FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 05 jan 2012 00:21

gacrux skrev:
krl69 skrev:
gacrux skrev:Har du opplevd det da? At du er først, men at loggboka er signert?
Hvis ja, hadde denne personen hevdet at han var FTF?
Logget du denne som FTF?
La oss ta en gjennomgang av spørsmålene dine:

Det første er et lurespørsmål.
Nei, det er ikke et lurespørsmål. Det er dette som er sakens kjerne.

Så vidt jeg ser av det du skriver så har du aldri opplevd dette.
Tolker jeg innlegget til GorgonVaktmester riktig så har han heller ikke han opplevd dette.

Jeg synes jo innlegget du refererer til hvor AgatonSax skriver FTF med store bokstaver er typisk.
At noen kommer senere og sier de har funnet den først (2 dager senere) er bare lett komisk.

Jeg har i alle fall to ganger (hvor jeg husker cachene) kommet til loggbøker som burde vært blanke har fyllt opp linja som starter med FTF (en gang sammen med bjorges) og man tar det til etteretning, greit nok, men FTF er det ikke. Og vi liker det ikke.

Jeg er spent på hva du velger når du selv kommer opp i situasjonen 8)
Mener du at pga. av at jeg kanskje ikke har opplevd å være FBP eller funnet en upublisert cache, ikke bør mene hva begrepet FTF skal inneholde?

Sakens kjerne er fortsatt like enkel for meg – FTF begrepet for meg m.fl. er en hedersbevisning som kun gjelder for publiserte cacher. For deg m.fl. er det ”hva som helst” bare det er noe som ligner en cacheboks med ditto remedier.

Ser at du fortsatt bruker "fant boksen først" og at det er komisk at noen flere dager etterpå legger beslag på FTF. Vel, da begynner du kanskje å forstå at noen mener det å finne en boks først ikke nødvendigvis gir deg rett til å ta FTF da disse begrepene ikke er identiske.

Så du trenger ikke å vente i altfor stor spenning – finner jeg en upublisert cache skriver jeg FBP(vel og merke hvis Groundspeak beholder dagens holdning) og så får de som kommer etter meg føle og mene hva de måtte ville om FTF etter min logging. Og du kan være helt sikker på at jeg ikke skriver FTF verken på ikke-godkjente/publiserte eventcacher eller andre varianter av plastikkbokser som etter retningslinjene ikke er en Geocache.

Forstår dere "førstefinnere" fortsatt ikke hva jeg m.fl. legger i FTF-begrepet, så tror jeg ikke det er håp om å enes eller avslutte debatten på en verdig måte. Da er det enten fordi man ikke vil forstå det, fordi noen mener å ha enerett på meninger eller rett og slett er for tjukke i hodet. Sånn er det bare. :shock: 8)

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 05 jan 2012 00:43

gacrux skrev:Tolker jeg innlegget til GorgonVaktmester riktig så har han heller ikke han opplevd dette.
Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har opplevd dette eller ikke. For hvorvidt det er en FBP/Prefind i boka når jeg kommer til cachen som den første etter publisering betyr absolutt ingenting for meg. Derimot hvis vedkommende påberoper seg å være FTF, da blir jeg irritert, for det er det jeg som er!! Det som betyr noe for meg er om jeg er den første til å finne boksen etter at den er publisert (FTF) eller ikke. FBP/Prefind er for meg like verdifullt som et hvilket som helst annet funn som ikke er FTF.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 05 jan 2012 01:04

GorgonVaktmester skrev:Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har opplevd dette eller ikke. For hvorvidt det er en FBP/Prefind i boka når jeg kommer til cachen som den første etter publisering betyr absolutt ingenting for meg. Derimot hvis vedkommende påberoper seg å være FTF, da blir jeg irritert, for det er det jeg som er!! Det som betyr noe for meg er om jeg er den første til å finne boksen etter at den er publisert (FTF) eller ikke. FBP/Prefind er for meg like verdifullt som et hvilket som helst annet funn som ikke er FTF.
+100

