Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35
Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av Makuta Teridax » tir 24 mai 2011 08:04

Vi publiserer ikke lenger oppføringer av geocacher på kirkegårder og gravlunder. Geocacher skal være gjemt helt utenfor kirkegården/gravlunden. Geocachen kan altså ikke være gjemt inne på området eller i/på mur eller gjerde som omkranser området, inkludert porter og portaler inn til området. Geocacher bør plasseres så langt vekk fra kirkegården at en geocacher som er på leting etter geocachen forstår at den må være gjemt utenfor området. Avstanden må altså være større enn unøyaktigheten til en GPS.

Politivedtektene varierer noe fra kommune til kommune, men de pleier å inneholde følgende formulering eller noe tilsvarende:

På kirkegård er det forbudt å sykle og ake eller å drive sport, lek eller annet som ikke sømmer seg der.

Det er forbudt å trenge seg inn på kirkegård når den er stengt for besøk.


Nå og da har det kommet e-post med kritikk av geocacher på kirkegårder og gravlunder, men Groundspeak har ingenting imot slike cacher, så da har vi publisert dem. Etter å ha sjekket om det finnes noen norske lover, forskrifter eller vedtekter om dette, oppdaget jeg at politivedtektene ikke godtar slikt. Jeg tror det er vanskelig å komme utenom at geocaching regnes som både en sport og en lek.

Jeg har sjekket politivedtektene for en rekke kommuner og alle inneholder det samme forbudet. Noen nevner også gravlund eksplisitt, men slik jeg oppfatter intensjonen med forskriften, gjelder den i alle tilfeller for gravlunder også.

Tilføyelse 24. mai 2011 11:25:

– Om tilbakevirkende kraft: Strengt tatt er de eksisterende cachene ulovlig plassert, så cacheeiere som ønsker best mulig samvittighet bør flytte cachene. Vi har reviewere har diskutert dette og kommet til at vi ikke krever at eksisterende cacher flyttes. I Sverige ble samtlige cacher ved kirkgårder og gravlunder arkivert, og de bare gjenåpent dersom eier kunne bekrefte at cachen var plassert minst 15 meter fra kirkegården/gravlunden. Vi nøyer oss med å gjøre som før: Når vi får beskjed om en cache som forårsaker skade eller som andre (kirketjenere, gartnere osv.) ønsker fjernet, tar vi tak i de tilfellene.

Tilføyelse 24. mai 2011 14:25:

– Om gyldighetsområdet: Jeg er ingen jurist, men jeg tolker vedtekten slik at den gjelder for områder der folk ligger begravet, altså at vedtekten ikke gjelder for kirker og kapeller uten gravplass.

Tilføyelse 24. mai 2011 14:35:

– Om virtuelle trinn: Dette har jeg sant å si ikke tenkt på eller snakket med manutnamkeng om. Intensjonen med vedtekten er å unngå upassende/usømmelig adferd på kirkegårder. Selv om virtuelle trinn også er en del av leken/spillet, synes jeg det må være greit med virtuelle trinn dersom de kan finnes med normal/akseptabel oppførsel på en kirkegård (noe man ikke alltid kan si om det å lete etter en geocache). Det er ikke noe upassende i å gå rundt og titte på et kirkebygg for å telle vinduer eller å se på gravstenen til Peder Aas for å se hvilket år han ble født. Det blir først problematisk om jeg sier til barna: førstemann som finner graven til Peder Aas og barna raser avgårde mellom gravstøttene.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av gacrux » tir 24 mai 2011 08:11

En god nyhet !!
Jeg har aldri likt disse cachene.
Otto Milvang

Raggsokk
Senior
Senior
Innlegg:721
Registrert:fre 27 aug 2010 22:25
Sted:Nedre Eiker

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av Raggsokk » tir 24 mai 2011 08:55

I hvilken grad får dette tilbakevirkende kraft?
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
JohnBNorway
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:tir 08 jun 2010 09:50
Sted:Sandefjord

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av JohnBNorway » tir 24 mai 2011 09:14

Hmmm... :roll:
Vet om blant annet en multi (eller var det mystery?) hvor den fysiske boksen ligger innenfor gjerdet på en kirkegård...
Hva burde cacheeier gjøre med denne?
Kan den ligge der inntil videre, eller må den flyttes?
Bilde

oppned

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av oppned » tir 24 mai 2011 09:37

Godt spørsmål..
Jeg har faktisk ikke tenkt på dette selv.
Vet noen hvordan dette stiller seg i for hold til kirker uten kirkegård.
Vil det der være eiendomsgrensene som avgjør hvor poitivedtektene har virkning.

JohnBNorway skrev:Hmmm... :roll:
Vet om blant annet en multi (eller var det mystery?) hvor den fysiske boksen ligger innenfor gjerdet på en kirkegård...
Hva burde cacheeier gjøre med denne?
Kan den ligge der inntil videre, eller må den flyttes?

Brukeravatar
lonnberget
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:17
Registrert:tor 21 apr 2011 13:56
Sted:Oppland

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av lonnberget » tir 24 mai 2011 11:14

Hver gang jeg har fått innenfor murene liker jeg ikke å lete etter cacher.... vi oppfordrer jo barna våres til å ikke gå inn der å leke men vi voksene kan ta med barna å gjøre det. Det blir litt dumt egentlig, så det er fint at dette blir en regel.

