FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
thohar
Junior
Junior
Innlegg:51
Registrert:søn 10 apr 2011 22:13
Sted:Bergen
FTF dagen før publisering

Legg inn av thohar » søn 17 jul 2011 09:11

http://coord.info/GC2TZ04 kom FTF dagen før publisering. Hvordan kan det ha seg?

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GadgetCats » søn 17 jul 2011 09:46

Det gjelder også en del andre cacher publisert i Bergen samme dag, og har sammenheng med jubileumseventet på Frekhaug den helgen. Detaljer om cachene ble delt ut på eventet.
Bilde

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » søn 17 jul 2011 23:43

Dette er et tema som vi aldri kan bli enige om. for oss som jakter litt er dette veldig frusterende :o
og synnes kanskje det er morsomt med gsak statistikken. Siden det ikke er noen offisiell statistikk på dette. blir nok ikke dette prioritert så høyt.
Det er helt greit det at de blir sluppet på et event men hvorfor ikke spørre om Reviewerne kan publisere de denne dagen. :idea: slik at alle stiller likt. evt hvorfor folk ikke kan logge FBP (find before publish). Mange sier at de ikke bryr se om FTF og ikke gidder å løpe etter disse så fort de blir sluppet. Men på event er det jo Fa...n meg de som er mest ivrige .. :grr: og om dere lurte , Så ja så synnes jeg dette er ganske morro selv med FTF :lol: og gsak er en stor pådriver for meg og geocachinga. da det er litt forskjellige delemål for min del.

Brukeravatar
GadgetCats
Bruker
Bruker
Innlegg:239
Registrert:man 05 okt 2009 11:47
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GadgetCats » man 18 jul 2011 00:21

Ja, dette er og blir et følsomt tema, og jeg tror aldri vi kan komme til noen alminnelig enighet om dette, så lenge FTF ikke er noe som er "offisielt" og som beheftes med regler og retningslinjer fra Groundspeak.

I dette spesifikke tilfellet, med jubileumseventet i Bergen, kan man ha følgende i bakhodet:
- Cachene var en del av arrangementet. Uten eventet hadde neppe noen av disse cachene blitt lagt ut i utgangspunktet.
- Alle cachene var godkjent og låst på tidspunktet da de ble offentliggjort på eventet.
- De aller fleste lokale FTF-jegere var til stede på eventet, og hadde dermed, med felles utgangspunkt, den samme sjansen som alle andre, og ikke tilfeldige, geografiske fordeler med utgangspunkt i bosted, slik det vanligvis er. Det var også underforstått at det ville bli publisert cacher ifm. eventet.
- Nye cacher er selvsagt av stor interesse for mange geocachere, og nye cacher ifm. med eventer er, i hvert fall her vest, en viktig del av motivasjonen for å delta på eventer i utgangspunktet.

Men jeg forstår også frustrasjonen over å se varsling om en nypublisert cache i innboksen, for så å oppsøke den og finne ut at den har vært logget før, men at tidligere finnere ikke har kunnet logge den ennå, fordi den har vært upublisert. Vi kan prøve å ta lærdom av det, og spesifisere tydelig i cachebeskrivelsen at den vil bli offentliggjort på et event før publisering, dersom vi gjør det på samme måte neste gang.

Mange vil sikkert være uenige med meg, men jeg ser denne problemstillingen som en ganske annen enn den rundt "FBP" eller "pre-FTF".

Den dagen Groundspeak nedfeller i regelverket at FTF er en del av geocaching (den er jo i praksis det, dog), og at FTF er definert som første finner etter publisering på gc.com, først da stilner denne diskusjonen... Eller kanskje ikke.
Bilde

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » man 18 jul 2011 01:21

Nå tenkte ikke jeg på cachene i bergen. Da dette blir en veldig lang kjøretur for meg om jeg skulle tatt en FTF der. Litt i lengste laget, da man selv er fra sørlandet.
Men dette temaet er veldig følsomt og her er det mange forskjelliger meninger. og dette blir nok ikke håndholdt uansett så lenge ikke groundspeak lager dette som noe eget. evt gcinfo får en egen statistikk på dette :idea: så kan det hende det stiller seg litt anderledes.

Men min menig er jo at man ikke skal logge ftf før den er sluppet, skriv heller dato og klokkeslett da. så kan rettmesige eier etter publisering få denne stakkarslige FTF sin som han ånder og lever for i tider....

jeg har vel vært en av disse i en periode. har dere ikke tenkt på oss stakkarene som kan bli sendt på galehus når man er ganske sikker på at her får man ftf .. og røsker å river seg i håret når man ikke får disse får det har vært en og annen jæv..l her før publisering. og hele dagen er ødelagt og man blir manisk depresiv, :roll: og føler egentlig at verden har falt i grus...så når man har kommet seg hjem igjen, så må man ligge på soffaen i en ukes tid. for få samlet seg etter dagens store skuffelse.

Dere har ikke mye medfølelse :evil:

Nei Nei :non: dette må det bli en slutt på .

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Isa » man 18 jul 2011 09:57

Min første tanke var at dette må da være litt juks.
Jeg har tenkt på det som at en cache først er "lagt ut" når den er publisert på GC, og derfor skal man ikke ta dem før.
Men skjønner at temaet er mer komplisert enn som så.

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av olea » man 18 jul 2011 10:10

Jeg mener at man ikke kan hevde å være FTF på en cache før informasjon om cachen er allment tilgjengelig. Begrepet allment tilgjengelig kan nok diskuteres, men en kunngjøring under et event som er publisert på geocaching.com bør være godt nok. Det hender også at en cachebeskrivelse hinter om flere cacher i samme serie, da synes jeg det er legitimt å gjette seg til plasseringen og finne de neste cachene.

Trådstarter brukte Bergen byvandring som eksempel. Denne cachen ble publisert på geocaching.com ett døgn etter kunngjøringen under eventet, og det syntes jeg var i meste laget. Publiseringen burde ha kommet samme dag som kunngjøringen. For meg var konsekvensen at jeg måtte vente en dag med å skrive loggene for denne dagen. Det var kanskje litt drøyt å bruke ordet måtte, men jeg foretrekker at loggene kommer inn i kronologisk rekkefølge. Et annet poeng er at det ser litt rart ut når FTF-loggen kommer før publiseringsloggen. Det skjer ikke når kunngjøring og publisering kommer på samme dag, og det er kanskje mindre provoserende?
Bilde

NinjaCarr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:fre 01 okt 2010 23:37

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av NinjaCarr » man 18 jul 2011 10:24

olea skrev:Jeg mener at man ikke kan hevde å være FTF på en cache før informasjon om cachen er allment tilgjengelig. Begrepet allment tilgjengelig kan nok diskuteres, men en kunngjøring under et event som er publisert på geocaching.com bør være godt nok.
Enig! Kortere sagt: hvis man er opptatt av FTF, så dra heller på events enn å klage etterpå :wink:
olea skrev:Trådstarter brukte Bergen byvandring som eksempel. Denne cachen ble publisert på geocaching.com ett døgn etter kunngjøringen under eventet, og det syntes jeg var i meste laget.
Enig her også, men min erfaring både med egne cacher og fra events er at reviewerne ikke er scheduling-roboter. Det er naturlig å be om publisering så nærme som mulig eventet, men i praksis kan avviket være stort, og da gjør man det beste utav det. Hele eventet kan ikke sitte og tvinne tommeltotter, så da er det naturlig å dele ut koordinatene. Dette er gyldige FTF'er, imho.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Makuta Teridax » man 18 jul 2011 10:26

thohar skrev:http://coord.info/GC2TZ04 kom FTF dagen før publisering. Hvordan kan det ha seg?
Det skjer nå og da at informasjon om en cache gis til kun en begrenset gruppe. Disse får da mulighet til å finne cachen før cacheoppføringen publiseres på nettet.

Det er ingenting i veien for å gjøre dette. Groundspeak bryr seg ikke noe om hva som har skjedd med en cache, f.eks. hvor mange som har funnet den, før den er publisert.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » man 18 jul 2011 15:25

(Enig! Kortere sagt: hvis man er opptatt av FTF, så dra heller på events enn å klage etterpå)


Men hvorfor kan man ikke få lov å diskutere om dette.bare på grunn av at du mener det ene og det andre, så er det desverre slik at vi alle ikke har samme synspunkter.. og man stiller ikke likt når man kommer på event og disse ikke er publisert.. da det står 20 andre forran deg i køen for å få lastet ned disse filene... så hvorfor ikke publisere de før eventet evt spørre reviwer om han kan slippe disse en fastsatt dag før eventet, evt et vist klokkeslett. jeg selv kommer på eventer for å treffe andre innenfor geocachinga. men cacher som ikke er publisert er jeg desverre ikke mded på. og logger ihvertfall ikke ftf vis jeg skulle ha blitt med en gang... Rett skal være rett..

og om det ikke er så viktig med ftf for de andre så la vær å skriv FTF da... og la heller rettmesige eier av denne ftf få denne..