Jeg er helt enig med Gorgon - FBP-begrepet for meg er kun ment for info til neste logger og gir meg overhodet ingen heder, altså at det er gøyalt med akronymer, verken mer eller mindre. FTF derimot... :shock: 8)

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av fotimyr » tor 05 jan 2012 01:08

bjornda skrev:[...] er at dersom man først tar en slik snarvei (som jeg ikke liker eller vil gjøre) for å logge en upublisert cache så får man hvertfall stå rakrygget og kalle det et funn og dermed FTF og ikke prøve å sukre pillen for neste mann.
Og hvor mener du grensen går for første funn? Skal vi troppe opp på Jernia/Clas Ohlson/Europris og stappe FTF-lapper (les: "nødlogg") ned i L&L-boksene som står på hylla? Om boksen henger i skogen eller står på hylla i butikken er vel ett fett så lenge geocachen ikke er publisert.

Når det gjelder sukring av pillen for nestemann syns jeg det er akkurat det man bør gjøre. Jeg har ikke funnet veldig mange cacher (157 i skrivende stund), men det ser av og til ikke ut nede i boksen og i det umiddelbare området rundt. Dette, statistikk og tall i hytt og vær og den egentlig helt tullete diskusjonen om FTF/FBP syns jeg gjør hele greia litt hysterisk. Men det er nå meg da. Mulig jeg burde vært plassert på museum, arkivert under "boring old luddite neck-bearded arsehole fart".

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjornda » tor 05 jan 2012 01:38

fotimyr skrev:Og hvor mener du grensen går for første funn? Skal vi troppe opp på Jernia/Clas Ohlson/Europris og stappe FTF-lapper (les: "nødlogg") ned i L&L-boksene som står på hylla? Om boksen henger i skogen eller står på hylla i butikken er vel ett fett så lenge geocachen ikke er publisert.
Hvis jeg finner en L&L boks i hylla hos Europris MED et loggark oppi, ja så signerer jeg for sikkerhetsskyld :lol: Fra spøk til litt mer seriøst svar: Jeg synes gacrux svarte godt på det i sitt innlegg med ulike scenarier. Jeg vil tro det ikke er så vanskelig å skjønne når man har kommet over en geocache ved en tilfeldighet eller at man har søkt etter den ved å følge en innskytelse. Så der går vel grensen tenker jeg.
fotimyr skrev: Når det gjelder sukring av pillen for nestemann syns jeg det er akkurat det man bør gjøre. Jeg har ikke funnet veldig mange cacher (157 i skrivende stund), men det ser av og til ikke ut nede i boksen og i det umiddelbare området rundt. Dette, statistikk og tall i hytt og vær og den egentlig helt tullete diskusjonen om FTF/FBP syns jeg gjør hele greia litt hysterisk. Men det er nå meg da. Mulig jeg burde vært plassert på museum, arkivert under "boring old luddite neck-bearded arsehole fart".
Jeg er enig i at det kan ta litt av noen ganger - da er det bedre å stikke en tur ut og finne et par nye bokser. Men man skal ikke underslå
at statistikk er viktig for mange og da synes jeg det er relevant å diskutere hvordan logging bør foregå. Det kan kanskje være med på å skape en konsensus i miljøet.

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av SSY » tor 05 jan 2012 02:05

Hvis man først skal logge en cache der man har hatt "inside information", og hvor man har visst hvor den har ligget gjemt før alle andre, så synes jeg Raggsokk har en eksemplarisk fremgangsmåte i forbindelse med "Jule-Drammen" kalenderen som han dro igang i desember:

Jule-Drammen #19 - Kastanjesletta

Jule-Drammen #16 - Årbogen-dammen

Den virkelige FTF'eren får gleden av å signere i en blank logg, og Raggsokk straffes heller ikke statistikkmessig fordi han har vært snill og hjulpet til med å få plassert ut en cache på riktige koordinater. Dette er det JEG kaller good sportsmanship.

