1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35
1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 jun 2011 11:45

Det er nå 1240 cacher i Norge som er merket med "Needs Maintenance".

Så, cache-eiere, husk å utføre vedlikehold på cachene deres. Når det er gjort, skriv en logg av type "Owner Maintenance". Da forsvinner merket som angir "Needs Maintenance".

Der det allerede er utført vedlikehold, men hvor "Needs Maintenance"-merket henger igjen fordi det ikke er skrevet noen "Owner Maintenance"-logg, rediger attributtene og fjern "Needs Maintenance"-merket manuelt.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Raggsokk » lør 18 jun 2011 13:05

En del av disse er også cacher som cacheeier forlengst har gått fra, og der andre har gjort vedlikehold på cachen. I disse tilfellene er Needs Maintenance-attributtet ikke lenger nødvendig da cachen ikke trenger vedlikehold, men det er kun cacheeier som har mulighet til å redigere attributter. Jeg sier ikke at andelen slike cacher er høy, men de er der. Jeg antar at godkjennerne ikke har myndighet til å gjøre noe med dette (annet enn å tvangsarkivere hvis nødvendig)?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
kesyv
Junior
Junior
Innlegg:81
Registrert:lør 04 jun 2011 20:24

1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av kesyv » lør 18 jun 2011 17:21

Ikveld skal jeg logge dagens funn i Elverum! Da dukker det opp 3-5 maintenance logger til. Mange som har komentert våte logger, men dette blir nevnt i funnlogg og ikke i nm! Skjerpings folkens.. Ikke gøy å finne sånne cacher:(

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Barskog » lør 18 jun 2011 19:40

Når en cache var merket med "Needs Maintenance" skulle det gått ut jevnlig (ukentlig?) e-postvarsel med informativ tekst til Cacheeier, frem til attributten ble fjernet.
Det er veldig lett for Cacheeier å glemme/overse denne éne meldingen, slik det er i dag.
Etter en viss periode (én måned?) skulle cachen (automatisk?) blitt disablet, med alt hva det fører med seg.
Slik det er nå så opplever jeg at denne attributten bare roper "ulv, ulv".

Brukeravatar
hstad
Senior
Senior
Innlegg:711
Registrert:søn 20 jun 2010 13:10

1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av hstad » lør 18 jun 2011 19:47

Minner om denne:)

http://feedback.geocaching.com/forums/7 ... 48617a3196

Ikkje heilt det samme som foreslått, men noko liknande;)

Mvh hstad on Tapatalk

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av Makuta Teridax » lør 18 jun 2011 23:41

Barskog skrev:Når en cache var merket med "Needs Maintenance" skulle det gått ut jevnlig (ukentlig?) e-postvarsel med informativ tekst til Cacheeier, frem til attributten ble fjernet. Det er veldig lett for Cacheeier å glemme/overse denne éne meldingen, slik det er i dag.
Jeg er nok ikke enig. Det skal ikke være nødvendig å gjete voksne folk. Cacheeiere har ansvar for å følge opp og følge med på cachene og cacheoppføringene sine. Cacheeiere som ikke klarer det, har for mange cacher.

Folk kan være uheldige og glemme og rote litt. Sånt kan skje. Og for noen dukker det opp personlige ting som gjør dem midlertidig ute av stand til å passe på cachene sine. Det kan være sykdom, flytting, samlivsbrudd, fødsler osv. Sånt får jeg av og til melding om, og sånt har jeg forståelse for. Men det er ganske lett å se forskjell på sånne tilfeller og cacheeiere som bare ikke gidder. Og cacheeiere som ikke klarer å ta vare på cachene sine, får heller ikke publisert nye.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av Barskog » søn 19 jun 2011 00:15

Makuta Teridax skrev:
Barskog skrev:Når en cache var merket med "Needs Maintenance" skulle det gått ut jevnlig (ukentlig?) e-postvarsel med informativ tekst til Cacheeier, frem til attributten ble fjernet. Det er veldig lett for Cacheeier å glemme/overse denne éne meldingen, slik det er i dag.
Jeg er nok ikke enig. Det skal ikke være nødvendig å gjete voksne folk. Cacheeiere har ansvar for å følge opp og følge med på cachene og cacheoppføringene sine.
Ja, i en fullkommen verden er det slik. Ikke alle cacheeiere er "voksne folk". Når vi ser antallet cacher som behøver vedlikehold skjønner vi vel at dette ikke fungerer i praksis. Forundrer meg egentlig at dere reviewerne ikke ser det. Kanskje derfor vi har så enormt mange cacher med denne attributen?

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av Makuta Teridax » søn 19 jun 2011 00:38

Barskog skrev:
Makuta Teridax skrev:Det skal ikke være nødvendig å gjete voksne folk. Cacheeiere har ansvar for å følge opp og følge med på cachene og cacheoppføringene sine.
Ja, i en fullkommen verden er det slik. Ikke alle cacheeiere er "voksne folk". Når vi ser antallet cacher som behøver vedlikehold skjønner vi vel at dette ikke fungerer i praksis. Forundrer meg egentlig at dere reviewerne ikke ser det.
Joda, vi ser det. Senest idag arkiverte jeg flere cacher fordi eieren ikke ser ut til å bry seg om cachene sine.

Men jeg tror ikke at automatiske "mase"-mail kommer til å hjelpe. Når en cache trenger vedlikehold, kommer det normalt ikke bare en "Needs Maintenance"-logg og et ikon på cache-siden, men i tiden etterpå kommer logger der folk påpeker at cachen trenger vedlikehold. Alle logger går i e-postkopi til cache-eieren. Og for cacheeieren som ikke bryr seg om alle meldingene om at cachen trenger vedlikehold, tror jeg ikke at automatiske "mase"-mail vil gjøre noe fra eller til.

Hvis jeg skulle ønske meg noe, måtte det være at vi reviewere fikk en slags advarsel når en cacheeier har f.eks. en viss mengde cacher som har stått deaktivert over en viss tid. Slik det er nå, er vi i stor grad nødt til selv å huske hvilke cacheeiere som ikke tar vare på cachene sine.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
Barskog
Junior
Junior
Innlegg:71
Registrert:søn 13 feb 2011 12:33
Sted:Sande i Vestfold

Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av Barskog » søn 19 jun 2011 01:37

Makuta Teridax skrev:
Barskog skrev:
Makuta Teridax skrev:Det skal ikke være nødvendig å gjete voksne folk. Cacheeiere har ansvar for å følge opp og følge med på cachene og cacheoppføringene sine.
Ja, i en fullkommen verden er det slik. Ikke alle cacheeiere er "voksne folk". Når vi ser antallet cacher som behøver vedlikehold skjønner vi vel at dette ikke fungerer i praksis. Forundrer meg egentlig at dere reviewerne ikke ser det.
Joda, vi ser det. Senest idag arkiverte jeg flere cacher fordi eieren ikke ser ut til å bry seg om cachene sine.
Dere reviwere må gjerne arbeide manuelt for min del, men det blir vel litt tungvint i lengden?
Tenker disse e-postene kan være som en varsel om at ting vil deaktiveres, og til slutt lukkes, for de som ikke følger opp cachene sine, slik at vi slipper så mange med denne attributen.
Tror ting bør snus litt på hodet: Om vedkommende er i en spesiell livssituasjon, og gir dere tilbakemelding om det, bør ting håndteres manuelt i forhold til situasjonen.
Makuta Teridax skrev:Men jeg tror ikke at automatiske "mase"-mail kommer til å hjelpe. Når en cache trenger vedlikehold, kommer det normalt ikke bare en "Needs Maintenance"-logg og et ikon på cache-siden, men i tiden etterpå kommer logger der folk påpeker at cachen trenger vedlikehold. Alle logger går i e-postkopi til cache-eieren. Og for cacheeieren som ikke bryr seg om alle meldingene om at cachen trenger vedlikehold, tror jeg ikke at automatiske "mase"-mail vil gjøre noe fra eller til.
Tror kanskje det er en "missing link" her (vet ikke, derfor spør jeg)? Det er vel slik at cacheeier kan velge bort å få varsler? Vet ikke sikkert, men her i Drammen har flere i logger "klaget" på en del av cachene til en bestemt eier, uten at så veldig mye har skjedd. For meg ser det ut som han har fjernet seg som mottaker av meldinger, kan det være mulig? Dette er to av cachene: http://coord.info/GC2V2E2 og http://coord.info/GC2V0CQ
I så fall får han vel ikke meldinger om noe som helst?
Uansett, målet med disse automatiske varslingene, etter at noen har "giddet" å trykke "Needs Maintenance", er at cachen deativeres, og evt til slutt (manuelt?) arkiveres av dere reviewere.
Makuta Teridax skrev:Hvis jeg skulle ønske meg noe, måtte det være at vi reviewere fikk en slags advarsel når en cacheeier har f.eks. en viss mengde cacher som har stått deaktivert over en viss tid. Slik det er nå, er vi i stor grad nødt til selv å huske hvilke cacheeiere som ikke tar vare på cachene sine.
Ja, dette høres tungvindt ut. Denne funskjonen burde dere selvfølgelig hatt.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av Makuta Teridax » søn 19 jun 2011 11:34

