Advents cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:
Re: Advents cacher

Legg inn av teamhydrah » tir 02 nov 2010 19:22

Har sondert litt og det ser ut til at vi får til en kalender her i Rana også, eller muligens nøyer vi oss med en krans. [:)]
Tar dere på dere den oppgaven også...? :?: I såfall lager vi en tråd og holder oversikt over datoer der..
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Advents cacher

Legg inn av teamhydrah » ons 03 nov 2010 21:52

Hvordan skal vi tolke mangelen på respons fra reviewerne..? :?
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Advents cacher

Legg inn av sven-egil » ons 03 nov 2010 22:02

teamhydrah skrev:Hvordan skal vi tolke mangelen på respons fra reviewerne..? :?
At de er vanlige mennesker som også føler tidsklemma?
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Advents cacher

Legg inn av teamhydrah » ons 03 nov 2010 22:10

:) registrerte at det kom svar i andre tråder... og så venter vi jo bare på et 'ok' eller 'nok' .. :)
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Advents cacher

Legg inn av Makuta Teridax » ons 03 nov 2010 22:15

sven-egil skrev:
teamhydrah skrev:Hvordan skal vi tolke mangelen på respons fra reviewerne..? :?
At de er vanlige mennesker som også føler tidsklemma?
Ja, det handler om prioritering og at jeg ikke har snakket med Manut Namkeng om dette ennå.

Det er kanskje ikke opplagt, men tråden her handler om hvem som er kontaktperson for hvilke advents-serier. Det er ikke sånn at eventuelle nye advents-serier som ikke har noen kontaktperson ikke vil bli publisert. Adventscacher er ikke noe annerledes enn andre cacher. De som er i tråd med retningslinjene blir publisert.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
teamhydrah
Bruker
Bruker
Innlegg:110
Registrert:ons 09 jan 2008 12:11
Sted:Rana
Kontakt:

Re: Advents cacher

Legg inn av teamhydrah » ons 03 nov 2010 22:17

men det innebærer jo litt ekstra styr m cacher som skal publiseres på bestemte datoer. Tenkte det var greit å spørre først! :)
BildeBilde

"- Don't mind us, we're just searching for Tupperware behind this bush.."

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Advents cacher

Legg inn av manutnamkeng » lør 13 nov 2010 22:30

Vil minne på at det er lov å være tidlig ute med å sende inn til publisering.
Hittil har jeg bare fått 3 cacher som er klar.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
nopussy
Bruker
Bruker
Innlegg:207
Registrert:lør 16 feb 2008 11:06
Sted:Dokka
Kontakt:

Re: Advents cacher

Legg inn av nopussy » søn 14 nov 2010 13:43

manutnamkeng skrev:Vil minne på at det er lov å være tidlig ute med å sende inn til publisering.
Hittil har jeg bare fått 3 cacher som er klar.
Jada jada, jobber med saken, men så lenge dere krever at alt det "fysiske" som. f.eks cachebokser og andre rekvisitter skal være på plass FØR cachen sendes til reviwer, ja da tar det nødvendigvis lengre tid selv om cachebeskrivelsen ligger klar med koordinater og det hele. Adventscacher har flere steder utviklet seg til å bli litt mer enn en vanlig plastboks, og da er det umulig å innfri deres ønsker. Selv om jeg "føler" at dette gjelder flere kan jeg bare snakke for meg selv.I dette konkrete tilfellet, er det reviwers valg at cachen ikke er innmeldt.
Makuta Teridax skrev: For å presisere: Cacher være utplassert og cachebeskrivelser skal være ferdig før cacheoppføringer sendes inn til gjennomsyn. Dette gjelder alltid, også for adventscacher.
Medlem av Landsbycacherne. http://www.rudberg.as

Brukeravatar
whoelse
Site Admin
Site Admin
Innlegg:334
Registrert:tir 27 nov 2007 21:41
Sted:Under tak

Re: Advents cacher

Legg inn av whoelse » søn 14 nov 2010 17:36

Tja, ser at en streng håndheving av at alt skal være på plass før man sender inn kan skape store muligheter for mye "prefinding" av cacher type "Darkest Night" som jeg har lagt ut de siste årene. Hvis alt skal være på plass gjerne i uker før "min luke" skal åpnes er det garantert besøk på cachen før publisering. En ny helt vanlig tradisjonell cache gjemt "under en busk" i nærheten ble funnet før publisering, så med reflekser til å vise vei er det liten tvil om at det blir besøk.