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av gacrux » tor 05 jan 2012 07:36

GorgonVaktmester skrev:
gacrux skrev:Tolker jeg innlegget til GorgonVaktmester riktig så har han heller ikke han opplevd dette.
Derimot hvis vedkommende påberoper seg å være FTF, da blir jeg irritert, for det er det jeg som er!!
Fint jeg ville også blitt irritert, men spørsmålet er altså om du også logger FTF på nettet?

Så står det altså en logg fra f. eks 3. januar med
:D :D :D :D FTF :D :D :D :D
og din fra 5 januar med FTF (after Prefinders)
Jeg ser at det er blitt gjort av andre slik krl69 viser til i en link.
Ville du virkelig ha logget FTF?
Otto Milvang

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Raggsokk » tor 05 jan 2012 09:34

For egen del, for jeg kan bare snakke for meg selv, er det statistikken som er morsom. Hvis jeg kommer først i et FTF-race og finner en logg som er logget før publisering, ja da logger jeg FTF. Og hva viktigere er: Jeg krysser av for FTF på denne cachen i GSAK. Siden Groundspeak ikke har noe system for hvem som er FTF, er det kun jeg og min egen statistikk som merker forskjell. At en annen cacher også gjør krav på FTF på samme cache bryr meg fryktelig lite, i statistikken min stemmer det ifølge mitt syn. Hva ville jeg gjort hvis jeg fant en upublisert cache? Mest sannsynlig ville jeg latt være å skrive i boka, og heller sendt en hyggelig mail til eieren om funnet. Kanskje også logget en Note når cachen ble publisert. Dessuten ville jeg jo med kunnskapen jeg nå hadde, kanskje ha en liten fordel i det kommende løpet?

Men jeg er litt enig med de som sier at avstand har en betydning. Hadde det vært langt hjemmefra ville jeg nok ha logget, ikke som FTF men likevel. En cache er en cache, og et funn er et funn. Men ikke nødvendigvis FTF. Mener jeg da.
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 05 jan 2012 09:56

gacrux skrev:Fint jeg ville også blitt irritert, men spørsmålet er altså om du også logger FTF på nettet?

Så står det altså en logg fra f. eks 3. januar med
:D :D :D :D FTF :D :D :D :D
og din fra 5 januar med FTF (after Prefinders)
Jeg ser at det er blitt gjort av andre slik krl69 viser til i en link.
Ville du virkelig ha logget FTF?
Selvsagt ville jeg ha logget FTF på nettet!!! Er jeg FTF så er jeg FTF!
Og hadde den som logget FBP/Prefind skrevet på avsatt plass for FTF i loggboken eller skrevet "FTF" på nettet, ville jeg trolig ha kommentert det også, og sagt at det synes jeg var dårlig gjort siden jeg var FTF. Som sagt er en FBP/Prefind likestilt for meg med et helt vanlig funn. Mens FTF er forbundet med litt ekstra heder og ære.

Forøvrig synes jeg Raggsokk beskriver veldig godt slik jeg tenker, med unntak av at jeg garantert hadde skrevet i en boks om jeg tilfeldigvis dumpet over den.
Men den eneste muligheten for at jeg tilfeldigvis dumper over en boks er hvis jeg selv ser etter et sted å legge ut en cache og finner en boks der fra før. For jeg leter ikke aktivt etter upubliserte cahcer...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 05 jan 2012 10:39

SSY skrev:Hvis man først skal logge en cache der man har hatt "inside information", og hvor man har visst hvor den har ligget gjemt før alle andre, så synes jeg Raggsokk har en eksemplarisk fremgangsmåte i forbindelse med "Jule-Drammen" kalenderen som han dro igang i desember:

