Chirp

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
sven-egil
Senior
Senior
Sted: Åros i Røken. Buskerud
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av sven-egil » tor 04 nov 2010 23:03

Alma skrev:
kbra skrev:Nå har vi fått den første norske cachen som krever bestemte nye GPS-modeller fra Garmin. Jeg har ikke "riktig" GPS og har ikke tenkt å kjøpe noen. Hvorfor sette igang dette som stenger ute de aller fleste i en flott hobby? Det neste blir vel cacher forbeholdt de med siste modell Alfa Romeo ? Jeg godtar at det kreves data-høgskole for å løse enkelte oppgaver, men ikke dette "løp og kjøp" opplegget.
Hvilken cache er dette?
http://coord.info/GC2HNNH
Bilde Bilde Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Sted: Skien
Kontakt:

Legg inn av GorgonVaktmester » tor 04 nov 2010 23:16

sven-egil skrev:
Alma skrev:
kbra skrev:Nå har vi fått den første norske cachen som krever bestemte nye GPS-modeller fra Garmin. Jeg har ikke "riktig" GPS og har ikke tenkt å kjøpe noen. Hvorfor sette igang dette som stenger ute de aller fleste i en flott hobby? Det neste blir vel cacher forbeholdt de med siste modell Alfa Romeo ? Jeg godtar at det kreves data-høgskole for å løse enkelte oppgaver, men ikke dette "løp og kjøp" opplegget.
Hvilken cache er dette?
http://coord.info/GC2HNNH
Greit å vite så jeg kan sette den på "Ignore list" med en gang! :twisted:
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

kbra
Bruker
Bruker

Legg inn av kbra » fre 05 nov 2010 08:43

Jeg orker ikke å sette meg skikkelig inn i Groundspeak/geocaching.com's grunntanker, jeg håper det står noe et sted om "uavhengighet". Det er mer enn merkelig at det legges opp til favorisering av Garmin.

Poenget her er ikke å irriteres over en cache jeg stenges ute fra, men at en organisasjon jeg trodde var uavhengig har solgt sjela si.

Tragisk.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » fre 05 nov 2010 11:08

kbra skrev:Jeg orker ikke å sette meg skikkelig inn i Groundspeak/geocaching.com's grunntanker, jeg håper det står noe et sted om "uavhengighet". Det er mer enn merkelig at det legges opp til favorisering av Garmin.

Poenget her er ikke å irriteres over en cache jeg stenges ute fra, men at en organisasjon jeg trodde var uavhengig har solgt sjela si.

Tragisk.
Jeg skulle gitt deg rett, om det var slik at man måtte ha en GPS fra Garmin for i det hele tatt å kunne geocache, men det er altså ikke slik.

Jeg synes du skal løfte blikket. Fremfor å stirre ned på denne ene cachen som tydeligvis plager deg, løft blikket og se deg om. Det er, som sagt, 12 tusen andre cacher rundt omkring, og dem kan du finne med akkurat hvilken GPS du vil.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

gacrux
Senior
Senior
Sted: Langt syd i Oslo
Kontakt:

Legg inn av gacrux » fre 05 nov 2010 11:39

Planlegger nå en cache som bare kan løses om du har en Nokia telefon.
Regner med at det ikke blir problemer med å få denne godkjent 8) :lol:
Otto Milvang

Brukeravatar
Lavurso
Nybegynner
Nybegynner
Kontakt:

Legg inn av Lavurso » fre 05 nov 2010 12:17

Det var en god ide, en cache som bare kan fines med Nokia-telfon. Må denne telefonen ha GPS, det har nemlig ikke min..? :wink:
Bilde

esbjug
Senior
Senior

Legg inn av esbjug » tir 16 nov 2010 19:02

For de som ønsker finne en chirp cache, må man i tillegg til softwareoppdatering på sin kompatible GPSr "slå på" chirp søk. Dette gjøres via oppsett;geocacher;chirp-søk -> På. Valg av trådløs sending/mottak er ikke nok.

