Side 1 av 1

Terrengrating og øyer

Lagt inn: søn 24 okt 2010 19:03
av GadgetCats
Praksisen har vel en stund vært slik at dersom man trenger båt for å nå en cache, skal den ha terrengrating 5.

Øyer med fastlandsforbindelse med bro/tunnel eller rutegående regner jeg med uansett holdes utenfor denne vurderingen. Men hva med skyssbåtforbindelse (som ikke tar biler)?

I det siste har jeg sett en del cacher på småøyer og holmer bli publisert med en terrengrating under 5. Noen nye eksempler er GC2H79V, GC2GWY0 og GC2GX01. De to sistnevnte har imidlertid "Boat"-attributtet.

Hvilket bringer meg til neste spørsmål: Hvordan skal helst "Boat"-attributtet tolkes: "Man kan nå cachen med båt" (altså f.eks. cacher som ligger nær en fjord) eller "Man må ha båt for å nå cachen" (altså f.eks. øyer, holmer og skjær)? Så vidt jeg kan se, brukes attributtet i begge retninger.

Så hvordan er praksisen nå? Boat-attributt + terrengrating som passer til de lokale forholdene, eller skal det fortsatt være terreng 5?

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: søn 24 okt 2010 19:34
av Makuta Teridax
GadgetCats skrev:Praksisen har vel en stund vært slik at dersom man trenger båt for å nå en cache, skal den ha terrengrating 5.
Her har det vært mye forvirring, også for oss reviewere. Da jeg begynte som reviewer fikk jeg vite at alle cacher som krever båt eller spesialutstyr skal ha terrengrad 5. Dette kom trolig av at Groundspeak i flere år har anbefalt folk å bruke dette systemet for å finne terrenggrad og vanskelighetsgrad, og kreves båt eller spesialutstyr, så gir den en terrenggrad på 5. Jeg bad til og med enkelte cache-eiere justere terrenggradering opp til 5 på cacher som krevet båt, der det ikke var satt allerede.

For en tid tilbake fikk jeg vite at terrengrad og vanskelighetsgrad er helt valgfritt. Vi reviewere hverken kan eller skal kreve at terreng eller vanskelighetsgrad. Vi kan bare anbefale. Så da er det sånn det er, i alle fall nå.
GadgetCats skrev:Øyer med fastlandsforbindelse med bro/tunnel eller rutegående regner jeg med uansett holdes utenfor denne vurderingen. Men hva med skyssbåtforbindelse (som ikke tar biler)?
Hvis det går rutebåt, selv om den bare går deler av året, er det ikke nødvendig med båt-attributt.

Båt-attributtet betyr boat required, altså båt påkrevet, som vil si at egen båt er nødvendig. Det vil altså si at folk flest vil foretrekke å bruke båt, men rutebåt går ikke. Cacher som også kan nås fra land, trenger man ikke merke med båt-attributt.

Var dette oppklarende?

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: søn 24 okt 2010 19:54
av GadgetCats
Javisst var det oppklarende - jeg trodde inntil nå at spesialutstyr = terreng 5 var et krav.

Med utgangspunkt i det du skriver, synes jeg de som legger ut på slike mindre øyer, minst bør angi "Boat"-attributtet. Det er ikke alltid det gjøres.

Min mening er vel egentlig at attributtene bør defineres tydeligere og gjøres til en mer integrert del av listingene - nå er det nærmest valgfritt å bruke dem. Og verdien til attributtene blir begrenset når det er litt hipp som happ om man bruker dem, og sågar når man bruker dem til forskjellige formål.

Litt artig er det jo når man ser et "No campfires"-attributt på en parkeringsplass - men særlig nyttig er det ikke...

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: søn 24 okt 2010 20:02
av Olen
Bare for å bidra til forvirringen, så er vi jo så heldige her i landet at vi har forholdsvis stor forskjell på sommer og vinter. Det blir på en måte litt merkelig å markere en cache som du kan plukke direkte fra preppa skiløype om vinteren, men som man enten må bruke båt eller svømme til om sommeren, med en femmer.
Eller "boat required" for den saks skyld - man MÅ jo ikke bruke båt...

Generelt synes jeg både attributtene og scoringa fungerer forholdsvis dårlig, og må si jeg foretrekker en god beskrivelse.

