Chirp

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Brukeravatar
nopussy
Bruker
Bruker
Innlegg:207
Registrert:lør 16 feb 2008 11:06
Sted:Dokka
Kontakt:
Re: Chirp

Legg inn av nopussy » søn 21 nov 2010 00:11

Kanskje vi skal starte en folkeaksjon mot chirp ? :non:
Medlem av Landsbycacherne. http://www.rudberg.as

Brukeravatar
solve
Senior
Senior
Innlegg:705
Registrert:man 11 feb 2008 15:18

Re: Chirp

Legg inn av solve » søn 21 nov 2010 10:48

ingsve, vi kan vel alle være enig om at det var et generasjonsskifte fra garmin da Oregon-modellene ble sluppet (muligens også colorado, men de kjenner jeg ikke), og jeg synes det er naturlig å ha det som et skille på "nye" og "gamle".

Jeg undres over dette med "press på å kjøpe ny GPSr". Det ligger et antall cacher i dette landet som ikke er tilgjengelig om du ikke har egen båt, eller kjenner noen som har. Joda, jeg skulle ønske jeg hadde egen båt, og har ofte lyst til å kjøpe, men jeg føler meg ikke presset til å kjøpe båt bare fordi det er gitt tillatelse til å legge ut cacher der man må ha privat båt for å finne de.

Skal vi dra denne "urettferdigheten" skikkelig langt, burde selvsagt alle cacher vært rullestoltilgjengelig også, og snøsikker, og at alle mysteries måtte være løselig for alle som kan lese og ikke har universitetsutdanning innen et spesialfelt.

Er det virkelig så få cacher i verden at man ikke kan se med storsinn på at det prøves ut nye tekniske løsninger, og cacher som ikke er til for alle?
BildeBilde

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av gacrux » søn 21 nov 2010 11:29

solve skrev:vi kan vel alle være enig om at det var et generasjonsskifte fra garmin da Oregon-modellene ble sluppet (muligens også colorado, men de kjenner jeg ikke), og jeg synes det er naturlig å ha det som et skille på "nye" og "gamle".
Vanskelig å se dette generasjonsskiftet. Er det fordi Oregon har touch-screen. Colorado og 62-serien har samme SW som Oregon men er ikke touch screen. Er disse da gamle eller nye? Hva er egentlig nytt på 62-serien i forhold til 60-serien? Det 62-serien har i forhold til 60-serien er Chirp, wherigo og hjerneløs uttegning av sjøkart (+3akse kompass på S-modellene). Er dette et generasjonsskifte? Jeg bruker min 60CSX om det er en krevende cache og jeg trenger "Litt ekstra nøyaktighet". Så har vi fått et "generasjonsskifte" til modeller med dårligere mottak.

Sammenligningen med båt er feil. En bedre sammenligning hadde vært om du bare kunne komme fram til cachen om båten hadde 4-takts Honda motor. Har du et annet merke eller en eldre modell med to-takts motor må du kjøpe ny genrasjon av Honda-motor før cachen kan logges.
Otto Milvang

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Chirp

Legg inn av esbjug » søn 21 nov 2010 12:20

gacrux skrev:
solve skrev:vi kan vel alle være enig om at det var et generasjonsskifte fra garmin da Oregon-modellene ble sluppet (muligens også colorado, men de kjenner jeg ikke), og jeg synes det er naturlig å ha det som et skille på "nye" og "gamle".
Vanskelig å se dette generasjonsskiftet. Er det fordi Oregon har touch-screen. Colorado og 62-serien har samme SW som Oregon men er ikke touch screen. Er disse da gamle eller nye? Hva er egentlig nytt på 62-serien i forhold til 60-serien? Det 62-serien har i forhold til 60-serien er Chirp, wherigo og hjerneløs uttegning av sjøkart (+3akse kompass på S-modellene). Er dette et generasjonsskifte? Jeg bruker min 60CSX om det er en krevende cache og jeg trenger "Litt ekstra nøyaktighet". Så har vi fått et "generasjonsskifte" til modeller med dårligere mottak.

Sammenligningen med båt er feil. En bedre sammenligning hadde vært om du bare kunne komme fram til cachen om båten hadde 4-takts Honda motor. Har du et annet merke eller en eldre modell med to-takts motor må du kjøpe ny genrasjon av Honda-motor før cachen kan logges.
Hallo og god søndag til alle !

Det kan da ikke være så vanskelig å se at generasjonsskiftet går ved de GPSr som er "geocaching friendly" i Garmin sin terminologi, dvs kan ta inn GPX filer direkte. Men selv noen av de nyere som Garmin 62, Dakota 10 og Oregon 200 har ikke trådløst mottak, og er derfor ikke chirp-kompatible. Men for de som i dag kjøper Oregon 450/550, Dakota 20 eller 62S er muligheten åpen om man vil se etter chirp.

