chace uten korklaring/description

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
laundals
Nybegynner
Nybegynner

chace uten korklaring/description

Legg inn av laundals » tor 09 sep 2010 15:57

en venn av meg har lagt ut to geocacher, han har selv bare funnet 8 stk.
syntes det er bra at han er så ivrig etter å legge ut,
men han er etter min mening for fersk i gamet til å legge ut cacher.
den ene cachen hadde ikke beskrivelse(description) når den ble lagt ut,
og den var langt i fra muggle sikker.
den andre hadde 3 ord i beskrivelsen.

mitt spørsmål er hvorfor får han godkjent cacher uten beskrivelse?

avigerus
Senior
Senior
Sted: Porsgrunn

Re: chace uten korklaring/description

Legg inn av avigerus » tor 09 sep 2010 16:06

Min venn... vi er mange som deler din undring... Men, det kan jo være gjemt bort noen "Eastern egg" i siden som både du og andre må lete etter og da finne de rette tips og koordinater for cache!
Hva skjer f.eks. om du markerer hele siden? Tja, en cache jeg vet om viser da plutselig noen koordianter og hint til hvor finne cachen!
Det er vel strengt tatt den som legger ut cachen som bestemmer hva som skal skrives om cachen...og jo mindre, desto vanskeligere...men, fult tillatt! De eneste krav er at cachen befinner seg på et oppgitt punkt, og at det skal være en løsbar oppgave...men, selvsagt kan den være vanskelig og for mange regelrett uløselig!!
Bilde

Brukeravatar
bjoff
Bruker
Bruker
Sted: Egersund, Rogaland

Legg inn av bjoff » tor 09 sep 2010 16:12

Hvis det bare er beskrivelsen som mangler er ikke det en 'mangel' i groundspeak sine øyne.

Finnes det en cache med loggbok ute i verden behøves det ikke mer enn koordinatene til denne for at man skal få listet det på gc.com. Alt som er mer enn det er ren ekstraservice. :)

Men vi er så godt vant at vi ser på det som merkelig når det godkjennes cacher uten beskrivelse, men det er ikke noe i veien for at slike godkjennes.

esbjug
Senior
Senior

Legg inn av esbjug » tor 09 sep 2010 16:42

Jeg mener at de som starter som geocachere må få lov til å prøve seg frem med sin første cache, selv om det nok er lurt å finne en del cacher først. Det bør være opp til hver og en om hvordan dette skal skje. Men følger man reglene og ser på en del av trådene her, kan man kanskje unngå tilfeller som er uheldige. Dette kan være f.eks cacher som er farlige å finne(trafikk, feil markering av vanskelighetsgrad osv), installert på objekter som er beskyttet av lov (museumsgjenstander der man borer/spikrer osv), flytting av steiner der dette ikke bør gjøres, cacher plassert på privat eiendom uten lov av eier/oppsitter og sikkert mange andre plasser også.

De som starter med caching må også få gjøre seg erfaringer med hvilke bokser som passer best på en bestemt plass. Dette er en del av læringskurven og sporten vår. Det er derfor naturlig at noen installasjoner ikke varer så lenge man hadde tenkt seg.

De som har holdt på en stund ser dette enklere enn en fersk cacher. Det beste er vel å bruke loggene på en slik måte at uheldige ting kan påpekes på en grei måte, slik at det ved utlegg nr. 2 osv blir bedre og bedre.

Når det gjelder selve cacheteksten må det være opp til hver enkelt hvordan denne skal utformes. Ikke alle er gode forfattere, men det er selvsagt mest moro å besøke en plass der cacheeier har gjort seg flid med å lage en god og informativ tekst, gjerne med bilder. Her som ellers gjelder nok regelen om at ting blir bedre og bedre med trening og erfaring.

mvh esbjug

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior

Legg inn av Makuta Teridax » fre 10 sep 2010 07:48

laundals skrev:hvorfor får han godkjent cacher uten beskrivelse?
Groundspeak har ikke satt noe krav til at cacher skal ha en beskrivelse. Dette er en av tingene som er en sak mellom geocachere og cacheeier. Hvis du mener cache-beskrivelsen er mangelfull, ta det opp med cache-eier.

Det vil uansett være omtrent umulig å finne objektive kriterier for når en cache har en beskrivelse som er god nok.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

Svar