Arkivert cache

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Arkivert cache

Legg inn av ingsve » ons 06 apr 2011 10:41

Jeg var nødt til å arkivere en cache i dag. Det viste seg at den lå på privat grunn, og grunneiere ville ha den bort. Spørsmålet er hva skjer med denne etter arkiveringen. Er det kun den røde teksten som informerer om at cachen er fjernet? Blir den fortsatt synlig på nettet for andre enn eier? Er koordinatene i så tilfelle fjernet?
Boksen er fjernet og jeg har lært å gjøre en bedre jobb i forkant av utplasseringen, og vil nå sikre meg at grunneier ikke får flere besøk.
Bilde

Raggsokk
Senior
Senior
Sted: Nedre Eiker

Re: Arkivert cache

Legg inn av Raggsokk » ons 06 apr 2011 11:52

Cachen er fortsatt mulig å finne hvis du har GC-koden til den, men den blir ikke synlig på kartet eller ved søk (heller ikke på cachenavn). Den 'enkleste' måten å finne arkiverte cacher på, om man kan si det sånn, er å se på funnlisten til en som har funnet den. Der vil du kunne klikke deg inn på siden. Og koordinatene vil ligge synlig der.

For å være helt sikker på at ingen forsøker seg på den, bør du endre beskrivelsen og/eller poste en eller annen loggmelding slik at det går tydelig fram at den fysiske boksen er fjernet, og at funn som blir logget etter en angitt dato vil bli slettet uten varsel. Da ser jeg ingen grunn til at noen skulle ha noe ønske om å begi seg til koordinatene. Personlig synes jeg det er greit at koordinatene i så måte blir liggende, i likhet med cachebeskrivelsen, slik at det er mulig å se hvor cachen lå. Men dette er min personlige mening, og ikke noen regel. Jeg liker bare å bevare historien. ;-)

(Edit: Så ikke umiddelbart at dette var postet i 'Reviewers hjørne', håper det var greit at jeg svarte likevel)
- Raggsokk

Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » ons 06 apr 2011 14:47

Raggsokk skrev:For å være helt sikker på at ingen forsøker seg på den, bør du endre beskrivelsen og/eller poste en eller annen loggmelding slik at det går tydelig fram at den fysiske boksen er fjernet, og at funn som blir logget etter en angitt dato vil bli slettet uten varsel.
Dette blir egentlig helt opp til cache-eier, men jeg synes dette er unødvendig. Går man etter en cache som er arkivert, må man regne med ikke å finne noe.
Raggsokk skrev:(Edit: Så ikke umiddelbart at dette var postet i 'Reviewers hjørne', håper det var greit at jeg svarte likevel)
Det er ikke noe problem for meg, i alle fall. Svarene man får av andre geocachere her er ofte så gode at jeg selv ikke har noe å tilføye.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

2v
Bruker
Bruker

Legg inn av 2v » ons 06 apr 2011 16:32

ingsve skrev:Jeg var nødt til å arkivere en cache i dag.
Synd, dette var en interessant cache. Skulle gjerne ha funne han.
Boksen er fjernet og jeg har lært å gjøre en bedre jobb i forkant av utplasseringen, og vil nå sikre meg at grunneier ikke får flere besøk.
Cacharar som oppdaterer cachane i GPS-en sin, vil ikkje lenger få inn cachen. *) Men ligg cachen allereie inni GPS-en, og denne ikkje vert sjekka før neste cachetur, kan staden få fleire besøk.

*) For brukarar av GSAK: Sidan PQ-ane ikkje tek inn arkiverte cachar - heller ikkje arkiveringsloggen - kan cachen verta liggjande i databasen lenge. Endring av koordinatar vil ikkje ha noko å seia her. Brukarane må sjølv merka arkivert cachar som arkiverte.

Det er mogleg å leggja inn ein tydeleg og kort tekst i feltet "Short description", gjerne med raudt. Då er det lett å sjå om ein går inn på cachesida.

Får ikkje håpa at det er resultat etter "ivrig leiting" som er grunnen til at grunneigaren ikkje ville ha cachen der.

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » ons 06 apr 2011 17:47

2v skrev: Synd, dette var en interessant cache. Skulle gjerne ha funne han.

Cacharar som oppdaterer cachane i GPS-en sin, vil ikkje lenger få inn cachen. *) Men ligg cachen allereie inni GPS-en, og denne ikkje vert sjekka før neste cachetur, kan staden få fleire besøk.

Får ikkje håpa at det er resultat etter "ivrig leiting" som er grunnen til at grunneigaren ikkje ville ha cachen der.
Leitinga hadde nok en sammenheng, og grunneieren har utvidet det jeg trodde var utmark og gamle rester etter jernbanen til en del av hagen og da ble det litt vel påtrengende. Moralen her er nok at dersom jeg hadde kontaktet grunneier i forkant så kunne vi kanskje funnet en løsning, men jeg trodde dette var komunalt. Neste gang vet jeg.

Dette var en del av en serie om Flakkvannsbanen og jeg håper vi får ut en ved begynnelsen igjen, men det må nok vente litt.

Ingsve
Bilde

Brukeravatar
Smort78
Bruker
Bruker

Legg inn av Smort78 » ons 06 apr 2011 17:49

2v skrev:For brukarar av GSAK: Sidan PQ-ane ikkje tek inn arkiverte cachar - heller ikkje arkiveringsloggen - kan cachen verta liggjande i databasen lenge. Endring av koordinatar vil ikkje ha noko å seia her. Brukarane må sjølv merka arkivert cachar som arkiverte.
For at cachen skal bli oppdatert i GSAK så kan du disable cachen før du arkiverer den - på den måten vi ihvertfall cachen bli stående som disablet i GSAK (tror jeg....)

esbjug
Senior
Senior

Legg inn av esbjug » ons 06 apr 2011 20:30

Det er enkelt å finne cacher i gsak som er arkivert på gc.com, men som fortsatt ligger som aktive eller disablet i gsak. Problemet med disse cachene, er at de plutselig forsvinner fra PQ-ene (bortsett fra PQ-en over egne funn, men det er mindre interssant i denne sammenhengen).

Lag et filter over aktive og disablede cacher, og sorter så på PQ-dato. Da vil man raskt se disse cachene. Selv kjøres PQ for hele Norge i løpet av en uke, og datoer lengre unna i tid kan så undersøkes nøyere.

Svar