En del cacher er merket med en attributt for utstyr som kreves, og jeg ser på chirp som en slik attributt. På samme måte som andre typer geocacher som krever at du er forberedt på en eller annen måte. Et annet eksempel som QR eller dot-matrix kode, som krever en egen bildeleser via nett eller på mobiltlf (eller fra egne terminaler som knappest folk flest har tilgang til). Nokia var tidlig ute med dette på enkelte mobiltelefoner, men det er nå tilgjengelig på flere merker, eller kan lastes ned fra nett til f. eks en Android tlf.

For å nyansere litt om chirp, så trenger ikke en chirp-cache å være en mystery cache. Hvis cachen er en multi, skal den være løsbar både for de som kommer med chirp-oppdatert GPSr og for de som ikke har det. Det går også å markere en tradisjonell cache med chirp ikon, og f. eks la chirpen sende ut en melding eller hilsen.

For de som ikke har prøvd dette, så inneholder koden som sendes ut tre felt: 1) Navn 2) Melding/tekst 3) Koordinat. Man trenger ikke legge inn koordinat, og på den måten kan f.eks sende ut en ”God jul og godt nyttår” melding til de som er over middels interessert i teknikk.

Med ønske om god julecaching til alle, uansett type GPSr og begrunnelse for å drive med en spennende aktivitet.
Hilsen esbjug

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av GorgonVaktmester » søn 21 nov 2010 13:02

esbjug skrev:For å nyansere litt om chirp, så trenger ikke en chirp-cache å være en mystery cache. Hvis cachen er en multi, skal den være løsbar både for de som kommer med chirp-oppdatert GPSr og for de som ikke har det. Det går også å markere en tradisjonell cache med chirp ikon, og f. eks la chirpen sende ut en melding eller hilsen.

For de som ikke har prøvd dette, så inneholder koden som sendes ut tre felt: 1) Navn 2) Melding/tekst 3) Koordinat. Man trenger ikke legge inn koordinat, og på den måten kan f.eks sende ut en ”God jul og godt nyttår” melding til de som er over middels interessert i teknikk.
Dette er et meget vesentlig poeng!! I alt jeg har skrevet og sagt har jeg presisert at det er de cachene man er avhengig av ny Garmin GPSr for å ha mulighet til å finne jeg er motstander av. At Chirp kan være en morsom tilleggs-greie til å gi en hilsen, et tilleggshint el.l. har jeg ikke noe mot.

Jeg har også hørt rykter om at standarden er en åpen standard, slik at det ikke er noe i veien for at andre produsenter etterhvert også kan legge inn muligheten for mottak av Chirp-informasjon. Sakte men sikkert vil andelen geocachere som ikke har mulighet for å kunne ta cacher som kun kan løses ved å motta Chirp-informasjon bli mindre og mindre. Og min motstand vil bli tilsvarende mindre og mindre :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

gacrux
Senior
Senior
Innlegg:1098
Registrert:tir 20 nov 2007 22:59
Sted:Langt syd i Oslo
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av gacrux » søn 21 nov 2010 14:55

esbjug skrev: Det kan da ikke være så vanskelig å se at generasjonsskiftet går ved de GPSr som er "geocaching friendly" i Garmin sin terminologi, dvs kan ta inn GPX filer direkte.
Jeg er faktisk ikke i stand til å se generasjonsskiftet. Jeg bruker som nevt fortsatt 60CSX der mottaksforholdene er dårlige. Hvorfor jeg faktisk engasjerer meg i dette er at denne såkalte "Nye genrasjonen" GPS-er har langt dårligere fundament i SW enn tidligere genrasjoner. Det er riktig at man har fått mer funksjonalitet, men helt siden Garmin ble overtatt av blåruss for en del år siden har kvaliteten på produktet gått nedover. Hvorfor er alle GPSer i den "nye genrasjonen" dårligere på GPS-mottak enn 60CSX. Hvorfor har HTC og Iphone bedre GPS modul enn Oregon? Hvorfor er den "nye genrasjonen"" GPSer ubruklige med sjøkart (Den beste GPSen for sjøkart var 76S, men den var desverre bare SortHvit). Hvorfor kan man ikke lengere editere koordinater på en Cache? Hvorfor har MapSource blitt komplett umulig å bruke med den "nye genrasjonen" GPSer (kan ikke lese inn WP fra GPS til MapSource, nye lister med WP dupliseres mm.) Listen med spørsmål er lang, og svarene er enkle. Det er blåruss som styrer og de vil tjene mest mulig penger. Spar noen kroner på GPSchip, tving folk med båt til å kjøpe kartplotter, skjær ned på utviklingsavdelingen så SW så vidt holder akseptabelt nivå, hold kartformater hemmelig, og om Chirp er en åpen standard slik det er hevdet så vil det overraske meg stort. Slik markedet har utviklet seg er det desverre ingen konkurenter til Garmin så de kan ture fram som de vil, og kundene ser tydligvis ut til å hylle dem og tro at siden Garmin har stemplet dem som "geocaching friendly" er det nytt og fint og flott. Chirp er et nytt redskap blårussen bruker for å låse geocachere til Garmin - og jeg misliker det sterkt.
Otto Milvang

esbjug
Senior
Senior
Innlegg:420
Registrert:tir 08 sep 2009 09:03

Re: Chirp

Legg inn av esbjug » søn 21 nov 2010 15:16

Jeg vet du har vært med lenge i gamet gacrux, og du sitter på stor kunnskap om utviklingen av geocaching opp mot tilsvarende utvikling av utstyret (her nevner jeg ikke noe om hvilken retning denne utviklingen tar....). Jeg bruker også ditt nettsted for bl.a konvertering av koordinater og oppsett av Oregon.

Men når det gjelder utviklingen av utstyret, går den sin gang om vi vil det eller ikke. Jeg eier også en 60Csx som brukes av og til, men for en gjennomsnitts geocacher som tar noen geocacher nå og da, mener i alle fall jeg at det går en forskjell mellom det å kunne laste ned GPX filer eller ikke. Det er veldig greit å kunne lese logger, beskrivelser og få mest mulig med informasjon der ute i terrenget. Med kun POI er det svært lite informasjon man får med seg.

Sjøkart bryr jeg meg ingen ting om, da jeg bort langt unna det blå element. Men for en som enten jobber eller har fritiden sin på sjøen, forstår jeg selvsagt denne kommentaren.

Når det gjelder forandring av koordinater på f.eks Oregon, har du med SW oppdatering mulighet til å legge inn "next stage" hvis det er det du mener i din kommentar om redigere koordinatene. Men dette var du sikkert klar over fra før.


Smak og behag er som kjent ikke lett å diskutere, og det gjelder nok også her.

God søndag videre ! Hilsen esbjug

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Chirp

Legg inn av Cptnodegard » ons 24 nov 2010 21:05

Chirps er ganske greit priset i USA ser jeg så frister å kjøpe en slik og lage en chirp-cache.
Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Chirp

Legg inn av Cptnodegard » man 06 des 2010 16:07

Da var chirp ankommet. Kjenner folk i USA som handler på Amazon for meg, hadde allerede en pakke på vei fra der så la til en Chirp samtidig. 23 dollar, tror man må ut med 35-40 på ebay. Veldig liten sak. Spørs om jeg får vente med å legge den ut til våren, ellers fryser den vel ihjel

Bilde
Bilde

Brukeravatar
GorgonVaktmester
Senior
Senior
Innlegg:1103
Registrert:fre 24 apr 2009 23:29
Sted:Skien
Kontakt:

Re: Chirp

Legg inn av GorgonVaktmester » lør 18 des 2010 01:58

HONNØR TIL ESBJUG!!

Jeg oppdaget nettopp at han for en uke siden fikk publisert cachen X-Mjøs#11 - Clean shit Dokka (esbjug #33) hvor han har brukt Chirp på en positiv måte! :good:

ALLE kan ta denne cachen, men de som har utstyr som kan få inn Chirp-signaler får en ekstra godbit på kjøpet! Sånn bruk liker jeg :D
Reparere, Reflektere, Reformere, Resignere, Respirere, Resultere, Respektere, eh.... Pompel og Piilt!

Brukeravatar
Mr.Jacobsen
Bruker
Bruker
Innlegg:198
Registrert:lør 29 des 2007 10:40
Sted:Haugesund

Re: Chirp

Legg inn av Mr.Jacobsen » man 20 des 2010 18:19

GorgonVaktmester skrev:HONNØR TIL ESBJUG!!

J

ALLE kan ta denne cachen, men de som har utstyr som kan få inn Chirp-signaler får en ekstra godbit på kjøpet! Sånn bruk liker jeg :D
Da må jeg bare lage en cache som ikke ALLE kan finne:-)))) God jul der ute...
Bilde

Cptnodegard
Junior
Junior
Innlegg:85
Registrert:tir 13 apr 2010 22:02

Re: Chirp

Legg inn av Cptnodegard » man 18 apr 2011 11:18

Nå er min første Chirp-cache også aktiv. Havnet ved en tilfeldighet på samme løsning som jeg her leser at esbjug bruker. Selve cachen er en traditional som alle kan finne, men kan man ta imot Chirp-info så blir man pekt til en sekundær boks som inneholder suvenirer.

Neste cache for meg nå kommer til å benytte seg av QR-koder som steg i en multicache. Dvs at den krever en noenlunde oppegående mobil (men langt fra toppmodeller) for å kunne tas. Bruken av QR koder gjør det mulig å plassere hvert steg midt foran øynene på hvemsomhelst samtidig som cachere kan lese av stegene uten noe form for stealth, så da får det heller være at ikke alle har utstyr.

Som esbjug sier, teknologien må få gå sin gang. Man må ikke glemme at geocachign startet fordi noen ville teste nøyaktigheten av det nye 10m GPS systemet ;)
Bilde

Svar