Jeg håper derfor at godkjennerne kan være litt fleksible i forhold til dette. Personlig gjør jeg komplett prøveoppheng før jeg sender til review så jeg vet akkurat hva som skal hvor og håper et det er OK. Hvis ikke så blir det en ganske trist "åpning av luka" når noen allerede har tjuv-åpnet.
Bilde

oppned

Re: Advents cacher

Legg inn av oppned » søn 14 nov 2010 18:21

Det er jo bare og henge ut en nano eller mindre midlertig frem til cache blir publisert...
På refleks behøver jo ikke hele løypa være lagt :twisted: eller kanslkje en går feil vei.... :twisted:
Det er jo heller ingen som sier at loggboka ikke kan byttes ut på dagen før publisering.. :twisted:

Jeg for min del har nå kun 2 cacher igjen og sende inn før oppned,s julekalender er komplett.....

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Advents cacher

Legg inn av Makuta Teridax » søn 14 nov 2010 21:48

Poenget med å kreve at cachen skal være utplassert osv. før cacheoppføringen sendes til review er å unngå tilfellene der f.eks. cacheeiers plan likevel ikke lar seg gjennomføre. Det hender folk sender inn cacheoppføringer som ser greie ut og som blir satt på vent, men så – når eier skal plassere ut cachen – dukker det opp et problem, f.eks. at gjemmestedet ikke var egnet, og så må cacheeier redigere cachesiden, og så må den reviewes på nytt, som i seg selv er dobbelt arbeid for oss, og innen vi har rukket å reviewe den igjen, skulle den allerede ha vært publisert, og så maser cacheeier for å få den publisert fortest mulig, osv.

Andre ganger har, mens en cache har stått på vent, har jeg måttet avvise andre cacher som har kommet for nær. Så viser det seg at eieren av cachen på vent bare hadde lagt inn veldig omtrentlige koordinater. Og når eieren først får lagt inn de riktige koordinatene (som burde ha vært der i utgangspunktet!), viser det seg at cachene jeg avviste, kunne vært publisert tidligere likevel. Men innen det blir oppdaget har eieren tatt turen ut og fjernet cachen sin og gjort om cachesiden osv. Alt sammen helt unødvendig, men blir gjort fordi eieren av cachen på vent aldri var ute og fant nøyaktige koordinater til cachen sin.

Det kan selvsagt skje uforutsette ting – ting som ikke cacheeier har kontroll over – som gjør at en cacheoppføring som er på vent må gjøres om på, men det skal altså ikke være fordi cacheeier ikke gjorde seg ferdig før cacheoppføringen ble sendt inn til review.

At alt skal være klart er forøvrig ikke reviewers valg, som noen ser ut til å tro. Det er Groundspeak som har bestemt at det skal være sånn.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
nopussy
Bruker
Bruker
Innlegg:207
Registrert:lør 16 feb 2008 11:06
Sted:Dokka
Kontakt:

Re: Advents cacher

Legg inn av nopussy » søn 14 nov 2010 23:55

Makuta Teridax skrev:Poenget med å kreve at cachen skal være utplassert osv. før cacheoppføringen sendes til review er å unngå tilfellene der f.eks. cacheeiers plan likevel ikke lar seg gjennomføre. Det hender folk sender inn cacheoppføringer som ser greie ut og som blir satt på vent, men så – når eier skal plassere ut cachen – dukker det opp et problem, f.eks. at gjemmestedet ikke var egnet, og så må cacheeier redigere cachesiden, og så må den reviewes på nytt, som i seg selv er dobbelt arbeid for oss, og innen vi har rukket å reviewe den igjen, skulle den allerede ha vært publisert, og så maser cacheeier for å få den publisert fortest mulig, osv.
Dette synes jeg blir å skjære alle over samme kam. Det er da også mange geocachere som planlegger utleggene sine ! Det å lage en ferdig cacheoppføring for deretter å sende den til reviwer FØR man vet om plassen er ledig eller finner noen egnet plass for boksen, må da være høyrisikosport. Mange tar koordinatene først, finner egnet gjemmested, kanskje til og med sjekker med reviwer om området er ledig, før det i det hele tatt er snakk om å lage noen cachebeskrivelse.
Makuta Teridax skrev:Andre ganger har, mens en cache har stått på vent, har jeg måttet avvise andre cacher som har kommet for nær. Så viser det seg at eieren av cachen på vent bare hadde lagt inn veldig omtrentlige koordinater. Og når eieren først får lagt inn de riktige koordinatene (som burde ha vært der i utgangspunktet!), viser det seg at cachene jeg avviste, kunne vært publisert tidligere likevel. Men innen det blir oppdaget har eieren tatt turen ut og fjernet cachen sin og gjort om cachesiden osv. Alt sammen helt unødvendig, men blir gjort fordi eieren av cachen på vent aldri var ute og fant nøyaktige koordinater til cachen sin.
Fortsatt å skjære alle over samme kam fordi noen slurver.

Makuta Teridax skrev:At alt skal være klart er forøvrig ikke reviewers valg, som noen ser ut til å tro. Det er Groundspeak som har bestemt at det skal være sånn.
For en geocacher er vel reviweren bindeleddet mot Groundspeak, og dermed forvalteren av Groundspeak sitt regelverk. Derfor er "dere" benyttet, syntes det falt seg ganske naturlig . Beklager dette.
Medlem av Landsbycacherne. http://www.rudberg.as

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Advents cacher

Legg inn av Makuta Teridax » man 15 nov 2010 10:15

nopussy skrev:
Makuta Teridax skrev:Poenget med å kreve at cachen skal være utplassert osv. før cacheoppføringen sendes til review er å unngå tilfellene der f.eks. (…)
Dette synes jeg blir å skjære alle over samme kam. Det er da også mange geocachere som planlegger utleggene sine !
Og poenget er …? Skal vi lage forskjellige regler for forskjellige cacheeiere? Hva tror du skjer da? (Hint: Sbefxwryyforunaqyvat)
Makuta Teridax skrev:For en geocacher er vel reviweren bindeleddet mot Groundspeak, og dermed forvalteren av Groundspeak sitt regelverk. Derfor er "dere" benyttet, syntes det falt seg ganske naturlig . Beklager dette.
Når du skriver at det er reviewers valg at cachen ikke er sendt inn, høres det ut som om det er opp til oss når cacher sendes inn til reviewing. Hvis jeg hadde det valget, ville jeg valgt å få mange cacheoppføringer mye tidligere.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Innlegg:1131
Registrert:ons 17 jun 2009 18:56
Sted:Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Advents cacher

Legg inn av sven-egil » man 15 nov 2010 15:11

Nåja..
Jeg har i hvertfall gjort mitt for at "min luke" skal komme i tide..
Alt ferdig herfra og låst av Makuta , så da er det bare å vente på den store dagen 8)

For de som ønsker å lete kan jeg si at jeg ikke har utplassert i Buskerud, men et sted i Akershus og i følge Wikipedia er det bare 4 918,04 km² å lete på.
Men en stor hjelp er jo at en god del m² er allerede i bruk for tidligere cacher...
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
manutnamkeng
Junior
Junior
Innlegg:69
Registrert:søn 08 aug 2010 19:47

Re: Advents cacher

Legg inn av manutnamkeng » søn 21 nov 2010 09:58

I dag går fristen ut for de første adventskrans cachene.
Husk tiden går fort frem mot Jul.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar