Deaktivere cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
geotrine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:ons 28 jul 2010 08:45
Deaktivere cacher

Legg inn av geotrine » ons 03 nov 2010 15:39

Hva er riktig fremgangsmåte når en kommer over cacher som bør deaktiveres og cacheeier ikke gjør dette selv?

Det er irriterende å gå ut og lete etter en cache som ikke er der. Nå kan jo selvfølgelig dette problemet løses på andre måter, som for eksempel å filtrere ut "needs maintenance"-cacher (men da kan en jo glipp av cacher som er fullt loggbare, men som for eksempel har en fuktig loggbok) eller å drive research før en starter cacheturen (men det er ikke alltid man er like flink til dette... :wink: ).

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av Makuta Teridax » ons 03 nov 2010 17:01

geotrine skrev:Hva er riktig fremgangsmåte når en kommer over cacher som bør deaktiveres og cacheeier ikke gjør dette selv?

Ta kontakt med cache-eieren. Hvis eieren ikke svarer, ta kontakt med en reviewer. Vent imidlertid til eieren har fått tid på seg til å svare! Det er ikke alle som leser e-post hver dag.

Det er ikke alltid reviewere gjør noe med dette. Cacheoppføringer blir bare deaktivert når det er sikkert «hinsides rimelig tvil» at det er noe galt med cachen. Det beste er om en som har funnet cachen før kan bekrefte om cachen er der den skal være. Det skal være mange «Didn't find it» (DNF)-logger i forhold til cachens vanskelighetsgrad før en reviewer deaktiverer en cacheoppføring. Det finnes cacher med 6–7 DNF-logger som, når den blir sjekket av eier, viser seg å være akkurat der den skal være.

Sammenligning med spoiler-bilde er også en ganske god indikasjon på om en cachen er borte, men det fungerer bare om spoiler-bildet viser den nøyaktige posisjonen.
geotrine skrev:Det er irriterende å gå ut og lete etter en cache som ikke er der.
Ja, men hvordan kan du vite at den ikke er der? Hvordan kan du vite at det ikke bare er at folk ikke finner den?
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

geotrine
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:9
Registrert:ons 28 jul 2010 08:45

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av geotrine » ons 03 nov 2010 17:46

Takk for svar :)
Jeg mener for all del ikke at en skal deaktivere i hytt og pine, men noen ganger er det veldig opplagt (for meg hvertfall, men jeg kan jo ta feil) at en cache ikke er den skal være.
Ja, men hvordan kan du vite at den ikke er der? Hvordan kan du vite at det ikke bare er at folk ikke finner den?
Vel, et sikkert tips er at cacheeier selv har skrevet på cachesiden at cachen er inne for vedlikehold. Hvis jeg har forstått det riktig bør/skal en da deaktivere cachen til den er på plass igjen, men det er tydeligvis ikke alltid dette blir gjort. Andre ganger står det i loggene at DNF-en er gjort sammen med cachere som har funnet cachen før og som kan bekrefte at den ikke er der den var før.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av Makuta Teridax » ons 03 nov 2010 19:31

geotrine skrev:
Ja, men hvordan kan du vite at den ikke er der? Hvordan kan du vite at det ikke bare er at folk ikke finner den?
Vel, et sikkert tips er at cacheeier selv har skrevet på cachesiden at cachen er inne for vedlikehold. Hvis jeg har forstått det riktig bør/skal en da deaktivere cachen til den er på plass igjen, men det er tydeligvis ikke alltid dette blir gjort. Andre ganger står det i loggene at DNF-en er gjort sammen med cachere som har funnet cachen før og som kan bekrefte at den ikke er der den var før.
I sånne tilfeller er det ikke så mye tvil om at cachen er borte. Det er fremdeles cache-eiers ansvar å deaktivere cache-oppføringen, men sender du en e-post så vil reviewere vurdere å gjøre det.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av urytrbyni » lør 23 apr 2011 00:46

Trodde loggen "Needs archiving" skulle kunne tjene til at reviewer tar hånd om en bortkommen cache uten eier. Eller i det minste startet kverna for å sjekke om det fortsatt er liv i eier. Prøvde det med GC13JE9 for halvannet år siden :oops: uten at det ser ut til å ha skjedd noe mer. :oops: :oops:

