FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
sabeltann31
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:43
Registrert:tor 31 des 2009 10:11
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av sabeltann31 » ons 04 jan 2012 16:33

Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 16:36

Til de som ikke liker å bli FTF ETTER at andre har signert i loggboka før cachen ble publisert: er det greit at jeg m.fl. synes det er greit? :shock:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 04 jan 2012 16:44

pjacklam skrev:For en tid tilbake poengterte du at man må se på hva som er intensjonen bak lover, forskrifter, retningslinjer osv. Det er Groundspeaks og – med få unntak – cacheeieres intensjon at folk skal begynne å lete etter cachen først etter at den er publisert.
Det er nettopp derfor jeg er positiv til at Groundspeak tetter hullene som gjør at det er mulig å "lure til seg" koordinatene før cachen er publisert. Men har man fått dem av cacheeier, så er det vel nettopp fordi cacheeier mener det er greit at du finner den før den er publisert.

Jeg har i tidligere debatter om FBP/Prefind brukt som eksempel at jeg er med cacheeier på en tur på et sted jeg ikke vet om jeg kommer til å komme tilbake til. Enten når cacheeier legger ut cachen, eller i tidsrommet mellom at cachen er lagt ut og før den er publisert. Jeg snakker ikke om cacher som ligger slik til at jeg lett stikker tilbake dit senere, der vil det heller ikke være naturlig for meg å logge FBP/Prefind.
pjacklam skrev:Du trekker frem at cacheeier ønsker å vise frem stedet, men jeg synes ikke relevant, for stedet er formodentlig like severdig etter at cachen er publisert. (I noen tilfeller vil det også være mer severdig, ettersom cacheeiere av og til legger ut cacher som står på vent frem til bygningen er ferdig, broen skal åpnes, vedlikeholdsarbeidet er fullført e.l.)
Og i tilfellet jeg beskrev ovenfor er det irrelevant om det er like severdig etter publisering, for da er jeg ikke der. Det vet cacheeier, og derfor har jeg fått muligheten til å komme til stedet som skal vises frem og logge cachen der før publisering.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av SSY » ons 04 jan 2012 17:42

Jeg bryr meg ikke så mye om at cache-eier slipper en cache litt før publisering på et event o.l. Det er problemet med de som aktivt jakter på cacher som det ikke er meningen at skal finnes ennå jeg synes er en uting.

Nå driver jeg å pønsker på en plombering av logboka som bare FTF-skal åpne, og som også fungerer som et FTF-bevis. Problem løst! :-)

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Raggsokk » ons 04 jan 2012 18:00

Tisifret kodelås der koden oppgis i beskrivelsen burde vel løse den saken? :-)
- Raggsokk

Bilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av gacrux » ons 04 jan 2012 18:13

bao skrev:
bjorges skrev:Forøvrig sier jeg som jeg har sagt før: FTF - Først Til å Finne, den som finner boksen først, uavhengig av publisering.
+1
+2

En hånd i været den som mener Anette Sagen var den første som hoppet i Holmenkollen.
Sist redigert av gacrux den ons 04 jan 2012 18:33, redigert 1 gang totalt.
Otto Milvang

SSY
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:32
Registrert:lør 03 des 2011 01:19

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av SSY » ons 04 jan 2012 18:22

Raggsokk skrev:Tisifret kodelås der koden oppgis i beskrivelsen burde vel løse den saken? :-)
En god ide det også. Men blir det ikke da bare en veldig dårlig mystery? :-p

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av gacrux » ons 04 jan 2012 18:32

Det er mange grunner til at man kan finne en cache før publisering.
Man kan kjenne en som har pratet om det ... da er det ganske ufint å prøve å finne.
Man kan dumpe på en cache tilfeldig ... det er morsomt. Da er det bare å logge.
Man kan tråle et område før et event ... det er ikke særlig morsomt for noen.
Man kan hacke seg inn på gc.com ... der tror jeg de fleste er enige om at dette er usportslig.
Man kan få koordinatene på et event ... det er jo helt OK, det sto sikkert noe om at cacher blir publisert osv i eventbeskrivelsen.
Man kan bli med utlegger på tur ... helt på trynet selvfølgelig. Man har jo ikke funnet noe da.
Man kan ha fått med en diskusjon i gcinfo hvor man kan gjette ... Løp let let :-)
Man kan se et mønster i utlegging av cacher (jeg hadde en serie med publisering hver 6 dag) ... Løp og let
Otto Milvang

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ArveAnd » ons 04 jan 2012 18:57

Eg ser det blir sagt at det ikkje er noko problem med FPB sidan den som finn cachen ikkje hevdar å vere FTF. Vel og bra det. Men problemet her er jo at den som finn cachen etterpå IKKJE opplever dette som ein FTF - sjølv om altså tilhengarane av FBP hevdar at han/ho skulle føle seg som det.

Eg ville aldri - aldri - logga FTF på ein cache der det står ein krusedull med FPB. Eg ville berre blitt forbanna, spesielt dersom dette var ein som fann cachen i hendene på cacheutleggar.

