FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ok67 » ons 20 jul 2011 19:14

Eg har vore borti publisering av cachar i forbindelse med events. Men då er cachen avtalt publisert mens eventet pågår. Og alle grip etter mobilen for å beskrivinga. Cacheeigar hadde då med utskrift av cachesida, som han delte ut _ETTER_ at cachen var offisiell. Absolutt den beste måten å gjera det på synest eg.

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » ons 20 jul 2011 20:12

ok67 skrev:Eg har vore borti publisering av cachar i forbindelse med events. Men då er cachen avtalt publisert mens eventet pågår. Og alle grip etter mobilen for å beskrivinga. Cacheeigar hadde då med utskrift av cachesida, som han delte ut _ETTER_ at cachen var offisiell. Absolutt den beste måten å gjera det på synest eg.
Takker Akkuratt sånn jeg vil ha det ;)

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » ons 20 jul 2011 20:24

olea skrev:
dullas skrev:[…]Skulle så ønske det var et uofisielt regelverk på dette blant oss cachere i norge :!: […]
Jeg har nevnt det før ved diverse anledninger:
  1. Geocaching er en aktivitet med så få regler som mulig
  2. Geocaching er ingen konkurranse
Uten konkurranse blir begrepet FTF tilnærmet meningsløst, og det finnes følgelig ingen offisielle regler omkring begrepet FTF. Uten regler er det selvfølgelig ingen som til enhver situasjon kan gi deg det ene autorative svaret på hvem som ble FTF. Det finnes ulike subkulturer som følger sine regelsett, og vanligvis hersker det en mild overbærenhet over de som tenker anderledes. Jeg tror dette er en situasjon vi kan leve med, og at det er best for alle parter at vi ikke forsøker å formalisere begrepet FTF gjennom et regelverk.
Dette er din mening. Min mening er ikke lik ;) og som jeg skrev et uofisielt regelverk på looging av ftf.
greit at geocaching ikke er en konkuranse. det kan jeg være enig i. Men du blir fortsatt "bellønet" av groundspeak om du gjør div ting. suvenirer. så det blir jo en form for konkuranse spørr du meg..

Og siden groundspeak har dette i Glossary of Terms :

First to Find. An acronym written by geocachers in physical cache logbooks or online when logging cache finds to denote being the first to find a new geocache.

Geocaching
Geocaching is a worldwide game of hiding and seeking treasure. A geocacher can place a geocache in the world, pinpoint its location using GPS technology and then share the geocache’s existence and location online. Anyone with a GPS unit can then try to locate the geocache.

What are the rules of geocaching?
Log your experience at http://www.geocaching.com.

Og hvordan kan du få FTF når boksen ikke er publisert, er da mitt store spørsmål ?

Kaller det inside info når du får den på event...
Sist redigert av dullas den ons 20 jul 2011 20:37, redigert 1 gang totalt.

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » ons 20 jul 2011 20:27

ok67 skrev:Eg har vore borti publisering av cachar i forbindelse med events. Men då er cachen avtalt publisert mens eventet pågår. Og alle grip etter mobilen for å beskrivinga. Cacheeigar hadde då med utskrift av cachesida, som han delte ut _ETTER_ at cachen var offisiell. Absolutt den beste måten å gjera det på synest eg.
Takker akkuratt slik jeg vil at det skal gjøres. og at dette er mulig å gjøre er godt å høre... :D

NinjaCarr
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:fre 01 okt 2010 23:37

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av NinjaCarr » ons 20 jul 2011 22:39

dullas skrev:
ok67 skrev:Eg har vore borti publisering av cachar i forbindelse med events. Men då er cachen avtalt publisert mens eventet pågår. Og alle grip etter mobilen for å beskrivinga. Cacheeigar hadde då med utskrift av cachesida, som han delte ut _ETTER_ at cachen var offisiell. Absolutt den beste måten å gjera det på synest eg.
Takker akkuratt slik jeg vil at det skal gjøres. og at dette er mulig å gjøre er godt å høre... :D
De fleste er nok enige i at dette er den ideelle løsningen, men reviewerne er bare mennesker, og har selv bekreftet her at det ikke alltid er mulig å få publisert cacher på ønsket tidspunkt..

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » ons 20 jul 2011 23:31

dullas skrev: Og hvordan kan du få FTF når boksen ikke er publisert, er da mitt store spørsmål ?
Enkelt og greit, som jeg skrev i et tidligere innelgg: Jeg kan finne en cache tilfeldig, fordi jeg og en annen cacher har tenkt å legge ut en cache på samme sted, og jeg er "sist i løypa" når jeg kommer for å rekognosere. Jeg finner cachen som er lagt ut av den andre cacheren. Siden denne cacheren har gjort en god jobb i sin cache, ligger det selvsagt en loggbok som forteller cachenavn og GC-kode på cachen. Skulle jeg som geocacher IKKE logge funn på denne cachen fordi legofigurene ikke har fått publisert den??? I think not!!!
Jeg er geocacher, har funnet en utlagt geocache, og fant en helt tom loggbok. Jeg er utvilsomt den første som finner cachen, eller First To Find som de kaller det på "nynorsk".
Dette må kalles elementær matematikk spør du meg, tom loggbok i en upublisert cache + 1 signatur fra førstemann som finner denne boksen = FTF

Jeg vet at det har vært gjort funn på cacher som ikke har blitt publisert før flere måneder etter FTF.
Joda, det er sikkert surt for den som jaget ut rett etter publisering, men det har uansett vært et funn tidligere.

Når det gjelder cacher publisert på events og "innsideinformasjon" er det ikke uvanlig at det i forbindelse med events publiseres nye cacher i nærheten. Det er heller ikke uvanlig å be legofigurene om å vente med publiseringen til etter at eventet har startet slik at eventdeltagerne skal få muligheten til å være de første. Dette er det faktisk cacheeiers fulle rett til å gjøre. Det er også "allment kjent" at det i forbindelse med events kan publiseres nye cacher, selv uten at dette står i eventbeskrivelsen.

Det vil aldri komme noe offisielt, ei heller uoffisielt, regelverk på dette, men FTF er den/de første som FINNER en cache, uavhengig av publiseringstidspunkt.
Bilde

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av olea » tor 21 jul 2011 00:03

dullas skrev:[...]
First to Find. An acronym written by geocachers in physical cache logbooks or online when logging cache finds to denote being the first to find a new geocache.

Geocaching
Geocaching is a worldwide game of hiding and seeking treasure. A geocacher can place a geocache in the world, pinpoint its location using GPS technology and then share the geocache’s existence and location online. Anyone with a GPS unit can then try to locate the geocache.

What are the rules of geocaching?
Log your experience at http://www.geocaching.com.

Og hvordan kan du få FTF når boksen ikke er publisert, er da mitt store spørsmål ?

Kaller det inside info når du får den på event...
Jeg bør vel egentlig bare betrakte deg med mild overbærenhet. Jeg gjør likevel et forsøk på å klargjøre mine synspunkter slik du kan forstå dem, men du behøver ikke å slutte deg til dem.

Om du ønsker det, kan du drive med geocaching helt anonymt. Groundspeak offentliggjør ingen informasjon om deg, hvis ikke du selv utbasunerer denne informasjonen. På den annen side er vi mange som oppfatter geocaching som en veldig sosial aktivitet der vi samhandler med andre utøvere som er alt annet enn anonyme. Eventer er et sosialt aspekt ved geocachingen. FTF-jakt er faktisk et annet. For det første har du konkurranseaspektet der du på en eller annen måte må samhandle med dine konkurrenter. For det andre, og minst like viktig, er det faktum at FTF-jakt gir deg de beste oddsene for å treffe på andre geocachere utenom eventer. Hvis du ikke vil samhandle med andre geocachere utenom loggene som du skriver på nett under et pseudonym, så kan du faktisk ikke gå på FTF-jakt.

Se så litt vekk fra de løsrevne setningene som du siterer. Det er ikke sikkert at de er ment å bli tolket så bokstavelig som du vil ha det til. FTF er den første til å finne cachen og skrive seg inn i loggen. Jeg tar det for gitt at vedkommende ikke har utnyttet insde info for å finne cachen. Hvis du tilfeldigvis skulle komme over en upublisert cache, så er det en godkjent FTF med mindre det er noen andre som har gjort det samme før deg. Hvis jeg chatter på et geocacheforum uten adgangsbegrensninger, og kommer til å nevne at jeg nettopp har plassert ut en cache ved Frøkenstiftelsen, så kan det være tilstrekkelig opplysning til at du kan finne denne cachen, selv om du ikke får vite de nøyaktige koordinatene. Hvem som helst kan se denne kunngjøringen og forsøke å komme før deg. For meg blir det noe helt annet om jeg kommer til å nevne utplasseringen mens vi har en fortrolig samtale. Da blir det utnytting av insde info å finne denne cachen. Kunngjøring under event er helt greit, for det er et åpent forum. Hvis du ikke hadde fått med deg at nye cacher kunne bli kunngjort under event så var det dumt for deg, men du lærte vel til neste event?
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 21 jul 2011 00:06

