Sesongarkivering

Her vil man finne informasjon om, og kunne stille spørsmål rundt godkjenning og utlegging av cacher.
Svar
Raff1
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:tor 19 aug 2010 13:30
Sesongarkivering

Legg inn av Raff1 » man 06 sep 2010 21:51

Hvordan stiller godkjennerne seg til dette? Si at en cache tas inn for vinteren eller et sted er utilgjengelig for alminnelig ferdsel lengre deler av året. Jeg har ingen slike cacher selv, men hvis jeg hadde en, ville det holdt å skrive i (den midlertidige) arkiveringsbeskjeden at den er tatt inn for vinteren eller utilgjengelig frem til en gitt dato? Tanken var å på den måten unngå to-ukers regelen eller hva det nå er for normal midlertidig arkivering. Ved å arkivere slike bokser ville det komme svært tydelig frem at boksene er utilgjengelige også uten å måtte lese beskrivelse eller notes som er blitt postet. Spør fordi dette er noe jeg har lurt på en stund, har som sagt ikke noen aktuelle bokser :P

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Sesongarkivering

Legg inn av ArveAnd » man 06 sep 2010 22:05

Kvifor ta inn boksen om vinteren? Om det er nødvendig så er boksen av for dårleg kvalitet. Om det er snø som gjer den utilgjengeleg så ligg den jo godt der under 2m snø... Men må markeres som "ikkje vintersikker" på attributtene - og gjerne skrives i teksten også - klart og tydeleg. Og då er det heilt undøvendig med "midlertidig arkivering"

Det er mitt syn - men det er jo egentleg reviewer du spør....

Brukeravatar
bjornda
Bruker
Bruker
Innlegg:217
Registrert:lør 15 nov 2008 15:18

Re: Sesongarkivering

Legg inn av bjornda » man 06 sep 2010 23:26

Raff1 skrev: Si at en cache tas inn for vinteren eller et sted er utilgjengelig for alminnelig ferdsel lengre deler av året. Jeg har ingen slike cacher selv, men hvis jeg hadde en, ville det holdt å skrive i (den midlertidige) arkiveringsbeskjeden at den er tatt inn for vinteren eller utilgjengelig frem til en gitt dato? ... to-ukers regelen eller hva det nå er for normal midlertidig arkivering. Ved å arkivere slike bokser ville det komme svært tydelig frem at boksene er utilgjengelige også uten å måtte lese beskrivelse eller notes som er blitt postet.
Jeg tror du blander sammen arkivering og inaktivering (disabling)? Hvis en cache arkiveres åpnes området for andre cacher og du kan få problemer med reaktivering dersom en annen cache blir lagt ut nærmere enn 161 meter fra din cache. Da stiller du bak i køen :(
Det er ikke noe som heter midlertidig arkivering vil jeg tro. Jeg har selv en cache som snart skal i vinterdvale, ikke pga snø men fordi området den er lokalisert på er stengt mellom oktober og april. Den har jeg bare tenkt å disable. Hvis noen vi prøve å snike seg forbi kongens menn i uniform for å lete så får de selv bære risikoen :shock: :shock:

Raff1
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:tor 19 aug 2010 13:30

Re: Sesongarkivering

Legg inn av Raff1 » man 06 sep 2010 23:47

bjornda skrev:
Raff1 skrev: Si at en cache tas inn for vinteren eller et sted er utilgjengelig for alminnelig ferdsel lengre deler av året. Jeg har ingen slike cacher selv, men hvis jeg hadde en, ville det holdt å skrive i (den midlertidige) arkiveringsbeskjeden at den er tatt inn for vinteren eller utilgjengelig frem til en gitt dato? ... to-ukers regelen eller hva det nå er for normal midlertidig arkivering. Ved å arkivere slike bokser ville det komme svært tydelig frem at boksene er utilgjengelige også uten å måtte lese beskrivelse eller notes som er blitt postet.
Jeg tror du blander sammen arkivering og inaktivering (disabling)? Hvis en cache arkiveres åpnes området for andre cacher og du kan få problemer med reaktivering dersom en annen cache blir lagt ut nærmere enn 161 meter fra din cache. Da stiller du bak i køen :(
Det er ikke noe som heter midlertidig arkivering vil jeg tro. Jeg har selv en cache som snart skal i vinterdvale, ikke pga snø men fordi området den er lokalisert på er stengt mellom oktober og april. Den har jeg bare tenkt å disable. Hvis noen vi prøve å snike seg forbi kongens menn i uniform for å lete så får de selv bære risikoen :shock: :shock:
Ja, jeg trodde jeg hadde gjort det klart at jeg mente midleridig arkivering. Er ikke det begrepet som brukes? "Temporarily archive". Nei, jeg kommer ikke til å ta inn noen av mine bokser for vinteren og jeg spør fordi jeg en nysgjerring :)

@AA: Ja, å merke utilgjengelig om vinteren med atributt burde holde. Det var i grunn et litt dårlig eksempel. Men hvis en av boksene mine er utilgjengelig om vinteren, gjør det i prinsippet noe da at jeg tar den inn, gitt at jeg gir beskjed om dette? Altså at boksen ikke ligger ute i det hele tatt og ikke kan nå om folk oppsøker den og prøver å grave/hakke den frem. Den er jo merket utilgjengelig likevel. Selv synes jeg det bør være opp til den enkelte cacher å vurdere om det er "vinter" eller ikke i et område og om de vil prøve seg eller ikke. Dermed bør jo boksen ligge ute hele vinteren. Plutselig en dag kommer våren ^^

Brukeravatar
ok67
Senior
Senior
Innlegg:333
Registrert:man 11 feb 2008 19:28
Sted:Trondheim

Re: Sesongarkivering

Legg inn av ok67 » tir 07 sep 2010 06:30

Om du tek inn boksen, bør den nok disablast inntil du legg den ut att på nytt.

Raff1
Junior
Junior
Innlegg:52
Registrert:tor 19 aug 2010 13:30

Re: Sesongarkivering

Legg inn av Raff1 » tir 07 sep 2010 13:11

ok67 skrev:Om du tek inn boksen, bør den nok disablast inntil du legg den ut att på nytt.
Nettopp. Det gir jo mening å disable en boks man tar inn. Men er dette greit for godkjennerne? Vil det ende med permanent arkivering? :P

ArveAnd
Senior
Senior
Innlegg:889
Registrert:tor 06 des 2007 21:24
Sted:Melkeplassen

Re: Sesongarkivering

Legg inn av ArveAnd » tir 07 sep 2010 13:22

Raff1 skrev:
ok67 skrev:Om du tek inn boksen, bør den nok disablast inntil du legg den ut att på nytt.
Nettopp. Det gir jo mening å disable en boks man tar inn. Men er dette greit for godkjennerne? Vil det ende med permanent arkivering? :P
Eg har ikkje heilt forstått kvifor du vil ta inn boksen enda... men...

Om du har ein god grunn til å ta den inn, disabler den med beskjed om denne grunnen og samtidig seier når den vil vere tilbake så vil nok reviewer godta dette.
Så sant det ikkje er "sære grunner" da... feks om du flytter 3 år til Australia og tar inn boksen din før du flytter, og vil disable den for disse tre åra - og så plassere ut att. I eit slikt tilfelle ville nok arkivering el adopsjon vere det beste.

Brukeravatar
Makuta Teridax
Senior
Senior
Innlegg:664
Registrert:man 18 aug 2008 21:35

Re: Sesongarkivering

Legg inn av Makuta Teridax » tir 07 sep 2010 15:04

Raff1 skrev:Hvordan stiller godkjennerne seg til dette? Si at en cache tas inn for vinteren eller et sted er utilgjengelig for alminnelig ferdsel lengre deler av året. Jeg har ingen slike cacher selv, men hvis jeg hadde en, ville det holdt å skrive i (den midlertidige) arkiveringsbeskjeden at den er tatt inn for vinteren eller utilgjengelig frem til en gitt dato?
Når du tar inn cachen, enten det er pga. vinter eller annet, deaktiver oppføringen (med disable listing) med en beskjed om når du regner med å aktivere oppføringen igjen. Skriv helst årsaken til at du deaktiverer oppføringen. Hvis du ikke vet når cachen vil bli aktivert igjen, er det fint med en notis hvert halvår, slik at reviewere og geocachere vet hva som skjer på stedet og at eieren følger opp. En cacheoppføring kan være deaktivert i flere år, men husk at en deaktivert cache tar opp plassen og forhindrer andre i å legge cacher i nærheten, så det bør være en god grunn hvis cacheoppføringen er deaktivert over lengre tid.

Det er ingen cacher som blir arkivert ene og alene fordi de har vært deaktivert i lang tid. Det er alltid en annen årsak i tillegg, f.eks. at eier ikke gir livstegn fra seg eller at eier ikke overholder sin egen plan for når cachen forventes å være aktiv. Det kommer også alltid en purring med spørsmål om hva som skjer med cachen, med unntak for tilfellene der tidligere finnere bekrefter at cachen er borte og man vet at eieren ikke lenger er aktiv.

Selv om arkivering i utgangspunktet er permanent, er det ikke ugjenkallelig, men kravene til gjenåpning av en arkivert cache er de samme som for en ny cache på samme sted. Cachen som gjenåpnes må altså være i henhold til dagens retningslinjer.
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer

sjolja
Bruker
Bruker
Innlegg:167
Registrert:søn 17 feb 2008 20:01

Re: Sesongarkivering

Legg inn av sjolja » tir 07 sep 2010 18:25

Es-Ja legger Åsland Snødeponi i dvale om vinteren, ikke fordi den ikke er vintersikker men på grunn av all lastebiltransporten i området. Vi gir da beskjed om at den åpnes igjen til våren, noe som fungerer helt fint.
Vi henter da inn boksen, ingen grunn til at den skal ligge der, når den ikke er aktiv.

Svar