Siden min siste logg konstaterer at det ikke er noen boks der lenger, er det ingen som logger DNF og så lenge cacheeier er ute av gemet, blir ikke cachen disablet.
urytrbyni has quit geocaching

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av Makuta Teridax » lør 23 apr 2011 08:29

urytrbyni skrev:Trodde loggen "Needs archiving" skulle kunne tjene til at reviewer tar hånd om en bortkommen cache uten eier. Eller i det minste startet kverna for å sjekke om det fortsatt er liv i eier.
Joda, "Needs archived" gjør at jeg sjekker cache-siden. Problemet er at det ofte er usikkert om cachen faktisk er borte. Og her vil jeg tilføye at alle som logger "Found it" på en cache som er borte, bidrar stort til usikkeheten. Så godt som hver gang jeg "rydder opp" blant cachene, kommer jeg over cacher der noen logger sier at cachen garantert er borte, samtidig som andre har logget "Found it". Da ender jeg ofte opp med å sende en eier til de siste "finnerne" for å høre om de faktisk fant cachen eller ikke, et ekstraarbeid som jeg vel synes burde vært unødvendig.
urytrbyni skrev:Prøvde det med GC13JE9 for halvannet år siden :oops: uten at det ser ut til å ha skjedd noe mer. Siden min siste logg konstaterer at det ikke er noen boks der lenger, er det ingen som logger DNF og så lenge cacheeier er ute av gemet, blir ikke cachen disablet.
Det står ingenting i loggen om at boksen er borte. Det står bl.a. at "den opprinnelige gjemmeplassen ikke ser ut til gjenoppstå og at det ikke vil bli mulig å legge ut boksen på eksakt samme koordinat", men det kan like gjerne bety at cachen bare er flyttet en meter eller to vekk fra der den lå. Jeg har ikke vært på stedet, så jeg har ingen forutsetning for å vite om "gjemmeplassen" refererert til et stort området eller en liten installasjon som cachen var gjemt på.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Synth75
Senior
Senior
Innlegg:645
Registrert:fre 14 nov 2008 19:30

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av Synth75 » lør 23 apr 2011 08:42

Slik jeg leser loggene, er cachen tatt med hjem av urytrbyni, idet den lå åpenlyst og ikke kunne replasseres. Ser da ut som denne beviselig ikke er på stedet, siden urytrbyni har den hjemme hos seg.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av Makuta Teridax » lør 23 apr 2011 09:20

Synth75 skrev:Slik jeg leser loggene, er cachen tatt med hjem av urytrbyni, idet den lå åpenlyst og ikke kunne replasseres. Ser da ut som denne beviselig ikke er på stedet, siden urytrbyni har den hjemme hos seg.
Informasjonen du refererer til er "gjemt" i den fjerde siste loggen, som er av type "Found it". All informasjon om hva som er feil med en cache bør stå i logger av typen "Needs maintenance" og/eller "Needs archived".

I dette tilfellet gir den siste loggen ("Needs archived") ingen informasjon om at cachen er borte, den nest siste loggen ("Found it") tyder på at alt er i orden. Dermed gjorde jeg ikke noe med denne cachen. Den tredje siste ("Needs maintenance") gir forøvrig heller ingen informasjon om at cachen er borte.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

urytrbyni
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 18 mai 2008 22:13

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av urytrbyni » lør 23 apr 2011 10:45

Makuta Teridax skrev: Informasjonen du refererer til er "gjemt" i den fjerde siste loggen, som er av type "Found it". All informasjon om hva som er feil med en cache bør stå i logger av typen "Needs maintenance" og/eller "Needs archived".

I dette tilfellet gir den siste loggen ("Needs archived") ingen informasjon om at cachen er borte, den nest siste loggen ("Found it") tyder på at alt er i orden. Dermed gjorde jeg ikke noe med denne cachen. Den tredje siste ("Needs maintenance") gir forøvrig heller ingen informasjon om at cachen er borte.
Forstår at historikken i denne cachen kan være litt vanskelig å fortså og at HelgeHingst sin "Found it" etter at jeg satte på "Needs maintenance" kan tyde på at boksen er på plass. Har etterhvert lært meg til å være litt tydeligere på å bruke NM når det er åpenbare problemer, men i dette tilfellet hadde jeg kontakt med eier kort tid etter at jeg tok med boksen hjem. Etter det har jeg sendt 2-3 meldinger for å avgjøre cachen skjebne, uten å få svar fra eier. Når det da ikke skjer noe fra eiers side setter jeg "needs archiving" i et håp om at reviewer tar det videre. Må bare beklage at det ikke var tydelig nok at noe burde gjøres.
urytrbyni has quit geocaching

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av Makuta Teridax » lør 23 apr 2011 18:42

urytrbyni skrev:Må bare beklage at det ikke var tydelig nok at noe burde gjøres.
Du har ingen grunn til å beklage noe mer enn jeg har til å beklage at jeg ikke fikk det med meg. Nå vet i alle fall du (og andre!) at mest mulig av informasjonen om hva som er galt bør i "Needs maintenance" og "Needs archived"-loggene. :)
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av team fredrune » lør 07 mai 2011 22:40

Helleristningene på Haugen
GC1B0J8

Denne irriterer litt!! Står så grønn og fin, flere har forsøkt besøkt denne. Borte, ser ingen tegn til at den blir fikset heller.. går det an å arkivere/fjerne denne?

Omtrent halvparten av eieren's cacher er strøket, og eller har merket needs maintance.. :cry:
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Brukeravatar
krl69
Senior
Senior
Innlegg:507
Registrert:lør 23 apr 2011 15:51

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av krl69 » lør 07 mai 2011 22:55

team fredrune skrev:Helleristningene på Haugen
GC1B0J8

Denne irriterer litt!! Står så grønn og fin, flere har forsøkt besøkt denne. Borte, ser ingen tegn til at den blir fikset heller.. går det an å arkivere/fjerne denne?

Omtrent halvparten av eieren's cacher er strøket, og eller har merket needs maintance.. :cry:
Utlegger har garantert lagt geocaching bak seg. Synd han ikke gir beskjed om det. I tillegg er jeg helt sikkert på at andre kunne tenke seg å følge opp med en ny og forbedret utgave, med langt bedre oppfølging og vedlikehold.

Jeg besøker gjerne området på nytt! :shock: 8)

Brukeravatar
JohnBNorway
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg:24
Registrert:tir 08 jun 2010 09:50
Sted:Sandefjord

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av JohnBNorway » lør 14 mai 2011 19:27

Jo, i loggene til "Helleristningene på haugen" står det at Ole Morten har tatt den inn for vedlikehold.
I mitt syn burde cachen derfor middlertidig deaktiveres.

Cacheeier har sist logget inn på geocaching.com 20. april i år, så da er jeg ikke så sikker på at han har lagt geocaching helt bak seg... I så fall ville det være mye lengre siden sist gang han hadde logget seg inn.
Bilde

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av Makuta Teridax » lør 14 mai 2011 20:26

JohnBNorway skrev:Cacheeier har sist logget inn på geocaching.com 20. april i år, så da er jeg ikke så sikker på at han har lagt geocaching helt bak seg... I så fall ville det være mye lengre siden sist gang han hadde logget seg inn.
Jeg har holdt øye med denne cachen. Det kom en "Found it"-logg i april iår, så jeg antok at cachen fremdeles var på stedet. Jeg ser at den loggen er slettet nå. Jeg leste lenger tilbake i historikken, og det er tydelig at cachen er blitt fjernet. Jeg har deaktivert cacheoppføringen og lar den stå slik en stund. Forhåpentlig tar eieren en avgjørelse på hva som skal skje videre med denne.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
team fredrune
Bruker
Bruker
Innlegg:194
Registrert:lør 19 mar 2011 21:44
Sted:Sandefjord
Kontakt:

Re: Deaktivere cacher

Legg inn av team fredrune » ons 18 mai 2011 13:24

Denne cache-eieren har flere som står med problemer, så synd om han har lagt opp uten å gi dem til andre, eller deaktiverer dem..
Burde komme et system på slike ting. HATER den grønne flekken på kartet mitt... uten at jeg KAN ta den/dem/de...
Er de "forsynt" av geocaching, så står det mange som vil bak..
TEAM FREDRUNE
består av:
Fred Rune Nilsen
Ågot Nilsen
Bilde

Svar