Side 1 av 1

firmaprofilering

Lagt inn: fre 15 jul 2011 21:19
av solve
Jeg har fått for meg at det ikke er lov å bedrive firmaprofilering gjennom cacher. Det har jo vært tilfeller hvor man ikke får nevne butikknavn, osv.
Men hva med cacher som legges ut som alle andre cacher, men hvor både cacheboksen, og alt innholdet, har firmaets logo, OG det er FTF-premie i prisklassen 1000-1500,-, og geocaching-nicket er et firmanavn?
Veldig morsomt for de som får en ipod nano i FTF-premie, og det er de vel undt, men jeg er nå mest interessert i lovligheten av dette i forhold til geocaching.coms regelverk.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: lør 16 jul 2011 23:43
av bjorges
solve skrev:Jeg har fått for meg at det ikke er lov å bedrive firmaprofilering gjennom cacher. Det har jo vært tilfeller hvor man ikke får nevne butikknavn, osv.
Men hva med cacher som legges ut som alle andre cacher, men hvor både cacheboksen, og alt innholdet, har firmaets logo, OG det er FTF-premie i prisklassen 1000-1500,-, og geocaching-nicket er et firmanavn?
Veldig morsomt for de som får en ipod nano i FTF-premie, og det er de vel undt, men jeg er nå mest interessert i lovligheten av dette i forhold til geocaching.coms regelverk.

Etter å ha tatt en titt på de tre cachene som er utlagt av dette nicket (Ja, jeg sjekket hvilke cacher Solve har logget i det siste for å finne det ut), stiller jeg meg også undrende til disse cachene.
Jeg har ikke problem med å "henge ut" nicket heller, da jeg finner sterk firmaprofilering både på cachene og i profilen.
Nicket det gjelder er lyseas.
Nicket har lagt ut tre cacher, alle med en 4. generasjons iPod Nano i FTF-premie.
To av cachene har DIREKTE kobling til Lyse AS, den første med oppfordring om å publisere på firmaets facebookside at man var FTF og fikk en iPod Nano, selvsagt med lenke til denne.
Den andre er vel mer "selvskryt" da den "viser frem" en av firmaets ladestasjoner, og reklamerer med at dette var Nores første hurtigladestasjon for elbiler.

På en måte er det godt å se at BEGGE våre reviewere har godkjent cacher fra dette nicket. De har da forhåpentlig fulgt de samme retningslinjene :)
På den annen side synes jeg det er bekymringsverdig at slik reklame kan gli igjennom. Jeg forutsetter selvsagt at cachebeskrivelsen ikke er endret etter publisering.
Når cachnicket er likt med et stort norsk firma, profilbildet er lik det samme firmaets logo, cachene har en sterk eller direkte kobling til det samme firmaet, da stiller jeg meg undrende til at slikt kan gå igjennom.
Etter hva jeg kan se, bryter dette med følgende:
Listing Guidelines for All Geocaches
4. - Solicitation and Commercial Content
- Geocaches do not solicit for any purpose.
- Commercial geocaches are disallowed.
Det er mulig dette har vært vanskelig å se for reviewerne, men det burde være mulig å se.

Jeg har selv fått avslag på publisering av en cache, bare fordi jeg nevnte et firmanavn i cacheteksten. Med til denne historien hører selvfølgelig at dagens praksis (før disse cachene ble publisert) ville godtatt den opprinnelige cacheteksten.

Vel, jeg vet det er ferietid, og regner med at vi får en forklaring på dette når reviewerne er tilbake etter en velfortjent ferie :)

Re: firmaprofilering

Lagt inn: søn 17 jul 2011 07:54
av hkaspenberg
Jeg fikk også avslag i min tid på min første cache. Men om ikke reglene er endret, så er ihvertfall praksisen. Var i Madrid forleden, hvor jeg fant http://coord.info/GC2NQJ0, hvor det går helt klart frem av teksten at den er kommersiell men lagt ut i forståelse med godkjennerne. Hvordan man kan legge ut noe uten godkjennernes forståelse er uforståelig, men la gå... :D

( Jeg har også en cacheserie på gang som nevner kjente norske varemerker, men som går på industrihistorie. Håper jeg ikke får noe problemer her... )

;-D Hans

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 00:02
av Lhv11
Fint at noen bringer dette temaet på banen.

Jeg stusset på disse cachene allerede da de to første ble publisert. Mitt første inntrykk var at dette lukter reklame (eller rettere sagt firmaprofilering) lang vei. Selve cachebeskrivelsen synes jeg ikke er så veldig reklamepreget - det er ihvertfall skrevet på en nøktern og saklig måte som kunne vært hentet ut fra et eller annet oppslagsverk. Men jeg reagerer på at et så stort firma kan drive profilering av eget navn og logo gjennom profilen sin på geocaching og innholdet i selve cachen. (Pr dags dato har jeg ikke funnet noen av cachene selv, men har sett bilder av innholdet).

Det er mulig at cachene har blitt godkjent fordi selve cachebeskrivelsen er såpass "nøytral" i framstillingsformen at cachebeskrivelsen i seg selv ikke oppfattes som "commercial" av reviewerne. Men sammenholdt med profilsiden og bilder jeg har sett av cacheinnholdet, så oppfatter jeg dette helt klart som profilering av merkevare/firmanavn. Og det trodde jeg var i strid med retningslinjene, eller ihvertfall det som må være hensikten med forbudet mot commercial caches.

Retningslinjene nevner som ett av flere kjennetegn på commercial cache at den "contains the logo of a business or organization" og "the name of a business or commercial product is on the cache page". Jeg ser liten hensikt i å forby logo og firmanavn på cache-siden hvis dette likevel kan formidles via profil-siden til cacheeier.

Håper vi får en oppklaring fra reviewerne på hvor grensene går.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 10:14
av NinjaCarr
Flere har reagert på disse, og hvorvidt de bryter med regelverket er den akademiske siden av saken.

Den _praktiske_ siden er at disse cachene så langt har oppfylt det vi ønsker oss i en kvalitetscache: interessant plassering ved severdigheter, skikkelige og informative beskrivelser, og hvertfall for den ene jeg har funnet: bra koordinater og flott utførelse av selve boksen med innhold. Slike bokser liker jeg, uavhengig av hvem eller hva som har plassert dem ut.

Ingen tvang meg til å kjøpe noe, og jeg måtte ikke besøke firmaets hjemmeside for å løse en mystery eller annet tull. Alt i alt en fin opplevelse, tydeligvis organisert av en rutinert geocacher.

Hovedargumentet mot kommersielle cacher, slik jeg oppfatter det, er frykten for at vi skal bli oversvømt av lavkvalitets møkkacacher hvor eneste hensikt er å drive profilering. Vil ikke dette løse seg selv ved at førstemann som prøver seg blir utskjelt for å ødelegge sporten vår?
Finnes det andre argumenter, bortsett fra "det står i reglene" ?


Dette var forøvrig svaret fra Lyse etter å ha blitt konfrontert på facebook:
-----------------
Vi har hatt en dialog med Groundspeak og lokale Geocaching-representanter før vi la ut Geocachene. Dersom de hadde ment at vi brøt retningslinjene, ville vi selvfølgelig ikke lagt ut cachene
-----------------

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 10:41
av Snicker
Synes disse cachene er helt ok. Så lenge det er gode cacher med innhold som følger gc regler. Og en plass som betyr noe for den som legger de ut. I dette tilfelle en person som jobber i lyse. Og framstiller et kult bygg og en miljø vennlig gass/el stasjon. Noe som GC står hard for. (Miljø profil) Gavene er ikke så verdi fulle som dere sier heller, det er 2 generasjoner siden den nyeste nanoen. Ser for meg at dette er noen gaver som de har liggende fra en firma fest eller lignende. Snakket også med lyse ang. disse og spurt om ikke di bryter reglene for GC policy. Der de skriver "Vi har hatt en dialog med Groundspeak og lokale Geocaching-representanter før vi la ut Geocachene. Dersom de hadde ment at vi brøt retningslinjene, ville vi selvfølgelig ikke lagt ut cachene. :-)"

Nei, ser virkelig ikke problemet enda med disse cachene. Og håper Lyse kommer med mange flere av like god kvalitet.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 11:07
av solve
så det er greit bare firmaet lager fine nok cacher med fint nok innhold?
Det lukter av prostitusjon i forhold til regler og prinsipper, IMNSHO....


og at det er veldig informative tekster, er jeg ikke enig i. de er i beste fall gjennomsnittlige, og når det gjelder Mot prekestolen, så er jeg desverre ikke imponert. 30m avvik på koordinater, man gjør et stort poeng av at man har unormalt fin FTFgave, og cachen er så gjennomsyret av firmalogoer, at man lurer på om reklameavdelingen har noe materiell igjen...