bjorges skrev:
dullas skrev: Og hvordan kan du få FTF når boksen ikke er publisert, er da mitt store spørsmål ?
Enkelt og greit, som jeg skrev i et tidligere innelgg: Jeg kan finne en cache tilfeldig, fordi jeg og en annen cacher har tenkt å legge ut en cache på samme sted, og jeg er "sist i løypa" når jeg kommer for å rekognosere. Jeg finner cachen som er lagt ut av den andre cacheren. Siden denne cacheren har gjort en god jobb i sin cache, ligger det selvsagt en loggbok som forteller cachenavn og GC-kode på cachen. Skulle jeg som geocacher IKKE logge funn på denne cachen fordi legofigurene ikke har fått publisert den??? I think not!!!
Jeg er geocacher, har funnet en utlagt geocache, og fant en helt tom loggbok. Jeg er utvilsomt den første som finner cachen, eller First To Find som de kaller det på "nynorsk".
Dette må kalles elementær matematikk spør du meg, tom loggbok i en upublisert cache + 1 signatur fra førstemann som finner denne boksen = FTF

Jeg vet at det har vært gjort funn på cacher som ikke har blitt publisert før flere måneder etter FTF.
Joda, det er sikkert surt for den som jaget ut rett etter publisering, men det har uansett vært et funn tidligere.

Når det gjelder cacher publisert på events og "innsideinformasjon" er det ikke uvanlig at det i forbindelse med events publiseres nye cacher i nærheten. Det er heller ikke uvanlig å be legofigurene om å vente med publiseringen til etter at eventet har startet slik at eventdeltagerne skal få muligheten til å være de første. Dette er det faktisk cacheeiers fulle rett til å gjøre. Det er også "allment kjent" at det i forbindelse med events kan publiseres nye cacher, selv uten at dette står i eventbeskrivelsen.

Det vil aldri komme noe offisielt, ei heller uoffisielt, regelverk på dette, men FTF er den/de første som FINNER en cache, uavhengig av publiseringstidspunkt.
Oi da, så med dette er alt klinkende klart. Godt vi har noen som endelig fikk klarlagt ting…

Hvor står det at FTF er den første som finner en cache uavhengig om den er publisert eller ikke? Og hvorfor skal du, bjorges, være den som avgjør om jeg synes at FTF begrepet inneholder noe annet? Det er flere andre som argumenterer i tråden som om de har en autoritet her. Det er fortsatt bare meninger som utrykkes og ingen her kan si om FTF blir en offisiell del av sporten eller ikke. Eller kanskje bortsett fra en godkjenner eller 2, men du er ikke en godkjenner, bjorges, eller? Eller har du noen form for embete innen Groundspeak?

Hva som er vanlig og ikke vanlig i forhold til events, er ikke det samme som at alle ønsker at en slik praksis skal være mulig. Kanskje burde man gå inn for en strengere praksis her?

Når det gjelder om man finner en boks med loggbok og skrivesaker, så kan det faktisk være slik at utlegger ikke har påført gc koden eller navnet på en upublisert cacheboks etter at den er plassert på sitt gjemmested. Da er det ikke noe annet enn en plastboks i naturen, micro i byen eller en nano utenfor vinduet til bestefar.

Jeg setter pris på diskusjoner hvor man ikke parkerer debatten med kvasiautorative argumenter. FTF kan være akkurat det vi ønsker at det skal være og det er derfor vi debatterer temaet.

Sånn er det bare… :shock:

PS! Vær så snill og ikke send meg enda en PM fordi du ikke liker argumentasjonen min!

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Synth75 » tor 21 jul 2011 00:11

olea skrev:Jeg bør vel egentlig bare betrakte deg med mild overbærenhet. Jeg gjør likevel et forsøk på å klargjøre mine synspunkter slik du kan forstå dem, men du behøver ikke å slutte deg til dem.
:shock: :shock: :shock:

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » tor 21 jul 2011 01:03

Jeg bør vel egentlig bare betrakte deg med mild overbærenhet. Jeg gjør likevel et forsøk på å klargjøre mine synspunkter slik du kan forstå dem, men du behøver ikke å slutte deg til dem.