Hilsen esbjug

Raggsokk
Senior
Senior
Sted: Nedre Eiker

Legg inn av Raggsokk » ons 17 nov 2010 10:05

Høres ut som noe som trekker mer batteri?
- Raggsokk

Bilde

esbjug
Senior
Senior

Legg inn av esbjug » ons 17 nov 2010 10:29

Raggsokk skrev:Høres ut som noe som trekker mer batteri?
Det er ikke unaturlig om enheten trekker noen flere mAh når chirp søk er på. Jeg har ikke sett hvor mye dette eventuelt er. Men så lenge det kun er to utlegg i Norge (begge i Oppland :) ), er dette en funksjon man slår på når man ser etter en chirp enhet.

hilsen esbjug

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » fre 19 nov 2010 09:59

kbra skrev:Jeg orker ikke å sette meg skikkelig inn i Groundspeak/geocaching.com's grunntanker, jeg håper det står noe et sted om "uavhengighet". Det er mer enn merkelig at det legges opp til favorisering av Garmin.

Tragisk.
Hva er det du prater om? Groundspeak er ikke, og har ikke vært en ideell organisasjon på svært lenge.
Groundspeak/GC har ett mål for øyet, og det er å tjene penger.
Søker du litt på google, evt her på forumet, så finner du link til kritikken av Groundspeak/GC, og hvordan groundspeakeieren tuska til seg geocaching.com og stengte ute den ideelle driften det startet med.

Kan det tjenes penger, så gjør Grounspeak det. som et eksempel, Hvorfor tror du ellers at de nekter å dele API'en sin med andre enn de som er villig til å betale (mye) for det?

Nei, dropp idealismen og kongstanker om uavhengig, brukerskapt, fri og nøytral gc.com. Det er det ikke. Og så koser du deg heller med turen du må ut på for å finne de cachene som er lagt ut.
BildeBilde

Brukeravatar
FrodoTheDog
Junior
Junior
Kontakt:

Legg inn av FrodoTheDog » lør 20 nov 2010 14:41

Hei.

Jeg ser her at det som vanlig er mange meninger om dette, og det er veldig bra.
Og ut fra det jeg kan lese så er vel mesteparten imot denne formen for Geocaching, da dette gjør at du må ha en spesiell
GPS(og ja de har solgt seg, helt ening) og dette var det ikke som var tanken når dette startet.
Det var en sport som da du selv kunne velge om du ville ha en billig GPS, eller en til mange tusen.

Her så fort GARMIN SITT SNITT , til og tjene penger som vi da kan se i antall nye GPS,er som kom som på en pærle på en snor,
og etter min mening mange av disse kunne de bare ha latt være og sende ut på markedet for de var jo så og si "like"
Har hatt og prøvd Alle GPS,ene til Garmin fra 60 og fram tom de som er kommet i dag.
men PENGER er jo det alt som det andler om.

Jeg selv synnes at de Cache-mulighetene vi har i dag er mere en nok, og noen kan etter min mening bare vært tatt bort.
Mystery, Multi, Event, Traditional, EartCache dette er de cachene som jeg mener er helt ok.

Ser man på Wherigo Cache ikke noen stor hit nei, dette var også et forsøk til og få oss til og kjøpe ny GPS.

Så den faktiske saken om sånne cacher som det er snakk om her, og andre nye i samme sjanger er det bare en måte for oss og gjøre:
VI MÅ STÅ SAMMEN:

BOIKOTTE DISSE FRA FØRSTE STUND,
HVIS DU TAR EN AV DISSE SÅ ER DET JO BARE EN OPPMUNTRING FOR DE SOM HAR LAKT UT(snart) OG LEGGE UT FLERE,
OG ET HINT TIL ANDRE OG LEGGE UT NYE AV DENNE SORTEN.
OD DA BLIR DET IGJEN ET PRESS, KJØP NY GPS SOM TAKKLER DENNE SORTEN AV CACHER

Dette er den eneste måten og få stopp på sånne "idiotiske påfunn" bare for og få oss til og kjøpe mere utstyr
som vi ikke behøver for og drive med Geocaching.

Så min egen mening om dette er at jeg ALLDRI noen sinne kommer til og støtte sånne cacher som dette eller lignende, finns flere en nok av andre cacher som jeg prioriterer og som jeg kan ta resten av mitt liv føre jeg tar en av dette slaget................................

SÅ KJØR FORBI, OVERSE DE TOTALT OG DE VILL FORSVINNE AV SEG SELV :lol: :lol:

Dette er min mening, og jeg respekter at andre har andre meninger, men tenk etter litt føre du henger deg på for da vil dette ikke stoppe og flere stunt vil komme fra de som spytter ut dette når de ser at her bite/napper det med en gang = flere PENGER i kassa.

FrodoTheDog
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » lør 20 nov 2010 14:50

nuh.
jeg er ikke så lettpåvirkelig at jeg bare må kjøpe alt som er nytt. Men jeg utnytter de funksjonene som GPSr'n min har, og betyr det at jeg kan finne og logge en chirp-cache, så gjør jeg det.
Det er hverken en oppfordring til pengegalopp, eller noe annet. akkurat like lite som at jeg løper ut og kjøper klatreutstyr bare for å ta cacher som dette er nødvendig på.
BildeBilde

Brukeravatar
FrodoTheDog
Junior
Junior
Kontakt:

Legg inn av FrodoTheDog » lør 20 nov 2010 14:53

solve skrev:nuh.
jeg er ikke så lettpåvirkelig at jeg bare må kjøpe alt som er nytt. Men jeg utnytter de funksjonene som GPSr'n min har, og betyr det at jeg kan finne og logge en chirp-cache, så gjør jeg det.
Det er hverken en oppfordring til pengegalopp, eller noe annet. akkurat like lite som at jeg løper ut og kjøper klatreutstyr bare for å ta cacher som dette er nødvendig på.

Tenk da på at det er mange som ikke har den GPS, som kan ta disse, og jo flere av disse det blir!
Da blir det jo et press på andre om og kjøpe disse, du hjelper da til med denne galoppen ved og ta disse Cachene.

FTD
Bilde

Brukeravatar
solve
Senior
Senior

Legg inn av solve » lør 20 nov 2010 15:14

FrodoTheDog skrev:

Tenk da på at det er mange som ikke har den GPS, som kan ta disse, og jo flere av disse det blir!
Da blir det jo et press på andre om og kjøpe disse, du hjelper da til med denne galoppen ved og ta disse Cachene.

FTD
Sorry, den argumentasjonen funker ikke. Alle nye garmins har mulighet for chirpsøk, bare folk oppdaterer firmware, og hvis vi skal være helt ærlige med oss selv, så er salget av andre gpsrer enn garmin forsvinnende lite, iallefall i geocachermiljøet.
Ettervert som folk bytter ut gamle gpsrer, vil andelen som har chirpfunksjonalitet øke.

At det er kjipt at groundspeak tillater cacher basert på proprietære løsninger, se det kan vi være enige om, men da får man gå etter reglene, ikke utleggerne.
BildeBilde

ingsve
Senior
Senior
Sted: Lillesand
Kontakt:

Legg inn av ingsve » lør 20 nov 2010 23:39

solve skrev:
FrodoTheDog skrev:

FTD
Sorry, den argumentasjonen funker ikke. Alle nye garmins har mulighet for chirpsøk, bare folk oppdaterer firmware, og hvis vi skal være helt ærlige med oss selv, så er salget av andre gpsrer enn garmin forsvinnende lite, iallefall i geocachermiljøet.
Ettervert som folk bytter ut gamle gpsrer, vil andelen som har chirpfunksjonalitet øke.

At det er kjipt at groundspeak tillater cacher basert på proprietære løsninger, se det kan vi være enige om, men da får man gå etter reglene, ikke utleggerne.
Hva er en ny Garmin. Er det en ny 450, en ny 62 eller den nye 60'ien jeg kjøpt til min sønn for noen måneder siden. Eller for den saks skyld den 2 år gamle 60'ien min, som fungerer helt fint til det jeg forbinder med geocaching. Jeg ser poenget til Frodo og støtter henstillingen fullt ut. Dette virker på meg som et press til å bytte ut Gråtassen min, som virker helt topp,- i en nyere med mer funksjonalitet. Eller mener du jeg kan oppdatere firmware på min velfungrende gråtass for å få funksjonaliteten som behøves for å finne de nye cachene?? Kanskje vi ikke trenger GPS lengre, men greier oss med en eller annen form for en radiomottaker?? Jeg innrømmer gjerne at jeg har lyst på den nye 62'en, men ikke for å finne en cache med radiosender. Da er mye av poenget med denne hobbyen borte.
Bilde

Svar