FTF dagen før publisering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene
Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av pjacklam » ons 04 jan 2012 11:57

GorgonVaktmester skrev:Jeg er tilhenger av at Groundspeak tetter hullene som gjør det mulig å "lure ut" informasjon om upubliserte cacher, men at vi skal få regler som FORBYR å logge FBP/prefind synes jeg bare er trist. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal være noe problem så lenge de som finner cachen før publisering ikke hevder å være FTF!
Jeg tror ikke du helt forstår hva FTF-jakt er for mange. FTF-jakt handler ikke primært om å være den første som logger FTF på nettet. Det handler om å finne en loggbok med blanke ark, usignert, jumfruelig. Bare les FTF-loggene og se hvor mange det er som poengterer nettopp dette.
~/.signature: No such file or directory.

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av Raggsokk » ons 04 jan 2012 12:09

Litt enig med vaktmesteren her. Prefinding kan være en gren av sporten i seg selv. Enkelte cacheeiere slipper jo ut litt informasjon om kommende cacher, med vilje eller ikke, i form av innlegg på her på forumet eller direkte til andre cachere. I ett tilfelle fikk jeg vite av en reviewer at en annen cacheeier hadde sendt en cache til publisering på en plass jeg hadde en cache under arbeid på. Da ble det selvfølgelig spennende å se om jeg kunne finne den andre cachen før den ble publisert; den måtte jo ligge innenfor 161 meter fra min! Nå fant jeg aldri den cachen (før etter publisering) men selve jakten i seg selv var en morsom vri.

Jeg tror ikke forbud mot å finne cachen før publisering er noe poeng. Hvordan skulle i så fall det håndheves? Hvordan kan noen hindre meg i å gå ut og lete etter en cache, hvis jeg vet sånn cirka hvor den ligger? Spørsmålet er vel heller hva man skal gjøre hvis man finner den. I mine øyne kan man ikke påberope seg FTF og stikke av med gaver og sertifikat for dette, siden man har 'tjuvstartet'. At man derimot signerer på side 2 med 'FBP' (evt. FTFBP) og dato (og gjerne klokkeslett) er helt greit for meg, og jeg vil regne det som en gyldig signatur på mine cacher (funnet cache + signert i boka = OK).

For the record er jeg også for at eventcacher skal fungere på samme måte. Det beste er om cachene kan bli offisielt publisert via geocaching.com på selve eventet, så vil sannsynligvis de som er tilstede der ha en fordel i form av bedre utgangspunkt. Jeg mener det burde være nok.
- Raggsokk

Bilde

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ArveAnd » ons 04 jan 2012 12:16

Ein mulig måte for å hindre funn før publisering er jo faktisk å blokkere for loggar som har dato før publiseringsdato. Dette burde ikkje vere vanskeleg teknisk. Sjølvsagt kan du då legge inn loggen din med publiseringsdato, men då er det ikkje samsvar mellom loggbok og logg på nett - og denne kan då i prinsippet slettast av cache-eigar.

Debatten om FBP osv begir eg meg ikkje innpå igjen. Dette temaet er relativt heftig debattert tidlegare.

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 12:23

pjacklam skrev:
GorgonVaktmester skrev:Jeg er tilhenger av at Groundspeak tetter hullene som gjør det mulig å "lure ut" informasjon om upubliserte cacher, men at vi skal få regler som FORBYR å logge FBP/prefind synes jeg bare er trist. Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal være noe problem så lenge de som finner cachen før publisering ikke hevder å være FTF!
Jeg tror ikke du helt forstår hva FTF-jakt er for mange. FTF-jakt handler ikke primært om å være den første som logger FTF på nettet. Det handler om å finne en loggbok med blanke ark, usignert, jumfruelig. Bare les FTF-loggene og se hvor mange det er som poengterer nettopp dette.
Jo da, jeg er helt sikker på at Gorgon vet utmerket hva FTF-jakt er for mange, men i likhet med meg så tror jeg han synes/mener FTF er en hedersbevisning når cachen er en ”ekte” cache, dvs. når den er godkjent og offisiell. Før det er den i prinsippet hvilken som helst plastboks, altså en boks uten mening og da blir også FTF-begrepet meningsløst. Det blir litt som å springe et orienteringsløp før startskuddet går og påberope seg 1.plassen. Ja da, kanskje ikke verdens beste eksempel og ja da, FTF er ikke en offisiell greie. Men allikevel… :shock:

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 04 jan 2012 12:24

pjacklam skrev:Jeg tror ikke du helt forstår hva FTF-jakt er for mange. FTF-jakt handler ikke primært om å være den første som logger FTF på nettet. Det handler om å finne en loggbok med blanke ark, usignert, jumfruelig. Bare les FTF-loggene og se hvor mange det er som poengterer nettopp dette.
FTF er å være den første som finner cachen etter at den er blitt publisert. Mange loggbøker har et eget felt hvor den som er FTF kan signere. Om en eller annen har fått (og jeg mener fått, ikke lurt seg til) informasjon, eller rett og slett bare "snubler over" cachen, og logger det i loggboken (bakerst eller på side 2 eller ett eller annet, bare ikke der FTF skal logge) kan jeg ikke fatte og begripe at det skal være noe problem for noen. Men om vedkommende skriver der det ville vært naturlig at FTF logger og ikke engang har skrevet "FBP" eller "Prefind", ja da skjønner jeg at det er nedtur.

Men altså som sagt: Jeg er tilhenger av at Groundspeak tetter hullene som gjør det mulig å "tuske til seg" koordinatene til en upublisert cache.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 04 jan 2012 12:26

krl69 skrev:Det blir litt som å springe et orienteringsløp før startskuddet går og påberope seg 1.plassen. Ja da, kanskje ikke verdens beste eksempel
Jeg synes sammenlignigen var bra jeg :lol:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av pjacklam » ons 04 jan 2012 13:11

GorgonVaktmester skrev:
pjacklam skrev:Jeg tror ikke du helt forstår hva FTF-jakt er for mange. FTF-jakt handler ikke primært om å være den første som logger FTF på nettet. Det handler om å finne en loggbok med blanke ark, usignert, jumfruelig. Bare les FTF-loggene og se hvor mange det er som poengterer nettopp dette.
FTF er å være den første som finner cachen etter at den er blitt publisert.
Det er bare en teknisk definisjon. Følelsen av å være FTF blir for mange ødelagt når andre har signert loggen, uavhengig av hvor og hvordan de har signert loggen og eventuelt på nettet.

Det er som å åpne en julegave og oppdage at en annen allerede har åpnet den, lekt med den og så pakket den inn igjen. Pakken du trodde var ny og uåpnet viser seg å ha vært åpnet og brukt av noen før deg.
~/.signature: No such file or directory.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 04 jan 2012 13:32

pjacklam skrev:Det er bare en teknisk definisjon. Følelsen av å være FTF blir for mange ødelagt når andre har signert loggen, uavhengig av hvor og hvordan de har signert loggen og eventuelt på nettet.
Hvorvidt definisjonen er teknisk eller ikke er så sin sak, men det er en definisjon, ja!

Når vi snakker om følelser så vil følelsen min bli ødelagt av å ikke få lov til å logge en boks jeg faktisk har funnet, på det stedet cacheeier ønsker å vise frem. (For det er vel hovedhensikten med cachene, at man har noe man vil vise frem?). Og hvorfor er min følelse mindre verdt enn følelsen til de andre?

Jeg konstaterer at vi nok aldri kommer til å bli enige om dette, og at vi kan argumentere frem og tilbake til vi blir såre i fingertuppene av all skrivingen uten å komme noe lenger. Derfor foreslår jeg at vi lar denne saken nå ligge med konklusjonen om at vi aldri blir enige. Og så får vi bare vente i spenning på hvilke endringer i retningslinjene Groundspeak faktisk gjør, og hvilke konsekvenser det får. Og så kan vi like eller ikke like det som kommer, men vi må selvsagt forholde oss til det.
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 13:39

La oss heller bruke orienteringsløp som en analogi enn julepakker?! Jeg ”springer” ikke rundt i skauen for å finne uåpnede presanger…

Men la oss dra nettopp orienteringsløpanalogien litt videre – dersom en av utøverne viser seg å være dopet eller på annen måte jukser seg til 1.plassen slik at jeg blir nummer 2, vil jeg allikevel føle at jeg er vinneren når juksingen blir avslørt og hedersbevisningen ”1.plassen” blir tatt fra juksemakeren(og pipelort) og gitt til den rettmessige? Sannsynligvis.

For ordensskyld – dette med at jeg skulle vinne et orienteringsløp er ren utopi! Det samme kan jeg nesten si om FTF også… :shock: 8)

Brukeravatar
bjorges
Senior
Senior
Innlegg:1472
Registrert:ons 21 nov 2007 08:26
Sted:Molde
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bjorges » ons 04 jan 2012 14:15

ArveAnd skrev:Ein mulig måte for å hindre funn før publisering er jo faktisk å blokkere for loggar som har dato før publiseringsdato.
Det hindrer vel bare logging av cacher med dato før publiseringsdato, det vil jo like fullt være mulig å FINNE cacher før publisering.

Forøvrig sier jeg osm jeg har sagt før: FTF - Først Til å Finne, den som finner boksen først, uavhengig av publisering.
FBP er en mafiagreie ;)
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av krl69 » ons 04 jan 2012 14:31

bjorges skrev:
ArveAnd skrev:Ein mulig måte for å hindre funn før publisering er jo faktisk å blokkere for loggar som har dato før publiseringsdato.
Det hindrer vel bare logging av cacher med dato før publiseringsdato, det vil jo like fullt være mulig å FINNE cacher før publisering.

Forøvrig sier jeg osm jeg har sagt før: FTF - Først Til å Finne, den som finner boksen først, uavhengig av publisering.
FBP er en mafiagreie ;)
ArveAnd mente kanskje at det vil gjøre det betydelig mindre interessant å FINNE cacher når man i prinsippet ikke kan logge dem, men hva vet jeg... :shock:

FBP er litt Vikinggreie også, men ikke for de konservative cachefundamentalistiske. :shock: 8)

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av ArveAnd » ons 04 jan 2012 14:42

bjorges skrev:
ArveAnd skrev:Ein mulig måte for å hindre funn før publisering er jo faktisk å blokkere for loggar som har dato før publiseringsdato.
Det hindrer vel bare logging av cacher med dato før publiseringsdato, det vil jo like fullt være mulig å FINNE cacher før publisering.

Forøvrig sier jeg osm jeg har sagt før: FTF - Først Til å Finne, den som finner boksen først, uavhengig av publisering.
FBP er en mafiagreie ;)
Om du tar med resten av innlegget eg skreiv så ser du at det kan medføre at det faktisk ikkje er mulig å logge funnet. Fysisk så vil det ikkje blokkere boksen ute i skogen :wink: men det trudde eg var relativt innlysende.

Interessen for å leite etter boksar som ein ikkje kan logge vil eg også forvente blir mindre.

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av GorgonVaktmester » ons 04 jan 2012 15:38

bjorges skrev:Forøvrig sier jeg osm jeg har sagt før: FTF - Først Til å Finne, den som finner boksen først, uavhengig av publisering.
FBP er en mafiagreie ;)
Tror nok flertallet er uenig i den definisjonen din av FTF. Det som derimot skiller oss er om vi synes funn før publisering (uansett hva man kaller det) er greit eller ikke.

Forøvrig: Bruk av trebokstavsforkortelsen FBP er kanskje en mafiagreie, men ikke "Prefind" (som i praksis er det samme) det stammer fra andre steder...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bao
Senior
Senior
Innlegg:525
Registrert:tir 20 nov 2007 22:36
Sted:Oslo

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av bao » ons 04 jan 2012 15:58

bjorges skrev:Forøvrig sier jeg som jeg har sagt før: FTF - Først Til å Finne, den som finner boksen først, uavhengig av publisering.
+1

pjacklam
Senior
Senior
Innlegg:810
Registrert:tir 13 mai 2008 09:39
Sted:Der bekken stilner av og blir til en svart kulp mellom granene

Re: FTF dagen før publisering

Legg inn av pjacklam » ons 04 jan 2012 16:21

GorgonVaktmester skrev:Når vi snakker om følelser så vil følelsen min bli ødelagt av å ikke få lov til å logge en boks jeg faktisk har funnet, på det stedet cacheeier ønsker å vise frem. (For det er vel hovedhensikten med cachene, at man har noe man vil vise frem?). Og hvorfor er min følelse mindre verdt enn følelsen til de andre?
Det blir for meg som om en tyvstarter sutrer over at hans tid ikke skal gjelde. For en tid tilbake poengterte du at man må se på hva som er intensjonen bak lover, forskrifter, retningslinjer osv. Det er Groundspeaks og – med få unntak – cacheeieres intensjon at folk skal begynne å lete etter cachen først etter at den er publisert. Dette er også det de fleste geocachere forventer av andre geocachere. Og derfor føler folk at de har tapt FTF-racet, når de ser at en annen har signert loggen.

Du trekker frem at cacheeier ønsker å vise frem stedet, men jeg synes ikke relevant, for stedet er formodentlig like severdig etter at cachen er publisert. (I noen tilfeller vil det også være mer severdig, ettersom cacheeiere av og til legger ut cacher som står på vent frem til bygningen er ferdig, broen skal åpnes, vedlikeholdsarbeidet er fullført e.l.)
~/.signature: No such file or directory.

Svar