene vedrørende FTF? Men jeg tenkte helst på tilfeller der den som signerer loggboka (med fullt navn) åpenbart ikke aner noe om geocaching og tror det er en alminnelig turbok vedkommende rabler sitt navn i. Jeg ser av og til slike logger, og da gjerne i dårlig skjulte cacher i varder og på andre turmål. Foreløpig har det ikke vært snakk om FTF-tilfeller, men det kan jo dukke opp. Her i området fins det for eksempel en del hittil uloggede cacher (i alle fall på nettet) som har ligget lenge på fjelltopper, og noen av disse regner jeg med kan bli funnet og tatt for å være en vanlig turboks. Kanskje er noen det allerede. Hva da om jeg i forsøket på å få en FTF strever meg til en 1000 meter høy topp (tilgjengeligheten har selvfølgelig egentlig ingen betydning for saken) og finner at "Petter Hansen" og "Ole Olsen" har vært på tur der og skrevet seg inn i det de åpenbart trodde var ei turbok? Er de da geocachere siden det er en cache de tilfeldigvis har funnet? Og skal det forhindre en bevist geocacher til å kalle seg FTF når den som første geocacher finner boksen? Mulig det bør være slik - jeg bare lufter spørsmålet.
BildeBilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » fre 06 jan 2012 14:00

Kjedalen skrev:
bjornda skrev:Det er ikke noe krav om at man skal logge på nettsiden til cachen så det kan tenkes at en FTF bare blir i loggboken og ikke på nettsiden.
Ja, det er greit at det ikke er noe krav om nettlogging generelt, men det kunne kanskje vært et "krav" i de (foreløpige) uskrevne reglene vedrørende FTF? Men jeg tenkte helst på tilfeller der den som signerer loggboka (med fullt navn) åpenbart ikke aner noe om geocaching og tror det er en alminnelig turbok vedkommende rabler sitt navn i. Jeg ser av og til slike logger, og da gjerne i dårlig skjulte cacher i varder og på andre turmål. Foreløpig har det ikke vært snakk om FTF-tilfeller, men det kan jo dukke opp. Her i området fins det for eksempel en del hittil uloggede cacher (i alle fall på nettet) som har ligget lenge på fjelltopper, og noen av disse regner jeg med kan bli funnet og tatt for å være en vanlig turboks. Kanskje er noen det allerede. Hva da om jeg i forsøket på å få en FTF strever meg til en 1000 meter høy topp (tilgjengeligheten har selvfølgelig egentlig ingen betydning for saken) og finner at "Petter Hansen" og "Ole Olsen" har vært på tur der og skrevet seg inn i det de åpenbart trodde var ei turbok? Er de da geocachere siden det er en cache de tilfeldigvis har funnet? Og skal det forhindre en bevist geocacher til å kalle seg FTF når den som første geocacher finner boksen? Mulig det bør være slik - jeg bare lufter spørsmålet.
Jeg drister meg frempå igjen.
Jo flere regler man lager desto vanskeligere blir det å følge dem.
Hvis den som finner, og signerer i loggboken, først, uavnhengig av når den finnes, anses av alle som First To Find (Først Til å Finne), er det aldri tvil om hvem dette er.
Neivel, så får kanskje noen aldri logget FTF på nett, men hva så?
Den som kommer etterpå er uansett ikke den første som finner boksen som kan bli/er en geocache, siden det allerede står en signatur i loggen.

Ved å velge denne enkle regelen vil ALLE som finner en logg med signatur(er) vite at de ikke er FTF. Vi vil heller ikke få diskusjoner om hvem som er FTF.
De færreste logger med tidspunkt, kun dato i loggen. Dette kan dermed medføre at en som finner/snubler over en boks ett minutt over midnatt signerer med gjeldende dato. Deretter blir cachen publisert 20:03 samme dato. En ivrig cacher bruker 7 minutter på å ta seg til stedet og finne cachen. Hva finner han/hun? En logg med signatur og dagens dato! Vedkommende kan altså ikke være først, og siden dagens dato står i loggen må noen ha vært der før gitt.

Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt?
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » fre 06 jan 2012 14:41

bjorges skrev:Hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt?
Men akkurat her er vi altså ikke helt enige, selv om jeg også i prinsippet er positiv til enkle løsninger fremfor å komplisere ting.

Geocaching kunne gjerne fått noen flere men enkle spilleregler, som for eksempel FTF som kunne vært innlemmet i retningslinjene, dobbeltlogging og logging av egne cacher kan forhindres enkelt via tekniske grep. Men alt dette er overlatt til utøverens skjønn og etikk. Og da blir det synsing og meninger som igjen skaper uenighet.

Tipper det var enklere i ”gamle dager” da miljøet var mer lukket og det var færre medlemmer.
Men jeg er faktisk litt glad for at det er en viss utvikling og dynamikk. Geocaching er nok ikke helt det samme i dag som for 10 år siden, på godt og vondt.

Men dette er nå hva jeg mener og det betyr sikkert keine kasserolle når alt kommer til alt.

God helg! :shock: 8)

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av whoelse » fre 06 jan 2012 23:44

Nå er ikke jeg noen stor FTF-jeger, men ca en promille av mine funn er FTF. Min erfaring er at når man finner nick i en log så føler man seg ikke mye FTF uansett hvem som har signert og hvorfor. F.eks.:

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 94de2bd2fb

I dette tilfellet var dette en godt gjemt cache på et rimelig lite traffikert sted, signaturene datert etter at cachen var publisert, men ingen av nickene har logget på nettet enda.

Uansett om det er prefind / folk som var med å legge ut / tilfeldige mugglere som har skriblet navn/nick i boka så ødelegger signaturerne den lett sitrende følelsen av glede man kan ha av å signere først i en logbok. Men en slik god eller dårlig følelse bør jo bare være en liten del av opplevelsen når man er ute å cacher. Opplevelsn av turen / stedet / installasjonen o.l. bør jo være domminerende. Derfor har det ikke ødelagt mye å ikke komme til blank loggbok selv om jeg i følge de fleste synsere kan hevde en FTF. Men uansett er denne "signere først i en blank log følelsen" en del av opplevelsen for mange.

Man kan være uenig eller enig med de som mener at man skal få lov å prefined / signere før publisering. Men faktum er at om man velger å signere i logboka før publisering så vil jeg, og kanskje andre, miste den spesielle følelsen vi har av å få lov å signere i en blank loggbok. Det å hevde at om man signerte først, men ikke hevder FTF kan ikke fungere som plaster på såret for at den spesielle følelsen er tatt vekk.

Jeg synes at det å mene at en FTFer etter publisering ikke bør bli sur om det står signaturer i loggen fra prefindere siden prefindern ikke hevder FTF er som å hevde at Anette Sagen bør føle seg som førstehopper i nye Kollen for han som hoppet først ikke krever å få tittel som førstehopper - og det var heller ikke noe virak når han hopper - han var jo bare en pre-hopper :D
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » fre 06 jan 2012 23:52

whoelse skrev:Jeg synes at det å mene at en FTFer etter publisering ikke bør bli sur om det står signaturer i loggen fra prefindere siden prefindern ikke hevder FTF er som å hevde at Anette Sagen bør føle seg som førstehopper i nye Kollen for han som hoppet først ikke krever å få tittel som førstehopper - og det var heller ikke noe virak når han hopper - han var jo bare en pre-hopper :D
Ja dette ser ved første øyekast ut som en god sammenligning. Det er bare ett problem med dette resonnementet: Kollen var ferdig og ventet bare på at første hopper skulle komme da han andre duden satte utfor. Cacher som ikke er publisert er jo ikke ferdige enda, de mangler "godkjennelse". (Jeg vet reviewerne ikke er glad i begrepet "godkjenning" om den jobben de gjør, men i mangel av et mere dekkende norsk begrep...)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ArveAnd » lør 07 jan 2012 00:00

GorgonVaktmester skrev:
whoelse skrev:Jeg synes at det å mene at en FTFer etter publisering ikke bør bli sur om det står signaturer i loggen fra prefindere siden prefindern ikke hevder FTF er som å hevde at Anette Sagen bør føle seg som førstehopper i nye Kollen for han som hoppet først ikke krever å få tittel som førstehopper - og det var heller ikke noe virak når han hopper - han var jo bare en pre-hopper :D
Ja dette ser ved første øyekast ut som en god sammenligning. Det er bare ett problem med dette resonnementet: Kollen var ferdig og ventet bare på at første hopper skulle komme da han andre duden satte utfor. Cacher som ikke er publisert er jo ikke ferdige enda, de mangler "godkjennelse". (Jeg vet reviewerne ikke er glad i begrepet "godkjenning" om den jobben de gjør, men i mangel av et mere dekkende norsk begrep...)
Cachane er jo ferdige når dei blir sendt inn for godkjenning. Og som med adventscachane så kan dei vere ferdige i vekesvis før publisering - dei ventar berre på åpningen - akkurat som Holmenkollen - der nokre måtte ta FTF før åpning....

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 07 jan 2012 00:03

ArveAnd skrev:Cachane er jo ferdige når dei blir sendt inn for godkjenning.
Det er slett ikke sikkert! Ikke alle cacher som blir publisert ved førstegangs innsending til reviewer. Men jeg tror nok ikke det manglet noen godkjenninger for Kollen da han duden (jeg husker ikke hvem det var :oops: ) hoppet.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

FTF dagen før publisering

Legg inn av whoelse » lør 07 jan 2012 00:06

...og Anette var første hopper etter at bakken var offisielt åpnet. Før det var den jo ikke offisielt ferdig akkurat som cacher ikke er ferdige før de publiseres...
Bilde

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Synth75 » lør 07 jan 2012 00:12

"Han duden" satte ikke bare utfor. Det var planlagt prøvehopp og det var drøssevis av duder som hoppet kvelden før kvelden, planlagt, godkjent og til og med Sagen visste om det. Problemet var at han som tapte konkurransen om å ta det offisielle førstehoppet ikke burde satt utfor den dagen... Ellers er sammenligningen morsom :)