Har du da tenkt på alle de andre som muligens kanskje har oversett denne bobla (Eventet).. Jeg selv synes ikke dette er riktig at man logger ftf på disse. fbp er mer riktig etter min mening.

NinjaCarr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:fre 01 okt 2010 23:37

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av NinjaCarr » man 18 jul 2011 15:51

dullas skrev:Men hvorfor kan man ikke få lov å diskutere om dette.bare på grunn av at du mener det ene og det andre, så er det desverre slik at vi alle ikke har samme synspunkter..
Det var da veldig? Dette var bare min personlige synsing, la for all del diskusjonen gå videre :)
dullas skrev:Har du da tenkt på alle de andre som muligens kanskje har oversett denne bobla (Eventet)..
Joda, men som FTF-jeger setter man vel opp varsling om event-cacher på samme måte som andre cacher.

Vanlig praksis på events jeg har vært på er at ingen stikker avgårde før alle har fått utdelt/lastet ned koordinatene. Fair game for alle som er til stede.
Av 3 events så langt har mobildekningen forsvunnet på den ene, og på de to andre har cachene blitt publisert på et annet tidspunkt enn arrangøren ønsket. Sånt må man regne med.
Arrangør kan jo, som du sier, be om publisering i god tid før eventet og sannsynligvis få dette til. Men, det betyr jo at alle FTF-jegere i området allerede vil ha tatt cachene når de kommer til eventet.
Siden FTF ikke er noen offisiell "greie", blir vel det litt smak og behag, og opp til arrangøren hvordan man vil løse det..

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » man 18 jul 2011 16:03

Det var da veldig? Dette var bare min personlige synsing, la for all del diskusjonen gå videre :)
Hehe. ingenting personlig. bare et veldig følsomt tema som sagt tidligere :lol:
Joda, men som FTF-jeger setter man vel opp varsling om event-cacher på samme måte som andre cacher.

Vanlig praksis på events jeg har vært på er at ingen stikker avgårde før alle har fått utdelt/lastet ned koordinatene. Fair game for alle som er til stede.
Av 3 events så langt har mobildekningen forsvunnet på den ene, og på de to andre har cachene blitt publisert på et annet tidspunkt enn arrangøren ønsket. Sånt må man regne med.
Arrangør kan jo, som du sier, be om publisering i god tid før eventet og sannsynligvis få dette til. Men, det betyr jo at alle FTF-jegere i området allerede vil ha tatt cachene når de kommer til eventet.
Siden FTF ikke er noen offisiell "greie", blir vel det litt smak og behag, og opp til arrangøren hvordan man vil løse det..
Jo men det finnes og event hvor folk har flydd med en gang de har fått gpx filene. og på event tror jeg folk kommer på uansett om det er for cachene eller fellesskapet. de som liker å gå flere sammen for å cache sammen tror jeg uansett vil komme. og det gjør jo jeg og. men ingen ftf er på meg på disse dagene om disse ikke er publisert... folk går jo ikke sammen om man er på ftf jakt :D

og for meg så er eventer kun for å treffe andre cachere og få et ansikt på alle nickene og en liten prat. ellers er det FTF jakt ;) (om de er publisert)

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av pjacklam » man 18 jul 2011 16:16

dullas skrev:for meg så er eventer kun for å treffe andre cachere og få et ansikt på alle nickene og en liten prat.
Helt enig! Jeg har vært på event der jeg har blitt sittende igjen alene med event-arrangør fordi alle andre var ute i skogen og lette etter cacher. Om jeg hadde gjort det samme, ville event-arrangør sittet helt alene på eventet sitt. For all del, det var trivelig å prate med event-arrangør, men jeg foretrekker mer sosiale eventer.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
Isa
Bruker
Bruker
Innlegg:244
Registrert:søn 15 mai 2011 07:48
Sted:Trondheim
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Isa » man 18 jul 2011 16:32

Dette Bergenstreffet, var det et stort event med mange folk og over tid?
For hvis ikke så er jeg enig i at det høres kjedelig ut om alle løper rundt hver for seg for å finne cacher ja.

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av maristua » man 18 jul 2011 16:51

Eventet i Bergen som ble arrangert i begynnelsen av juni var over 3 dager med 3 events. Alle var ikke med på alle eventene.
Bilde

Svar