Jule-Drammen #19 - Kastanjesletta

Jule-Drammen #16 - Årbogen-dammen

Den virkelige FTF'eren får gleden av å signere i en blank logg, og Raggsokk straffes heller ikke statistikkmessig fordi han har vært snill og hjulpet til med å få plassert ut en cache på riktige koordinater. Dette er det JEG kaller good sportsmanship.
Dette er akkurat slik jeg selv ville gjort det også, siden det her er snakk om en cache relativt nært til der jeg bor (jfr. det jeg har skrevet tidligere om forskjellen på en cache her i Skien og en i Trysil). Og de som tror dette bare er noe jeg sier i denne tråden kan ta en titt på GC23ZAP - Svanstulseteren. Den var jeg med på turen da den ble lagt ut, men gjorde ikke noe da. 9 dager etter publisering var jeg på nytt på tur i samme område og logget den. Riktignok ble det en Co-FTF, men andre hadde da som sagt hatt 9 dager på seg til å reise ut og logge den...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 05 jan 2012 15:22

For å problematisere FTF uansett godkjent/publisert boks, har jeg lagt ved et par eksempler:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 67feaad041
Her har finneren maktet å spore opp en boks som var godkjent i noen få sekunder - sannsynligvis en glipp fra godkjenner. Finneren velger en ”write note” på nettet pga. kravene til logging, men han er absolutt en FTF etter den bokstavelige tolkningen av begrepet. Hva blir løsningen her? Skal førstefinner ta FTF når han tilfredsstiller kravet til logging av denne cachen eller burde neste godkjente logger kunne få den hedersbevisningen? I denne cachen har neste godkjente loggere tatt æren av FTF-en og det er helt ok for min del.

Dessverre fant jeg ingen konkret eksempler på neste problemstilling, men hvordan skal man forholde seg til FTF som i ”den som finner boksen først uansett” dersom den blir funnet av en muggler eller ikke-medlemmer? Ville ikke de fleste blitt litt snurt dersom boksen var signert med Petter Muggler i FTF feltet, muggleren har tatt med seg et eventuelt TFTC eller FTF-gave?! Men det skal man bare godta - FTF er ingen offisiell utmerkelse og begrepet skal tolkes ordrett uansett - mener noen.

Ting hadde nok vært litt enklere dersom alle hadde vært enige om å holde FTF-begrepet innenfor noen rammer, eventuelt at alle ble enige om å tolke det 100% bokstavelig. :shock:

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ArveAnd » tor 05 jan 2012 15:34

krl69 skrev:For å problematisere FTF uansett godkjent/publisert boks, har jeg lagt ved et par eksempler:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 67feaad041
Her har finneren maktet å spore opp en boks som var godkjent i noen få sekunder - sannsynligvis en glipp fra godkjenner. Finneren velger en ”write note” på nettet pga. kravene til logging, men han er absolutt en FTF etter den bokstavelige tolkningen av begrepet.

Her må eg sei meg heilt uenig med deg. Vedkommende er absolutt IKKJE FTF - for vedkommande tilfredsstiller ikkje kravet for å logge cachen.


Forøvrig, dersom du vil sjå korleis "vi andre" forheld oss til funn på ikkje publiserte cachar kan du f.eks sjå denne http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1A1PJ

Kjedeleg sak for min del... men eg meiner absolutt ikkje at eg er FTF av den grunn. Men om eg tolkar andre rett her - så burde eg kreve FTF....???

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 05 jan 2012 15:57

ArveAnd skrev:
krl69 skrev:For å problematisere FTF uansett godkjent/publisert boks, har jeg lagt ved et par eksempler:

http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 67feaad041
Her har finneren maktet å spore opp en boks som var godkjent i noen få sekunder - sannsynligvis en glipp fra godkjenner. Finneren velger en ”write note” på nettet pga. kravene til logging, men han er absolutt en FTF etter den bokstavelige tolkningen av begrepet.

Her må eg sei meg heilt uenig med deg. Vedkommende er absolutt IKKJE FTF - for vedkommande tilfredsstiller ikkje kravet for å logge cachen.


