Endre eller arkivere?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker
Endre eller arkivere?

Legg inn av Raggsokk » tor 16 jun 2011 07:40

Dette har delvis vært diskutert før, men jeg velger å spisse temaet litt i ny topic:

Hvor går grensen mellom å endre på en eksisterende cache og å arkivere den for å lage en ny?

Bakgrunn: Jeg har en cache som har blitt borte to ganger nå, og hvis den forsvinner en tredje gang kommer jeg til å gjøre om på konseptet/installasjonen. Det vil si at cachen mister sitt særpreg som trolig er årsaken til at den har fått en del favorittpoeng. Hvis jeg endrer cachen blir også vanskelighetsgraden annerledes, men posisjonen blir trolig den samme. Hvor store endringer kan man gjøre før det er riktig å arkivere cachen og opprette en ny? De som kommer til en cache med mange favorittpoeng og ser en ganske ordinær installasjon vil muligens bli skuffet og litt forvirret, men jeg er ikke tilhenger av å arkivere en fullt oppegående cache hvis jeg kan unngå det. Det betyr også et nytt FTF-race på en cache som mange allerede vet hvor er; det blir også litt feil. Det er selvfølgelig også mulig at jeg finner en ny lokasjon i nærheten, noe som kanskje peker i retning av en ny cache. Men hvor går grensen?

En annen av mine cacher vil trolig i løpet av et år eller to måtte flyttes pga. et planlagt byggeprosjekt. Er det da en ny cache eller endring av den gamle?

Jeg poster dette i Reviewernes hjørne, men jeg er vel så interessert i å høre fra alle andre hva dere oppfatter som "best practice".
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Endre eller arkivere?

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 16 jun 2011 09:42

Jeg har som grunnholdning at alle cacher bør leve evig.
Men samtidig er jeg pragmatisk nok til å forstå at det ikke er mulig.

Hvis endringene i cachen er såpass store at det i praksis er en ny cache, men på samme sted, mener selv jeg at det vil være riktig å arkivere den gamle og opprette en ny. Det første eksempelet du nevner høres for meg ut som om er et slikt tilfelle.

Det andre tilfellet mener jeg kommer an på hvor langt du må flytte den. Jeg går ut fra at den har et tema, og hvis det forblir uendret ser jeg ikke noe problem med at den flyttes (innen rimelighetens grenser).

Det er MIN mening om saken... 8)
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Endre eller arkivere?

Legg inn av krl69 » tor 16 jun 2011 10:19

GorgonVaktmester skrev:Jeg har som grunnholdning at alle cacher bør leve evig.
Men samtidig er jeg pragmatisk nok til å forstå at det ikke er mulig.

Hvis endringene i cachen er såpass store at det i praksis er en ny cache, men på samme sted, mener selv jeg at det vil være riktig å arkivere den gamle og opprette en ny. Det første eksempelet du nevner høres for meg ut som om er et slikt tilfelle.

Det andre tilfellet mener jeg kommer an på hvor langt du må flytte den. Jeg går ut fra at den har et tema, og hvis det forblir uendret ser jeg ikke noe problem med at den flyttes (innen rimelighetens grenser).

Det er MIN mening om saken... 8)
Og DIN mening er MIN mening! :shock: 8)

La cacher leve så lenge som mulig, ikke bruk arkivering som et verktøy kun for å få nye FTF-er. :shock:

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Endre eller arkivere?

Legg inn av sven-egil » tor 16 jun 2011 13:08

Når det gjelder den flotte med masse fav. Poeng bør den egentlig arkiveres om den blir gjort om til noe ordinært.

Og flyttes endres konseptet helt er også arkivering best.

Men å arkivere for å legge ut en ny er jeg ikke for.
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Endre eller arkivere?

Legg inn av Makuta Teridax » tor 16 jun 2011 15:32

Jeg har ikke så mye å tilføye utover det som allerede er skrevet. Dette er i stor grad basert på skjønn. Jeg synes det er vanskelig å gi noen konkrete "krav" til hva som må til for at den gamle cacheoppføringen bør arkiveres og en ny bør opprettes. Det blir en totalvurdering.

Å forandre en cachetype kan være en stor forandring i noen tilfeller, men så er det noen mystery-cacher som like godt kunne vært kategorisert som multi-cacher. I slike tilfeller blir det å forandre fra mystery-cache til multi-cache bare en "kosmetisk" forandring.

Å forandre plassering kan også være en stor forandring, men flytter du en cache 250 meter fra den ene enden av en myr til den andre enden av samme myr, kan opplevelsen i de to tilfellene være så godt helt like.

Det fundamentale spørsmålet er: I hvor stor grad gjør forandringen at man får en ny opplevelse?
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar