FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » tor 05 jan 2012 17:32

krl69 skrev:
..... men hvordan skal man forholde seg til FTF som i ”den som finner boksen først uansett” dersom den blir funnet av en muggler eller ikke-medlemmer? Ville ikke de fleste blitt litt snurt dersom boksen var signert med Petter Muggler i FTF feltet, muggleren har tatt med seg et eventuelt TFTC eller FTF-gave?! Men det skal man bare godta - FTF er ingen offisiell utmerkelse og begrepet skal tolkes ordrett uansett - mener noen.
En person som logger en cache er vel *ikke* en muggler?? Da er vel vedkommende en geocacher?? Har jeg misforstått noe :shock: Hvis en muggler fant boksen først, skriblet noen ord i den uten å vite hva det var og slengte den på bakken så har vedkommende allievel vært den første som fant boksen .... slik kan skje.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 05 jan 2012 17:39

ArveAnd skrev:
krl69 skrev:
Leste du hele avsnittet(les siste linje…) mitt når du skriver at du er uenig i min konklusjon i mitt første eksempel? Men dersom du er tilhenger av å tolke FTF bokstavelig, hvorfor er han ikke FTF? Fordi han ikke tilfredsstiller kravet? FTF er "førstefinner" uansett iflg. en gruppering FTF-politikere. Men jeg er absolutt tilhenger av å sette krav til FTF-hedersbevisningen.
Joda eg leste alt du skreiv. Og slik eg ser saken er han ikke FTF fordi han ikkje tilfredsstiller kravet til å logge cachen. Mao vedkommande kan ikkje logge som FUNN på geocaching.com. Ja han fann boksen først - men sidan han ikkje tilfredsstiller kravet til å logge boksen er han altså ikkje FTF - slik eg ser det. Og eg er jo faktisk blant dei som hevdar førstefinnar er FTF uavhengig av om cachen er publisert eller ikkje.

Men eg har ikkje sett nokon her som hevdar det er ok å logge cachar du ikkje oppfyller kravet til å logge??? Det er vel litt som å sitje i sofaen å logge funn på ein rekke cachar det...
Du er altså ikke helt FTF i sin konsekvente tolkning, dvs. først uansett, men FTF f.eks. når man er første prefinder. Men da vil i alle fall det siste bli automatisk utelukket når Groundspeak strammer inn på retningslinjene. :shock: 8)

Ellers skjønte jeg ikke helt sammenligningen din eller i alle fall er jeg ikke enig. Eksemplet mitt viser jo til en som var fysisk på boksen og skrev seg inn i loggboka....men det var først etter at cachen ble publisert at de oppdaget kravet og der er jo noe av utfordringen med prefinds - man vet jo aldri hva slags krav det er satt til loggingen før man får lest beskrivelsen, men allikevel rapper man FTF uten hemninger. Enda en grunn til å forby prefinds og sette krav til FTF. :shock:

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 05 jan 2012 17:43

GorgonVaktmester skrev:Ett av kravene for å få godkjent en challenge cache er at koordinatene til den fysiske boksen skal finnes tilgjengelig på cachesiden. Enten på de oppgitte koordinetene (vanligst) eller som et veipunkt eller i teksten. Dersom hvem som helst som ikke oppfyller kravene i challengen skulle bli FTF til tross for at de ikke fyller kravene (uansett om de finner den før publisering eller ikke) undergraver det hele konseptet med challenge-cacher. En cacheeier har også anledning til å slette funn-logger fra personer som ikke oppfyller kravet i challengen. Dermed har Team FedRune etter min mening gjort det helt riktige her, logget en Note fordi kravet ikke er oppfylt, men han hadde lyst til å fortelle både eier og resten av verden at han fant boksen..
Helt enig! Mulig jeg formulerte meg litt krøkkete, men poenget mitt er altså at Team FredRune gjorde alt riktig, men med bokstavelig tolkning av FTF, gjorde han det ikke... :shock: 8)

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ArveAnd » tor 05 jan 2012 17:49

krl69 skrev:
GorgonVaktmester skrev:Ett av kravene for å få godkjent en challenge cache er at koordinatene til den fysiske boksen skal finnes tilgjengelig på cachesiden. Enten på de oppgitte koordinetene (vanligst) eller som et veipunkt eller i teksten. Dersom hvem som helst som ikke oppfyller kravene i challengen skulle bli FTF til tross for at de ikke fyller kravene (uansett om de finner den før publisering eller ikke) undergraver det hele konseptet med challenge-cacher. En cacheeier har også anledning til å slette funn-logger fra personer som ikke oppfyller kravet i challengen. Dermed har Team FedRune etter min mening gjort det helt riktige her, logget en Note fordi kravet ikke er oppfylt, men han hadde lyst til å fortelle både eier og resten av verden at han fant boksen..
Helt enig! Mulig jeg formulerte meg litt krøkkete, men poenget mitt er altså at Team FredRune gjorde alt riktig, men med bokstavelig tolkning av FTF, gjorde han det ikke... :shock: 8)
JO - sjølv med bokstavelig tolkning av FTF gjorde han det rette. Fordi han har ikkje noko FUNN i geocachesammenheng å vise til. Han oppfyller nemleg ikkje kravet for å logge/finne cachen.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 05 jan 2012 17:51

bjornda skrev:
krl69 skrev:
..... men hvordan skal man forholde seg til FTF som i ”den som finner boksen først uansett” dersom den blir funnet av en muggler eller ikke-medlemmer? Ville ikke de fleste blitt litt snurt dersom boksen var signert med Petter Muggler i FTF feltet, muggleren har tatt med seg et eventuelt TFTC eller FTF-gave?! Men det skal man bare godta - FTF er ingen offisiell utmerkelse og begrepet skal tolkes ordrett uansett - mener noen.
En person som logger en cache er vel *ikke* en muggler?? Da er vel vedkommende en geocacher?? Har jeg misforstått noe :shock: Hvis en muggler fant boksen først, skriblet noen ord i den uten å vite hva det var og slengte den på bakken så har vedkommende allievel vært den første som fant boksen .... slik kan skje.
Muligens har du rett i din muggleranalyse, men kjipt for dere som da kommer etter og ikke kan logge en FTF på nettet for der vil jo ikke "muggleren" kunne kreve FTF, i alle fall ikke før han/hun blir medlem... :shock: 8)

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av sven-egil » tor 05 jan 2012 18:29

Dette var en lang og fyldig diskusjon.....Om et tema som det egentlig ikke finnes noen regler på.... :)

FTF er jo oppkonstruert, det finnes ingen ting i retningslinjer eller noe som helst annet om dette begrepet... Bare vår egen iver og jakt glede. :wink:
GCinfo forumet huser jo en ganske liten gruppe med noen Geocachere som muligens er litt ivrigere en resten av alle de andre Geocacherne i landet vårt.
Men vi diskuterer frem og tilbake på hvordan vi vil ha det, og helst ønsker vi at alle gjør som vi vill. :roll:
Selv om muligens de aller fleste synes dette bare er tull og tøys...

Jeg har blitt STF etter en familie som hadde 2 funn.... De fyret opp telefonen og søkte opp nærmeste cache, gikk ditt og vips var de FTF.
Når jeg kom springende med tunga ut av kjeften, gjennom buskende rett etterpå, traff jeg dem, gratulerte og de skjønte ikke en dritt...
De skjønte ikke hva som var stas... og ikke logget de noe spesielt på nettet heller....

Min FTF statistikk er tuftet på hvordan jeg gjør det, finner jeg en cache og er først så er det for meg en FTF....
Finner jeg en cache først etter publisering er jeg jammen meg først da også...

Altså en vinn, vinn for meg. :lol:

Er den publisert og noen har logget foran meg etter den er publisert er jeg ikke først...
(Og det hender jo egentlig oftest)

Når retningslinjene sier at cachen må være publisert for å kunne finnes og logges, da retter jeg meg etter det.
Altså blir det da bare å vente til den kommer.

Heldigvis er dette bare en lek...... (Ja særlig!!!!!)

Folk for logge FTF som de ønsker, jeg hygger meg med mine og er fornøyd med det.... (Hovedsaken er jo å komme seg ut og ha det gøy)
Jeg logger til og med CoFTF når jeg er sammen med andre...

Tror jaggu jeg egentlig er litt gæææærn!

Jeg synes det er egentlig litt herlig med en "sport", "lek" hvor man har litt frie tøyler :mrgreen:

Husk å hygge dere!!!!!
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » tor 05 jan 2012 22:50

sven-egil skrev:Tror jaggu jeg egentlig er litt gæææærn!
Ja, du passer i alle fall ikke inn i "regelverket" enkelte har funnet ut at passer dem, og dermed bør passe alle andre også :mrgreen:

Hmmm, mulig jeg ikke er helt rett selv ^^
Bilde

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av sven-egil » tor 05 jan 2012 22:57

Og det kan man være stolt av :wink:
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Kjedalen
Senior
Senior
Innlegg:356
Registrert:tir 11 jan 2011 20:14
Sted:Tromsø

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Kjedalen » fre 06 jan 2012 00:12

krl69 skrev:..., men hvordan skal man forholde seg til FTF som i ”den som finner boksen først uansett” dersom den blir funnet av en muggler eller ikke-medlemmer? ...
Litt på siden av overskriften på tråden, men dette med muggler-funn er jo litt interessant og kanskje en situasjon der man kan bli litt usikker på hvordan man skal forholde seg. Dersom en "muggler" er førstefinner, finner opplysning om GC.com i boksen og så registrerer seg og logger funnet, er jo saken grei. Da er han FTF. Men hva om "Petter Muggler" signerer loggen som en "turboksbok" og aldri finner veien til GC.com? Må vi da godta at det på nettet aldri kan bli krevd en FTF, eller hvor lenge skal man eventuelt vente på å se om "Petter Muggler" registrerer seg og logger? Selv var jeg nesten i en slik situasjon sist sommer. Cachen Troll bua ! var lagt ut for over et og et halvt år siden, men fortsatt ulogget på nettet. Her øynet jeg en FTF og la i vei på et par timers vandring til ei lita bu ved en fjellvatn. Inne på utedoet (!) fant jeg cachen - og loggboka var like blank og fin som nettloggen. Men ved bua kom jeg i prat med en fyr som var der og prøvde fiskelykken. Han hadde da for et års tid siden funnet boksen (eller rettere sagt flaska i dette tilfellet) som var "forskriftsmessig" merket med GC.com og gcinfo.no. Han hadde da vært inne på nettet for å finne ut hva dette var for noe, men dette fanget åpenbart ikke hans interesse. Både loggbok og nettlogg var derfor som sagt urørt, og jeg tok derfor på meg æren ved å kalle meg FTF. Men var jeg egentlig det? Det var jo tross alt en som hadde funnet den før meg! Selvfølgelig ville jeg ha vært lykkelig uvitende om det om ikke vedkommende tilfeldigvis hadde vært på stedet da jeg fant cachen - men likevel...
BildeBilde

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » fre 06 jan 2012 00:26

Kjedalen skrev: Men hva om "Petter Muggler" signerer loggen som en "turboksbok" og aldri finner veien til GC.com? Må vi da godta at det på nettet aldri kan bli krevd en FTF, eller hvor lenge skal man eventuelt vente på å se om "Petter Muggler" registrerer seg og logger?
Det er ikke noe krav om at man skal logge på nettsiden til cachen så det kan tenkes at en FTF bare blir i loggboken og ikke på nettsiden. Men de aller fleste er vel litt opphengt i statistikk og/eller vil ha oversikt over egen aktivitet på gc.com og ikke bare i en privat database eller turloggbok så det er neppe mange slike eksempler. Det er mitt intrykk at FTF jegere er noe over middels opptatt av statistikk :wink:

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av fotimyr » fre 06 jan 2012 00:29

sven-egil skrev:Tror jaggu jeg egentlig er litt gæææærn!
... og på grunn av din siste (komplett håpløse) multi og alle oppneds 5-stjerners mysteries er jeg på god tur til det samme ^^ :lol:

Brukeravatar
Asolli
Junior
Junior
Innlegg:68
Registrert:man 12 sep 2011 13:54
Sted:Molde

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Asolli » fre 06 jan 2012 04:13

The neverending story? :?:
:D :D :D

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av fotimyr » fre 06 jan 2012 07:58

At folk er uenige om tolkbare ting tar nok aldri slutt:
Bilde

:D

ingsve
Senior
Senior
Innlegg:999
Registrert:ons 05 mar 2008 18:07
Sted:Lillesand
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ingsve » fre 06 jan 2012 09:07

fotimyr skrev:At folk er uenige om tolkbare ting tar nok aldri slutt:
Bilde

:D
:lol: :lol:
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » fre 06 jan 2012 09:16

fotimyr skrev:At folk er uenige om tolkbare ting tar nok aldri slutt:
Bilde

:D
For noe tull, kona ville aldri mast om at jeg skal komme meg i seng! :shock: 8)

Svar