Brukeravatar
Sladdeballa
Junior
Junior
Innlegg:79
Registrert:lør 14 aug 2010 18:36
Sted:Skedsmokorset
Kontakt:

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av Sladdeballa » tir 24 mai 2011 11:30

Jeg syntes det føltes litt rart når jeg tok cachen på kirkegården til min lokale kirke. Den var plassert inne på området midt i mellom graven til mine besteforeldre og min far :?

Likevel håper jeg det vil komme cacher nær kirker også fremtiden. Det er mange utrolig flott kirker, virkelig staslige byggverk med lang historie.

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av sven-egil » tir 24 mai 2011 12:10

Hva med en Multi?

Altså inn for å se på kirken o.l. og f.eks. telle vinduer.
Så må man ut og finne boksen på behørlig avstand.

Det bør vel være en god løsning om man vil vise frem noe spesielt??
Bilde Bilde Bilde

oppned

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av oppned » tir 24 mai 2011 12:27

hvordan stiller dette seg da i forhold til cacher gjemt på eller tett ved kirkebygg uten gravlund.
Bør da cachene flyttes vekk fra kirkene?

lefr
Junior
Junior
Innlegg:63
Registrert:fre 10 sep 2010 14:54

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av lefr » tir 24 mai 2011 13:23

Lokale kyrkjegardsvedtekter eller politivedtekter gjeld for kyrkjegard/gravlund. Kyrkjer utan kyrkjegard er ikkje omfatta av slike vedtekter.
Men, dei fleste eldre kyrkjebygg (og murane rundt o.l.) er omfatta av kulturminnelova, og ein bør vel vera varsam med å plassere cacher på slike stader.

marlin85
Bruker
Bruker
Innlegg:156
Registrert:ons 09 feb 2011 18:11
Sted:Lier

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av marlin85 » tir 24 mai 2011 14:08

Endelig!

Har sett meg litt lei på at ting som er plasert på kirkegårder, og har selv erfart at det ikke er populært å drive å lete og snoke rundt på krikegårder.

Men håper at det er lov å gjøre en slik vri som Sven Egil nevner litt opp i tåden her.
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av Makuta Teridax » tir 24 mai 2011 14:19

marlin85 skrev:Men håper at det er lov å gjøre en slik vri som Sven Egil nevner litt opp i tåden her.
Se "Tilføyelse 24. mai 2011 14:35" øverst. Jeg har føyd til det opprinnelige innlegget fremfor å "spre" svarene rundt i tråden.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av gacrux » tir 24 mai 2011 15:08

Jeg regner med at også virtuelle trinn krever en GPS, f. eks. må graven til NN må finnes med GPS, og der står vi med blyant og papir og regner. Nei dette er ikke noe bedre. Jeg synes det bare blir tull å tillate trinn til multi, eller annen omgåelse av denne regelen.
Otto Milvang

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av Makuta Teridax » tir 24 mai 2011 15:36

gacrux skrev:Jeg regner med at også virtuelle trinn krever en GPS, f. eks. må graven til NN må finnes med GPS, og der står vi med blyant og papir og regner. Nei dette er ikke noe bedre. Jeg synes det bare blir tull å tillate trinn til multi, eller annen omgåelse av denne regelen.
Det var også min første tanke, at virtuelle trinn er også en del av leken/spillet og derfor rammes av vedtektene. Så ble jeg mer usikker og tenkte at det kanskje ikke var så farlig. Jeg synes du har et godt poeng. Som sagt hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt over virtuelle trinn. Jeg skal tenke litt til og diskutere med manutnamkeng.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

anders99

Re: Geocacher på kirkegårder og gravlunder

Legg inn av anders99 » tir 24 mai 2011 16:08

Makuta Teridax skrev:
gacrux skrev:Jeg regner med at også virtuelle trinn krever en GPS, f. eks. må graven til NN må finnes med GPS, og der står vi med blyant og papir og regner. Nei dette er ikke noe bedre. Jeg synes det bare blir tull å tillate trinn til multi, eller annen omgåelse av denne regelen.
Det var også min første tanke, at virtuelle trinn er også en del av leken/spillet og derfor rammes av vedtektene. Så ble jeg mer usikker og tenkte at det kanskje ikke var så farlig. Jeg synes du har et godt poeng. Som sagt hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt over virtuelle trinn. Jeg skal tenke litt til og diskutere med manutnamkeng.
Jeg er i utgangspunktet veldig glad for de reglene dere nå kommer med, men vi må ikke strekke det for langt heller. Det er mye interessant i tilknytning til kirkegårder og å stenge for virtuelle trinn inne på kirkegården synes jeg er å dra det for langt.

Det å gå rundt på en kirkegård og se på gravstener er ikke spesielt ille. Om man bruker en GPS for å navigere på kirkegården er vel heller ikke spesielt problematisk.

Litt googling ga meg f.eks. denne brosjyren aller øverst i søket mitt: http://www.gravferdsetaten.oslo.kommune ... sboken.pdf
Noe som burde tilsi at de som steller med kirkegårdene ikke har noe i mot at folk driver en viss form for sightseeing der.

Problemet oppstår vel først når man begynner å rote i busker og snu på sten for finne noe som er gjemt.

Svar