Jeg støtter whoelse. Mye fornuftig der.
Jeg mener fortsatt at de som er med cacheeier på utleggingen, får returnere senere, uavhengig av hvor langt det er til cachen. Når jeg la ut en cache for en uke siden, valgte jeg at loggboken skulle være tom og at medcacher måtte tilbake på et senere tidspunkt, hvilket også medcacher var enig i. Det resulterte i at FTF kom til tom loggbok og faktisk poengterte at loggboken var jomfruelig ved ankomst. Etter 2 1/2 times slit opp til cachen, hadde han kanskje ikke vært like positiv i loggen (og dermed opplevelsen for hans del) dersom min medcacher allerede sto i loggboken.
Som cacheeier bør en tenke på hva de som skal finne cachen mener er viktig og hva som gir dem den beste opplevelsen. Når vi vet at mange gir mye ekstra for å bli FTF og at det ikke, for dem, er det samme å komme til en forkludret loggbok, er det kanskje det cacheeier bør vektlegge, fremfor at kompisen skal få et enkelt funn.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » lør 07 jan 2012 00:31

Uansett hvordan man snur og vrenger på det - FTF kan diskuteres!

FTF er ikke et spill om død og liv, men mye mer alvorlig enn som så… :shock:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 07 jan 2012 01:38

whoelse skrev:...og Anette var første hopper etter at bakken var offisielt åpnet. Før det var den jo ikke offisielt ferdig akkurat som cacher ikke er ferdige før de publiseres...
NETTOPP!!!
Altså er første finner etter at cahcen er publisert etter min mening den rette FTF!
Eventuelle FBP/Prefinders er "Prøvehoppere" og kan derfor ikke smykke seg med tittelen FTF.
Men de har vært på stedet, funnet boksen, logget i loggboken (men ikke på FTFplassen hvis boken har avsatt egen plass til det) og logger til slutt funnet på nett.

(Og selv gjør jeg det kun hvis det er på steder jeg ikke aner når (hvis i det hele tatt) jeg kommer tilbake til. Cacher relativt nært til der jeg bor vil jeg ikke logge FBP/Prefind på.)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » lør 07 jan 2012 03:19

Ups, glemte YNWA! En hyllest til Geocachere og alle som elsker akronymer! 8)

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Makuta Teridax » lør 07 jan 2012 16:44

Raggsokk skrev:Da ble det selvfølgelig spennende å se om jeg kunne finne den andre cachen før den ble publisert; den måtte jo ligge innenfor 161 meter fra min!
Når vi gir informasjon om skjulte cacher (upublisert cacher eller finalen på en mystery-, multi- eller letterbox-cache), er dette for å hjelpe cacheeieren til å finne en annen plassering av sin cache slik at den kan bli publisert. Det er ikke meningen at denne informasjonen skal brukes til å finne disse andre cachene.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Raggsokk » lør 07 jan 2012 17:54

Makuta Teridax skrev:
Raggsokk skrev:Da ble det selvfølgelig spennende å se om jeg kunne finne den andre cachen før den ble publisert; den måtte jo ligge innenfor 161 meter fra min!
Når vi gir informasjon om skjulte cacher (upublisert cacher eller finalen på en mystery-, multi- eller letterbox-cache), er dette for å hjelpe cacheeieren til å finne en annen plassering av sin cache slik at den kan bli publisert. Det er ikke meningen at denne informasjonen skal brukes til å finne disse andre cachene.
Selvfølgelig ikke, men når jeg først fikk den informasjonen var det altfor fristende å prøve. Planen var ikke å logge hvis jeg fant den uansett, bare å finne for utfordringens skyld.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » lør 07 jan 2012 17:54

krl69 skrev:Tipper det var enklere i ”gamle dager” da miljøet var mer lukket og det var færre medlemmer.
Men jeg er faktisk litt glad for at det er en viss utvikling og dynamikk. Geocaching er nok ikke helt det samme i dag som for 10 år siden, på godt og vondt.
Det er sikkert fint med utvikling, men det er ikke sikkert du får helt medhold hvis du finner ut at å kjøre inn i utkjøringen på et parkeringshus er mye smartere enn å kjøre inn der de som eier parkeringshuset synes det er smart å kjøre inn. Det har tross alt vært slik siden "gamle dager". Sliter litt med å se at dine "lyse" ideer skulle kunne virke like godt her.
Jeg ser innimellom enkelte "lyse hoder" som kjører mot "anbefalt kjøreretning" på trange parkeringsplasser også, det medfører ikke akkurat flyt i trafikken på plassen, men disse personene lever som regel "i sin egen verden" og ser ikke at de kjører "mot strømmen".

Bare så det er sagt, dette er et EKSEMPEL på hvordan utvikling og dynamikk ikke alltid er til det bedre. Det er en grunn til at man følger en del av "reglene" som er etablert fra starten av. Men, for all del, iverksett gjerne nye "regler" for deg selv. Forvent ikke dermed at andre nødvendigvis synes de er like lure som det du synes.

Forøvrig synes jeg Whoelses innlegg var bra, selv om jeg sikkert nå bare får en påstand om at "vi som har holdt på en stund støtter hverandre og rotter oss sammen".
Bilde

Svar