To spørsmål ang. mystery cacher

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
LordWadar

To spørsmål ang. mystery cacher

Legg inn av LordWadar » man 18 okt 2010 12:07

Er i innspurten i utleggingen av min første mystery, og lurer på et par ting. Har prøvd å søke på forumene, man har ikke funnet noe..

1. Det er mange som skriver noe sånt som "cachen er ikke på de oppgitte koordinatene..." i cachebeskrivelsen til mysteries. Må jeg det? Ligger ikke det i selve naturen på en mystery cache?

2. Retningslinjene sier "please give as much detailed information as possible to the reviewer when you submit the cache". Inkluderer det da løsningen på mysteriet, altså hvordan man kommer frem til Final Location?

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Re: To spørsmål ang. mystery cacher

Legg inn av GorgonVaktmester » man 18 okt 2010 13:27

1) Jeg er helt enig med deg! Jeg har laget flere mysteries, og kun på den aller første jeg laget skrev jeg at cachen ikke er på oppgitte koordinater.

2) Jeg har gjort det. Ser ikke noen grunn til ikke å gjøre det...
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker

Legg inn av bjornda » man 18 okt 2010 13:40

LordWadar skrev:Er i innspurten i utleggingen av min første mystery, og lurer på et par ting. Har prøvd å søke på forumene, man har ikke funnet noe..

1. Det er mange som skriver noe sånt som "cachen er ikke på de oppgitte koordinatene..." i cachebeskrivelsen til mysteries. Må jeg det? Ligger ikke det i selve naturen på en mystery cache?
Jeg legger det inn for å unngå at nybegynnere som ikke vet forskjell på mystery/unknown og tradisjonell skal
kaste bort tid på et lite fruktbart søk .... Kanskje også greit nå som cacher popper opp på kidsa sine mobiltelefoner 8)

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » man 18 okt 2010 13:52

1) Jeg har sett i alle fall en mystery som lå på oppgitte koordinater.
Så da er det vel grit å ta med (På samme måte som amerikansk utstyr er merket med 100-vis av Warnings.)
2) Jeg forteller aldri reviewer hvordan man kommer fram til løsningen, men vil nok gjøre det om han/hun spør om det.
Otto Milvang

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » man 18 okt 2010 15:42

LordWadar skrev:1. Det er mange som skriver noe sånt som "cachen er ikke på de oppgitte koordinatene..." i cachebeskrivelsen til mysteries. Må jeg det? Ligger ikke det i selve naturen på en mystery cache?
Det er ikke alltid at mysteriet ligger i å finne koordinatene. Noen cacher har kodelås, og det eneste mysteriet ligger i å finne koden. Hvis det ikke er temmelig opplagt hvordan man finner koden, er det vanlig å la cachen befinne seg på de oppgitte koordinatene og kategorisere cachen som en mystery-cache. Det finnes flere slike i Norge. Man kan selvsagt ha tulle-koordinater da også, og heller skrive koordinatene i cacheteksten, men hvis koordinatene ikke er en del av mysteriet, kan man jo like gjerne la de oppgitte koordinatene peke til cachen.

Jeg synes det er en grei vane å ta med i cachebeskrivelsen om cachen befinner seg på de oppgitte koordinatene eller ikke, men jeg krever det ikke. Det eneste kravet er at cachesiden inneholder tilstrekkelig informasjon til at det er mulig å finne cachen og få signert loggen.
LordWadar skrev:2. Retningslinjene sier "please give as much detailed information as possible to the reviewer when you submit the cache". Inkluderer det da løsningen på mysteriet, altså hvordan man kommer frem til Final Location?
Noen tar dette med, andre ikke. Jeg pleier ikke å be om dette annet enn når jeg har mistanke om at noe er galt, som at cachen er feilkategorisert, og egentlig ikke burde være en mystery-cache.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Brukeravatar
mamoreb
Senior
Senior
Sted: Oslo

Legg inn av mamoreb » man 03 jan 2011 20:19

Nå har jeg bladd i mange tråder om mystery-cacher, fant ingen som passet 100%, men låner denne.

Finnes det noen veiledning om fastsetting av vanskegrad på Mystery-cacher? Geocache Rating System er det eneste jeg har funnet:
  • Cache is in plain sight or location is fairly obvious.
  • Cache could be in one of several locations. Hunter may have to look for a while.
  • Cache may be very well hidden, may be multi-leg, or may use clues to location.
  • Cache likely requires special skills, knowledge, or in-depth preparation to find. May require multiple days or trips to find.
  • Finding this cache requires very specialized knowledge, skills, or equipment. This is a serious mental or physical challenge.
Utgjør dette de fem stjernene? Bør de fleste mysteries starte på *** (clues to location)? Kan punkt 4 oversettes med at de som ikke har vært borti noe lignende før, oftest må gruble i flere omganger (gå tilbake til cachesiden flere ganger) før man skjønner hva man må gjøre?

Utvidede retningslinjer kunne ta for seg f.eks.
- om svarene finnes ved enkle nettsøk eller ved å telle/lese av noe på stedet
- om oppgaven baserer seg på et sett regneoperasjoner eller kjente former for hjernetrim
- om man må bruke stor grad av fantasi
- om man må besøke et antall andre cacher for å finne nøkkelen, etc.

Jeg har akkurat publisert min første mystery, og strevde med vanskegraden. Et sted mellom 2 og 4? Tar gjerne imot forslag til justeringer.
Bilde

Svar