Forøvrig, dersom du vil sjå korleis "vi andre" forheld oss til funn på ikkje publiserte cachar kan du f.eks sjå denne http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1A1PJ

Kjedeleg sak for min del... men eg meiner absolutt ikkje at eg er FTF av den grunn. Men om eg tolkar andre rett her - så burde eg kreve FTF....???
Leste du hele avsnittet(les siste linje…) mitt når du skriver at du er uenig i min konklusjon i mitt første eksempel? Men dersom du er tilhenger av å tolke FTF bokstavelig, hvorfor er han ikke FTF? Fordi han ikke tilfredsstiller kravet? FTF er "førstefinner" uansett iflg. en gruppering FTF-politikere. Men jeg er absolutt tilhenger av å sette krav til FTF-hedersbevisningen.

Ser at du mener du ikke er FTF på ditt konkrete eksempel, men det er du etter min tolkning. Her har prefinderen stjålet "gullmedaljen" og burde vært diskvalifisert. :shock: 8)

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ArveAnd » tor 05 jan 2012 17:24

krl69 skrev:
Leste du hele avsnittet(les siste linje…) mitt når du skriver at du er uenig i min konklusjon i mitt første eksempel? Men dersom du er tilhenger av å tolke FTF bokstavelig, hvorfor er han ikke FTF? Fordi han ikke tilfredsstiller kravet? FTF er "førstefinner" uansett iflg. en gruppering FTF-politikere. Men jeg er absolutt tilhenger av å sette krav til FTF-hedersbevisningen.
Joda eg leste alt du skreiv. Og slik eg ser saken er han ikke FTF fordi han ikkje tilfredsstiller kravet til å logge cachen. Mao vedkommande kan ikkje logge som FUNN på geocaching.com. Ja han fann boksen først - men sidan han ikkje tilfredsstiller kravet til å logge boksen er han altså ikkje FTF - slik eg ser det. Og eg er jo faktisk blant dei som hevdar førstefinnar er FTF uavhengig av om cachen er publisert eller ikkje.

Men eg har ikkje sett nokon her som hevdar det er ok å logge cachar du ikkje oppfyller kravet til å logge??? Det er vel litt som å sitje i sofaen å logge funn på ein rekke cachar det...

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 05 jan 2012 17:29

krl69 skrev:http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 67feaad041
Her har finneren maktet å spore opp en boks som var godkjent i noen få sekunder - sannsynligvis en glipp fra godkjenner. Finneren velger en ”write note” på nettet pga. kravene til logging, men han er absolutt en FTF etter den bokstavelige tolkningen av begrepet.
Ett av kravene for å få godkjent en challenge cache er at koordinatene til den fysiske boksen skal finnes tilgjengelig på cachesiden. Enten på de oppgitte koordinetene (vanligst) eller som et veipunkt eller i teksten. Dersom hvem som helst som ikke oppfyller kravene i challengen skulle bli FTF til tross for at de ikke fyller kravene (uansett om de finner den før publisering eller ikke) undergraver det hele konseptet med challenge-cacher. En cacheeier har også anledning til å slette funn-logger fra personer som ikke oppfyller kravet i challengen. Dermed har Team FedRune etter min mening gjort det helt riktige her, logget en Note fordi kravet ikke er oppfylt, men han hadde lyst til å fortelle både eier og resten av verden at han fant boksen.
ArveAnd skrev:Forøvrig, dersom du vil sjå korleis "vi andre" forheld oss til funn på ikkje publiserte cachar kan du f.eks sjå denne http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC1A1PJ

Kjedeleg sak for min del... men eg meiner absolutt ikkje at eg er FTF av den grunn. Men om eg tolkar andre rett her - så burde eg kreve FTF....???
Ja, det mener jeg at du burde! Abra har gjort et funn, og skal etter min mening selvsagt logge funnet, men ikke som FTF! Dette er etter min mening en FBP/Prefind, og du er den rette FTF.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Svar