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: man 25 okt 2010 07:46
av gacrux
Groundspeaks anbefalinger avspeiler også at alle amerikanere har bil og svært få har båt. I deler av Norge er det vanligere å bruke båt enn bil. Svært mange har i alle fall tilgang til båt, og båt-taxi finnes også de fleste steder. Derfor mener jeg anrtall * må være det samme som på land, men med båt-ikon på siden. Jeg ser at de fleste cachene i Oslo-fjorden har ganske få stjerner med unntak av Tordenskjold og Ferder som har fått 5. Tordenskjold burde hatt 2 *, mens Ferder er jeg usikker på. Denne ligger langt ute og det kan være svært grov sjø der ute. Selv ville jeg satt denne til 3.5*

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: man 25 okt 2010 08:10
av Makuta Teridax
Olen skrev:Bare for å bidra til forvirringen, så er vi jo så heldige her i landet at vi har forholdsvis stor forskjell på sommer og vinter. Det blir på en måte litt merkelig å markere en cache som du kan plukke direkte fra preppa skiløype om vinteren, men som man enten må bruke båt eller svømme til om sommeren, med en femmer.
Eller "boat required" for den saks skyld - man MÅ jo ikke bruke båt...
Argumentet mot båt-ikonet synes jeg ikke er så relevant. Det er da temmelig opplagt at båt-ikonet bare gjelder for den årstiden da det finnes vann.

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: man 25 okt 2010 19:21
av Olen
Det var ikke i og for seg noe argument direkte mot båt-ikonet. Men hvor går grensa for når båt er påkrevet?
Jeg er ikke verdens beste svømmer, men kan sikkert finne på å svømme ut til øycacher igjen hvis jeg skulle føle behov for det.

Hovedpoenget mitt var bare at både ikonene og ratingen brukes forskjellig, og til dels motstridende. Det gjør at i alle fall jeg oftere blir mer forvirra av både attributter og rating enn av en god cachebeskrivelse.

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: man 25 okt 2010 22:09
av sjolja
Hverken Revøya i Langen eller Cast away i Lyseren har fem stjerner på terreng, selv om de ligger på øyer, spesielt i Lyseren var det et slit å komme til cachen. Dette med stjerner på øyer er nok helt individuelt, og det vil komme fram i tekst og bilder at den ligger på en øy. Når det gjelder alle Es-Ja cachene på øyer i Oslofjorden så er øyene så store at vi ser på dette som vanlige landcacher, med vanlige vanskelighetsgrader.

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: tir 26 okt 2010 06:07
av gacrux
sjolja skrev: ... spesielt i Lyseren var det et slit å komme til cachen.
Slit?? Det var jo en drive-in cache :lol:

Re: Terrengrating og øyer

Lagt inn: tir 26 okt 2010 12:38
av Makuta Teridax
Olen skrev:Det var ikke i og for seg noe argument direkte mot båt-ikonet. Men hvor går grensa for når båt er påkrevet?
Jeg er ikke verdens beste svømmer, men kan sikkert finne på å svømme ut til øycacher igjen hvis jeg skulle føle behov for det.
Man får bare bruke magefølelsen, og anta hva folk flest ville trengt av utstyr. (Selv om noen er i stand til å svømme veldig langt er ikke det noe argument mot båt-attributtet, hvis folk flest ville foretrukket båt, på samme måte som at noen er i stand til å friklatre ikke er noe argument mot klatreutstyr-attributtet.)
Olen skrev:Hovedpoenget mitt var bare at både ikonene og ratingen brukes forskjellig, og til dels motstridende. Det gjør at i alle fall jeg oftere blir mer forvirra av både attributter og rating enn av en god cachebeskrivelse.
Jeg vet at noen har merket cachene med båt-ikonet, når de egentlig mener at cachen også kan tas med båt. Den bruken er ikke i tråd med intensjonen, men det er kanskje ikke opplagt, for det er først når man holder musemarkøren over ikonet på cache-siden at man ser at det står "boat required". På siden der man setter attributtende, er båten bare angitt som "boat", ikke "boat required".

Men får kanskje bare forsøke seg med noe og ev. justere det ut fra tilbakemeldinger. Og som du sier er jo cachebeskrivelsen det beste stedet å angi forholdene mer presist.