Jeg er takknemlig for alle cacher som kommer, stort sett iallefall, men at det er helt ok å bruke geocacher som reklamestands bare fordi man er smart nok til å legge cachen ved noe annet enn eget firma, og dele ut unormalt dyre gaver, synes jeg er feil. Nettopp mangelen på gjennomkomersialierte reklamecacher er en av de tingene som gjør geocaching til en anderledes, og fin familieaktivitet.

Nå tviler jeg på at utlegger har informert legofigurene om at cachecontainer og innhold er overlesset med reklame, så jeg skylder ikke på noen. Jeg konkluderer bare med at jeg synes dette er en helt feil retning for aktiviteten vår å gå.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 12:17
av NinjaCarr
solve skrev:så det er greit bare firmaet lager fine nok cacher med fint nok innhold?
Jepp, det syns jeg. Kvalitetscacher er velkomne uansett hvem som legger dem ut.
solve skrev:Det lukter av prostitusjon i forhold til regler og prinsipper, IMNSHO....
Nå ser ikke jeg på prostitusjon som et problem så lenge begge parter er enige og fornøyde med transaksjonen :)
Jeg antar som sagt at motivasjonen bak regelen er å unngå dårlige cacher som utelukkende eksisterer for markedsføringsformål, og ikke er i utøvernes beste interesse. Dette var ikke tilfelle her, så etter min mening har ingen skade skjedd, uavhengig av om dette var regelbrudd eller ei.

solve skrev:og at det er veldig informative tekster, er jeg ikke enig i. de er i beste fall gjennomsnittlige, og når det gjelder Mot prekestolen, så er jeg desverre ikke imponert. 30m avvik på koordinater
På de 3 cachene teller jeg totalt 54 finds og 1 DNF. Deriblant kun 2 som nevner dårlige koordinater, og du er en av dem :) Dette er da vel bra statistikk?
solve skrev:(3 avsnitt om gaver og firmalogoer)
Nå hadde jeg argumentert nøyaktig likt uavhengig av om FTF-gaven var en ipod eller en laminert papirlapp til albumet.
La oss si at jeg var en eks-ansatt i statoil, og hadde liggende diverse kvalitets-dingsebomser og solide beholdere med statoil-logoer. Jeg legger ut en cache, og bruker disse tingene istedet for å kjøpe nye blanke bokser på biltema og fylle den med kindereggfigurer. Dette gjøres som privatperson, og statoil nevnes ikke på cachesiden. Hadde det vært like ille?

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 12:25
av Makuta Teridax
Som Lyse selv skriver, er cachene lagt ut etter dialog med Groundspeak. Både Groundspeak og vi reviewere er kjent med cachenes utforming og innhold.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 12:47
av solve
Ninjacarr, om du gidder å lese det jeg skriver, så har jeg kun uttalt meg om "mot preikestolen".
Der har 50% nevnt dårlige koordinater. men i din verden betyr vel ikke 30m avvik noe på en cache, så lenge alle andre cacher man har lagt ut andre steder...

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 12:58
av NinjaCarr
Du skrev av beskrivelsene for alle cacher var "i beste fall gjennomsnittlige", og påpekte spesifikt koordinatene på den ene. Jeg tolket dette som at du generelt var misfornøyd med cachene. Et høyt antall klagefrie finds i forhold til DNF er for meg en kvalitetsindikator, derfor opptellingen.

Jeg har lest loggene, og som jeg skrev har du og en person til klaget på koordinatene.


EDIT:
Setter pris på om du kan
a) Holde historikken synlig når du redigerer postene dine, istedet for å retroaktivt invalidere svarene mine
b) Unngå formuleringer som at jeg "ikke gidder å lese" og "i din verden betyr vel ikke..". Argumentasjonen blir best når jeg ikke trenger å lure på om det er meg eller argumentene mine du angriper.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 13:09
av Synth75
Makuta Teridax skrev:Som Lyse selv skriver, er cachene lagt ut etter dialog med Groundspeak. Både Groundspeak og vi reviewere er kjent med cachenes utforming og innhold.
Litt uavhengig av disse omtalte cachene, kunne jeg tenkt meg litt mer utfyllende hva reviewerne i Norge godtar av cachetekster som omtaler firmaer og organisasjoner.
Jeg har selv lurt på hvor grensene går, f.eks når jeg anbefaler Leirvassbu som overnattingssted ifm min cache, eller når jeg presenterer en skistue som drives av Skiforeningen i en annen cache.

Jeg vet jo hva reglene sier, men akkurat den regelen må jo tolkes og da er det jo dere reviewere som setter grensene. De grensene antar jeg forsøkes å håndheves så objektivt som mulig og det hadde vært fint å vite hvor grensene pr nå går.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 13:17
av Snicker
Som hos så mange andre, kan koordinatene være noe feil av å til. Er vel neppe lyse som kun har bommet på det i så fall. Det går seg nok til. Cachene har fått veldig mye skryt også. Når jeg fant lyse sin cache. Fant jeg ikke ut at det var lyse sin cache, før jeg leste om selve cachen og såg hvem som hadde publish. Det vil altså si at ingenting ved cachen sa meg at det var lyse sin. Var ingen logoer, gjenstander eller annet som kunne fortelle meg at denne kom fra lyse. Kun lokaliseringen i så fall. Og om jeg putter noen Telecomputing gjenstander i min cache fordi jeg liker jobben min. Så vil det jo ikke si at den kommersiell?

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 13:57
av Makuta Teridax
Synth75 skrev:Jeg har selv lurt på hvor grensene går, f.eks når jeg anbefaler Leirvassbu som overnattingssted ifm min cache, eller når jeg presenterer en skistue som drives av Skiforeningen i en annen cache.

Jeg vet jo hva reglene sier, men akkurat den regelen må jo tolkes og da er det jo dere reviewere som setter grensene. De grensene antar jeg forsøkes å håndheves så objektivt som mulig og det hadde vært fint å vite hvor grensene pr nå går.
Dette er et vanskelig tema, og er nok et av de temaene der helhetsinntrykket er det som betyr mest. Retningslinjene godtar f.eks. ikke firmanavn på cachesider, men det vesentlige for meg er hvordan firmanavnet opptrer på cachesiden. Det er forskjell på å ha et firmanavn i store bokstaver midt på siden og å ha det samme navnet nevnt i en løpende tekst.

Groundspeak godtar ikke firmalogoer på cachesider, men det gjelder først og fremst der firmaet er poenget med cachen. Det finnes cacher utenfor diverse IKEA-varehus, men ingen av cachetekstene får ha IKEA-logoen på cachesiden. Samtidig har jeg ingen problemer med å publisere en mystery-cache der oppgaven er å identifisere logoene til diverse bilmerker.

Jeg har også større toleranse for turisthytter og sære småforetak enn jeg har for store konsern. Alle trenger å gå med overskudd for å overleve, men jeg har en tanke om at førstnevnte i større grad eksisterer ut fra ønsket om å yte en service enn å skaffe mest mulig penger til sine eiere.

Det er også avgjørende hvordan man anbefaler eller omtaler noe. En cacheside med nøytral saksinformasjon om et firma, pleier jeg å publisere, men blir det for skrytete, setter jeg foten ned.

Selv etter flere år som reviewer, er det ikke alltid lett å avgjøre om en cache er for kommersiell. Jeg snakker ofte med min reviewer-kollega, og kommersielle cacher er noe av det som diskuteres oftest.

Re: firmaprofilering

Lagt inn: man 18 jul 2011 19:14
av Lhv11
Det var ihvertfall oppklarende å få vite at reviewerne er kjent med både cacheinnhold og hvem som var eier. Jeg var noe bekymret for at noen hadde funnet et smutthull som gjorde at man kunne drive firmaprofilering uten at reviewerne la merke til det.

Personlig har jeg ikke så veldig mye i mot reklame eller cacher fra kommersielle aktører, men jeg liker ikke det jeg oppfatter som "snikreklame". Da synes jeg det er bedre at det kommer klart og tydelig fram at dette er cacher som er lagt ut av en kommersiell aktør.

I søkealternativer for Pocket Querys finnes et attributt for "Partnership Cache". Slike cacher er det veldig få av, og Lyse er vel heller ikke i noe "Partnership" med Groundspeak, slik dette attributtet er ment å brukes. Et eksempel på en slik "Partnership Cache" er http://coord.info/GC2R3CX . Her står det klart og tydelig i cachebeskrivelsen at "this cache has been published with special permission from Groundspeak and the local reviewer." Det er ikke så veldig vanskelig å se at dette er en cache med kommersielle hensikter. Personlig synes jeg det er en bedre løsning at cacher av kommersielle aktører merkes klart og tydelig på en eller annen måte, f.eks slik "Trail of Heros"-cachene er gjort, enn at reklamen kommer litt i det skjulte.