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av pjacklam » ons 04 jan 2012 19:32

GorgonVaktmester skrev:Jeg har i tidligere debatter om FBP/Prefind brukt som eksempel at jeg er med cacheeier på en tur på et sted jeg ikke vet om jeg kommer til å komme tilbake til. Enten når cacheeier legger ut cachen, eller i tidsrommet mellom at cachen er lagt ut og før den er publisert. Jeg snakker ikke om cacher som ligger slik til at jeg lett stikker tilbake dit senere, der vil det heller ikke være naturlig for meg å logge FBP/Prefind.
Jeg kan ikke se hvorfor avstand fra hjemsted til cachested er relevant i denne diskusjonen. Uansett er det å logge "Found it" på en cache som man var med å legge det samme som å logge funn på sin egen cache – man vet hvor cachen er og logger funn på en cache man ikke har lett etter. Selv de eksisterende retningslinjene dekker jo dette tilfellet og kaller det "bad practice". Var man med å legge ut en cache fortjener man navnet sitt i "Placed by"-feltet, ikke i en "Found it"-logg.
~/.signature: No such file or directory.

fotimyr
Bruker
Bruker
Innlegg:263
Registrert:ons 13 jul 2011 19:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av fotimyr » ons 04 jan 2012 19:45

gacrux skrev:En hånd i været den som mener Anette Sagen var den første som hoppet i Holmenkollen.
Med andre ord, til helvete med sportsmanship så lenge man drar personlige fordeler av det? Ok. En hånd i været de som mener Ben Johnson vant 100m under OL i 1988.

FTF/FBP-diskusjonen interesserer meg ikke i nevneverdig grad, men argumentene for begynner å bli nokså tynne sett fra fra sidelinjen (eller peanøttgalleriet om du vil). Prinsippene skalerer ikke. Om man drar denne tenkingen litt lengre er det jo også helt legitimt å stjele geocoins, ribbe cacher for bytteting og sofacache. Alt gir deg jo personlig tilfredsstillelse, anseelse i de riktige kretsene og forbedret statistikk.

Hva jeg selv ville gjort om jeg hadde snublet over en upublisert cache vet jeg ikke helt, men selv jeg skjønner jo at FTF og tom loggbok er the shit for en god del geocachere. Man får ikke 150 FTF ved en ren tilfeldighet, og å ødelegge for andre er vel ikke det vi lærte i barnehagen?

Vel vel, det var mine to øre ... ;)

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 20:04

ArveAnd skrev:Eg ser det blir sagt at det ikkje er noko problem med FPB sidan den som finn cachen ikkje hevdar å vere FTF. Vel og bra det. Men problemet her er jo at den som finn cachen etterpå IKKJE opplever dette som ein FTF - sjølv om altså tilhengarane av FBP hevdar at han/ho skulle føle seg som det.

Eg ville aldri - aldri - logga FTF på ein cache der det står ein krusedull med FPB. Eg ville berre blitt forbanna, spesielt dersom dette var ein som fann cachen i hendene på cacheutleggar.
Men jeg ville aldri aldri brydd meg om det. Så m.a.o. er det bare å konstatere at vi er forskjellige. Livet går videre. :shock: 8)

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av gacrux » ons 04 jan 2012 20:54

krl69 skrev:
ArveAnd skrev:Eg ser det blir sagt at det ikkje er noko problem med FPB sidan den som finn cachen ikkje hevdar å vere FTF. Vel og bra det. Men problemet her er jo at den som finn cachen etterpå IKKJE opplever dette som ein FTF - sjølv om altså tilhengarane av FBP hevdar at han/ho skulle føle seg som det.

Eg ville aldri - aldri - logga FTF på ein cache der det står ein krusedull med FPB. Eg ville berre blitt forbanna, spesielt dersom dette var ein som fann cachen i hendene på cacheutleggar.
Men jeg ville aldri aldri brydd meg om det. Så m.a.o. er det bare å konstatere at vi er forskjellige. Livet går videre. :shock: 8)
Har du opplevd det da? At du er først, men at loggboka er signert?
Hvis ja, hadde denne personen hevdet at han var FTF?
Logget du denne som FTF?
Otto Milvang

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 21:44

gacrux skrev:Har du opplevd det da? At du er først, men at loggboka er signert?
Hvis ja, hadde denne personen hevdet at han var FTF?
Logget du denne som FTF?
La oss ta en gjennomgang av spørsmålene dine:

Det første er et lurespørsmål. Jeg er den første når boksen faktisk har blitt en EKTE Geocache! De som signerer seg inn før den er publisert er på uoffisielt besøk og rabler ned visvas i en bok som kunne vært hva som helst. Husk at en upublisert boks kan underkjennes av godkjenner og således aldri bli en Geocache….

Nummer 2: Dersom personen i tillegg hevder han er FTF før publisering, Gud Forby, ville jeg revet ut siden og skrevet en ny FTF. I tillegg ville jeg kommentert det T Y D E L I G i nettloggen!! Her kan det hende jeg modererer meg litt hvis jeg bare får roet meg ned…

En god cachekompis blir FTF i denne loggen: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... f314ed48df

Men det er altså en drøss med FTF-ere lenge før cachen faktisk er publisert: http://coord.info/GC2W1N9 FYSJOM! :shock:

Nei, for meg er FTF en hedersbevisning til de som finner Geocachebokser. Plastikkskrot med papir i lar jeg mugglere og annet rask leke med, i alle fall når det kommer til ære og heder! :shock: 8)

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ok67 » ons 04 jan 2012 21:47

Etter mitt syn så er første mann (eller dame) som finn cachen første mann (eller dame), enten den er publisert eller ikkje. Alle som finn den etterpå er ikkje første mann (eller dame).

At det er usportsleg å bruke usportslege metodar for å finne cachen før den er publisert burde vere ganske opplagt, synest eg.
Kva som er usportslege metodar har gacrux alt lista opp.

Sjølv er eg litt kritisk til å dele ut cachebeskrivingar på event før cachen er publisert, men det er eigentleg ein bagatell. Dei gongane eg har lagt ut ein cache i samband med eit event så har eg hatt med meg utskrifter av cachebeskrivinga, som eg har delt ut etter at folk har byrja å trykke febrilsk på mobilane sine for å finne ut kvar den nypubliserte cachen er. All honnør til reviewerane som alltid har stilt velvillig opp og publisert dei aktuelle cachane på ønska tidspunkt. :D

Svar