Når er en cache handicapvennlig?

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Sinobell
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:man 15 nov 2010 18:12
Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av Sinobell » tir 16 nov 2010 10:45

Jeg sitter ikke i rullestol, så jeg aner skrekkelig lite om hvordan det funker og ikke fungerer.

Hvordan finner jeg ut om den kan tas fra en rullestol?

Den helt bestemte cachen den gjelder er GC2GX2C

Den er for det meste plassert ca 1m fra bakken i en busk. Og det vanskelige her er om det er mulig å nå den i busken.

I fare for å virke ufølsom: finnes det noen som sitter i rullestol som kunne ha prøvd?
Cachen er i nærheten av et område hvor jeg syns det er et poeng at den kan nås fra rullestol. Utover det får jeg bare finjustere beholderen, og se om den kan gjemmes på en annen måte.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av Makuta Teridax » tir 16 nov 2010 11:40

Sinobell skrev:Jeg sitter ikke i rullestol, så jeg aner skrekkelig lite om hvordan det funker og ikke fungerer.

Hvordan finner jeg ut om den kan tas fra en rullestol?
Det står litt her: http://www.geocaching.com/profile/Defau ... engelighet

Ut over det får du bruke skjønn. 1 meter over bakken er ideellt for en rullestolbruker. Og du vet sånn omtrent hvor lang armen din er. Ville du klart å nå den om du satt i en stol ved cachen? Er du fremdeles i tvil, får du bare ta en sjanse.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av gacrux » tir 16 nov 2010 11:50

Du får sende en mail til Lars Monsen og spørre ...

Rullestolbrukere er ikke noen ensartet gruppe. Er du usikker på om den lar seg logge fra rullestol så er det alltid noen rullestolbrukere som greier å logge den, og antagligvis noen som ikke greier det.
Otto Milvang

Brukeravatar
olea
Senior
Senior
Innlegg:486
Registrert:tor 22 nov 2007 12:41
Sted:Bergen
Kontakt:

Re: Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av olea » tir 16 nov 2010 16:17

Tilgjengelighetskravene fra Norges Handikapforbund sier litt om hva man bør kreve av adkomstmulighetene. Vel fremme må en person som sitter fastspent til en rullestol ha mulighet til å både finne og nå cachen. Ikke for lavt, ikke for høyt, og ikke bakover. Forresten publiserte Groundspeak nylig en video om geocaching og rullestol i bloggen sin: “Accessible Geocaching” A Geocaching.com Lost & Found Video. Og for å vise at rullestolbrukere er forskjellige, her er en video med en usedvanlig sprek rullestolbruker: Worlds First Wheelchair Backflip!

Når det gjelder GC2GX2C så har jeg vært ved nullpunkt, men ikke funnet den. Det var for mye folk i området til at jeg følte det komfortabelt å lete. Hvis cachen henger inne i hjørnet, kan det bli vanskelig for en rullestolbruker. Husk at rollestolene gjerne tar litt plass både foran og til sidene, og da kan det kanskje by på problemer med å komme nær nok med fronten eller siden mot cachen. Det er ikke så greit å få noen til å teste heller. Jeg vet bare om én rullestolbrukende geocacher i Bergen, og han har ikke vært noe aktiv i det siste.
Bilde

oppned

Re: Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av oppned » tir 16 nov 2010 20:43

Med denne kan man i vært fall nå litt opp i høyden :D
http://www.etac.se/se/Produkter/Vuxen/E ... r-Finesse/

Utfra min mening bør en rullestolvenlig cache ha ett relativt flat underlag uten for mye helling.
Høyde over bakken bør ligge innenfor fra ca 70 cm til ca 120 cm over bakken.
Det bør ikke være fortauskanter eller høy kanter inntil gjemmestedet da dette kan være problematisk i forhold til svinghjul, fotbrett og tippesikkringer.
Man bør ikke behøve og strekke seg noe særligt mer en en armlengde ut fra stolen.
Dette er i vært fall hva jeg selv bruker når jeg selv legger ut bokser...

Sinobell
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:man 15 nov 2010 18:12

Re: Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av Sinobell » ons 17 nov 2010 20:29

oppned skrev:Med denne kan man i vært fall nå litt opp i høyden :D
http://www.etac.se/se/Produkter/Vuxen/E ... r-Finesse/

Utfra min mening bør en rullestolvenlig cache ha ett relativt flat underlag uten for mye helling.
Høyde over bakken bør ligge innenfor fra ca 70 cm til ca 120 cm over bakken.
Det bør ikke være fortauskanter eller høy kanter inntil gjemmestedet da dette kan være problematisk i forhold til svinghjul, fotbrett og tippesikkringer.
Man bør ikke behøve og strekke seg noe særligt mer en en armlengde ut fra stolen.
Dette er i vært fall hva jeg selv bruker når jeg selv legger ut bokser...

Takketakke, dette er veldig greie ting å forholde seg til. Tror konklusjonen blir at jeg finner en litt anneledes beholder og plasserer den litt anneledes, etter jul.

maristua
Bruker
Bruker
Innlegg:204
Registrert:fre 24 sep 2010 20:53

Re: Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av maristua » fre 19 nov 2010 19:25

Så flott at du ønsker å gjøre cachen tilgjengelig for rullestolbrukere :D Vi trenger flere slike cacher :D
Bilde

Sinobell
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:14
Registrert:man 15 nov 2010 18:12

Re: Når er en cache handicapvennlig?

Legg inn av Sinobell » tir 30 nov 2010 22:59

Da var den fikset. så får vi se om det ble vellykket. Min største bekymring er at den er litt synlig nå for mugglere. vi får se hvor det går.

Svar