Om du ønsker det, kan du drive med geocaching helt anonymt. Groundspeak offentliggjør ingen informasjon om deg, hvis ikke du selv utbasunerer denne informasjonen. På den annen side er vi mange som oppfatter geocaching som en veldig sosial aktivitet der vi samhandler med andre utøvere som er alt annet enn anonyme. Eventer er et sosialt aspekt ved geocachingen. FTF-jakt er faktisk et annet. For det første har du konkurranseaspektet der du på en eller annen måte må samhandle med dine konkurrenter. For det andre, og minst like viktig, er det faktum at FTF-jakt gir deg de beste oddsene for å treffe på andre geocachere utenom eventer. Hvis du ikke vil samhandle med andre geocachere utenom loggene som du skriver på nett under et pseudonym, så kan du faktisk ikke gå på FTF-jakt.

Se så litt vekk fra de løsrevne setningene som du siterer. Det er ikke sikkert at de er ment å bli tolket så bokstavelig som du vil ha det til. FTF er den første til å finne cachen og skrive seg inn i loggen. Jeg tar det for gitt at vedkommende ikke har utnyttet insde info for å finne cachen. Hvis du tilfeldigvis skulle komme over en upublisert cache, så er det en godkjent FTF med mindre det er noen andre som har gjort det samme før deg. Hvis jeg chatter på et geocacheforum uten adgangsbegrensninger, og kommer til å nevne at jeg nettopp har plassert ut en cache ved Frøkenstiftelsen, så kan det være tilstrekkelig opplysning til at du kan finne denne cachen, selv om du ikke får vite de nøyaktige koordinatene. Hvem som helst kan se denne kunngjøringen og forsøke å komme før deg. For meg blir det noe helt annet om jeg kommer til å nevne utplasseringen mens vi har en fortrolig samtale. Da blir det utnytting av insde info å finne denne cachen. Kunngjøring under event er helt greit, for det er et åpent forum. Hvis du ikke hadde fått med deg at nye cacher kunne bli kunngjort under event så var det dumt for deg, men du lærte vel til neste event?
Du har dine meniniger og jeg har mine meniniger og det er jo mye delte meninger om dette. og for min del så synes jeg det er greit å høre andres meninger om FTF jakt. noe som er mer eller mindre en personlighets sak. og helt greit det at reveiwer ikke alltid har tid til å publisere disse på et tidsbestemt tidspunk. dette er noe jeg forstår veldig godt. Men jeg tror ikke det er derfor folk kommer på event. som jeg har skrevet tidligere....

om du røper deg på et åpent forum er jo opp til deg.ser egentlig ikke noen forskjell på det og fortelle det til en venn i miljøet. for det er ikke sikkert alle leser på et spesifikt forum ;)

og for meg gjaldt ikke dette kun event men rent generelt om praksisen av FTF.. Og som sagt tidligere alle kan ikke være enig. og dette temaet er jo noe som det altid kommer til å være store uenigheter om. Så lenge vi har FTF i ordlista.. og praksisen i dette.
og disse reglene kan du tolke i forskjellige retninger. akkuratt slik du vil at de skal være ;)

Det eneste jeg vil er at de skal være publisert på nett. (min mening)
for meg kan man gjerne reise ut som lag på ftf jakt. dette blir og praktisert i sverige og godkjent på den "uofisielle" statistikken der.
(som man skulle ønske man hadde her og på statistikksidene)

og jeg vet at her er det og mange forskjellige meninger om co FTF. så denne diskusjonen kan nok fortsette i det uendlige.
og det er godt at du tar det med en mild overbærenhet.

Men en ting vi kan være enig i er at geocaching skal være lek og morro ^^

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Mr.Jacobsen » tor 21 jul 2011 09:32

Her er det nemlig som baken. Den er delt. Og det gjelder meningene. Jeg er vel enig med Olea og Bjørges angående FTF. Så lenge cachen er publisert på et event i form av et ark med cachebeskrivelse eller i form av en gpx, så er det publisert til de som er på eventet. Jeg er også tilghenger av at de som er på eventet skal få førsterett på FTF jakten. Jeg har sett nok av de som lurer i "buskene" under et pågående event med hensikt å kapre en FTF. Og det må de endelig gjøre for min del. Men på de eventene jeg arrangerer , blir beskrivelsen delt ut på eventet og publisering foretas senere på nett. Dette er en av fordelene man skal ha for å delta på event og ha det hyggelig og sosialt sammen.

Men dette er min mening, og meningene vil være delt. Så lenge det ikke finnes retningslinjer/regler/lover for dette, så blir det opp til hver enkelt hvordan publisering av f.eks eventcacher skal foregå.

Jeg har selv deltatt på disse FTF jaktene, og morro var det, men ettersom årene har gått er det andre ting jeg setter pris på i forbindelse med geocaching.
Bilde

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » tor 21 jul 2011 10:00

krl69 skrev:Oi da, så med dette er alt klinkende klart. Godt vi har noen som endelig fikk klarlagt ting…
Jepp, krystallklart :D
krl69 skrev:Hvor står det at FTF er den første som finner en cache uavhengig om den er publisert eller ikke? Og hvorfor skal du, bjorges, være den som avgjør om jeg synes at FTF begrepet inneholder noe annet? Det er flere andre som argumenterer i tråden som om de har en autoritet her. Det er fortsatt bare meninger som utrykkes og ingen her kan si om FTF blir en offisiell del av sporten eller ikke. Eller kanskje bortsett fra en godkjenner eller 2, men du er ikke en godkjenner, bjorges, eller? Eller har du noen form for embete innen Groundspeak?
OK, du strekker strikken laaaaaaangt utover det normale som vanlig.

Det jeg prøvde å si, og som du tydeligvis ikke fikk med deg, var følgende:
Begrepet "First to Find" kan oversettes til norsk som "den første som finner". Dette er et utvetydig begrep som er umulig å misforstå. "Den første" er nemlig ikke den andre eller den tredje, det er den første. Verbet "å finne" er også greit definert i det norske språk. Dette i kombinasjon skulle greit definere begrepet "Først Til å Finne".
Hvis du derimot skulle finne på å lage din egen definisjon, står du selvsagt fritt til det, men det vil jo da ikke være i tråd med det norske språk.

Du er også inne på autoritet her, de fleste som uttaler seg her har en viss erfaring. Erfaring medfører i en del tilfeller at noen oppfatter det som om man da automatisk har autoritet. Det er ikke mulig å unngå at slikt skjer, men det er heller ikke til å stikke under en stol at erfaring medfører (som regel) utvidet kunnskap.

Såvidt jeg har oppfattet, fra diverse fora, er ikke (og trolig også vil ikke bli), FTF en del av aktiviteten. Det er ikke lagt opp til at man skal kunne registrere at man var FTF på cachesiden, og ergo er det heller ikke en offisiell del av geocacheaktiviteten.

Så til spørsmålet om jeg har noen forbindelse til Groundspeak: Nei, jeg har ingen annen forbindelse til Groundspeak enn at jeg er premium member.
krl69 skrev:Hva som er vanlig og ikke vanlig i forhold til events, er ikke det samme som at alle ønsker at en slik praksis skal være mulig. Kanskje burde man gå inn for en strengere praksis her?
Jeg beskrev bare min erfaring av hva som er vanlig i forbindelse med events. Det er ALLTID eventarrangør som bestemmer hva som er praksis på sitt event. JEG ser ingen grunn til å stramme inn dette. Hvis folk ønsker en strengere praksis får de heller begynne å arrangere events og legge ut cacher, og danne sin egen praksis.
krl69 skrev:Når det gjelder om man finner en boks med loggbok og skrivesaker, så kan det faktisk være slik at utlegger ikke har påført gc koden eller navnet på en upublisert cacheboks etter at den er plassert på sitt gjemmested. Da er det ikke noe annet enn en plastboks i naturen, micro i byen eller en nano utenfor vinduet til bestefar.
Om GC-kode eller navn er påført eller ikke er vel egentlig uvesentlig. Det er svært skjelden jeg opplever å finne en cacheboks som er så anonym at jeg er i tvil om at dette er en geocache. Og, er jeg i tvil, signerer jeg kanskje loggboka likevel, og følger med om det kommer en publisering etterhvert :)
krl69 skrev:Jeg setter pris på diskusjoner hvor man ikke parkerer debatten med kvasiautorative argumenter. FTF kan være akkurat det vi ønsker at det skal være og det er derfor vi debatterer temaet.

Sånn er det bare… :shock:
Her har ingen kommet med hverken kvasiautorative eller autorative argumenter, det er bare du som har TOLKET utsagnene slik.
krl69 skrev:PS! Vær så snill og ikke send meg enda en PM fordi du ikke liker argumentasjonen min!
Jeg sender PM til deg akkurat når jeg vil.
Bilde

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

FTF dagen før publisering

Legg inn av hstad » tor 21 jul 2011 10:13

Tror faktisk de aller fleste forstår hva FTF betyr, det handler vel egentlig om hva vi vil definere det som!. Mange er veldig glad i FTF jakta og hvorfor skal vi da ødelegge for disse. Kan vi ikkje innføre fbp der dette er tilfelle da?
For noen er dette en hobby, for andre er det en sport!


Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » tor 21 jul 2011 18:42

Først og fremst til bjorges:

Det var da veeeeeeeldig belærende tone da.

Er krystallbrillene dine laget av dårlig krystallkvalitet? Du må gjerne tolke FTF 100% bokstavelig, men er det ikke nettopp det som er hele grunnlaget for denne tråden da, at det er flere som ønsker å tolke dette litt videre enn ”først til å finne”, men så slår mr. Bjorges i bordet med erfaring og kunnskap, så da er jo saken klinkende klart. Nei, forresten, KRYSTALLKLART var det. Men din akkumulerte erfaring begynner å bli litt skrall. Du skal ikke komme deg ut å cache litt da – kanskje du kan lære litt av de nye som stadig kommer med nye triks?

Bjorges skrev: ”Det vil aldri komme noe offisielt, ei heller uoffisielt, regelverk på dette, men FTF er den/de første som FINNER en cache, uavhengig av publiseringstidspunkt.” Dette er kvasiautorative argumenter og ingen TOLKNING. Du kan ikke si noe sikkert om det mer enn noen andre her eller er det noe du vet som ikke vi andre vet osv? Det holder ikke med å være premium member altså… Hadde du derimot omformulert deg litt noe ala ”Det vil SANNSYNLIGVIS aldri komme noe…. utifra mitt synspunkt” Måten du ordlegger deg her og ofte ellers, så får man inntrykk av at jo da, det bjorges MENER er sannheter. La oss være enige at det er lov å ha synspunkter uten at de skal kveles med bakgrunn i erfaring og kunnskap når det tross alt dreier seg om noe så banalt som et begrep.

Ønsket om å slippe flere håpløse PM-er synes jeg du skulle respektere, men spam meg gjerne med viss vass. Helt sikker på at det ikke bidrar til noe positivt i alle fall.

dullas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:49
Registrert:lør 28 mai 2011 11:04

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av dullas » tor 21 jul 2011 18:55

krl69 skrev:Først og fremst til bjorges:

Det var da veeeeeeeldig belærende tone da.

Er krystallbrillene dine laget av dårlig krystallkvalitet? Du må gjerne tolke FTF 100% bokstavelig, men er det ikke nettopp det som er hele grunnlaget for denne tråden da, at det er flere som ønsker å tolke dette litt videre enn ”først til å finne”, men så slår mr. Bjorges i bordet med erfaring og kunnskap, så da er jo saken klinkende klart. Nei, forresten, KRYSTALLKLART var det. Men din akkumulerte erfaring begynner å bli litt skrall. Du skal ikke komme deg ut å cache litt da – kanskje du kan lære litt av de nye som stadig kommer med nye triks?

Bjorges skrev: ”Det vil aldri komme noe offisielt, ei heller uoffisielt, regelverk på dette, men FTF er den/de første som FINNER en cache, uavhengig av publiseringstidspunkt.” Dette er kvasiautorative argumenter og ingen TOLKNING. Du kan ikke si noe sikkert om det mer enn noen andre her eller er det noe du vet som ikke vi andre vet osv? Det holder ikke med å være premium member altså… Hadde du derimot omformulert deg litt noe ala ”Det vil SANNSYNLIGVIS aldri komme noe…. utifra mitt synspunkt” Måten du ordlegger deg her og ofte ellers, så får man inntrykk av at jo da, det bjorges MENER er sannheter. La oss være enige at det er lov å ha synspunkter uten at de skal kveles med bakgrunn i erfaring og kunnskap når det tross alt dreier seg om noe så banalt som et begrep.

Ønsket om å slippe flere håpløse PM-er synes jeg du skulle respektere, men spam meg gjerne med viss vass. Helt sikker på at det ikke bidrar til noe positivt i alle fall.
Takker det var egentlig akkuratt dette jeg ville videre i med tråden. og tolke FTF litt videre,
men det er jo noen som mener at de har fasiten på alt. så er det jo vanskelig. og det er jo som regel de med mest "erfaring".

Og det kan jo være positivt og negativt med nytenking. det er jo slik wherigo cacher og lignende har kommet til. siden noen prøver å få til noe nytt. enn at vi kunn skal ha de tradisjonelle boksene hele tiden..

Svar