Barskog skrev:Dere reviwere må gjerne arbeide manuelt for min del, men det blir vel litt tungvint i lengden? Tenker disse e-postene kan være som en varsel om at ting vil deaktiveres, og til slutt lukkes, for de som ikke følger opp cachene sine, slik at vi slipper så mange med denne attributen.
Vi arbeider ikke manuelt fordi vi synes det er bedre enn automatikk. Problemet er at det er vanskelig å automatisere mye av arbeidet vi gjør. Det er så mange forskjellige tilfeller som må håndteres manuelt. Skal mer blir automatisert, må det innføres mekanismer for å håndtere alle unntakene, og jeg er redd for at det gir enda mer arbeid enn det vi har nå.

F.eks.: Folk logger "Needs Maintenance" av forskjellige grunner. Noen gjør det fordi cachen trenger vedlikehold, noen gjør det fordi det ikke er helt samsvar mellom cachen og cacheoppføringen, og noen få gjør det ved en feil og skulle egentlig valgt en annen loggtype. Noen geocachere har lav terskel for å logge "Needs Maintenance" og vil bare gjøre cacheeieren oppmersom på noe som ikke er helt riktig, og så får cacheeieren selv velge om hun/han vil ta tak i det.

At cacheoppføringen er midlertidig deaktivert, betyr heller ikke at den automatisk bør arkiveres innen en viss tid. Noen cacher står deaktivert lenge – i flere år – med god grunn.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

oppned

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av oppned » søn 19 jun 2011 18:58

Jeg for min egen del skulle faktisk ønske flere ville logge needs maintenance når det faktisk er en feil med cachen.
Ser av mine egne cacher hvor folk gjerne logger uten tekst eller kun tftc.
Når jeg da for eksempel er innom ett par dager etterpå er logg våt, cachen har falt ned eller andre feil og ingen vedlikeholdslogg...
Burde ikke være vanskligt det..

Mvh
oppned

E-Lie
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:man 04 jul 2011 14:46

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av E-Lie » man 04 jul 2011 15:05

Synes det er normal oppførsel at man tilbakemelder eventuelle mangler med cachene! Da blir det så mye hyggeligere for nestemann.

amtose
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:21
Registrert:man 25 apr 2011 18:12

Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av amtose » man 04 jul 2011 16:55

Makuta Teridax skrev: Folk kan være uheldige og glemme og rote litt. Sånt kan skje. Og for noen dukker det opp personlige ting som gjør dem midlertidig ute av stand til å passe på cachene sine. Det kan være sykdom, flytting, samlivsbrudd, fødsler osv. Sånt får jeg av og til melding om, og sånt har jeg forståelse for. Men det er ganske lett å se forskjell på sånne tilfeller og cacheeiere som bare ikke gidder. Og cacheeiere som ikke klarer å ta vare på cachene sine, får heller ikke publisert nye.
Det må da være mulig i slike tilfeller også å kunne gjøre en vennetjeneste også. For som MT sier, det kan være mange grunner til at man ikke får fikset opp i cache problemet. Slik som ferie f.eks. For min del ville jeg nok spurt en av mine mafiavenner om hjelp til vedlikehold.
Bilde

Brukeravatar
harpix
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:søn 12 sep 2010 10:51

Re: 1240 norske cacher merket med "Needs Maintenance"

Legg inn av harpix » man 29 aug 2011 21:32

Bra jeg leste denne tråden - kom plutselig på å huske en cache jeg hadde glemt :lol:
Bilde

Brukeravatar
Teddy Steiff
Junior
Junior
Innlegg:74
Registrert:søn 05 jun 2011 11:25

Re: 1240 norske cacher merket med

Legg inn av Teddy Steiff » man 29 aug 2011 22:35

kesyv skrev:Ikveld skal jeg logge dagens funn i Elverum! Da dukker det opp 3-5 maintenance logger til. Mange som har komentert våte logger, men dette blir nevnt i funnlogg og ikke i nm! Skjerpings folkens.. Ikke gøy å finne sånne cacher:(
Selvfølgelig må man følge opp. Men med det vi har sett av oversvømmelser i den senere tid er kanskje våte logger ikke det som har høyest prioritet?
Bilde

Svar